xminator Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 La oss si jeg har en NFS server og 5-6 maskiner som kobler seg til denne som klient. Jeg eksporterer da for eksempel /musikk fra denne serveren. Noen månder etterpå legger jeg til en NFS server til. Istedenfor å mounte en ny eksport på 5-6 maskiner, prøvde jeg å mounte /musikk/mermusikk på den første NFS serveren. Er dette i det hele tatt mulig? Eller skal jeg bare bite i det sure eplet og mounte som /musikk2 på alle klientene? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 det skal være mulig ja, men du må passe på at rettigheter blir riktig, dog tror jeg det ville vært mer oversiktlig å ha en mappe (på nfs "1") /musikk/ med undermappe (for eksempel) /musikk/1/ hvor du legger alle filer som er direkte på denne for så og mounte "nfs server 2" i /musikk/2/ klienter som da mounter /musikk/ skal da se alt under denne. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Hvis jeg forstår deg riktig, så vil du dele ut en NFS-share via en annen NFS-server. Jeg har aldri testet dette, men selv om det funker blir det jo overhead ved at all trafikk må gå via en annen server. Og i tillegg blir du mer utsatt også, for hvis denne servern går ned mister du tilgang til alle data, også på andre NFS-servern. Lenke til kommentar
feitingen Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 rediger /etc/exports og prøv deg fram med nohide og crossmnt. Eksempel: /musikk 10.0.0.0/24(ro,nohide,crossmnt,subtree_check) eller /musikk 192.168.0.4(rw,crossmnt,subtree_check) Det er bare å prøve seg fram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå