Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?


Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

andir ::

Og hvorfor er nettopp troen så viktig, er det ikke bedre at jeg er et godt menneske og lever livet mitt deretter?

 

Jo, nettopp ! Men ser du ikke at relgion og tro har skapt den verden vi lever i, og resultatet er at du kan være et godt menneske og leve deretter?

 

Over til noe annet.. jeg er ikke relgiøs selv, men synes det er gøy å vri hode sitt rundt relgion og tro. (All respekt til de som tror og blir et bedre menneske og til de som får mer ut av livet på den måten).

 

1 Mose bok.1,27: "Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!"

 

Dvs. det er flere av dem ! Gud, Allah, Budda osv... og de skapte oss mennesker som de selv er + de skapte flere mennesker, altså ikke bare Adam. Siden vi er i dems bilde, altså like dem, kan vi gå utfra at de sikkert diskuterer vår eksitens som vi diskuterer dems eksistens. Tror ikke du på Gud, så tror ikke Gud på deg. Liker ikke du en ting, så liker ikke Gud det heller. Er du glad og fornøyd med hvem du er, så er Gud også glad og fornøyd med hvem du er også. Hører du på han så hører han på deg.. Eller er det omvendt. Tror Gud på deg, så tror du på Gud. Liker Gud en ting, så liker du det også......

 

Ha ha... det er det som er så komisk med hele greia !

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Har lagt merke til at under religion, filosofi og livvsyn, så er det en del folk som snakker dritt/uvitende om kristendommen og kristne, og noen uten å vite i det hele tatt hva kristendommen går ut på."

 

Kan trådstarter underbygge påstandene sine?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015
Jajamennsann.  Jeg har prøvd å forklare gladkristne utallige ganger hvorfor jeg ikke tror på hva de tror på.  De skjønner det ikke, eller vil ikke ta det for god fisk.    Derfor gidder jeg ikke forklare det flere ganger.    Å være kristen er sikkert helt fantastisk for deg, Robsol.  Men du må bare forstå at alle ikke er mottagelige for den slags.  It is the way of things.

9005973[/snapback]

 

Det er jeg klar over.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015
Jeg skjønner at mange synes kristendommen er rart og at det virker kjedelig og strengt, men hvorfor ikke gi kristendommen en sjanse? Det er ikke så strengt som mange tror, faktisk ikke strengt i det hele tatt, og det kan jo ikke skade å prøve.

 

Det har ingenting med saken å gjøre. Det handler, i alle fall for min del, om hva som er sant.

 

Og det må da være bedre å tro på noe i stedet for ingenting eller å være ateist.

 

Jeg er ateist fordi jeg ikke tror at det finnes et høyere vesen, verken kristendommens gud eller andre guder som blir fremstilt i det store havet av mytologier. Ikke mer, ikke mindre. Jeg er av den oppfatning at virkeligheten er mer spennende enn fiksjon, så jeg holder ikke på en tro som er falsk. Selv om jeg mangler en tro på en gud, så ekskluderer ikke det at jeg kan tro på andre ting. For å sitere Isaac Asimov:

 

"'Don't you believe in flying saucers?', they ask me. 'Don't you believe in telepathy? — in ancient astronauts? — in the Bermuda triangle? — in life after death?'

 

No, I reply. No, no, no, no, and again no. One person recently, goaded into desperation by the litany of unrelieved negation, burst out 'Don't you believe in anything?'

 

'Yes', I said. 'I believe in evidence. I believe in observation, measurement, and reasoning, confirmed by independent observers. I'll believe anything, no matter how wild and ridiculous, if there is evidence for it. The wilder and more ridiculous something is, however, the firmer and more solid the evidence will have to be.'"

 

Har du i det hele tatt prøvd å lese i bibelen? Det er utrolig mye spennende der, og lærerikt.

 

Jeg har lest deler av den, dog skal jeg innrømme at mine kristendomskunnskaper er på et lekmannsnivå. At det står mye spennende og lærerikt der, skal jeg ikke nekte på. Mitt syn på Bibelen er lik det synet jeg har på alle skjønnlitterære tekster: Den er et produkt av tankene til menneskene fra tiden den ble skrevet, og mennesker er svært fantasifulle vesener.

 

Det jeg ville fram til er at du ikke burde dømme kristne før du veit noe om det og har prøvd det ut, og det skader jo ikke å prøve.

 

Det skader heller ikke å prøve islam, jødedom, buddhisme og hinduisme heller, men det gjør dem ikke sanne. Har du alltid vært kristen, eller ga du de andre religionene en sjanse først? Du sier selv at det var helbredelsene som overbeviste deg; hvordan vet du hvilken gud som helbredet dem? I et muslimsk land, så ville æren gått til Allah; i et hinduistisk land ville æren gå til deres gud for helbredelse osv... Som Richard Dawkins påpeker:

 

"No doubt soaring cathedrals, stirring music, moving stories and parables, help a bit. But by far the most important variable determining your religion is the accident of birth."

 

Hvis ingen kommer til himmelen uten å sette sin lit til Jesus, hvilken sjanse har mennesker som aldri har hørt om kristendommen til å nå himmelen? Og hvorfor er nettopp troen så viktig, er det ikke bedre at jeg er et godt menneske og lever livet mitt deretter?

9006321[/snapback]

 

Jeg har ikke vært inni noen annen religion. Jeg vet hvilken gud som helbredet dem. Det var helt klart et kristent arrangement, og jeg ville visst om de ba for eks til allah.

Jeg tror de som ikke har hørt om kristendommen kommer til himmelen, fordi de har ikke fått en sjanse til å høre om gud. Troen er viktig, for uten tro kommer du ingen vei.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015
Og det må da være bedre å tro på noe i stedet for ingenting eller å være ateist

Hvorfor er det bedre?

9006467[/snapback]

 

For hva skjer etter døden om du er ateist? Ingenting? Døden så er alt svart? huff

Lenke til kommentar
Jeg har ikke vært inni noen annen religion.

 

Hvorfor har du ikke gitt de andre religionene den samme sjansen som du ber oss ta om kristendommen? Muslimer er minst like sikre på sin tro som du er på din, kanskje Islam er den sanne veien til himmelen?

 

Jeg vet hvilken gud som helbredet dem. Det var helt klart et kristent arrangement, og jeg ville visst om de ba for eks til allah.

 

Men hva med de som ikke blir helbredet av Jahve og Jesus, hvem blir de helbredet av?

 

Jeg tror de som ikke har hørt om kristendommen kommer til himmelen, fordi de har ikke fått en sjanse til å høre om gud.

 

Så hvis jeg sletter alle minner jeg har av kristendommen og flytter langt unna dens rekkevidde, så vil jeg komme til himmelen tross min vantro? Hvor i Bibelen står det at man kan komme til himmelen foruten Jesus, forresten?

Endret av andir
Lenke til kommentar
For hva skjer etter døden om du er ateist? Ingenting? Døden så er alt svart? huff

9007632[/snapback]

 

Døden skal man alle ta en dag. Kanskje det er mer fornuftig å tenke litt på døden, fremfor i full frykt skyve den bort?

Endret av wan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015
Jeg har ikke vært inni noen annen religion.

 

Hvorfor har du ikke gitt de andre religionene den samme sjansen som du ber oss ta om kristendommen? Muslimer er minst like sikre på sin tro som du er på din, kanskje Islam er den sanne veien til himmelen?

 

Jeg vet hvilken gud som helbredet dem. Det var helt klart et kristent arrangement, og jeg ville visst om de ba for eks til allah.

 

Men hva med de som ikke blir helbredet av Jahve og Jesus, hvem blir de helbredet av?

 

Jeg tror de som ikke har hørt om kristendommen kommer til himmelen, fordi de har ikke fått en sjanse til å høre om gud.

 

Så hvis jeg sletter alle minner jeg har av kristendommen og flytter langt unna dens rekkevidde, så vil jeg komme til himmelen tross min vantro? Hvor i Bibelen står det at man kan komme til himmelen foruten Jesus, forresten?

9007756[/snapback]

 

Som sagt før så har jeg ikke svar på alt. Men hvordan skulle du klare å slette alle minner om kristendommen og det du har hørt. Akkurat som om jeg skulle prøve å ikke vite hva en agurk er, men jeg vet det.

 

Jeg har ikke gitt noen annen religion en annen sjanse for jeg personlig merket at det var den rette religionen.

 

Det finnes også onde makter. Om satan kan helbrede igjennom for eks. satanister, så er det vel mulig, men da ville ikke jeg følt meg veldig safe om jeg ble helbreda av en satanist. Og hvertfall ikke når det er onde krefter.

Endret av medlem-122015
Lenke til kommentar
For hva skjer etter døden om du er ateist? Ingenting? Døden så er alt svart? huff

9007632[/snapback]

 

Døden skal man alle ta en dag. Kanskje det er mer fornuftig å tenke litt på døden, fremfor i full frykt skyve den bort?

9007767[/snapback]

 

Hvem sa noe om frykt? Som ateist aksepterer jeg døden som en "del av livet", if that makes any sence. Hvis man ser det på det store bildet, er jeg ikke mer verdt en en halv maur i en diger maurtue. Når jeg har gjort mitt, ergo vokst opp, tatt en utdaning, fått en jobb, blitt gammel, dør jeg. Så enkelt er det.

 

Edit.

Quote Robsol: "Jeg har ikke gitt noen annen religion en annen sjanse for jeg personlig merket at det var den rette religionen."

 

Hør på argumentene dine, mann! Du "merket at det var den rette religionen"? Hvordan merket du det? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? Kan du på noe som helst vis backe opp dette argumentet? Alt tyder på at dette er noe som har blitt tvunget ned kjeften på deg under denne "festivalen" du deltok på her om dagen.

 

Jeg synes det er rart å tenke på at menneske kan la se manipulere av noe så simpelt som et lite skuespill, hvor en eller annen prest smeller hånda i hodet på en tilsynelatende "syk" dude på en scene foran et antall mennesker - og at vedkommende deretter sier. "Wow! For et mirakel! Jeg er frisk!".;)

 

Du velger på grunnlag av overstående å bestemme din livstro. Hva med all vitenskapen som faktisk er bevist, den feies til side for et simpelt skuespill?

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015
For hva skjer etter døden om du er ateist? Ingenting? Døden så er alt svart? huff

9007632[/snapback]

 

Døden skal man alle ta en dag. Kanskje det er mer fornuftig å tenke litt på døden, fremfor i full frykt skyve den bort?

9007767[/snapback]

 

Hvem sa noe om frykt? Som ateist aksepterer jeg døden som en "del av livet", if that makes any sence. Hvis man ser det på det store bildet, er jeg ikke mer verdt en en halv maur i en diger maurtue. Når jeg har gjort mitt, ergo vokst opp, tatt en utdaning, fått en jobb, blitt gammel, dør jeg. Så enkelt er det.

 

Edit.

Quote Robsol: "Jeg har ikke gitt noen annen religion en annen sjanse for jeg personlig merket at det var den rette religionen."

 

Hør på argumentene dine, mann! Du "merket at det var den rette religionen"? Hvordan merket du det? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? Kan du på noe som helst vis backe opp dette argumentet? Alt tyder på at dette er noe som har blitt tvunget ned kjeften på deg under denne "festivalen" du deltok på her om dagen.

 

Jeg synes det er rart å tenke på at menneske kan la se manipulere av noe så simpelt som et lite skuespill, hvor en eller annen prest smeller hånda i hodet på en tilsynelatende "syk" dude på en scene foran et antall mennesker - og at vedkommende deretter sier. "Wow! For et mirakel! Jeg er frisk!".;)

 

Du velger på grunnlag av overstående å bestemme din livstro. Hva med all vitenskapen som faktisk er bevist, den feies til side for et simpelt skuespill?

9007841[/snapback]

 

Du var der ikke en gang, så hvordan kan du være så sikker på at det var et simpelt skuespill?

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For hva skjer etter døden om du er ateist? Ingenting? Døden så er alt svart? huff

9007632[/snapback]

 

Døden skal man alle ta en dag. Kanskje det er mer fornuftig å tenke litt på døden, fremfor i full frykt skyve den bort?

9007767[/snapback]

 

Hvem sa noe om frykt? Som ateist aksepterer jeg døden som en "del av livet", if that makes any sence. Hvis man ser det på det store bildet, er jeg ikke mer verdt en en halv maur i en diger maurtue. Når jeg har gjort mitt, ergo vokst opp, tatt en utdaning, fått en jobb, blitt gammel, dør jeg. Så enkelt er det.

 

Edit.

Quote Robsol: "Jeg har ikke gitt noen annen religion en annen sjanse for jeg personlig merket at det var den rette religionen."

 

Hør på argumentene dine, mann! Du "merket at det var den rette religionen"? Hvordan merket du det? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? Kan du på noe som helst vis backe opp dette argumentet? Alt tyder på at dette er noe som har blitt tvunget ned kjeften på deg under denne "festivalen" du deltok på her om dagen.

 

Jeg synes det er rart å tenke på at menneske kan la se manipulere av noe så simpelt som et lite skuespill, hvor en eller annen prest smeller hånda i hodet på en tilsynelatende "syk" dude på en scene foran et antall mennesker - og at vedkommende deretter sier. "Wow! For et mirakel! Jeg er frisk!".;)

 

Du velger på grunnlag av overstående å bestemme din livstro. Hva med all vitenskapen som faktisk er bevist, den feies til side for et simpelt skuespill?

9007841[/snapback]

 

Du var der ikke en gang, så hvordan kan du være så sikker på at det var et simpelt skuespill?

9008037[/snapback]

 

Igjen kan jeg referer til et av mine tidligere utsagn: Hvis syke mennesker virkelig kunne helberedes gjennom "gud", hvorfor er ikke fenomenet utbredt? Hvorfor går ikke prester rundt å helbreder syke hele tiden? Hvis prester er tildelt muligheten "helbredelse gjennom gud", ville de jo etter all sansynlighet løpe rundt å helberede folk? So what gives dude, hvilke faktorer tyder på at dette ikke er noe annet en skuespill? Vi har mange talentfulle folk her i verden, noen har sikkert spesialisert seg innen skuespill for å hjernevaske lettlurte folk til å tro at de kan kurerer sykdom. Great stuff. :whistle:

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Som sagt før så har jeg ikke svar på alt. Men hvordan skulle du klare å slette alle minner om kristendommen og det du har hørt. Akkurat som om jeg skulle prøve å ikke vite hva en agurk er, men jeg vet det.

 

Det var hypotetisk. Bibelen konstanterer at ingen kommer til himmelen uten å innrømme sine synder og omfavne Jesus, hvis jeg har forstått det riktig. Rett meg hvis jeg tar feil.

 

Jeg har ikke gidd noen annen religion en annen sjanse for jeg personlig merket at det var den rette religionen.

 

Du og alle muslimer, jøder, buddhister og hinduister med. Hvordan kan vi vite hvem som har rett, når alt er basert på subjektiv opplevelse?

 

Det finnes også onde makter. Om satan kan helbrede igjennom for eks. satanister, så er det vel mulig, men da ville ikke jeg følt meg veldig safe om jeg ble helbreda av en satanist. Og hvertfall ikke når det er onde krefter.

 

Satanister driver ikke med helbredelse, så vidt jeg vet. Majoriteten av satanister følger LaVeys materialistiske filosofi, med mindre jeg bommer helt. Deres satanisme er et symbol på motstand til kristendommen, og ateistisk av natur. Satan er et symbol, ikke en virkelig entitet.

 

Men satanisme er en digresjon. Jeg tenker på andre veletablerte religioner, og hvem som helbreder deres følgere. Og hva med helbredelse med krystaller, som New Age-følgere tyr til? Hvordan kan det ha seg, tatt i betraktning at miljøet ligger til rette, at man blir helbredet uansett hvilken tro man har, så lenge man har en tro? Sett bort i fra at sykdommen er av typen som ikke er for alvorlig, selvsagt. Ingen (så vidt jeg vet) har noensinne grodd tilbake et amputert bein eller en arm som følge av bønn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For hva skjer etter døden om du er ateist? Ingenting? Døden så er alt svart? huff

9007632[/snapback]

 

Døden skal man alle ta en dag. Kanskje det er mer fornuftig å tenke litt på døden, fremfor i full frykt skyve den bort?

9007767[/snapback]

 

Hvem sa noe om frykt? Som ateist aksepterer jeg døden som en "del av livet", if that makes any sence. Hvis man ser det på det store bildet, er jeg ikke mer verdt en en halv maur i en diger maurtue. Når jeg har gjort mitt, ergo vokst opp, tatt en utdaning, fått en jobb, blitt gammel, dør jeg. Så enkelt er det.

 

Edit.

Quote Robsol: "Jeg har ikke gitt noen annen religion en annen sjanse for jeg personlig merket at det var den rette religionen."

 

Hør på argumentene dine, mann! Du "merket at det var den rette religionen"? Hvordan merket du det? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? Kan du på noe som helst vis backe opp dette argumentet? Alt tyder på at dette er noe som har blitt tvunget ned kjeften på deg under denne "festivalen" du deltok på her om dagen.

 

Jeg synes det er rart å tenke på at menneske kan la se manipulere av noe så simpelt som et lite skuespill, hvor en eller annen prest smeller hånda i hodet på en tilsynelatende "syk" dude på en scene foran et antall mennesker - og at vedkommende deretter sier. "Wow! For et mirakel! Jeg er frisk!".;)

 

Du velger på grunnlag av overstående å bestemme din livstro. Hva med all vitenskapen som faktisk er bevist, den feies til side for et simpelt skuespill?

9007841[/snapback]

 

Du var der ikke en gang, så hvordan kan du være så sikker på at det var et simpelt skuespill?

9008037[/snapback]

 

Igjen kan jeg referer til et av mine tidligere utsagn: Hvis syke mennesker virkelig kunne helberedes gjennom "gud", hvorfor er ikke fenomenet utbredt? Hvorfor går ikke prester rundt å helbreder syke hele tiden? Hvis prester er tildelt muligheten "helbredelse gjennom gud", ville de jo etter all sansynlighet løpe rundt å helberede folk? So what gives dude, hvilke faktorer tyder på at dette ikke er noe annet en skuespill? Vi har mange talentfulle folk her i verden, noen har sikkert spesialisert seg innen skuespill for å hjernevaske lettlurte folk til å tro at de kan kurerer sykdom. Great stuff. :whistle:

9008088[/snapback]

 

Det er ikke så mange som har den gaven til å helbrede og de vet ikke selv om de blir friske eller ikke, det er gud som styrer det. Og det er ikke bare prester som kan helbrede...mange prester kan ikke helbrede heller..og husk, det er gud som helbreder dem, ikke personene som for eks ber for dem.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For hva skjer etter døden om du er ateist? Ingenting? Døden så er alt svart? huff

9007632[/snapback]

 

Døden skal man alle ta en dag. Kanskje det er mer fornuftig å tenke litt på døden, fremfor i full frykt skyve den bort?

9007767[/snapback]

 

Hvem sa noe om frykt? Som ateist aksepterer jeg døden som en "del av livet", if that makes any sence. Hvis man ser det på det store bildet, er jeg ikke mer verdt en en halv maur i en diger maurtue. Når jeg har gjort mitt, ergo vokst opp, tatt en utdaning, fått en jobb, blitt gammel, dør jeg. Så enkelt er det.

 

Edit.

Quote Robsol: "Jeg har ikke gitt noen annen religion en annen sjanse for jeg personlig merket at det var den rette religionen."

 

Hør på argumentene dine, mann! Du "merket at det var den rette religionen"? Hvordan merket du det? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? Kan du på noe som helst vis backe opp dette argumentet? Alt tyder på at dette er noe som har blitt tvunget ned kjeften på deg under denne "festivalen" du deltok på her om dagen.

 

Jeg synes det er rart å tenke på at menneske kan la se manipulere av noe så simpelt som et lite skuespill, hvor en eller annen prest smeller hånda i hodet på en tilsynelatende "syk" dude på en scene foran et antall mennesker - og at vedkommende deretter sier. "Wow! For et mirakel! Jeg er frisk!".;)

 

Du velger på grunnlag av overstående å bestemme din livstro. Hva med all vitenskapen som faktisk er bevist, den feies til side for et simpelt skuespill?

9007841[/snapback]

 

Du var der ikke en gang, så hvordan kan du være så sikker på at det var et simpelt skuespill?

9008037[/snapback]

 

Igjen kan jeg referer til et av mine tidligere utsagn: Hvis syke mennesker virkelig kunne helberedes gjennom "gud", hvorfor er ikke fenomenet utbredt? Hvorfor går ikke prester rundt å helbreder syke hele tiden? Hvis prester er tildelt muligheten "helbredelse gjennom gud", ville de jo etter all sansynlighet løpe rundt å helberede folk? So what gives dude, hvilke faktorer tyder på at dette ikke er noe annet en skuespill? Vi har mange talentfulle folk her i verden, noen har sikkert spesialisert seg innen skuespill for å hjernevaske lettlurte folk til å tro at de kan kurerer sykdom. Great stuff. :whistle:

9008088[/snapback]

 

Det er ikke så mange som har den gaven til å helbrede og de vet ikke selv om de blir friske eller ikke, det er gud som styrer det. Og det er ikke bare prester som kan helbrede...mange prester kan ikke helbrede heller..og husk, det er gud som helbreder dem, ikke personene som for eks ber for dem.

9008192[/snapback]

 

Så hva er da vitsen med å be for syke?

 

Det du forteller her høres ut som at det kommer mekanisk ut av munnen på deg. Er dette en slags cover-story de har fått deg til å tro på, for liksom å "keep things in check"?

 

 

edit

 

 

Also... hvis gud er så allmektig og alt det der, hvorfor gir han ikke bare alle muligheten til å kurere sykdom? Hadde ikke verden vært et finere sted da? ;)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015
Skulle jeg bli kristen måtte jeg vel først tro på en Gud, noe jeg absolutt ikke gjør.

 

I "finne ut hva det går ut på" menes vel å sakte men sikkert bli *hjernevasket*, og tatt fra fri vilje og sunn fornuft.

9008214[/snapback]

 

Du blir ikke hernevasket, og fri vilje og sunn fornuft har du hele tiden.

Lenke til kommentar
Skulle jeg bli kristen måtte jeg vel først tro på en Gud, noe jeg absolutt ikke gjør.

 

I "finne ut hva det går ut på" menes vel å sakte men sikkert bli *hjernevasket*, og tatt fra fri vilje og sunn fornuft.

9008214[/snapback]

 

Du blir ikke hernevasket, og fri vilje og sunn fornuft har du hele tiden.

9008232[/snapback]

 

Noe du har vist oss gang på gang, gjennom å skyve all logikk og fakta til side, siden du istedet mener at er par "underholdere" på en "festival" uten tvil har rett, fremfor resten av verdens vitenskapelige utvikling.

 

 

Riiiite.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...