Gå til innhold

Hvordan kan jeg lære meg Slackware??

Anbefalte innlegg

Har tenkt å prøve å bruke Slackware, men kan ikke noe om Linux fra før.

Slackware er vel ikke så vanskelig å bruke etter hva jeg har hørt. Hvordan kan jeg lære meg å bruke Slackware? Finnes det noen Manual eller noe på Internett, hvor jeg kan lære med å sette opp oppsett, Internett, komandoer osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slackware er vel ikke så vanskelig å bruke etter hva jeg har hørt.

Vel, her finnes det to fraksjoner:

De som mener at det er best å pælme barnet ut på dypt vann og la selvoppholdelsesdriften ta seg av resten, og de som mener man bør skride mer forsiktig til verks.

Det fine med Slackware er at nybegynneren er pukka nødt til å finne ut av alt selv, sette seg ned og lese man-sider, dykke ned i konfigurasjonsfilene osv.

Når du har fått systemet klar til kjøring, har du allerede lært en del. Dersom du drukner? Vel, da var ikke linux noe for deg.

Alternativer som Mandrake og Red Hat fikser nesten all konfigureringen for deg, slik at du kommer raskt i gang med å jobbe.

Så da blir spørsmålet: Er du interessert i å lære mest mulig om operativsystemet (velg Slackware, skriv 'man man' dersom du trenger hjelp), eller er du interessert i å bruke operativsystemet (velg Mandrake/Red Hat).

Lenke til kommentar

Fint at du begynner med Slackware som newbie.. gjorde det jeg og, og har lært jævlig mye siden jeg begynte. Man må lese,lese og lese, les README, les INSTALL... alt... det er jo artig når ting virker etterpå og.. og så lærer du deg og lese dokumentasjon, så slipper du og bli en av de som spør om hver bidige lille ting på f.eks. dette forumet før man i det hele tatt har RTFM....

Lenke til kommentar

Slettet Windows 98 i for to dager siden. Nå kjører jeg 100% Slackware både på serveren og desktopen min.

Hvis du gidder å lese, og hvis du interressert i linux, så vil jeg påstå at Slackware faktisk er lettere enn både RedHat og Mandrake. Et eksempel: Hvis du for eksempel installerer et nettverkskort i RedHat vha. gui-ene, så har du liten anelse om hvilke konfigurasjonsfiler det blir skrevet til. I Slackware gjør du dette for hånd i /etc/rc.d/rc.inet1.

Dessuten er det få linuxdistroer som er leetere enn Slack. 8)

Lenke til kommentar

Har kjørt utelukkende Slackware 8.1 som desktop/server i snart 6 måneder, og savner ikke Windows.

Tok motet til meg og hoppet ut på dypet.

Fikk litt hjelp til å sette opp X som var et lite herk, men er ellers selvlært.

Anbefaler deg å skaffe deg en god generell Linux-bok (ikke en Red Hat/Mandrake-spesifikk bok!)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å skaffe deg en god generell Linux-bok (ikke en Red Hat/Mandrake-spesifikk bok!)

Det leter jeg etter, noen tips?

Jeg begynte selv med Slack 8.0 som nybegynner (er vel egentlig ganske nybegynner enda), naa er det 8.1. har proevd baade red hat og mandrake, men faller alltid tilbake til Slackware, sikkert litt paa grunn av det en nevnte her, at det er lettere aa ha kontroll over config'ene osv (sikkert pga. at jeg er vant med slack men)

Lenke til kommentar

Sitter og leser i "Linux: The Textbook" av Sarwar/Koretsky/Sarwar - går sånn passe i dybden - ikke for lett og ikke for vanskelig. Den er veldig generell, og går igjennom ganske mange standard kommandoer/funksjoner ved Linux.

Koster 425 på Gnist.

Lenke til kommentar

Sitter og leser i "Linux: The Textbook" av Sarwar/Koretsky/Sarwar - går sånn passe i dybden - ikke for lett og ikke for vanskelig. Den er veldig generell, og går igjennom ganske mange standard kommandoer/funksjoner ved Linux.

Koster 425 på Gnist.

Linux for Dummies er en veldig fin nybegynner bok hvis du er HELT fresh.

UNIX complete er den boka jeg har brukt mest, anbefaler den på det varmeste!! Den er på 1000 sider og kosta 200.- Inneholder alt du trenger og vite :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...