Gå til innhold

Nynorsk på gamer.no

Anbefalte innlegg

Fy f... for noko tullball.

At folk skriver på nynorsk er vel deira sak. Å seie noko anna blir berre for tåpeleg. Vi som er oppvokst med nynorsk lyt vel få lov til å nytte vårt skriftspråk på lik linje som dykk som skriv bokmål. Me lyt jo lese dei fleste avisertidsskriv på bokmål. Du ser ikkje oss klaga.

Å klage for at folk har teke eit valg og skriv på nynorsk blir patetisk.

Inntil vidare har vi to norske skriftspråk, sånn er det berre...

Skjerp dykk folkens, lat folk få skrive på det skriftspråket dei vil.

Hjarteleg helsing til alle dykk. (sjølv om eg blir temmeleg rysta av mange utsagn her!!)

Ørjan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjerp dykk folkens, lat folk få skrive på det skriftspråket dei vil.

Hjarteleg helsing til alle dykk. (sjølv om eg blir temmeleg rysta av mange utsagn her!!)

Ørjan.

Ingen som nekter folk å skrive det språket de vil (selv om det for din egen del er å foretrekke at de du prøver å nå forstår det), men å tvinge ungdommen til å lære to nesten like språk på skolen, og å sidestille de to språkene er ett enormt sløs med ressurser. Siden nynorsken er minst bør den vike.

AtW

Lenke til kommentar
Ingen som nekter folk å skrive det språket de vil (selv om det for din egen del er å foretrekke at de du prøver å nå forstår det), men å tvinge ungdommen til å lære to nesten like språk på skolen, og å sidestille de to språkene er ett enormt sløs med ressurser. Siden nynorsken er minst bør den vike.

Og hva var det MokkaKaffi ville med sitt innlegg? Det gjaldt ikke nynorsk i skolen. Det MokkaKaffi ønsker er at Gamer.no ikke skal publisere artikler skrevet på nynorsk mao tvinge de skribentene som ønsker å skrive på nynorsk til å skrive bokmål da MokkaKaffi etter eget utsagn hater å lese nynorsk.

Lenke til kommentar

hvor mange snakekr nynorsk i norge, sånn 1 av 10 stk ?, hva er vitsen med nynorsk, det er en pest og plage. på skolen skulle det vært slik at man kunne velge om man ville ha nynorskopplæring, pluss at det blir en ekstra tentamen på den grund :(((

Lenke til kommentar

pluss at det blir en ekstra tentamen på den grund :(((

Virker som du kunne ha godt av litt ekstra norsktimer :)

Jeg har ingenting imot at folk snakker og skriver nynorsk, og jeg synes absolutt at alle norske skoleelever skal få grunnleggende opplæring i å lese nynorsk. Å skrive, derimot, er en annen sak. Det at man må svare et offentlig brev skrevet på nynorsk, på nynorsk, er noe forbanna tull. Tenk litt: hvis alle med bokmål som førstemål lærte å lese nynorsk (og omvendt) ville vi ikke trengt å skrive på et mål vi egentlig ikke er like sikre på.

Lenke til kommentar
hvor mange snakekr nynorsk i norge, sånn 1 av 10 stk ?, hva er vitsen med nynorsk, det er en pest og plage. på skolen skulle det vært slik at man kunne velge om man ville ha nynorskopplæring, pluss at det blir en ekstra tentamen på den grund :(((

det du sier der (og det andre sier her) synes jeg er noe forbanna tull... nynorsk snakkes i hele landet vårt, bortsett fra her østpå, og jeg synes det er ganske kjekt å lære litt nynorsk sånn at jeg har et grunnlag for å forstå de som snakker det, fordi de faktisk har en del ord og uttrykk som er ganske forskjellige...

videre vil jeg våge å påstå at dette ungdom-mot-nynorsk-pisset (unnskyld) er noe forbanna tull... virker som noe skikkelig fjortis-møl som ikke har noe bedre fore enn å få fjerna et skolefag som tar opp emnet "norsk grammatikk" på nytt i ungdomsskolen... er jo nynorsk en scorer høyt på i ungdomsskolen! :D skikkeli simpelt å få basis-grammatikk på nytt...:p

nynorsk er en viktig del av norsk kultur, og er sidestilt bokmål ved lov... så mye av det folk sier her er bare tull...

Lenke til kommentar

Og hva var det MokkaKaffi ville med sitt innlegg? Det gjaldt ikke nynorsk i skolen. Det MokkaKaffi ønsker er at Gamer.no ikke skal publisere artikler skrevet på nynorsk mao tvinge de skribentene som ønsker å skrive på nynorsk til å skrive bokmål da MokkaKaffi etter eget utsagn hater å lese nynorsk.

Joda, men er det opp til meg så sidestilles nynorsk med alle andre språk som ikke er offisielle, vet ikke helt om gamer.no hadde blitt så bli om fyren hadde skrevet på et utdødd stammespråk ;). Men er jo iogforseg enig at når det nå engang er slik at de to språkene er sidestille, så er det jo ikke så mye å klage over.

AtW

Lenke til kommentar

det du sier der (og det andre sier her) synes jeg er noe forbanna tull... nynorsk snakkes  i hele landet vårt, bortsett fra her østpå,

Etter det jeg vet er det på vestlandet det prates mest nynorsk, i alle fall ikke oppe i nord!

Edit: Etter å ha tenkt litt over om dialekten min, er konklusjonen at den er nærmere nynorsk enn bokmål. Vi bruker endel nynorsk ord i dialekten, men det tenker vi ikke over. Hvorfor skal vi lære et språk som vi flesteparten aldri vil bruke?

Uansett, nynorsk er en pest og en plage rundt om i landet, så jeg ønsker det kunne bli valgfritt om en vil lære nynorsk eller ikke i skolen, da tenker jeg på de som kommer etter, at de slipper å pine seg igjennom nynorsk timene som jeg måtte.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hater ein nynorsk vil ein aldri bestå nynorsk eksamen i vk2 ;)

Då får du heller ikkje høgare utdanning, og er egentleg ganske kunnskapsløs om kultur, samfunn, politikk o.s.v. (Nokon som har fått sett UiO reklamen?)

Eg hater Bokmål fordi det er så jævlig stygt, det er ganske fælt å høyre på ein utlending som snakker rein bokmål.

Eg liker å sjå på tv2 vêrmeldingane fordi der snakker dei nynorsk.

Det finnes faktisk folk som snakker nynorsk her i Noreg, du finne mange av dei oppe i Møre og Romsdal.

Vekk med bokmål frå Noreg, fremtidens born i Noreg må reddas frå dei djevelske orda.

Lenke til kommentar
Hater ein nynorsk vil ein aldri bestå nynorsk eksamen i vk2 ;)

Då får du heller ikkje høgare utdanning, og er egentleg ganske kunnskapsløs om kultur, samfunn, politikk o.s.v.

Så du vil gjerne at faget nynorsk (rettere sagt sidemål) skal være påtvunget bokmål-folket og være til hinder for ellers så talentfulle folk, sånn at noen av dem stryker og ikke får den utdannelsen de vil ha og lære det de interreserer seg for ?

Og så vil du at nynorskfolket ikke skal presses på å lære seg bokmål...?

Er ikke det ganske selvmotsigende? Eller er du bare en av dem som vil rope høyest? (og dermed på IQ-nivå med de som står og roper roper " ..... fotballklubb ruler" i to timer i strekk hver uke og tror dem vinner av den grunn, og de som i fylla roper "f*tte" etter damer og tror det skal bli noe på dem)

Jeg mener nå at både hovedmål må få være valgfritt enten bokmål, nynorsk eller samisk, og at sidemål må få være valgfritt mellom alle andre språk det undervises i og finnes lærere til på hjemplassen (Spansk, fransk, tysk, esperanto, finsk, russisk, italiensk, arabisk, osv.)

Lenke til kommentar
Det finnes da brukere av forumet som skriver/snakker nynorsk!

Det er ingen som snakker nynorsk. Nynorsk er et skriftspråk. Men enkelte dialekter ligger nærmere nynorsk enn andre. Blant annet min egen, selv om jeg vanligvis skriver bokmål.

LeD

Det finnes heller ingen som snakker bokmål.

Lenke til kommentar
(...) å tvinge ungdommen til å lære to nesten like språk på skolen, og å sidestille de to språkene er ett enormt sløs med ressurser. Siden nynorsken er minst bør den vike.

Tja, logikken holder vel bare nesten? "Den sterkestes rett" har vel lite i dagens humanistiske etikk å gjøre? Eksempel:

"å tvinge ungdommen til å lære om to nesten like religioner på skolen, og å sidestille de to religionene er ett enormt sløs med ressurser. Siden Islam er minst bør den vike."

En visst språklig helhetsbilde bør det vel være plass til? Er enig i at nynorsken har kostet/koster staten mange ressurser, men når det først er slik at vi aldri helt fikk fravristet oss dansken etter unionstiden, kan man vel i det minste forsøke å bevare litt av den gamle språkformen? Eller er dette helt verdiløst? La oss kikke litt fram i tid:

(Oversatt:) "å tvinge ungdommen til å lære to nesten like språk, norsk og engelsk, på skolen, og å sidestille de to språkene er ett enormt sløs med ressurser. Siden norsk er minst på verdensbasis bør det vike."

Synes ikke problematikken er så enkel som enkelte andre her på forumet later til å mene.

Lenke til kommentar
(...) å tvinge ungdommen til å lære to nesten like språk på skolen, og å sidestille de to språkene er ett enormt sløs med ressurser. Siden nynorsken er minst bør den vike.

Tja, logikken holder vel bare nesten? "Den sterkestes rett" har vel lite i dagens humanistiske etikk å gjøre? Eksempel:

"å tvinge ungdommen til å lære om to nesten like religioner på skolen, og å sidestille de to religionene er ett enormt sløs med ressurser. Siden Islam er minst bør den vike."

En visst språklig helhetsbilde bør det vel være plass til? Er enig i at nynorsken har kostet/koster staten mange ressurser, men når det først er slik at vi aldri helt fikk fravristet oss dansken etter unionstiden, kan man vel i det minste forsøke å bevare litt av den gamle språkformen? Eller er dette helt verdiløst? La oss kikke litt fram i tid:

(Oversatt:) "å tvinge ungdommen til å lære to nesten like språk, norsk og engelsk, på skolen, og å sidestille de to språkene er ett enormt sløs med ressurser. Siden norsk er minst på verdensbasis bør det vike."

Synes ikke problematikken er så enkel som enkelte andre her på forumet later til å mene.

Det er sant det du sier, men jeg synes at man skal få bestemme selv hvilken form man skal lære, og ikke begge.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på å lære om noe, og å lære noe, jeg har ikke noe mot å lære om nynorsk, som en del av vår kultur/historie, men å lære det som kommunikasjonsmiddel er bortkastet.

Norge var i unoin med danmark i 500 år, språket vårt ble veldig nær dansk, og derfor er skriftspråket også nær dansk, og begge språkene er utviklet fra samme språk, jeg skjønner ikke helt at det er et problem at norsk er likt dansk

Hehe, nå er jeg faktisk enig med denne påstanden og jeg da, i det dagelig virke så er det bare tungvint at det er så utrolig mange språk, som jeg har sagt før, språk er et kommunikasjons-middel, da er det fordelaktig at mange forstår deg, så jeg hadde ikke hatt noe imot at vi snakket engelsk her. Så får det heller være opp til historikere/spesielt interesserte å kunne norsk (jfr Latin).

Forøvrig vil jeg poengtere at nynorsk er et veldig regionalt språk, det er bare 4 fylker der over 3% har nynorsk som sitt hovedspråk, og ett der nynorsk har flertall. Det gjør det enda mindre egnet som nasjonalspråk. Og selv sosialpolitisk synes jeg det er dårlig å kaste bort ungdommens verdifulle skoletid på noe såpass unødvendig.

AtW

Lenke til kommentar
Det er en forskjell på å lære om noe, og å lære noe, jeg har ikke noe mot å lære om nynorsk, som en del av vår kultur/historie, men å lære det som kommunikasjonsmiddel er bortkastet. (...) som jeg har sagt før, språk er et kommunikasjons-middel, da er det fordelaktig at mange forstår deg, så jeg hadde ikke hatt noe imot at vi snakket engelsk her. Så får det heller være opp til historikere/spesielt interesserte å kunne norsk (jfr Latin).

Men det er verdt å få med at språk ikke bare er et kommunikasjonsmiddel. Språk er også kultur og levesett. Hvis alle mennesker i verden snakket engelsk, ville verden vært et mye kjedeligere sted, om enn mer effektivt. Ulike språk har vidt forskjellige måter å uttrykke seg på, og jeg synes ikke engelsk er spesielt elegant i forhold til en del andre språk. Engelsk er på mange måter ganske simpelt og unyansert.

På samme måte har nynorsk nyanser og farger som er totalt fraværende i bokmål, og uten det statlige engasjementet ville dette på sikt bli borte. Dialektene blir likere hverandre. Jeg sier ikke at jeg mener nynorsk definitivt bør være fellespensum, men jeg synes samtidig ikke at det er uten til dels alvorlige konsekvenser å fjerne det fra læreplanen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...