Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?

Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-122015
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For hva skjer etter døden om du er ateist? Ingenting? Døden så er alt svart? huff

9007632[/snapback]

Døden skal man alle ta en dag. Kanskje det er mer fornuftig å tenke litt på døden, fremfor i full frykt skyve den bort?

9007767[/snapback]

Hvem sa noe om frykt? Som ateist aksepterer jeg døden som en "del av livet", if that makes any sence. Hvis man ser det på det store bildet, er jeg ikke mer verdt en en halv maur i en diger maurtue. Når jeg har gjort mitt, ergo vokst opp, tatt en utdaning, fått en jobb, blitt gammel, dør jeg. Så enkelt er det.

Edit.

Quote Robsol: "Jeg har ikke gitt noen annen religion en annen sjanse for jeg personlig merket at det var den rette religionen."

Hør på argumentene dine, mann! Du "merket at det var den rette religionen"? Hvordan merket du det? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? Kan du på noe som helst vis backe opp dette argumentet? Alt tyder på at dette er noe som har blitt tvunget ned kjeften på deg under denne "festivalen" du deltok på her om dagen.

Jeg synes det er rart å tenke på at menneske kan la se manipulere av noe så simpelt som et lite skuespill, hvor en eller annen prest smeller hånda i hodet på en tilsynelatende "syk" dude på en scene foran et antall mennesker - og at vedkommende deretter sier. "Wow! For et mirakel! Jeg er frisk!".;)

Du velger på grunnlag av overstående å bestemme din livstro. Hva med all vitenskapen som faktisk er bevist, den feies til side for et simpelt skuespill?

9007841[/snapback]

Du var der ikke en gang, så hvordan kan du være så sikker på at det var et simpelt skuespill?

9008037[/snapback]

Igjen kan jeg referer til et av mine tidligere utsagn: Hvis syke mennesker virkelig kunne helberedes gjennom "gud", hvorfor er ikke fenomenet utbredt? Hvorfor går ikke prester rundt å helbreder syke hele tiden? Hvis prester er tildelt muligheten "helbredelse gjennom gud", ville de jo etter all sansynlighet løpe rundt å helberede folk? So what gives dude, hvilke faktorer tyder på at dette ikke er noe annet en skuespill? Vi har mange talentfulle folk her i verden, noen har sikkert spesialisert seg innen skuespill for å hjernevaske lettlurte folk til å tro at de kan kurerer sykdom. Great stuff. :whistle:

9008088[/snapback]

Det er ikke så mange som har den gaven til å helbrede og de vet ikke selv om de blir friske eller ikke, det er gud som styrer det. Og det er ikke bare prester som kan helbrede...mange prester kan ikke helbrede heller..og husk, det er gud som helbreder dem, ikke personene som for eks ber for dem.

9008192[/snapback]

Så hva er da vitsen med å be for syke?

Det du forteller her høres ut som at det kommer mekanisk ut av munnen på deg. Er dette en slags cover-story de har fått deg til å tro på, for liksom å "keep things in check"?

edit

Also... hvis gud er så allmektig og alt det der, hvorfor gir han ikke bare alle muligheten til å kurere sykdom? Hadde ikke verden vært et finere sted da? ;)

9008220[/snapback]

Hørt om Adam og Eva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For hva skjer etter døden om du er ateist? Ingenting? Døden så er alt svart? huff

9007632[/snapback]

Døden skal man alle ta en dag. Kanskje det er mer fornuftig å tenke litt på døden, fremfor i full frykt skyve den bort?

9007767[/snapback]

Hvem sa noe om frykt? Som ateist aksepterer jeg døden som en "del av livet", if that makes any sence. Hvis man ser det på det store bildet, er jeg ikke mer verdt en en halv maur i en diger maurtue. Når jeg har gjort mitt, ergo vokst opp, tatt en utdaning, fått en jobb, blitt gammel, dør jeg. Så enkelt er det.

Edit.

Quote Robsol: "Jeg har ikke gitt noen annen religion en annen sjanse for jeg personlig merket at det var den rette religionen."

Hør på argumentene dine, mann! Du "merket at det var den rette religionen"? Hvordan merket du det? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? Kan du på noe som helst vis backe opp dette argumentet? Alt tyder på at dette er noe som har blitt tvunget ned kjeften på deg under denne "festivalen" du deltok på her om dagen.

Jeg synes det er rart å tenke på at menneske kan la se manipulere av noe så simpelt som et lite skuespill, hvor en eller annen prest smeller hånda i hodet på en tilsynelatende "syk" dude på en scene foran et antall mennesker - og at vedkommende deretter sier. "Wow! For et mirakel! Jeg er frisk!".;)

Du velger på grunnlag av overstående å bestemme din livstro. Hva med all vitenskapen som faktisk er bevist, den feies til side for et simpelt skuespill?

9007841[/snapback]

Du var der ikke en gang, så hvordan kan du være så sikker på at det var et simpelt skuespill?

9008037[/snapback]

Igjen kan jeg referer til et av mine tidligere utsagn: Hvis syke mennesker virkelig kunne helberedes gjennom "gud", hvorfor er ikke fenomenet utbredt? Hvorfor går ikke prester rundt å helbreder syke hele tiden? Hvis prester er tildelt muligheten "helbredelse gjennom gud", ville de jo etter all sansynlighet løpe rundt å helberede folk? So what gives dude, hvilke faktorer tyder på at dette ikke er noe annet en skuespill? Vi har mange talentfulle folk her i verden, noen har sikkert spesialisert seg innen skuespill for å hjernevaske lettlurte folk til å tro at de kan kurerer sykdom. Great stuff. :whistle:

9008088[/snapback]

Det er ikke så mange som har den gaven til å helbrede og de vet ikke selv om de blir friske eller ikke, det er gud som styrer det. Og det er ikke bare prester som kan helbrede...mange prester kan ikke helbrede heller..og husk, det er gud som helbreder dem, ikke personene som for eks ber for dem.

9008192[/snapback]

Så hva er da vitsen med å be for syke?

Det du forteller her høres ut som at det kommer mekanisk ut av munnen på deg. Er dette en slags cover-story de har fått deg til å tro på, for liksom å "keep things in check"?

edit

Also... hvis gud er så allmektig og alt det der, hvorfor gir han ikke bare alle muligheten til å kurere sykdom? Hadde ikke verden vært et finere sted da? ;)

9008220[/snapback]

Hørt om Adam og Eva?

9008240[/snapback]

Ja, jeg har nemlig blitt påtvunget kunnskap om Adam og Eva gjennom skolegang, på lik linje med resten av us poor smocks som velger stille spørsmål, i motsetning til å stole blindt på et eller annet som ble skrevet out-of-the-blue for tusenvis av år siden.

Men hva så, hva har det med saken å gjøre? Har du hørt om harry potter? Viste du at det var han som skapte verden?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015
Skulle jeg bli kristen måtte jeg vel først tro på en Gud, noe jeg absolutt ikke gjør.

I "finne ut hva det går ut på" menes vel å sakte men sikkert bli *hjernevasket*, og tatt fra fri vilje og sunn fornuft.

9008214[/snapback]

Du blir ikke hernevasket, og fri vilje og sunn fornuft har du hele tiden.

9008232[/snapback]

Noe du har vist oss gang på gang, gjennom å skyve all logikk og fakta til side, siden du istedet mener at er par "underholdere" på en "festival" uten tvil har rett, fremfor resten av verdens vitenskapelige utvikling.

Riiiite.

9008239[/snapback]

Høres verdens vitenskapelige utvikling fornuftig ut? Synes hvertfall ikke jeg. Om det med big bang var sant, så hadde vi mennesker vært en feiltagelse av en stor eksplusjon, og innvollene våre bare sprengte på plass akkurat der det skulle være?

Lenke til kommentar
Skulle jeg bli kristen måtte jeg vel først tro på en Gud, noe jeg absolutt ikke gjør.

I "finne ut hva det går ut på" menes vel å sakte men sikkert bli *hjernevasket*, og tatt fra fri vilje og sunn fornuft.

9008214[/snapback]

Du blir ikke hernevasket, og fri vilje og sunn fornuft har du hele tiden.

9008232[/snapback]

Noe du har vist oss gang på gang, gjennom å skyve all logikk og fakta til side, siden du istedet mener at er par "underholdere" på en "festival" uten tvil har rett, fremfor resten av verdens vitenskapelige utvikling.

Riiiite.

9008239[/snapback]

Høres verdens vitenskapelige utvikling fornuftig ut? Synes hvertfall ikke jeg. Om det med big bang var sant, så hadde vi mennesker vært en feiltagelse av en stor eksplusjon, og innvollene våre bare sprengte på plass akkurat der det skulle være?

9008275[/snapback]

For å gi deg et enkelt svar. Ja.

Jeg sier ikke at alt som har med vitenskap å gjøre er 100% korrekt, det kan jeg selvsagt ikke uttale meg om. Det virker allikevel mer sansynlig enn det som står i bibelen. For alt vi vet ble den skrevet av en eller annen dude med altfor mye fritid som prøvde å finne på en eller annen historie han kunne lese til ungene sine på sengekanten. ;)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Vitenskapens forklaringer er fornuftige fordi de er basert på empiriske bevis. Om det høres ufornuftig ut for deg gjør det ikke mindre sant.

Lenke til kommentar

9008275[/snapback]

Feiltagelser finnes ikke uten vilje, ergo er ikke big-bang(Eller utvidete big-bang) en feiltagelse. Og innvollene ble ikke sprengt på plass noe sted som helst.

Som med alt annet i livet, så begynner ting smått, over lang tid utvikler det seg stort, og så falmer det vekk. Livets sirkel. Akkurat slik det står i Bibelen gang på gang.

Forskjellen på Bibelen og vitenskapen er at Bibelen annarkjenner livets sirkel, men sier at universet(I motsettning til alt annet) ble skapt i ferdig form, mens vitenskapen annarkjenner at universet som alt annet utviklet seg over tid.

Altså: En teori sier at alt er det samme UTENOM skapelsen som på helt uvisst grunnlag er TOTALT forskjellig.

En teori sier at alt er det samme, inkludert skapelsen.

Og i og med at den siste teorien faktisk fungerer på utrolig mange forskjellige plan, mens den første teorien bare fungerer for å gi mening til fortvilte mennesker, så er jeg rimelig sikker på hvilken som er mest rett.

Lenke til kommentar
Hørt om Adam og Eva?

9008240[/snapback]

Ja. Men hvem var det Adam & Eva's sønn fikk barn med, igjen?

Og hvordan ble egentlig Eva skapt? Bibelen ser ikke ut til å være helt enig med seg selv på det punktet.

Men det var kanskje aldri meningen at vi skulle ta alle disse bibelhistoriene bokstavelig? Likevel er det mange som gjør det.

En her spurte om kristendommen er som et slags dop (- noe man kan "prøve" -), og det er faktisk ikke en dårlig sammenligning. Mange dophuer klarer å switche fra heroin til religion. Da slipper de i hvert fall å stjele for å få penger til stoff. Noen blir hekta på alkohol, noen blir treningsnarkomane, og andre igjen "ruser" seg på religiøse opplevelser.

Hvis "livet etter døden" er et godt salgsargument for kristendommen, så vet jeg ikke om folk helt tenker på hva det vil si å tilbringe evigheten sammen med alle slektningene sine, alle sammen på samme sted, aldri fred å få ...

Og hvis det er tanken på å dø som skremmer folk, så må man jo dø for å komme til himmelen også. Jeg regner med at tiden etter døden blir omtrent som tiden før fødselen: jeg synes det var helt greit, jeg.

Lenke til kommentar

9008275[/snapback]

Hypotesen min om at (de aller fleste) som ikke godtar Big Bang- og evolusjonsteorien, er de samme som har misforstått dem grundig, ser ut til å kunne stemme.

Lenke til kommentar

Ja nå registrerte jeg meg bare for å være med på denne debatten :!:

Egentlig bryr jeg meg ikke så veldig mye om hva andre tror på og det bør vel egentlig være opp til enhver, hva som føles riktig for demselv, men jeg hater folk (spesielt de med en sterk tro) som sier at deres egen tro er den "riktige".

Robsol er du medlem av en sekt av noe slag??

Tror du virkelig at to mennesker Eva og Adam har avlet frem hele menneskeheten? Mener du at Eva var skyld i menneskenes sykdommer da hun tok en bit av dette forbudte eple? Er dette også grunnen til at "gud" gir blaffen i at flere millioner dør av sult, sykdommer, kriger osv?

Personlig tror jeg at viss det hadde eksistert en gud som kristendommen fremstiller han som, ville han i første omgang skapt mennesket perfekt. Viss han er allmektig, hvorfor ikke gjøre det med en gang. Tenk, da ville aldri Eva tatt biten av eplet slangen lokket henne med, da ville ikke slangen vært et "urent" dyr. Da ville ingen mennesker vært uenig i religionen. Da ville ingen startet religionskriger, da ville ikke noen mennesker lidet i fattigdom osv. verden hadde vært mye bedre, dog overbefolka...

Uansett, hvordan vet vi da egentlig at kristendommen har rett? hvorfor ikke budhismen eller hinduismen?

religion er og blir en sutteklut for folk med dødsangst

Lenke til kommentar

9008275[/snapback]

Unnskyld meg, men her glimter du med din uvitenhet. Dèt er problemet til mange av dere troende, dere vet ikke hva vitenskapen går ut på - bare at det er feil. Det kalles fordommer. Du skal ikke dømme.

Big bang og evolusjonsteorien har ingenting med hverandre å gjøre. Når du sier at alt invollene våre bare sprengte på plass slik, beviser du at du ikke vet nok om det vi diskuterer.

Min oppfordring til deg: Hør hva dine "prekere" forteller deg, så hører du hva vitenskapen har å si om det. Se ting fra begge sider, det er ikke rart du tror om du avfeier den andre siden!

Lenke til kommentar

Poenget med å leve er (i tillegg til å få unger :p ) å ha det bra. Hvordan man har det bra er en personlig sak. Jeg har ingen problemer med at folk velger å tro på en religion hvis det gjør det enklere for dem å leve og å ha det bra. Men det som er viktig er å ikke skulle påtvinge andre sin egen levemåte. Kristendommen er den eneste religionen som sier at man skal "frelse" andre (men det skjer vel i muslimske land også). Kristendommen har gjort mye grusomt og mange dumme ting, men den er forandret. I dag er det stort sett bare positve sider ved kristendommen. Dette betyr ikke at jeg selv vil være kristen, men jeg aksepterer at andre vil være det, hvis det hjelper dem. Dette gjelder selvsagt andre religioner også.

Det som skal sies er at når det gjelder "frelsing", så er mange ateister som er minst like gode som mange kristne. Forumet her har et overtall av ateister/agnostikere (wonder why :hmm::p ), og de har det med å slakte alle som ytrer en kristen mening. Nå kan jo det være greit, siden de fleste kristne som poster disse trådene prøver å frelse oss alle :nei:

Poenget er, istenden for å skulle prøve å slakte kristendommen hver gang noen lager en tråd som dette, si: "Fint for deg, ikke pakk det på meg..." ;) Det har noe med respekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Min oppfordring til deg: Hør hva dine "prekere" forteller deg, så hører du hva vitenskapen har å si om det. Se ting fra begge sider, det er ikke rart du tror om du avfeier den andre siden!

9009610[/snapback]

Er vel flere enn de kristne/troende her som trenger å se ting fra begge sider da.. :roll: så vær forsiktig med pekefingern..

Ps. Denne var ikke siktet til noen spesiell, men bare nevner det..

Lenke til kommentar

Melisma: Hvorfor det? Dem som følger vitenskapen har jo all rett til å hevde at dem sitter på sannheten eller så tilnærmet sannheten man kan komme. Det er jo tross alt dem som sitter på beviser for sine påstander.

De kristne derimot prøver å preke løgn, bedrageri, svindel og hjernevasking over på andre mennesker uten et fnugg av bevis, bare en indoktrinert tro eller en tro som av mange andre årsaker har overbevist dem om at løgn er sannhet, tro er absolutt og fakta er konspirasjon mot demmes overbevisninger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015

9008275[/snapback]

Unnskyld meg, men her glimter du med din uvitenhet. Dèt er problemet til mange av dere troende, dere vet ikke hva vitenskapen går ut på - bare at det er feil. Det kalles fordommer. Du skal ikke dømme.

Big bang og evolusjonsteorien har ingenting med hverandre å gjøre. Når du sier at alt invollene våre bare sprengte på plass slik, beviser du at du ikke vet nok om det vi diskuterer.

9009610[/snapback]

Har hørt om vitenskapsforklaringen og.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015

9009610[/snapback]

Er vel flere enn de kristne/troende her som trenger å se ting fra begge sider da.. :roll: så vær forsiktig med pekefingern..

9010276[/snapback]

Du kunne ikke sagt det bedre.

Lenke til kommentar
Melisma: Hvorfor det? Dem som følger vitenskapen har jo all rett til å hevde at dem sitter på sannheten eller så tilnærmet sannheten man kan komme. Det er jo tross alt dem som sitter på beviser for sine påstander.

De kristne derimot prøver å preke løgn, bedrageri, svindel og hjernevasking over på andre mennesker uten et fnugg av bevis, bare en indoktrinert tro eller en tro som av mange andre årsaker har overbevist dem om at løgn er sannhet, tro er absolutt og fakta er konspirasjon mot demmes overbevisninger.

9010343[/snapback]

altså, jeg syns det er litt drøyt at du skriker så høyt om at de kristne preker løgn og svindel.. Det går jo ann å ha litt mer toleranse enn det da..

Helt greit om du syns det, men ikke hån de som er kristne, det er ikke noe hyggelig da..

Vitenskapen har jo rett i alt det de kan bevise, det kan jo ingen nekte for. Men hverken du eller jeg vet med 100% sikkerhet om det finnes noen Gud.. Og da syns jeg det er urettferdig at du slenger det i trynet på de kristne at de tar feil, og at du har rett, dermed basta liksom.. Ha respekt for det andre tror selvom du ikke tror på det selv..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015

9009610[/snapback]

9010276[/snapback]

Enig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde sagt at jeg trodde at det bodde et usynlig monster i skapet som kom ut hver natt er det ingen som hadde respektert meg og troen min. De ville syns jeg var en gal idiot selv om de ikke kunne motbevise monsteret. Hvorfor skal man syns noe annet om religiøse?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...