jvc1986 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Portrett er vel kanskje ikke helt korrekt, men dette var et av de første bildene jeg tok med 12-24mm etter at jeg fikk den, liker den fortegningen det gir på dette bildet samt den intense himmelen. Buskene og hustakene i bakgrunnen har jeg prøvd å mørkne endel, men kunne visst forsatt jobbet litt mer med det. Skrudd opp fargemetningen i lightroom, samt litt skarpning. Endret 4. juli 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Tøft bilde. Det ble mye himmel over jenta, men i dette tilfellet synes jeg det ikke gjorde så mye. Tom Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det var deilige farger! Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Takk for kommentarene:) Litt mye himmel, ja, men som du også sier så syntes jeg ikke det ble så ille på dette bildet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Regner med at du har brukt langsom blitzsync på dette bildet, en effekt som jeg liker godt. Ville ha skrudd ned styrken på blitzen litt, for det blir litt stor forskjell mellom bakgrunn og motiv. Det er nok en effekt du har ønsket, men jeg kunne ønsket en mer subtil variant. Forstår idèen din, men du treffer meg ikke helt hjemme her. Kanskje det er fordi du ikke har med føttene, som hadde gitt en enda mer ekstrem effekt. Derfor synes jeg ikke du har fått utnyttet det ekstreme perspektivet du får med et slik objektiv. Når tittelen på tråden er som den er, så hadde jeg ventet et mer ekstremt bilde, og ble dermed skuffet. Du har et flott verktøy i den zoomen, men du må jogge mer med idèene, for å utnytte det bedre. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Ikke benyttet slow sync på bildet, kun sb600 på auto. Hadde jeg hatt litt mer tid (motivet og bildet ble "satt opp" og tatt på et halvt minutt så kunne det nok blitt enda litt bedre. La egentlig ikke merke til/tenkte på beina når jeg tok bildet, mangler nok litt av den "fotografiske" tankegangen ennå, for når du nevner det så ser jeg for meg et bedre bilde hvis det hadde inkludert føttene:) Takker for god tilbakemelding og litt å tenke på til neste gang Endret 6. juli 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Ikke benyttet slow sync på bildet, kun sb600 på auto. Hadde jeg hatt litt mer tid (motivet og bildet ble "satt opp" og tatt på et halvt minutt så kunne det nok blitt enda litt bedre. La egentlig ikke merke til/tenkte på beina når jeg tok bildet, mangler nok litt av den "fotografiske" tankegangen ennå, for når du nevner det så ser jeg for meg et bedre bilde hvis det hadde inkludert føttene:) Takker for god tilbakemelding og litt å tenke på neste gang Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 I tillegg til å sjekke alle hjørner og kanter for evt uheldige beskjæringer for du trykker på knappen, kan du også prøve å stille inn for langsom blitzsync. Da hadde det blitt enda tøffere, synes jeg. Lenke til kommentar
hardmongo Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 etter du skriver dette, jvc, fikk jeg bekreftet det jeg trodde.. dette er et lite gjennomtenkt bilde og fremstår som et middelmådig snapshot.. håper jeg ikke er for krass nå tar jo slike bilder selv, men føler bare at de ikke passer inn på et kritikkforum. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Neida, skjønner hva du mener, men syntes likevel det ble såpass bra til snapshot å være at jeg ville høre hva folk mente om det. Er liksom ikke så ofte jeg faktisk bruker så lang tid på å ta bilde, er ikke akkurat noen fotograf heller:) Går stort sett i "snapshots" av ting som skjer der og da. Dog tok jeg en 8-10 bilder på samme måte hvor hodet på person dekte solen da jeg tilfeldigvis oppdaget hvor artig effekt det kunne gi etter det første bildet. Endret 6. juli 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Når du først har tatt deg tiden, så er det lurt å legge inn rutiner. Blant rutinene som ikke kan brytes er å sjekke at du får alt med deg, dvs la blikket vandre langs kantene av bildet. Først da er du klar til å trykke på utløseren, hvis du allerede har sjekket lukkertid og blender i displayet i bunn av søkeren. Jeg pleier å jobbe slik som dette: 1: Velge hvor jeg vil måle lys fra, og låse eksp. med AE-lås 2: Fokusere og komponere. 3: Sjekke kantene av bildet, evt rekomponere hvis det ikke sitter. 4: Ta bildet. Hele prosessen tar ikke mer enn noen sekunder med litt trening. Som Hardmongo skriver så tar vi alle slike bilder som dette, men det er kanskje først når man vil vise at man har gjort noe etter alle kunstens regler, som f.eks. slik jeg skyter mine bilder. Da får du vist frem noe som viser at du kan ta bilder på alvor. Det er heller ingenting i veien for å legge ut heldige snapshots, når de har et interessant innhold. Det er derfor ingenting i veien for at man skal kunne legge ut bilder som man er fornøyd med, uten at man trenger å kunne noe. Man lærer jo av slik kritikk som Hardmongo skrev her, selv om et kan virke litt strengt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå