moon_blood Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Bønn. Hvorfor skal Gud bare helbrede "av og til" og ikke alltid hvis han elsker oss så vanvittig høyt? Og mange milliarder ber hver dag om ting, men kanskje 1-2 ting skjer, og da er det Gud, ja, Gud, alle må tro på Gud pga det. Men tror du ikke 1-2 ting av milliarder av ting folk ber om skjer tilfeldig? Noen har hatt vondt, og bedt for å få smerten til å forsvinne. Av og til funker det.. av og til. Tror dere ikke tilfeldighetene slår til av og til? Mer sannsynlig at tilfeldigheter slår til av og til enn at Gud gjør noe av og til.. Det er isåfall rett å slett slapt fra Gud å ikke helbrede sine elskede når de ber om det hver gang. For å legge til blir minst like mange ateister friske på like uforklarlige vis. Tilfeldigheter mener nå jeg. La meg også legge til at kanskje Gud er en slags kraft som virker i oss mennesker? Et aspekt ved menneskets natur, akkurat som Satan er det aspektet som gir oss muligheten til å være onde. Kanskje Gud er det motsatte, altså den gode kraften i mennesket, men så har mennesket dratt dette til å bli en allmektig Gud som lever. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 det ble gjort et forsøk der sykte mennesker skulle bli bedt for. det bar 3 grupper. gruppe 1 som ble bedt for og viste om det Grupppe 2 som ble bedt for og ikke viste om det og gruppe 3 som ikke ble bedt for. i gruppe 1 ble faktisk en del folk sykere pga. presset når de viste at noe ba for dem. gruppe 2 og 3 var helt like Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Jeg veit. Når jeg hadde ørebetennelse og lå våken hele natta i smerte. Jeg ba til Gud mange ganger om få slippe denne smerten, men smerten var der enda. Han helbredet meg ikke, og han skal liksom elske alle så høyt osv... Det er en av grunnene til at jeg er litt motstander av kristendommen... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 hvor folk har det fra at gud er snill vet jeg ikke, viss man har lest om det gammle testamentet er han like ille eller værre enn de andre gudene på samme tid. han får de greske gudene til å virke som barnetv programledere. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 det kalles vel egentlig placebo, er derfor du aldri vil se ett mistet ben gro ut igjen, mens en hodepine godt kan "forsvinne", akkurat som folk tror så sterkt på en spesifikk medisin at den "virker" selvom de i ettertid får vite at de var i den gruppen som bare fikk saltvann. Lenke til kommentar
bazarov Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Er det nå jeg sier at jeg skal be for dere? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) George Carlin har en fin "rant" om bønn. Trillions and trillions of prayers every day asking and begging and pleading for favors. 'Do this' 'Gimme that' 'I want a new car' 'I want a better job'. And most of this praying takes place on Sunday, his day off. And I say fine, pray for anything you want. Pray for anything. But...what about the divine plan? Remember that? The divine plan. Long time ago god made a divine plan. Gave it a lot of thought. Decided it was a good plan. Put it into practice. And for billion and billions of years the divine plan has been doing just fine. Now you come along and pray for something. Well, suppose the thing you want isn't in god's divine plan. What do you want him to do? Change his plan? Just for you? Doesn't it seem a little arrogant? It's a divine plan. What's the use of being god if every run-down schmuck with a two dollar prayer book can come along and fuck up your plan? And here's something else, another problem you might have; suppose your prayers aren't answered. What do you say? 'Well it's god's will. God's will be done.' Fine, but if it gods will and he's going to do whatever he wants to anyway; why the fuck bother praying in the first place? Seems like a big waste of time to me. Couldn't you just skip the praying part and get right to his will? Endret 7. juli 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Er forsovidt ikke religiös i denn fordtand, men jeg er födt med den utrolige evnen a kunne se ting fra flere sider enn bare min egen.. Grunnen til at gud ikke griper inn er at mennesket har fatt evnen til a gjöre hva vi vill og derfor kan ikke gud gripe inn og forrandre pa valgene vi tar. Hvaslags fritt valg er det hvis gud til en hver tid kan gripe inn og forandre velget ditt? En annen mate a se det pa er som god oppdragelse, hvis man absolutt skal proppe i seg masse burgere sa faar man ta konsekvensene av det En annen fremstilling jeg har hört fra mer religiöse mennesker en megselv er at gud kan gi deg en utfordring, dette i form av en sykdom eller en tragedie.. Jeg skjönner ikke at det at gud ikke adlyder menneskets minste vink er et argument for at han ikke finnes.. Beklager de stygge öene, äene og üene. Jeg sitter pa en tysk internetkafe... Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Bønn. Hvorfor skal Gud bare helbrede "av og til" og ikke alltid hvis han elsker oss så vanvittig høyt? Og mange milliarder ber hver dag om ting, men kanskje 1-2 ting skjer, og da er det Gud, ja, Gud, alle må tro på Gud pga det. Men tror du ikke 1-2 ting av milliarder av ting folk ber om skjer tilfeldig? Noen har hatt vondt, og bedt for å få smerten til å forsvinne. Av og til funker det.. av og til. Tror dere ikke tilfeldighetene slår til av og til? Mer sannsynlig at tilfeldigheter slår til av og til enn at Gud gjør noe av og til.. Det er isåfall rett å slett slapt fra Gud å ikke helbrede sine elskede når de ber om det hver gang. For å legge til blir minst like mange ateister friske på like uforklarlige vis. Tilfeldigheter mener nå jeg. La meg også legge til at kanskje Gud er en slags kraft som virker i oss mennesker? Et aspekt ved menneskets natur, akkurat som Satan er det aspektet som gir oss muligheten til å være onde. Kanskje Gud er det motsatte, altså den gode kraften i mennesket, men så har mennesket dratt dette til å bli en allmektig Gud som lever. 9008812[/snapback] Det er vel slik som med dem som skal til himmelen og dem som skal til helvete. Ifølge bibelen er det 144 000 israelitter som skal til himmelen, og resten skal til helvete. Det sier seg selv at dette bare er en brøkdel av verdens befolkning, og ihvertfall hvis vi skal sammenligne med alle mennesker som har eksistert totalt sett, det er snakk om kanskje 50-100 milliarder mennesker, mere kanskje!?! Det blir bare små promiller det er snakk om, så det er vel slik med helbredelse også, at det er bare en liten promille som fortjener helbredelse. Nei, seriøst: Grunnen til at bare noen blir helbredet ved bønn, er fordi dem har ubevisst lært seg teknikker hvordan man instruerer kroppen til å helbrede seg selv på en eller annen måte. Majoriteten har ikke lært det ennå. Det KAN være at dem som leder helbredelsesmøtet har evne til å få folk til å engasjere seg slik at kroppen blir innstilt til å helbrede seg selv på en eller annen måte, bare at noen ikke er mottagelig kanskje. Hvem vet. Endret 8. juli 2007 av Databamse Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 jeg må igjen si at det er en grunn til at som skjer.. føler jeg ihvertfall.. har man det vondt, opplever vonde ting, så er det alltid en grunn til det.. om man bruker bønn eller hva det måtte være, så passer Gud på oss alle sammen, vi er jo barna han's jeg pleier ikke be, men jeg håper jo at Han vet at jeg stoler på Han's plan for meg.. vi dør selvsagt på forskjelige måter hele gjengen,, noen smertefullt, andre fredfullt.. men det er en grunn til det.. ingen dør eller blir syke eller skadet uten at noen andre blir påvirket av det.. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Det er noe av det mest forkastelige jeg har hørt, jeg våger deg å dra til afrika å si til sultnene kvinner, menn og barn at det er en "plan" bak det hele. Det er vel noe av de mest avskylige jeg hører fra religiøse, at det skal være en "mening" med alt som skjer Si de til Chernobyl-barn som den dag i dag kan bli født vannskapt pga stråleskader at det er en "mening" for at de har lunger som ikke fungerer. Dette at gud har en plan for alle er et egoistisk selvbilde for personer som enten er vellykkede og tror at det er "guds vilje" at en har gjort det bra eller for fattige som vil tro de har bedre utsikter. For det er jo en god gud er det ikke? Det hele "en mening med alt" kan jo fungere som en eneste stor ansvarsfrasigelse fra personens eget standpunkt. Jeg har valgt dette, ergo, det er guds mening at jeg skal gjøre dette. Om gud har en mening med all den lidelsen som menneskene går gjennom verden over så kan han dra til helvete for min del om han ikke er der allerede og ser etter "planen" sin. Endret 9. juli 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
moon_blood Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Den satt, trynemjoel. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) jeg må igjen si at det er en grunn til at som skjer.. føler jeg ihvertfall.. har man det vondt, opplever vonde ting, så er det alltid en grunn til det.. om man bruker bønn eller hva det måtte være, så passer Gud på oss alle sammen, vi er jo barna han's jeg pleier ikke be, men jeg håper jo at Han vet at jeg stoler på Han's plan for meg.. vi dør selvsagt på forskjelige måter hele gjengen,, noen smertefullt, andre fredfullt.. men det er en grunn til det.. ingen dør eller blir syke eller skadet uten at noen andre blir påvirket av det.. 9034237[/snapback] Jeg må nok si meg enig med de andre at dette ikke henger helt på greip med sannheten. Man trenger ikke ha tro for å forstå at det ikke er noen mening med det som skjer i verden. Meningen med å henge folk. Meningen med å steine uskyldige kvinner og menn til døde. Meningen med krig. Meningen med kjønnslemlestelse. Meningen med dop og narkotika og alle de grufulle skjebner som følger med. Mening med hvordan hele systemet i verden er oppbygd på et urettferdig grunnlag. Man ville trenge flere jordkloder for å gi alle land den samme standard og forbruk som usa har, eller Norge for den saks skyld. Det er rett og slett ikke kapasitet til å gi alle land den samme luksusen, vi må gi fra oss den luksusen vi har, fordeling blir det. Meningen med denne fordelingen som er nå til dags dato, er jo helt på tryne. Hva var guds mening med å gi menneskene mulighet til å dra på månen? Hva var meningen med atomfysikk og atombombene.. Hvorfor skulle han la både hiroshima og nagasaki bli jevna med jorden med to atombomber, gud kunne ihvertfall stoppet den siste etter han så hvor ødeleggende den første var. Hva var meningen med begge gulf krigene. Hva var meningen med jødeslaktingen og slakting av kommunister, homofile, invalide osv osv. Hva var meningen med hekseblusset før reformasjonen, hvorfor skulle det være en mening med å brenne mennesker som om dem var kjøpt av Gilde til å produsere ministerpølser. Hva er meningen med alt dette? Hva er meningen med tørken i Afrika. Hva er meningen med sult? Hva er meningen med nød og elendighet? Sist, men ikke minst, HVA er meningen med at Gud skriver hvor god han er, når øyet som ser vitner imot skriften? Det blir blasfemi. Det er klart at "gud" (forfatterne) spotter seg selv ved å skrive sånt. Tar man på seg ansvaret, tar man på seg æren for hele skaperverket, da får man også skylden hvis noe går galt; Skal gud vike unna disse problemene når han skal ha æren for skaperverket? ...noe å tenke på... ...men jeg vet jo likevel at du tror på gud og alt det der, men uansett, mesteparten av bibelen er paradoksal, det er et ufravikelig faktum. Hvordan skal vi forholde oss til dette? Skal vi ta useriøsitetene seriøst? Endret 9. juli 2007 av Databamse Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 jeg må igjen si at det er en grunn til at som skjer.. føler jeg ihvertfall.. har man det vondt, opplever vonde ting, så er det alltid en grunn til det.. om man bruker bønn eller hva det måtte være, så passer Gud på oss alle sammen, vi er jo barna han's jeg pleier ikke be, men jeg håper jo at Han vet at jeg stoler på Han's plan for meg.. vi dør selvsagt på forskjelige måter hele gjengen,, noen smertefullt, andre fredfullt.. men det er en grunn til det.. ingen dør eller blir syke eller skadet uten at noen andre blir påvirket av det.. 9034237[/snapback] og der har vi problemet, når selv vel menene "snille" kristene har et slikt syn på verden, er det rart av vi ikke religiøse ser rart på dere. det er samme logiken som å stå mitt i veien mens en buss kommer rasende mot deg, og du bare står der og sier jaja, vil gud at jeg skal overleve går sikkert bussen tom for bensin før den treffer meg. total skygge lapp som "beskytter" deg fra den virklige verden. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Jeg kan ikke gi svar på noe av dette, men jeg tror fortsatt at det er en dypere mening bak det hele.. Og ja, jeg har selv opplevd det jeg vil kalle for tragiske ting.. men mister ikke denne troen for det.. og kan vel ikke si at denne troen beskytter meg noe særlig fra alt vondt.. jeg er den mest uheldigste av alle de jeg kjenner.. Endret 9. juli 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg kan ikke gi svar på noe av dette, men jeg tror fortsatt at det er en dypere mening bak det hele.. Og ja, jeg har selv opplevd det jeg vil kalle for tragiske ting.. men mister ikke denne troen for det.. og kan vel ikke si at denne troen beskytter meg noe særlig fra alt vondt.. jeg er den mest uheldigste av alle de jeg kjenner.. 9037740[/snapback] Nei, hvorfor skulle du det? Det er jo Guds plan. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hvilken dypere mening mener du det ligger i å miste et barn som knapt har fått oppleve verden? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Nei, hvorfor skulle du det? Det er jo Guds plan. 9037780[/snapback] ja?? er jo det jeg sier jo.. hva ville du fram til? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hvilken dypere mening mener du det ligger i å miste et barn som knapt har fått oppleve verden? 9037932[/snapback] Da tenker jeg som så at alle rundt blir påvirket på en eller annet måte,, enten om man blir minnet på hvor skjørt livet er og at man må være glad for det man har, eller hva det måtte være.. man lærer av alt som skjer og tar det med videre i livet.. det er slik jeg tenker da.. Slik jeg tenker om f.eks døden, så tenker jeg at dette lille barnet hadde gjort sin oppgave her i verden.. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Nei, hvorfor skulle du det? Det er jo Guds plan. 9037780[/snapback] ja?? er jo det jeg sier jo.. hva ville du fram til? 9037955[/snapback] Takk. Jeg ville frem til at uansett hva du vil se, så kan du putte Guds plan som årsak. Jeg innser at dette ikke legger så mye nytt til i diskusjonen, men jeg følte meg måtte lire det av meg alikevell, hurra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå