MokkaKaffi Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg la merke til at omtalen til det nye ps2 spillet var på nynorsk!!!! Bare så det er sagt så hater jeg nynorsk!!!! :x Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg la merke til at omtalen til det nye ps2 spillet var på nynorsk!!!! Bare så det er sagt så hater jeg nynorsk!!!! :x håper ivar aasen brenner.. Lenke til kommentar
winner_100 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 la oss bli kvitt nynorsk det er en pest og en plage Lenke til kommentar
Booooo Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Ja fy f det suger vi målære om det på skolen og alle Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Det finnes da brukere av forumet som skriver/snakker nynorsk! Det burde ikke være det største problemet å lese det som sto i den omtalen. La være å lese den da om det er et stort problem, så kan dem som snakker nynorsk få den for seg selv. Er enig at flertallet bruker bokmål, men flertallet av journalistene skriver også bokmål. Synes det med nynorsk er helt greit og rettferdig jeg. Lenke til kommentar
starfish Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Det er da ikke noe problem å lese nynorsk, er det vel? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Det finnes da brukere av forumet som skriver/snakker nynorsk! Det er ingen som snakker nynorsk. Nynorsk er et skriftspråk. Men enkelte dialekter ligger nærmere nynorsk enn andre. Blant annet min egen, selv om jeg vanligvis skriver bokmål. LeD Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 La dem skrive som dem vil. Vi skjønner jo hva som står der, og det er greit å kunne lese nynorsk. Men, jeg synes det er unødvendig at vi MÅ lære å SKRIVE BEGGE de norske skriftspråkene. Lenke til kommentar
BoardkilL Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 La dem skrive som dem vil. Vi skjønner jo hva som står der, og det er greit å kunne lese nynorsk. Men, jeg synes det er unødvendig at vi MÅ lære å SKRIVE BEGGE de norske skriftspråkene. Nei, ettersom det er krav på at alle offentlige papirer ol. skal være tilgjengelig på begge skriftspråkene, eller at pressa og andre skal holde en viss prosent nynorsk, så er det ikke unødvendig. Alle som skal ha sånne jobber er pålagt å kunne begge deler, ettersom ekstremt mange jobber i offentlig sektor eller lignende kreves det jo at tilsvarende mange må kunne nynorsk. Vi har to store offentlige skriftspråk i Norge, de er likestilte, ergo er det bare rett og rimelig at alle skal kunne dem begge. Dessuten er nynorsk mye nærmere de fleste dialekter i Norge enn det bomål er. Jeg kommer fra Vestfold, de som snakker den lokale dialekten der nede snakker et språk som ligger mye nærmere nynorsk skriftspråk enn det gjør bokmål. Jeg tror folk glemmer at bokmål bare er justert Dansk... Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Alle hater nynorsk, bortsett i fra KrF og RV. Lenke til kommentar
Ratatosk Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Heldigvis har jeg nok brains til å forstå nynorsk rimelig bra. Samma for meg hvordan folk skriver så lenge jeg skjønner hva det står. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Nei, ettersom det er krav på at alle offentlige papirer ol. skal være tilgjengelig på begge skriftspråkene, eller at pressa og andre skal holde en viss prosent nynorsk, så er det ikke unødvendig. Det er da totalt unødvendig å ha alle offentlige papirer på begge skriftspråkene! Vi ville spart penger om dette latterlige kravet ikke eksisterte. At alle nordmenn er i stand til å lese begge skriftspråkene er viktig da man vil bli nødt til å lese tekster på begge språk, men å kunne skrive begge er det fint lite poeng i. Det som skjer når sidemål er obligatorisk både skriftlig og muntlig er at man får et hatforhold til sidemålet, noe MokkaKaffi's innlegg er et godt eksempel på. Hadde man begrenset sidemålsundervisningen slik at eneste krav er at man kan lese sidemålet ville nok respekten for de to likestilte(ifølge loven) språkene vært større. MokkaKaffi: Godt tips til deg, ikke les artikler skrevet på nynorsk da For viss personen som skrev anmeldelsen ikke kan få skrive på det skriftspråket han vil så ville neppe artikkelen blitt publisert. Lenke til kommentar
Deg Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Det finnes da brukere av forumet som skriver/snakker nynorsk! Det er ingen som snakker nynorsk. Nynorsk er et skriftspråk. Men enkelte dialekter ligger nærmere nynorsk enn andre. Blant annet min egen, selv om jeg vanligvis skriver bokmål. LeD Folk som prater dialekter som ligner veldig på nynorsk i NRK må snakke "ekte" nynorsk. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hrm...At Norge fortsatt ikke har gjort noe med språksituasjonen synes jeg egentlig er merkelig... Hvis man ser på hva språk egentlig er, dvs. en form for kommunikasjon, så ser man fort at nynorsk er noe av det værste tullet vi kaster bort vår dyrebare tid på. Ivar Aasen bygget et språk på et grunnlag av kulturbevaring og sin egen tro på at det var rett og rimelig at vi hadde et språk som var mer 'norsk' (dvs. vårt eget), mens Knudsen bygget (eller heller prøvde å bygge) et språk av rent praktiske årsaker. Nynorsk er egentlig bare et latterlig utspring fra nasjonalromatikken som ikke har noe praktisk grunnlag i det hele tatt...det er et ubrukelig og meningsløst språk som ikke har noe å gjøre i Norge i det hele tatt, det gjør bare hele språksituasjonen vanskelig. Hvem i all verden vil beholde et språk bare fordi det ligner dialekter man hadde på 1800-tallet? Et språk er et verktøy! Ikke noe kulturobjekt! Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Folk som prater dialekter som ligner veldig på nynorsk i NRK må snakke "ekte" nynorsk. I NRK får man vel ikke lov til å snakke dialekt. I virkeligheten er det ingen steder man naturlig snakker nøyaktig slik man skriver bokmål eller nynorsk. Jeg forstår at mange synes det er bortkastet å lære sidemål. (Når det gjelder det norske skolevesenet er det imidlertid andre ting jeg ville ha ryddet opp i før jeg angrep sidemålet.) Å skape enda mer problemer for elever som allerede sliter med hovedmålet er kanskje ikke så lurt. Det virker ikke som om det er så mange som kan skrive ett eneste av de norske skriftspråkene skikkelig. Men det å lære ett ekstra språk kan faktisk være nyttig, selv om man aldri får bruk for selve språket. Tidligere lærte man latin på skolen. (Og enkelte steder i Europa gjør man det ennå?) Ved å lære andre språk med ulik grammatikk, blir det lettere å generalisere og lære enda flere språk. Man forstår gjerne også sitt eget språk bedre når man har innsikt i andre språk. Jeg vil påstå at jeg skriver bedre bokmål fordi jeg også har lært nynorsk (og engelsk, og tysk). Jeg foreslår at vi kutter ut sidemål til fordel for latin! LeD Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg foreslår at vi kutter ut sidemål til fordel for latin! LeD Eller enda bedre matte, mer matte til ungdommen. AtW Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg foreslår at vi kutter ut sidemål til fordel for latin! Enig! Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Eller enda bedre matte, mer matte til ungdommen. Mitt forslag var vel helst ment på spøk. Mer satsing på realfag er derimot noe som må prioriteres for alvor. Vi kan ikke bare lære ting vi helt sikkert får bruk for i morgen. Noen ting er grunnleggende kunnskap, som ikke kan brukes til noe i seg selv, men som danner grunnlag for annen nyttig kunnskap. På ungdomsskolen er det selvsagt ingen som noen gang får bruk for matte og sånt tull... Slik tenkte jo jeg også en gang. LeD Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Latin er jo obligatorisk hvis man f.eks skal studere teoloogi. Så ikke sammenlign nynorsk og latin! Nynorsk er så utrolig bortkasta. Kulturarv my ass! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hmm.. Jeg glemte nesten at vi har hele 4 og ikke bare 2 offisielle skriftspråk i norge. De jeg gjemte var NordSamsik og SørSamisk som faktisk er sidestilt med Nynorsk og Bokmål. Barn har faktisk rett til å få opplæring på det skriftspråket de vil (dvs deres foresatte vil) uansett hvor de bor i landet. Det er et stort problem for samer som skal oppdra barna sine i ikke-samiske områder i norge. Man har også RETT til å få alle offentlige papirer på samsik om man ønsker det. Det er kjekt å kunne lese og forstå de andre skriftspråkene, men jeg synes ikke unger bør tvinges til å lære å skrive mer enn ett av disse skriftspråkene. Om det offentlige ønsker arbeidstakere som skriver på mer enn et skriftspråk får de sende de ansatte på kurs eller søke etter noen som kan det. Det bør ikke være skoleverkets oppgave å tvinge folk til å lære slik spesialkompetanse, særlig ikke bare for å tilfredstille offentlig sektors ønske om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå