Gå til innhold

Tips til Linux-hardware

Anbefalte innlegg

Valgte å poste i Linux-forumet isteden for Hjelp jeg skal ha ny PC... På den måten får jeg kanskje nådd flere av Linux-guruene...? :-)

Skyt meg hvis jeg har gjort noe dumt...

Så til saken:

Jeg skal bygge meg en ny Linux-boks. Skal brukes til MP3, divx, og generell "forskning" på LINUX. Vil gjerne ha tips og gode råd angående valg av HK (M-ATX) og CPU. Har NULL behov for vanvittig 3D-egenskaper, Skal benytte et GF2MX-kort jeg har liggende... klarer meg med moderat CPU-kraft. Poenget er mest mulig for minst mulig penger og gode komponenter som fungerer problemfritt i Linux. Vurderer f.eks en Celeron 2.0GHz på et eller annet M-ATX HK...

Noen som har gode tips og forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen gode svar på hva du bør velge av hk etc. i min naivitet tror jeg at det meste virker temmelig bra. Det jeg har hatt problemer med er derimot lyd. Du bør kjøpe deg et eksternt lydkort. Ellers har jeg hørt om en del som har hatt problemer med RAID kontrollere.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen gode svar på hva du bør velge av hk etc. i min naivitet tror jeg at det meste virker temmelig bra.  Det jeg har hatt problemer med er derimot lyd.  Du bør kjøpe deg et eksternt lydkort.  Ellers har jeg hørt om en del som har hatt problemer med RAID kontrollere.

Eneste "problemet" med det meste spesial saker er at det ikke nødvendigvis er med default i kernelen så du må legge det til sjøl.

Lenke til kommentar

jeg har akkuratt bestilt meg ny server nå...

AMD Athlon XP 1700+

ASUS A7V266 - C DDR

TwinMOS 256 MB DDR ram

Gainward TNT2

Maxtor 120 GB

+ diskett stasjon og cd-rom

Chieftech Dragon Midi Tower

skal bli brukt til ftp, samba, irc, web. Dette kom på ca 4500 kr.

Lenke til kommentar
jeg har akkuratt bestilt meg ny server nå...

AMD Athlon XP 1700+  

ASUS A7V266 - C DDR  

TwinMOS 256 MB DDR ram  

Gainward TNT2

Maxtor 120 GB

+ diskett stasjon og cd-rom

Chieftech Dragon Midi Tower  

skal bli brukt til ftp, samba, irc, web. Dette kom på ca 4500 kr.

man kan vel like gjerne kjøpe en brukt pc? det blir enda litt billigere på den måten.

Lenke til kommentar
klart det. Men jeg hadde så mye problemer med ustabilitet på min gamle server.. fant aldri ut hva det var så jeg fant ut at jeg skulle selge den og prøve med blanke ark :)

det er jo greit det, man kan jo kjøpe det billigste av alt og allikevel få en kraftig server..., skal bli morsomt å se hva jeg får til med en 75mhz 32mb minne....... :)

Lenke til kommentar

det er jo greit det, man kan jo kjøpe det billigste av alt og allikevel få en kraftig server..., skal bli morsomt å se hva jeg får til med en 75mhz 32mb minne....... :)

En kraftig server får du aldri...

hmm, vet ikke om det er min norsk som svikter nå, men jeg mente at man kan få en kraftig server selv med veldig billig hardware, og at det skal bli morsom å se hvor mye jeg kan få til med mitt lille vrak ikke at den er så kraftig men noe kan den sikkert brukes til...

Som sagt norsk kan være vanskelig nok :lol::lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...