Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva legger du i "damekjørt"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig generellt sett så vil jeg si at bilen er kjørt pent og forsiktig, ikke "lekt" mye med. Og mest sannsynlig slapt vedlikeholdt da jenter har en tendens til å ikke bruke mere penger enn høyst nødvendig på bil. (men det er nok det førstnevnte poenget de prøver å få frem i annonsene..)

Men ingen regel uten unntak, i begge retninger.

Lenke til kommentar
Tittelen sier vel sitt. Sitter å leser bil annonser på nettet, og ser at mange av bilene er "damekjørt". Hva skal det bety for noe? Hva er annderledes på en bil som er kjørt av en jente og ikke en gutt?

9005483[/snapback]

damer kjører litt roligere enn gutter?? det er vel ikke flertall av damene som "råner" ??

Lenke til kommentar

Det ligger nok like mye i det uttrykket som i "mye langkjøring" jah, jeg kan sikkert kjøre til Oslo på 4000 omdreininger men det er ikke gunstig ;)

De fleste vil vel tenke dame på 60 år som aldri har dradd den over 1500 omdreininger :p

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
Salgsargument bør være

Service hefte (helst alle fulgt)

Lite rust

Slitedeler byttet

Og andre som har med bilteknisk å gjøre...

9005931[/snapback]

Enig...

Tror "damekjørt" som salgsargument fungerer svært dårlig med mindre man henvender seg til gamle damer som potensielle kjøpere ;)

Lenke til kommentar

Uten å dra alle over en kam, selv om jeg generaliserer litt her:

Damekjørt betyr for meg en bil som eg kjørt forsiktig. Altså ikke drar helt ut på girene og kjører fort. Desverre er ikke alle damer like flinke til noen ting, da jeg har spesielt lagt merke til dårlig clutchbruk (Enten dra rett ut og nappe i drivverket, eller slure for mye) og den generelle service (hørt om oljeskift?). Bulker og slikt forekommer også oftere med kvinnelige sjåfører, om du sammenligner med kjørte km.

Såklart er det mange damer som raukjører og passer på vedlikehold og.

--- Jeg ville sett det litt an etter eieren, men generelt sett synest jeg det er positivt med damekjørt i annonsen dersom eieren var forholdsvis ung.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Damekjørt betyr:

- Utslitt clutch (ved manuell)

- Kjørt lite, men i hovedsak i 3 gear i 80 på flat veg, og i 5 gear i 1200 o/min i motbakker

- Masse småbulker i sidene etter alle besøkene (i P-huset) på kjøpesenteret

- Bulker foran og bak fordi den stod i revers i stedet for 1/drive, eller motsatt

- Riper i hjulbuer bak og sidespeil fordi garasjeporten er bare 4,5 m bred

- Ikke etterfylt olje, batterivann, spylervæske etc før det er TOMT

- Minst 3 lyspærer virker ikke

- Alle ventilasjonsdyser fortsatt som de stod fra fabrikken

- "Klem FM" på alle forvalg på stereoen

- Masse P-bøter i hanskerommet

- Masse annet i hanskerommet

På den annen side: Hvor mye verre er dette en "guttekjørt"?

Lenke til kommentar

Guttekjørt: Kjøpt av guttunge på 16 år som øvelseskjørte med den sammen med sin far, helt til han fikk lappen og kjørte selv. Bilen har primært gjort nytte for seg som karusell på de lokale riksveiene, og alt av understell og drivverk er tynnslitt.

Selges med full tank (stort pluss).

Lenke til kommentar

Men er det i utgangspunktet en positiv eller negativ ting? Jeg ser på det som en negativ ting(blir ihvertfall innmari provosert), men iogmed at det blir brukt i salgsannonnser så må det vel være noe positivt med det, skulle en tru..

Lenke til kommentar

men damekjørt forekommer mye oftere enn f.eks. revisorkjørt. Jeg har bare sett damekjørt mange ganger av de overnevnte når jeg har kjøpt biler.

Det mest positive synest jeg er eldre mann 40-50 som er entusiast. De tar vare på bilene sine. Smågutter på 18 år med ungdomsbiler er jeg meget skeptisk til. (til tross for at min bil er kjøpt av en 17åring :S)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...