ATWindsor Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Men det er verdt å få med at språk ikke bare er et kommunikasjonsmiddel. Språk er også kultur og levesett. Hvis alle mennesker i verden snakket engelsk, ville verden vært et mye kjedeligere sted, om enn mer effektivt. Ulike språk har vidt forskjellige måter å uttrykke seg på, og jeg synes ikke engelsk er spesielt elegant i forhold til en del andre språk. Engelsk er på mange måter ganske simpelt og unyansert. Det er jeg enig i, men jeg mener altså at denne kulturen ivaretaes av historikere/språkforskere, men her er det vel lite annet å gjøre enn å registrere at vi er uenige på det punktet. Jeg er også enig i at det alltid fins ord på et språk som ikke har noen god motpart i andre språk, men jeg er av den mening at om engelsk ble språk over hele verden, så vil nye ord dannes hvis det finnes et språkelig behov som ikke fylles. Forøvrig er simpelheten noe av grunnen til at engelsk står sterkt, noe av hovedgrunnen til at latin er nesten borte i dag til tross for sin tidligere meget sterke posisjon er at det hadde for mange mangestavelsesord, som gjør det vanskelig. AtW Lenke til kommentar
Krapylet Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Eg har nynorsk som hovedmål, derfor blir kanskje ikkje mi meining heilt nøytral, men eg meinar att nynorsk er eit mykje meir lyrisk språk. Språket har fleire nyansar og ein får dermed fram meininga mykje klarare og meir konsist. Dersom nynorsk går vekk føler eg att noreg har mista mykje av identiten sin. Det som eg har meir trua på, er eit samla skriftspråk, der ein har valfridom mellom alle ord(som no er skillde med nynorsk og bokmål.) Men dette er berre meiniga til ein 18årig sunnmøring, som ikkje har nokon inverknad på resten av sammfunnet. Lenke til kommentar
simes Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Må bare si at det er mange ganger jeg har vanskeligere å forstå bokmål i dette forumet fordi enkelte personer ikke har fulgt med i norsktimene.. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 hahaha, jo du seier noko der om du seinare kan velge mellom nynorsk og bokmål så synes eg at den som velje nynorsk skal få 1 eller 2 bonuspoeng på vitnemålet Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Eg har nynorsk som hovedmål, derfor blir kanskje ikkje mi meining heilt nøytral, men eg meinar att nynorsk er eit mykje meir lyrisk språk. vet du hva? jeg er helt enig med deg... å jæ ær ille østfålling lissåm, så jæ ærnte så ille langt fra åbbjektiv da, kan du si. hvor mange ganger jeg har tenkt at dialekta mi er stygg? nei, spør du meg så spør jeg deg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå