sonny Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Skal ha en pc jeg vil kunne å leve lenge med. Ser for meg en CPU oppgradering om 2 år. Ønsker å ha mye plass til disker og ser for meg å benytte den som en filserver i nettet når den om noen år ikke lenger er sprek nok som pc. Skal bruke pc’en til tung bildebehandling i PhotoShop (med RAW filer), kanskje videoredigering (da forhåpentligvis HD) og standard kontorstøtte. Ønsker best mulig pris/ytelse. Er ikke noe utpreget gamer, men ønsker DX10 støtte. Opptatt av at det skal være minst mulig støy. Ser for meg å kjøre Vista 64 bits for å kunne adressere mer enn 3 GB RAM. Ønsker å kjøpe et ”standard” oppsett som flere har slik at problemene jeg måtte få forhåpentligvis ikke er unike. Er ikke primært noen overklokker, men er ute etter ytelse slik at om jeg kan få økt ytelsen uten at dette går ut over stabilitet eller støy ønsker jeg å ha muligheten til dette. Ser for meg å kjøpe maskinen i slutten av juli event i august om jeg bør vente på X38. Det er hovedkort, minne og strømforsyning jeg er mest usikker på. Har satt opp følgende forslag: Produkt Pris/stk. Asus P5K Deluxe 1940,- Cooler Master Stacker STC-T01 1290,- Corsair HX620W 959,- Gainward GeForce 8600 GT SilentFX 1079,- Intel Core 2 Quad Q6600 3756,- Nec ND-3550 296,- NorthQ 52in1 Reader 140,- OCZ OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 2193,- Samsung Spinpoint F1 1 TB FANT INGEN PRISER (Forslag til oppsett.) Hovedkort Er usikker på om jeg bør gå for et P35 eller et X38 basert hovedkort. Har ikke helt greid å se forskjellen. Har satt opp et P5k Deluxe, men er meget interessert i andre forslag og vurdering av P35 vs X38. Minne Har valgt å gå for DDR2 minne ut i fra pris/ytelse pt. Hvilket minne bør jeg gå for ift hovedkortet og hvilken hastighet? PhotoShop er glad i raskt minne. Ønsker å kjøpe 2 x 2GB brikker nå og ha muligheten senere til å til 4 x 2 GB. Ønsker å ha et godt minne som også er overklokkingsvennlig med valgt hovedkort. Strømforsyning Opptatt av å få nok strøm til å kunne fylle Stacker kabinettet med disker og samtidig minst mulig støy. Prosessor Er relativt sikker på at jeg skal ha en Q6600, er overbevist om at jeg nok skal få brukt alle prosessorkjernene snart… og til 2.000,- er det ikke så farlig om det skulle være litt lediggang heller…. Kabinett Ønsker et vedlikeholdsvennlig stort kabinett med god luftgjennomstrømming og med god støydempning som har plass til de diskutvidelsene som måtte komme. Grafikk-kort Er ikke veldig opptatt av grafikk-kortet (er ingen gamer i utgangspunktet), men ønsker DX10 støtte og lite støy. Derfor har jeg foreslått et vifteløst GeForce 8600 GT fra Gainward. Ser for meg å kjøpe en 30”’er med 2560 x 1600 i oppløsning når de kommer ned i pris. Disk Ser for meg å kjøre 2 av de nye 1 TB diskene til Samsung i RAID og få en god ytelse og god kapasitet for en forhåpentligvis overkommelig penge. Bare de blir tilgjengelige snart... DVD-brenner Har satt opp en standard DVD-brenner. Om noen har andre anbefalinger så er det flott. Kortleser Har ikke funnet noen kortleser i prisguiden som har gitt meg noe adrenalin kick. Trenger en kjapp leser da jeg overfører store datamengder. Håper på mange konstruktive forslag! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå