ReGaiN Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 hva burde jeg køpe el gitar elle akk gitar hvis man er nybegynner? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Derom strides de lærde. Det du ikke bør kjøpe, er en akkustisk stålstrenger. Enten el- gitar, eller nylonstrenger. Tradisjonelt har det jo vært vanlig å anbefale akkustisk nylonstrenger som "førstegitar". Det har mye for seg, man lærer gjerne et godt utvalg med akkorder, gitaren er relativt snill med fingertuppene, halsen er bred, og gir plass til å "fomle" rundt i starten, det er lite mikk med forsterker, strenger som ryker og andre ting. Det hjelper jo lite hvis du ikke synes det er "kult" nok, og gitaren blir en støvsamler. Man må jo ha lyst til å spille på den. Du må nesten kjenne etter selv, om du kan tenke deg å spille akkustisk, eller om en el- gitar er bedre for deg. Rent musikkfaglig mener jeg at en nylonstrenger er aller best, men det er ikke store forskjellen. El- gitarer er jo skammelig billig for tiden, en brukbar akkustisk gitar er faktisk mye dyrere enn en elgitar. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det kan være et argument at elgitarer er billigere men kjøp nå for all del ikke det billigste du kommer over. Det vil gå kraftig utover spille-gleden. Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 sitter nå å spiller på en 10 år ustemt akkustisk gitar med stålstrenger Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 burde jeg kjøpe ny eller bytte til el Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Skjønner ikke helt det siste. For meg er det slik: "Kjøpe ny" = kjøpe ny gitar "Bytte til el" = skifte til elgitar, siden det er en kassegitar du har nå. Da trenger du trolig også å kjøpe ny gitar? Det jeg er sikker på, er at hvis du sitter der med en gitar som er beregnet på nylonstrenger, og så er det stål på den, så bør du skifte til riktige strenger. Det at gitaren er ti år gammel, spiller ingen rolle. Kan være vel så bra som en ny gitar for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå