Gå til innhold

Black button - Hva ville du gjort?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men du har samvittighet til å drepe en stakkars liten kinesisk unge som løper rundt på rismarkene?

9073088[/snapback]

Jeg tror det, selv om det ville nok plaget meg en del i etterkant. Men så mye penger kan gjøre mye godt i denne verdenen. Så når man ser på det store bildet så tror jeg at det ville vært det rette for meg å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg ville trykket. For å så gi alle pengene til gode formål. Ville ikke hatt samvittighet til å beholde et øre selv.

9073062[/snapback]

 

Men du har samvittighet til å drepe en stakkars liten kinesisk unge som løper rundt på rismarkene?

9073088[/snapback]

såklart er det en sjanse for at denne "tilfeldige" er en kinesisk unge. Det kan like gjerne være en gammal gubbe som vil dø, men holdes levende og ute av sinn ved hjelp av fiffige maskiner på et sykehus.

Lenke til kommentar
Det går heldigvis ikke an å sammenligne slik du gjør, Guardian. Det er snakk om aktive og passive valg - å gjøre noe versus å unnlate å gjøre noe. Verken moralsk eller lovlig sett er de det samme.

9073051[/snapback]

Selvsagt ikke, personen som tar nøkkelen og går har både etikken og loven på sin side -- man kan ikke forsvare valget man gjør når man trykker på knappen. Men man kan forstå det; og grunnen til at folk ville valgt å trykke, og grunnen til at folk bruker mest penger på seg selv og sine nærmeste, tror jeg er veldig like -- forskjellen ligger, som du sier, i lovligheten og hvor moralsk det er (dog, da moral er en individuell oppfatning av rett og galt, vil det nok også finnes personer som ikke ser en forskjell på det området).

 

Men det blir feil når folk sier at de setter menneskeliv foran penger uansett, når de er materialistiske, i en eller annen grad, selv. Det var dette jeg reagerte på, ikke valget om å ta nøkkelen og gå - som utvilsomt er det mest moralske valget.

 

EDIT: La på en setning.

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Man har bare ètt liv, og da gjør man det beste ut av det. Unna vei! ;p

9072866[/snapback]

 

Jeg klarer ikke sette ord på hvor mye jeg forakter en slik holdning, på bakgrunn av hvorfor du sier det.

 

Jeg hadde slått ned fyren og stukket. Kanskje kastet en fyrstikk i kofferten mens jeg var i gang.

Lenke til kommentar
Det går heldigvis ikke an å sammenligne slik du gjør, Guardian. Det er snakk om aktive og passive valg - å gjøre noe versus å unnlate å gjøre noe. Verken moralsk eller lovlig sett er de det samme.

9073051[/snapback]

Selvsagt ikke, personen som tar nøkkelen og går har både etikken og loven på sin side -- man kan ikke forsvare valget man gjør når man trykker på knappen. Men man kan forstå det; og grunnen til at folk ville valgt å trykke, og grunnen til at folk bruker mest penger på seg selv og sine nærmeste, tror jeg er veldig like -- forskjellen ligger, som du sier, i lovligheten og hvor moralsk det er (dog, da moral er en individuell oppfatning av rett og galt, vil det nok også finnes personer som ikke ser en forskjell på det området).

 

Men det blir feil når folk sier at de setter menneskeliv foran penger uansett, når de er materialistiske, i en eller annen grad, selv. Det var dette jeg reagerte på, ikke valget om å ta nøkkelen og gå - som utvilsomt er det mest moralske valget.

 

EDIT: La på en setning.

9073412[/snapback]

 

Hvorfor mener du at det ikke går an å sette mennesker først om man

er materialistisk?

Jeg setter penger/ting høyt, men mennesker høyere. Altså er det mulig.

Lenke til kommentar
Det går heldigvis ikke an å sammenligne slik du gjør, Guardian. Det er snakk om aktive og passive valg - å gjøre noe versus å unnlate å gjøre noe. Verken moralsk eller lovlig sett er de det samme.

9073051[/snapback]

Selvsagt ikke, personen som tar nøkkelen og går har både etikken og loven på sin side -- man kan ikke forsvare valget man gjør når man trykker på knappen. Men man kan forstå det; og grunnen til at folk ville valgt å trykke, og grunnen til at folk bruker mest penger på seg selv og sine nærmeste, tror jeg er veldig like -- forskjellen ligger, som du sier, i lovligheten og hvor moralsk det er (dog, da moral er en individuell oppfatning av rett og galt, vil det nok også finnes personer som ikke ser en forskjell på det området).

 

Men det blir feil når folk sier at de setter menneskeliv foran penger uansett, når de er materialistiske, i en eller annen grad, selv. Det var dette jeg reagerte på, ikke valget om å ta nøkkelen og gå - som utvilsomt er det mest moralske valget.

 

EDIT: La på en setning.

9073412[/snapback]

 

Hvorfor mener du at det ikke går an å sette mennesker først om man

er materialistisk?

Jeg setter penger/ting høyt, men mennesker høyere. Altså er det mulig.

9074274[/snapback]

Jeg sier det fordi du bruker penger på ting som ikke er nødvendige for deg, som kan brukes til å redde mennesker fra døden. Selvsagt setter du mange mennesker høyere enn penger og ting - du ville nok gitt opp alle dine materielle goder for livet til en av dine nærmeste - men jeg tviler på at du setter alle mennesker høyere. Isåfall er det bare å pantsette TV-en og PC-en; Røde Kors tar nok gjerne imot pengene.

Lenke til kommentar
men over til filmen... hvis han karen ikke hadde trykket.. hadde han vært død uansett da? eller skjønte ikke slutten jeg ass

9074805[/snapback]

Han hadde blitt reddet hvis han hadde tatt nøkkelen.

9074873[/snapback]

 

 

Men jeg trodde at han var den ene.. som en annen før han har gjort den samme greia og trykket på the black button også blei han den utvalgte til å dø... da må jo han dø uansett????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...