Gå til innhold

Starte med styrketrening - hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i mange års holdt på med løping, men nå ønsker jeg å starte med styrketrening. Armene mine er "lange og slanke", og kroppen min er tynn og lang. Likevel får jeg kommentarer at jeg ser sterk ut, siden jeg er høy (1.88cm)

Når jeg snakker om styrketrening er det derfor bare snakk om å gjøre musklene litt større, IKKE bli en body-builder. Jeg vil ha fine armer og litt større brøst, altså bli sterk.

Spørsmålet er likevel hvordan jeg skal få gjort dette. Hvor ofte må jeg trene for at jeg kan forvente resultater i armer og bryst? Vil 3 ganger i uka holde til resultater? Vil jeg kunne få store armer og bryst?

Og en 2. ting... hvor lang tid tar det før resultatene kommer? Vil det ta 2-3år før jeg i det hele tatt ser noen muskler, eller vil jeg kunne ha fine armer til sommeren neste år hvis jeg trener 3-4 ganger i uka hardt?

Har et treningsapparat hjemme, så kan ta mange øvelser :) Jeg har tenkt å ta det rolig i 2 måneder for å få ett grunnlag, men så starte harderere... jeg vil, som sagt, ikke bli noen body-builder, men sterk. Litt vanskelig å forklare, men dere skjønner kanskje. Vil bare ha noen armer og bryst som jeg kan vise frem sommeren 2008 :)

Endret av above_trutth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Takk for raskt svar... ! :)

Vil armhevninger, sit-ups etc. gi resultater, eller må jeg bruke treningsmaskinen? Vil helst bruke treningsmaskinen jeg har i kjelleren.

Jeg har lest at man ikke skal ta lettere enn at man klarer 10-12 reps, men gjelder dette for nybegynner? Eller skal jeg ta litt lettere og 20 reps i starten?

Så dere tror, at ved riktig kosthold og god trening, at jeg om 3-4 måneder kan ha en finere og sterkere kropp enn det jeg har nå? Har en lav fettprosent etter år med løping og fotball, og fotballen har hjulpet med en sterk rygg.

Lenke til kommentar

Tren for all del rygg også, og gjerne bein. Ryggen er viktig å trene på lik måte som bryst. Bein for å ikke se ut som standard-16-åringen som trener på studio.

Forresten, du vil ikke se ut som en bodybuilder med det første, så du trenger ikke tenke på at du ikke vil bli for stor.

Tre ganger i uka er greit. Tren med rundt 15 reps (gjerne mer eller mindre, bare ikke for tungt) i starten, for å øve inn teknikker og lignende. Det kan du gjøre i en måned eller to. Etterhvert kan du øke vekta og gå ned til 6-12 reps, for eksempel.

Hva slags apparat har du?

Lenke til kommentar

Jeg har et såkalt multiapparat :)

Men "3 ganger i uka er greit"... bør jeg heller trene 4? Hva synes du er bra trening? Hvor ofte bør man egentlig trene styrke?

Rygg skal selvfølgelig trenes.. gleder meg til å komme i gang nå! Kommer hjem fra ferie i helgen, så da blir det ned og trene :) Kom gjerne med flere tips!

Tror du at jeg vil se noen forskjell på kroppen min nå og om 5 måneder med 4 ganger styrketrening i uka?

Endret av above_trutth
Lenke til kommentar
Men "3 ganger i uka er greit"... bør jeg heller trene 4?

9014197[/snapback]

Tja, du kan heller trene tre ganger i uka i starten, så får du se hvordan det er best å legge opp programmet når du har kommet inn i det.

I starten vil man ha god fremgang, så lenge kostholdet også holder mål. Gjør det det, så vil du nok se ordentlig forskjell om fem måneder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Antall ganger avhenger vel egentlig hvor mange muskelgrupper du ønsker og hvor lange økter du vil ha. Alt fra 3,4,5 og 6 økter funker vel. Du må finne ut av det selv og husk...lytt til kroppen. Det er viktig at kroppen restiturerer seg etter hver økt. 6 økter er vel kanskje i det meste laget ja. Start med 3 du..og så ser du om du føler for mer. :thumbup:

Her er et treningsprogram jeg vil anbefale deg:

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=414

Endret av Lock
Lenke til kommentar

Jeg startet med tre ganger i uka, ser ut som om jeg kommer til å tilbake til det. Blir sterkere når jeg får mer hvile. Benker 200, så akurat styrke har jeg peil på. Ønsker du å deffe bør du trene mer enn det, ca 4+en kondis økt. Samme for volum trening, 4 økter i uka. Har du mye overskudd og syntes det går greit kan du øke til 5 men det er for mer proffe atleter som er i veldig god form. Kroppen har mer brukt for å hvile, enn den siste økta med trening.

Lenke til kommentar
Jeg har et såkalt multiapparat :)

Men "3 ganger i uka er greit"... bør jeg heller trene 4? Hva synes du er bra trening? Hvor ofte bør man egentlig trene styrke?

Rygg skal selvfølgelig trenes.. gleder meg til å komme i gang nå! Kommer hjem fra ferie i helgen, så da blir det ned og trene :) Kom gjerne med flere tips!

Tror du at jeg vil se noen forskjell på kroppen min nå og om 5 måneder med 4 ganger styrketrening i uka?

9014197[/snapback]

Hvis ikke du ser forskjel på 5måneder, har du et problem. Du burde også komme deg på et trenings studio med fri vekter. En verden av forskjel.

Lenke til kommentar
Jeg startet med tre ganger i uka, ser ut som om jeg kommer til å tilbake til det. Blir sterkere når jeg får mer hvile. Benker 200, så akurat styrke har jeg peil på. Ønsker du å deffe bør du trene mer enn det, ca 4+en kondis økt. Samme for volum trening, 4 økter i uka. Har du mye overskudd og syntes det går greit kan du øke til 5 men det er for mer proffe atleter som er i veldig god form. Kroppen har mer brukt for å hvile, enn den siste økta med trening.

9095964[/snapback]

Jeg må le litt av deg. I en post kommer du med "gener er en klisjé, men jeg må si det, blabla individualisme". Og så i denne posten kommer du med helt enkle generaliseringer.

1) Du kan benke 500kg for min del, men det beviser ikke at du har peiling på noe som helst. Veldig mange kunnskapsløse personer tror at de er noe, bare ved at de løfter tunge vekter. Under en tung diskusjon om Børge sine metoder (HST (TN)), så ble det sagt at han var en svekling selv, det beviste at alt han sa var feil, helt til de forstod hvilken styrke han hadde - da forandret de raskt mening.

2) Du kan deffe selv uten å trene styrke, kondisjon, ja, noen som helst form for trening.

3) Volumtrening er nok IKKE avhengig av 4økter (eller mer) i uka. Blir som å si at du skal trene "1-6 reps for styrke og 6-12 reps for volum". Påstår du at gutta i strongman ikke har noe volum? HAHA.

4) 5 Økter i uka er ikke noe som nødvendigvis er avhengig av at du er "proff atlet som er i veldig god form" (god form er et veldig subjektivt ord btw)

5) Hvorfor anbefales nybegynnere ofte litt færre treninger? Jo, det er mange grunner til det.

5.1) Myter. De tror at nybegynnere ikke vil øke på litt mer avanserte program, men - så lenge de utfører øvelsene riktig og følger de gitte anbefalinger vil det også kunne funke like bra. Jeg ser UTROLIG mange "erfarne" (de har drevet på lenge, men har ikke så mye kunnskap) personer på treningssentre med teknikk som en russisk løshore.

5.2) Det å starte litt lett er ofte veldig viktig for motivasjonen til noe.

5.3) For å fokusere på å gjøre kroppen vandt til trening og teknikk for å løfte riktig, men det blir likevel ikke fullt så praktisert.

Lenke til kommentar

Enig med deg warneck.Finnes utallige store bamser som makser 200+ i benk og tror at de er gud og vet alt. Når du ser på mange av dem, så beviser det at selv om en trener på treningsstudio kan du se ut som en dass. Store feite teddybjørner ;) Folk som trener for å ta "verdensrekord" i benk er ikke rette veilederen for en nybegynner. :roll:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er enig i at hvor mye jeg benker ikke er et bevis for min kompetanse. Og jeg generalisrte i posten fordi jeg var iferd med å gå av skift. Var mer ment som en peke pinne i rigktig rettning.

Jeg påstår at strongman gutta går på sterorider. Det er ikke noen doping kontroll i strongman. Det sa Hulk Haugen selv i magasin interviewet. Roid gir godt med volum og styrke. Er det noen du ikke burde høre (med mindre du roider) er de.

Børge sine metoder (HST (TN), er jeg ikke kjent med. Hva er det for noe?

Jeg har også vært borte i de "store bamsene" når jeg begynte å trene, de kommer i mange flere former en bare det, men det er nå så. Mest fordi det var de eneste som hadde noen erfaring om trening der jeg begynte. Det er en kombo av sterk selvtillit (ofte uten grunnlag) og svak selvinnsikt.

Grunnen til at jeg anbefaler å trene tre ganger i uka for styrke er at da får du en dag hvile i mellom. Dette er for å unngå å slite ut nervesystemet. Også annbefale en ukes pause etter endt styrke syklus. Spise og drikke litt mindre i denne perioden siden denne typen trening og kostold er en stor påkjenning for nyre og lever.

Fire dager i uken eller mer med deffing er fordi det virker som om det er overkommelig mengde med trening uten å gå i overtrening. Mer trening vil gjøre at man øker forbrenningen ytligere og kan spise mer samtidig som man taper fett.

Samme med volum trening. For å unngå at øktene blir 4 timer lange for å oppnå dyp pump kan man fordele øktene over flere dager. Hvis man ønsker å få utvidet celle membranene og strekket ut facia er dette en god strategi. Pluss at man kan spesifisere mer på hver gruppe. Trenger man mer på trapz kommer ikke det på bekostnig av andre muskelgrupper in intensitet.

Warneck: Har du noen praktiske råd eller bare en fast post på gjerdet?

Endret av everhuge
Lenke til kommentar

Warneck liker ikke folk som er sterkere enn han på forumet. Istedenfor å komme med nyttige tips, eller i det minste konstruktiv kritikk, prøver han å latterliggjøre everhuge sine praktiske tips. Tipsene var riktignok generaliseringer, men de var enkle og greie, og det er ingenting galt med de.

Det stemmer at man ikke nødvendigvis har så mye peiling selv om man tar 200+ i benken. Men det er større sansynlighet for at en rein uttøver som tar 200 i benken har peiling enn en som f.eks. tar under 150. Dessuten kommer Lock med idiotiske generaliseringer om hvordan disse sterke "bamsene" som de referes til er. Litt ironisk egentlig. Og hvorfor skal ikke folk som trener for WR i benk være gode veiledere? Sjansene er ganske store for at de som gjør det faktisk har en del peiling, og man har jo ikke tenkt at nybegynnerne skal kjøre samme programmet som de gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...