Gå til innhold

Hjelp meg lage den perfekte USA turen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Tenkte å sette sammen den beste USA turen noen sinne. Siden jeg har null peil, kunne jeg tenke meg å få litt hjelp av dere :yes:

Først og fremst ønsker jeg å besøke New York. Og når jeg først er der tenkte jeg å ta Helikoptertur over byen. Bør dette gjøres på kvelden eller på dagen?

Noen erfaringer her?

Hvor mange dager settes av til denne byen? Tenkte å shoppe litt der borte også, så fint om noen kommer med innspill.

Deretter har jeg lyst til å besøke andre steder. Hvis jeg leier bil: Hvor lang tid vil jeg bruke fra New York til Florida? Tenkte å besøke Disney World, da jeg muligens har med en 11 åring og hans mor.

Bør jeg feie ned til Miami? Key West?

Hadde i utgangspunktet tenkt å være borte i en uke til maks 2 uker. Noen som har innspill her? Kostnadsbilde er også morsomt å vite, da øvre smertegrense for dette er på 70k (2 voksne + muligens et barn)

Innspill tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

173.8 mil fra Orlando (hvor Disney World befinner seg) til New York. Google Maps anslår tiden til 16 timer og 55 minutter.

Edit: Miami er strengt tatt ikke så veldig viktig å få med seg. Godt og varmt og fine strender, men høy kriminalitet og i alt en ganske rotete og ekkel by. Severdighetsmessig er det ikke stort å ta seg til, da er New York bedre. Key West, derimot, er et utrolig koslig sted. Bra uteliv, hyggelige og gjestmilde mennesker og utrolig fine landskap. Pro tip: Ikke still deg i veikanten for å tisse hvis du bestemmer deg for å cruise nedover motorveien i syd-parten av Florida. Det er milevis med sump så langt øyet kan se noen steder, og det som kan se ut som en liten dam eller en gressplen er som regel stua til en krokodillefamilie.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

Det tar så vidt jeg vet ca 20 timer å kjøre fra New York til Orlando, om du regner med litt pauser. Derfra til Miami 3-4 timer kanskje. Så du trenger minst to dager på turen ned. Spørsmålet er om du skal ligge på I-95 å cruise (raskt men kjedelig) eller ta kystruten, som sikkert er mye hyggeligere men tar mye lenger tid. Har ikke kjørt der selv, riktignok, så jeg har ingen anbefalinger.

Har heller aldri vært i New York, på mine 10-15 turer til USA, så det kan jeg heller ikke si så mye om.

Jeg har lite problemer med jetlag når jeg kommer til USA. Tidsforskjellen til østkysten er 6 timer, og det betyr bare at du må holde deg opp 6 timer ekstra før du legger deg første natten, og så er du "i rute". Sliten de første par dagene, men ellers går det bra. Når du kommer hjem er det verre, da kommer natten 6 timer "for tidlig". Men som regel er man så trøtt etter reisen at man sovner allikevel.

Vi har et eget forum for Ferie og reiser. Jeg flytter tråden dit.

Edit: Loeve var før meg med tidene. Jeg tror(!) tidsestimatene på Google Maps er basert på avstander og fartsgrenser, så de kan kanskje være optimistiske. Spesielt hvis du skal ut av New York i rushtiden. ;)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Når jeg dro til New York, våknet jeg hver dag i seks-tiden uansett når jeg la meg.

Og når jeg kom hjem igjen, tenkte jeg litt frem og satte klokken på 10, men den slo jeg av (sølvfølgelig) og vekket moren min meg klokken 2. Så jetlag må du nok regne med. Både frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Hvis du allikevel skal til Florida og området rundt Orlando vil jeg anbefale en tur til Kennedy Space Center. Folk jeg kjenner som har besøkt/jobber der har bare positivt å si. Legg turen enten til rundt 7. august, slutten av oktober eller begynnelsen av desember. Da får du en romfergeoppskyting med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha med en 11-åring, ville jeg vært forsiktig med bilturen. Det er kjedelig å kjøre gjennom USA, spesielt hvis ikke det er noe å gjøre. Miami er ikke et veldig gøy område egentlig. Greit å ha vært da :) Men rundt Orlando er det mye gøy. Masse fornøyelsesparker og masse gøy :) Rett ved Kennedy Space Center er det en ganske stor strand. Kanskje en idé å ta en dag, evt en halv dag, der?

Sea World og Disney World er vel nesten et must. Kanskje Universal Studios også. Dessuten er Busch Gardens verdt et besøk. Tidenes beste berg-og-dalbaner :D Hvis du skal ned til Key West burde du dra ut og dykke med et rev :D Uforglemmelig :D

Lenke til kommentar
Hvordan er erfaringene med Jetlag når man kommer over?

9006658[/snapback]

Var litt trøtt den første dagen, men det var fordi reisen hadde vært svært lang. Hadde ikke noe stort problem med jetlag.

I NY kan du ta deg en tur innom Madame Tussaud's og det helt nye Ripley's believe it or not. Jeg hadde veldig lyst til å dra på Ripley's, men det var ikke ferdig da vi var der i januar. Det skulle bli ferdig iløpet av våren. Ripley's og Tussaud ligger vegg i vegg.

Hvis du skal til Orlando vil jeg anbefale deg å dra til Universal parkene. Vi dro i den ene, og den var mye bedre enn Disney's Magic Kingdom. Hvis du drar på Universal så er du nødt til å få med deg spiderman 3D karusellen. Det var noe av det morsomste jeg har opplevd!

Disneyparken var veldig full, varm og stressende. Jeg var der i romjula, og det er vel, sammen med sommeren, en av de mest populære periodene å dra dit. Køene av lange, spisestedene fullstappet og man måtte (til vår store skuffelse) stå i kø for å hilse på Disneyfigurene. Dette var Magic Kingdom. Jeg vet ikke hvordan de andre Disneyparkene er.

Vi bodde i Miamiområdet, og brukte ca 3,5-4 timer på å kjøre en vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...