rtr Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hvilken dypere mening mener du det ligger i å miste et barn som knapt har fått oppleve verden? 9037932[/snapback] Da tenker jeg som så at alle rundt blir påvirket på en eller annet måte,, enten om man blir minnet på hvor skjørt livet er og at man må være glad for det man har, eller hva det måtte være.. man lærer av alt som skjer og tar det med videre i livet.. det er slik jeg tenker da.. Slik jeg tenker om f.eks døden, så tenker jeg at dette lille barnet hadde gjort sin oppgave her i verden.. 9037990[/snapback] Så guden din klarte ikke å finne en mindre smertefull måte å påvirke folk på, da? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Så guden din klarte ikke å finne en mindre smertefull måte å påvirke folk på, da? 9038083[/snapback] vel, i frykt for å gjenta meg selv, så tror jeg da at denne smerten har en mening.. hva slags mening den gir har jeg ikke funnet ut hva jeg vil tro om enda.. mulig det er for å drive oss mennesker frem i forskning om menneskekroppen og utvikle intelligensen vår på den måten,, jeg vet ikke.. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Og denne intense smerten opplever man kun ved at et nyfødt barn dør? Endret 9. juli 2007 av rtr Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Og denne intense smerten opplever man kun ved at et nyfødt barn dør? 9038145[/snapback] var den til meg? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 så hvorfor har gud valgt deg til å leve i fine og rolige norge, mens han lar tusenvis av barn dø hver dag i afrika og asia? er du bedre da, har gud et ekstra godt forhold til deg da siden han gjorde at du ikke ble født med aids i afrika? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Ja. 9038300[/snapback] Vet ikke helt hva du vil frem til..? man kan jo selvsagt oppleve smerte uten å dø.. har forklart hva jeg mener om det i noen innlegg ovenfor... kanskje ikke jeg skjønte spm ditt nå, jeg vet ikke.. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 så hvorfor har gud valgt deg til å leve i fine og rolige norge, mens han lar tusenvis av barn dø hver dag i afrika og asia? er du bedre da, har gud et ekstra godt forhold til deg da siden han gjorde at du ikke ble født med aids i afrika? 9038311[/snapback] nei, selvfølgelig ikke.. vi er like mye verdt alle sammen, men vi har forskjellige oppgaver her i livet.. tror jeg da.. er mange spm en kan spørre seg selv om, men jeg har ikke svaret på hvorfor jeg ble født i Norge.. må bare gjøre det beste utifra det livet jeg har fått.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Bønn. Hvorfor skal Gud bare helbrede "av og til" og ikke alltid hvis han elsker oss så vanvittig høyt? Og mange milliarder ber hver dag om ting, men kanskje 1-2 ting skjer, og da er det Gud, ja, Gud, alle må tro på Gud pga det. Men tror du ikke 1-2 ting av milliarder av ting folk ber om skjer tilfeldig? Noen har hatt vondt, og bedt for å få smerten til å forsvinne. Av og til funker det.. av og til. Tror dere ikke tilfeldighetene slår til av og til? Mer sannsynlig at tilfeldigheter slår til av og til enn at Gud gjør noe av og til.. Det er isåfall rett å slett slapt fra Gud å ikke helbrede sine elskede når de ber om det hver gang. For å legge til blir minst like mange ateister friske på like uforklarlige vis. Tilfeldigheter mener nå jeg. La meg også legge til at kanskje Gud er en slags kraft som virker i oss mennesker? Et aspekt ved menneskets natur, akkurat som Satan er det aspektet som gir oss muligheten til å være onde. Kanskje Gud er det motsatte, altså den gode kraften i mennesket, men så har mennesket dratt dette til å bli en allmektig Gud som lever. 9008812[/snapback] Gud har vel ikke sagt et eneste ord om allmektighet ... Det har vel vi mennesker sagt eller? Det er noe av det mest forkastelige jeg har hørt, jeg våger deg å dra til afrika å si til sultnene kvinner, menn og barn at det er en "plan" bak det hele. Det er vel noe av de mest avskylige jeg hører fra religiøse, at det skal være en "mening" med alt som skjer Si de til Chernobyl-barn som den dag i dag kan bli født vannskapt pga stråleskader at det er en "mening" for at de har lunger som ikke fungerer. Dette at gud har en plan for alle er et egoistisk selvbilde for personer som enten er vellykkede og tror at det er "guds vilje" at en har gjort det bra eller for fattige som vil tro de har bedre utsikter. For det er jo en god gud er det ikke? Det hele "en mening med alt" kan jo fungere som en eneste stor ansvarsfrasigelse fra personens eget standpunkt. Jeg har valgt dette, ergo, det er guds mening at jeg skal gjøre dette. Om gud har en mening med all den lidelsen som menneskene går gjennom verden over så kan han dra til helvete for min del om han ikke er der allerede og ser etter "planen" sin. 9034868[/snapback] Blir det mindre smertefullt å si at det er en mening, enn at det hele er meningsløst? Lenke til kommentar
rtr Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Vet ikke helt hva du vil frem til..? 9038352[/snapback] Du sier at det ligger en dypere mening bak alt, det inkluderer da også et nyfødt barn som dør. Mener du at guden din er nødt for å drepe et spedbarn for å vise at livet er betydningsfullt? Han kunne ikke la det nyfødte barnets 86 år gamle bestefar død en «naturlig» død noen år senere? Lenke til kommentar
rtr Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Så guden din klarte ikke å finne en mindre smertefull måte å påvirke folk på, da?9038083[/snapback] vel, i frykt for å gjenta meg selv, så tror jeg da at denne smerten har en mening.. hva slags mening den gir har jeg ikke funnet ut hva jeg vil tro om enda.. mulig det er for å drive oss mennesker frem i forskning om menneskekroppen og utvikle intelligensen vår på den måten,, jeg vet ikke.. 9038114[/snapback] Så hva om det alt foreligger tilstrekkelig medisinsk forskning på området, men at den dyktige kirurgen begikk en feil da han forsøkte å redde livet til barnet (som han da ikke kunne noe for, da det ligger en dypere mening bak alt). Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Så hva om det alt foreligger tilstrekkelig medisinsk forskning på området, men at den dyktige kirurgen begikk en feil da han forsøkte å redde livet til barnet (som han da ikke kunne noe for, da det ligger en dypere mening bak alt). 9038604[/snapback] Den dyktige kirurgen begikk en feil, og er derfor ikke feilfri. Som igjen betyr at denne "dyktige" kirurgen har potensiale for læring, og ikke fornuftslulling inni sin egen prektighet. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Gud har vel ikke sagt et eneste ord om allmektighet ... Det har vel vi mennesker sagt eller? Ja, det er problemet. Gud har aldri gitt lyd fra seg, merkelig det der. Blir det mindre smertefullt å si at det er en mening, enn at det hele er meningsløst? Nei, men på den måten slipper troende unna spørsmålet om deres Gud virkelig har latt verden bli som den er. Lenke til kommentar
moon_blood Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Gud har vel ikke sagt et eneste ord om allmektighet ... Det har vel vi mennesker sagt eller? Ja, det er problemet. Gud har aldri gitt lyd fra seg, merkelig det der. Blir det mindre smertefullt å si at det er en mening, enn at det hele er meningsløst? Nei, men på den måten slipper troende unna spørsmålet om deres Gud virkelig har latt verden bli som den er. 9038825[/snapback] Det står følgende i Bibelen: Jeg er Jesus, sønn av Gud, og meg er gitt all makt både på himmel og jord. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Den dype meningen bak tapet av et familiemedlem er altså en kirurg som har fått bekreftet at man ikke kan garantere noe som helst uansett hvor erfaren man er. Nå vet jeg ikke helt hvilke karakteristikker Melisma gir guden sin da hun tidligere har fortalt at hun kun tror på de gode tingene som står i Bibelen. Jeg går likevel utifra at det inkluderer en fullkommen gud som da ikke kan ha begått noen konstruksjonsfeil, så hvorfor skape en alvorlig misdannelse i det hele tatt? Et annet problem som man møter på når en først har innført et konsept om at det ligger en helt spesiell mening bak absolutt alt som skjer, er at man da samtidig har fjernet alt som heter fri vilje. Det er ikke noen fri vilje lengre, men Guds vilje. Gud styrer oss hit og dit ved å påvirke oss utfra hans vilje. Vi er da altså ikke noe annet enn en guds tinnsoldater som antageligvis burde være glad for at vi blir underholdt, og om vi mot all formodning ikke skulle være det så kan vi ikke noe for dette heller da det ligger utenfor vår kontroll og meningen utenfor vår fatteevne. For all del, det er lov å tro hva man vil, men for min del så høres dette lite verdig å tro på. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Det står følgende i Bibelen: Jeg er Jesus, sønn av Gud, og meg er gitt all makt både på himmel og jord. 9039200[/snapback] Han er sparsom på makten sin Endret 9. juli 2007 av Databamse Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 jeg tror på det gode som er skrevet fordi Gud er god, og bærer ikke hat eller hevn til noen .. det er nå min tro ihvertfall... samtidig er jeg skeptisk til det som er skrevet fordi bibelen er menneskelagd og er menneskers tolkning av ting.. uansett hva som er skrevet så vet jeg at Gud er god og snill.. og vi er barna Hans.. det er fatter`n liksom hahah :!: neida, men alle her tror at jeg lever på en annen planet enn dere andre.. og det kan vel forsåvidt være "sant" på en måte.. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 9041062[/snapback] Om det blir ensomt så får du får lov til å komme på besøk eller bosette deg her Det er flott å være skeptisk, men kan ikke like gjerne også de gode delene som Gud får æren for være farget av menneskets drømmer og forestillingsevne? Har du tenkt tanken om at måten du opplever din personlige gud på kanskje er mer en beskrivelse av hvem du er som person enn hva det er om en åndelig venn eller farsfigur? Lenke til kommentar
moon_blood Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 Den dype meningen bak tapet av et familiemedlem er altså en kirurg som har fått bekreftet at man ikke kan garantere noe som helst uansett hvor erfaren man er. Nå vet jeg ikke helt hvilke karakteristikker Melisma gir guden sin da hun tidligere har fortalt at hun kun tror på de gode tingene som står i Bibelen. Jeg går likevel utifra at det inkluderer en fullkommen gud som da ikke kan ha begått noen konstruksjonsfeil, så hvorfor skape en alvorlig misdannelse i det hele tatt? Et annet problem som man møter på når en først har innført et konsept om at det ligger en helt spesiell mening bak absolutt alt som skjer, er at man da samtidig har fjernet alt som heter fri vilje. Det er ikke noen fri vilje lengre, men Guds vilje. Gud styrer oss hit og dit ved å påvirke oss utfra hans vilje. Vi er da altså ikke noe annet enn en guds tinnsoldater som antageligvis burde være glad for at vi blir underholdt, og om vi mot all formodning ikke skulle være det så kan vi ikke noe for dette heller da det ligger utenfor vår kontroll og meningen utenfor vår fatteevne. For all del, det er lov å tro hva man vil, men for min del så høres dette lite verdig å tro på. 9040518[/snapback] Hoho, kan du jaggu si Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Gud har vel ikke sagt et eneste ord om allmektighet ... Det har vel vi mennesker sagt eller? Ja, det er problemet. Gud har aldri gitt lyd fra seg, merkelig det der. Blir det mindre smertefullt å si at det er en mening, enn at det hele er meningsløst? Nei, men på den måten slipper troende unna spørsmålet om deres Gud virkelig har latt verden bli som den er. 9038825[/snapback] Det står følgende i Bibelen: Jeg er Jesus, sønn av Gud, og meg er gitt all makt både på himmel og jord. 9039200[/snapback] Nei har du skulle hørt da .... Er det dermed slik at du omsetter teksten slik at makten omslutter dine helt særegne preferanser? Har da en hvilket som helst "gud", noen som helst sjanse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå