Gjest Slettet+142 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Piratfelle fra filmbransjen - ITAvisen Nettsted sjekker innholdet på datamaskinen din. Amerikansk film- og platebransje er kjent for å gå aggressivt ut mot pirater, levende såvel som avdøde. En teknikk som har blitt mye brukt er å fôre fildelingsnettverk med tomme eller ødelagte filer, samtidig som nettverket overvåkes for å se hvem som laster ned hva. Honningfelle Media Defender, et selskap som opererer på vegne av filmbransjen, har i det stille satt opp et nettsted som lover gratis nedlasting av filmer. Etter å ha mottatt tips fra The Pirate Bay gikk nettstedet ZeroPaid MiiVi.com nærmere etter i sømmene. Adressen var registrert på Media Defender, men denne informasjonen ble endret etter kort tid. Mindre enn ti timer etter at eierforholdet ble kjent ble hele nettstedet tatt ned. Nøyaktig hvor lenge MiiVi var oppe er ukjent, men domenet ble registrert 8. februar i år. Jakter på ulovlig materiale Nettstedet var en ganske komplett affære, med både familiefilter og eget forum. Et stykke programvare som lovte å øke hastigheten på nedlastinger var også tilgjengelig. Programmet var dog ikke like uskyldig som presentasjonen skulle tilsi. Så fort det var installert søkte det gjennom datamaskinen, på jakt etter ulovlige filer - for så å ringe hjem med resultatene. Det er ikke kjent hvorvidt MiiVi var det eneste nettstedet i sitt slag. Sannsynligheten er dog svær stor for at Media Defender vil tenke seg to ganger om før neste domeneregstrering. Kan dette være lovlig? Kan man bekjempe lovbrudd ved bruk av lovbrudd? Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle poste denne tråden, så kan være feilpostet! - Mariyo Endret 5. juli 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det er helt sikker ulovlig. Hvis det ikke sendes ifra et land uten regler. De har ingen rett til å sjekke innholdet i andres maskiner. Og der ligger det også ofte masse personlig informasjon. Men siden de mener at fildelere bryter loven, så har de også lov Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Det viser bare hvordan denne bransjen er. Hvordan skal man forvente at den vanlige mann i gata holder seg til punkt å prikke i loven når de selv går foran med et flott eksempel! Latterlig patetisk!(Som vanlig fra den siden.) Endret 5. juli 2007 av Vice Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Latterlig. Skal man først bekjempe noe burde man bruke de riktige og lovlige kanaler. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Til opplysning så er det lov i mange andre land med honningfeller. I Norge er slik aktivitet ulovlig, men i bl.a USA så arrangerer politet såkalte "stings" hvor de later som at de er prostituerte eller doplangere. For meg ser det ut som at det de har holdt på med her er lovlig sett under det amerikanske lovverket. Så spørs det da, hvilke lover vi i Norge har å forholde oss til, eller sagt på en annen måte - hvilke regler f.eks amerikansk politi har å forholde seg til hvis de skal bruke informasjon hentet ut om forbrukere i andre land som har ett annet lovverk på dette området, slik som i Norge. Hvilket lands lover gjelder på internett er vel egentlig spørsmålet. Hadde ett norsk selskap hentet ut informasjon på dette viset, så hadde det ikke holdt i norsk rett siden informasjonen er innhentet ulovlig, men kan du trekkes inn for en amerikansk domstol, så er disse opplysningene hentet inn på lovlig vis. Nå kjenner ikke jeg lovverket der borte til punkt og prikke, men om hvem som helst kan foreta slik innhenting av informasjon eller om de må ha spesiell tillatelse vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Så hvis jeg gjør alt jeg kan for at dette programmet skal finne sin vei til min PC, for så å søke gjennom PCen min, kan jeg saksøke de som har laget programmet? Ellers antar jeg vel egentlig at dette programmet sikkert har en veeeeldig lang lisens, som ingen gidder å lese. - Hvor det i denne lisensen, med liten skrift selvfølgelig, står om programmets handlinger..? Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 At en hvilken som helst aktør har lov til å innhente den informasjonen de vil fra privatpersoners datamaskiner finner jeg vanskelig for å tro. De må nok ha tillatelser for en slik virksomhet. Nå er ikke jeg noen ekspert, men i mitt hode virker det mest riktig i alle fall. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det å legge ut honningfeller, som torrents som ikke fungerer og slikt forstår jeg at kan være lov, men å gjennomsøke datamaskinen kan jeg ikke forstå ta kan være lovlig. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Utrolig sleipt. Spent på om det fikk noe for det stret med å sette opp siden. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Nå er vel hele torrent systemet også å regne for ganske sleipt fra thepirate etc. sin side Lenke til kommentar
O.J Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Hvordan da? Tror uansett det bare er dumme og uvitende folk som har blitt lurt av den siden. Ukjente sider med programvare som lover å revolusjonere noe gjør meg mildt sagt mistenkson. Endret 5. juli 2007 av O.J Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå