Gå til innhold

Oversikt over Kodak filmtyper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk dette fra Staffan Ankarloo i Kodak for snart 10 år siden og tenkte at det kanskje kunne være nyttig for andre enn meg.

9007621[/snapback]

Må nevnes at en del av disse filmene ikke lenger i produksjon sånn som blant annet Verichrome-Pan.

Lenke til kommentar

I bunnen av en eller annen fryser finnes de nok :p

Kom forleden over noen ruller Kodachrome super 8, noe som kun en lab i USA fremkaller en dag i året. Så sjelden er den filmen i dag, he he. De gikk nok rett i søplebøtta, evt ut av frysen og rett ned i en skuffe.

Lenke til kommentar
I bunnen av en eller annen fryser finnes de nok :p

Kom forleden over noen ruller Kodachrome super 8, noe som kun en lab i USA fremkaller en dag i året. Så sjelden er den filmen i dag, he he. De gikk nok rett i søplebøtta, evt ut av frysen og rett ned i en skuffe.

9039167[/snapback]

Det gjelder faktisk ikke bare Super 8 filmer av Kodachrome, er vel bare en lab i verden som fortsatt fremkaller kodacrome uansett type også 135mm Kodacrhome 64 som jo fortsatt er i salg. Dog spørs det vel hvor mye lenger den vil være det... Trist da bilder tatt med den filmen har en helt unik look.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp tilbake fire ruller K64 fra Dwayne's Photo i Kansas USA. Valgte å få med PhotoCD på alle da dette bare var et eksperiment, og selv om de skannede filene var søppel hva dynamikk og farger angår, ble resultatet på filmen meget bra (har bare sett på i lupe ennå, glemte slideadapteret til skanneren i hjem #2). Sending tok en uke hver vei hvis filmene var to dager i labben.

Gleder meg til å se ferdig skannede filer, kan legge ut etpar når jeg kommer "hjem" på onsdag. Var forresten ikke så vanskelig å eksponere lysbildefilm etter Sunny16 som jeg fryktet, nå kan ingenting stoppe meg og M3-en :D

Fortsatt god kveld!

Lenke til kommentar

Har lyst til å prøve Kodachrome en gang, hvordan gjorde du det sender du det bare til Kodak sin adresse i Lausanne også blir det vidresendt derifra, var i hvertfall den måten kodak beskrev at man skal gjøre det på. Hva kom fremkalling på med frakt og alt sammen?

Tror jeg må kjøre en klassisk fargefilm gjennom Nikkormaten min en dag, Leica kopien min tror jeg at jeg bare skal glemme å kjøre dias gjennom da jeg tviler på om min gjør det selv CLA har gitt en nøyaktig nok lukker til å skyte slide.

Lenke til kommentar

Posen er jeg noe usikker på hvis en kjøper i butikk i Norge, men de fulgte ikke med ved kjøp fra ebay.

Puttet eksponerte ruller i en boblekonvolutt og sendte dem som vanlig A-Post til Dwaynes Photo i USA sammen med skjema som finnes som pdf på dwaynesphoto.com. Portoen ble ca. 31,-

Ti kalenderdager senere ble pakken sendt tilbake med monterte lysbilder og foto-cdplater, prisene står på hjemmesiden deres.

Sitter på skanner og slideadapter nå, men er såpass opptatt at bildene får vente til imorgen. Er ikke akkurat noen Steve McCurry heller, men "this thread is worthless without pictures", som man sier.. :)

Lenke til kommentar

Bare for ettertiden, da denne tråden vel er like død som mange av filmene den nevner..

e_362.jpg

e_363.jpg

e_364.jpg

e_366.jpg

e_367.jpg

Kodachrome64, Leica M3, Ultron 35mm 1.7 og ganske sikkert f16 i 1/125s på alle sammen jfr Sunny16-regelen. Alt er skannet på en Nikon Coolscan IV med slideadapter og filminstillingen Kodachrome. Skal prøve på en Minolta Scan Dual IV etterhvert, for å se om trøkket i rødfargene forsvinner pga skanner/software.

Lot rammen være igjen på det første, papprammene har avrundede hjørner (lik lysrammene i søkeren til Leicaen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...