Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?


Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva tjener man egentlig på å väre kristen?

9319394[/snapback]

Å leve i sin egen fantasiverden og kunne slippe å måtte akseptere døden og all verdens ondskap?

 

Spørsmålet er vel heller hva man kan tjene av kristne, spesielt i form av penger. TV-evangelister, faith healers, medier, prester med pengebørser, New-Age-fanatikere og folk som påstår deres "psykiske" krefter stammer fra Gud, har alle funnet sin nisje i å utnytte disse sårbare menneskene. Finn din måte og bli rik i en fei!

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Det som forunderer meg mest ved kristne er deres sjokk når de blir konfrontert med religionen sin. Jeg har fått reaksjoner som "Så frekk går det ikke an å være!", "Det er en ting mellom meg og gud!", og, den beste "Gud er langt større enn deg så hvem tror du at du er?". Og sånne folk skal en ta alvorlig? De fleste kristne ser helst at du IKKE nevner troen deres, da blir de fleste støtt og sinte, for det er DERES rett til å tro. De vil ikke en gang HØRE en annen side av saken, for det ødelegger jo hele greia, olle sant? De dekker seg bak; "Jeg vil ikke tro på ingenting!" eller "Å tro vi kommer fra aper er meningsløst!" for å la være å tenke på alternativer og som mange før meg i denne tråden har sagt, jeg har levd for lenge uten la la land og eventyr briller til å kjøpe dette guds tullet. Jeg har levd i førti år og har enda ikke opplevd NOE jeg ikke har fått en forklaring på ved hjelp av vitenskap! Men det er også DERFOR at jeg ikke har opplevd noen såkalte mirakler, fordi jeg ikke tror på mirakler eller at du oppnår noe som helt utover det å mumle for deg selv med bønn. Jeg ser på religiøse, altså ALLE de som måtte tro på en eller annen gudommelig ting, som mildt tilbake stående når de uttaler seg på vegne av sin tro. Dere får ha meg unnskyldt, men for meg blir det som å tro på Harry Potter og at det er en trollmanns verden vi som ikke har magiske evner kan se! Det blir rett og slett for dumt å argumentere for dette når det ER alternativer som er langt bedre! (Til de av dere som IKKE har lest harry potter kan jeg anbefale det, for det er en virkelig fin historie!!) :D

 

 

Men til dere som fortsatt vil være i la la land, vær så god! Bare ikke forlang at jeg skal respektere at dere tror og være høffeligere mot dere enn andre, for det er jeg ikke! Hvis dere ikke klarer å argumentere så la det være! Det er bare teit med uttalelser som : "Gud finns, for det står det i bibelen!".

 

Så til dere som ikke liker spørsmålene som blir stillt her inne:

Dette ER faktisk et diskusjons forum for de av dere som ikke har oppdaget det og her KAN det hende at folk ikke har lik mening som deg og liker du ikke det er det et kryss oppe i det høyre hjørne på skjermen din du kan trykke på som løser problemet for deg!

For det kommer garantert til å spørres om HVORFOR du enten er dum eller bare ignorant når du går rundt og tror på en fantasi figur, GARANTERT!

 

 

:dribble::cool:

Lenke til kommentar
Å leve i sin egen fantasiverden og kunne slippe å måtte akseptere døden og all verdens ondskap?

Enkelte ganger misunner jeg kristne for å faktisk klare å gjøre det, det må egentlig være ganske greit å kunne vandre rundt å akseptere ting på den måten, personlig har jeg aldri klart det

Lenke til kommentar
Enkelte ganger misunner jeg kristne for å faktisk klare å gjøre det, det må egentlig være ganske greit å kunne vandre rundt å akseptere ting på den måten, personlig har jeg aldri klart det

9319719[/snapback]

 

Du synes altså at det er greit å feste sin lit til en stor livsløgn (jeg forstår det slik at du er en mann av fornuft og vitenskap)? Vi har vel alle våre tanker om dødelighet, ubehagelige livsanskuelser og livets utfordringer, men tror du ikke innerst inne at egen bearbeidelse, trøst og oppmuntring fra andre og avvikling av irrasjonalitet er en bedre medisin? Det er deg og livet, denne ene gangen, du kan bare få det bedre med den holdingen. :)

Lenke til kommentar
Det som forunderer meg mest ved kristne er deres sjokk når de blir konfrontert med religionen sin. Jeg har fått reaksjoner som "Så frekk går det ikke an å være!", "Det er en ting mellom meg og gud!", og, den beste "Gud er langt større enn deg så hvem tror du at du er?". Og sånne folk skal en ta alvorlig? De fleste kristne ser helst at du IKKE nevner troen deres, da blir de fleste støtt og sinte, for det er DERES rett til å tro. De vil ikke en gang HØRE en annen side av saken, for det ødelegger jo hele greia, olle sant? De dekker seg bak; "Jeg vil ikke tro på ingenting!" eller "Å tro vi kommer fra aper er meningsløst!" for å la være å tenke på alternativer og som mange før meg i denne tråden har sagt, jeg har levd for lenge uten la la land og eventyr briller til å kjøpe dette guds tullet. Jeg har levd i førti år og har enda ikke opplevd NOE jeg ikke har fått en forklaring på ved hjelp av vitenskap! Men det er også DERFOR at jeg ikke har opplevd noen såkalte mirakler, fordi jeg ikke tror på mirakler eller at du oppnår noe som helt utover det å mumle for deg selv med bønn. Jeg ser på religiøse, altså ALLE de som måtte tro på en eller annen gudommelig ting, som mildt tilbake stående når de uttaler seg på vegne av sin tro. Dere får ha meg unnskyldt, men for meg blir det som å tro på Harry Potter og at det er en trollmanns verden vi som ikke har magiske evner kan se! Det blir rett og slett for dumt å argumentere for dette når det ER alternativer som er langt bedre! (Til de av dere som IKKE har lest harry potter kan jeg anbefale det, for det er en virkelig fin historie!!) :D

 

 

Men til dere som fortsatt vil være i la la land, vær så god! Bare ikke forlang at jeg skal respektere at dere tror og være høffeligere mot dere enn andre, for det er jeg ikke! Hvis dere ikke klarer å argumentere så la det være! Det er bare teit med uttalelser som : "Gud finns, for det står det i bibelen!".

 

Så til dere som ikke liker spørsmålene som blir stillt her inne:

Dette ER faktisk et diskusjons forum for de av dere som ikke har oppdaget det og her KAN det hende at folk ikke har lik mening som deg og liker du ikke det er det et kryss oppe i det høyre hjørne på skjermen din du kan trykke på som løser problemet for deg!

For det kommer garantert til å spørres om HVORFOR du enten er dum eller bare ignorant når du går rundt og tror på en fantasi figur, GARANTERT!

 

 

:dribble:    :cool:

9319695[/snapback]

 

 

Jeg klarer ikke å ta førti-åringer som skriver slike innlegg alvorlig. Da tenker jeg ikke bare på innholdet i posten..

 

Poenget er jo at vi kommer med grunner til at vi tror, men det blir bare slengt bort fordi dere mener det er en naturlig forklaring på saken. Det er der det med TRO kommer inn.

Lenke til kommentar

Tro fungerte i de dager en ikke hadde annet svar en det religion kunne gi.

Nå derimot har en en hel haug med historiske, arkeologiske og andre vitenskapelige fakta som tilbakeviser sentrale hendelser i bibelen.

Når så det som hele religionen er basert på, det som etter sigende skal være skrevet av en ufeilbarlig, allmektig ++ entitet så må en begynne å lure på om det er noe hold i religionen i det heletatt.

 

Det er en side av saken.

Et annet aspekt er selve tolkningen av bibelen, teologer verden over er uenige i hvordan en skal tolke den, om den var ment å inneholde hovedretningslinjene for en religion burdte disse være ganske klart definert og ikke så åpenbart sårbare for subjektiv tolkning.

 

For ikke å snakke om alle selvotsigelsene i selve teksten, grusommhetene som står beskrevet der som ikke er forenlige med den guden som de kristne hevder er kun kjærlighet.

Det er jo ikke til på komme fra at denineholder en hel bråte med ting som drap, incest, voldtekt, massevoldtekt, etnisk rensing, barnedrap og mye annet.

Noen ganger lurer jeg på om kristne har lest bibelen i et heletatt.

 

Så kommer argumentet:

"Det er bare en lignelse"

 

Jasså?

Fiffig at det ikke sto en asterisk der fra forfattern som nevnte at det var en lignelse. Riktignok blir det fortalt en del lignelser, men da går det helt frem at det ER en lignelse. En må derfor anta at det andre ikke er en lignelse, men noe som påstås å være reellt.

 

At massive vitenskapelige og historiske bevis bortforklares med syltynne argumenter er så, men det er jo ikke annet, det er kun syltynne argumenter hele tiden.

Jeg har tilgode å se ett eneste godt argument for eksistensen av en gud og/eller bibelens historiske riktighet, samt eksempler på mirkaler eller noe som helst som ikke kan forklares på en mye mer sannsynlig måte.

 

Og angpende "religiøse opplevelser" så er det aldeles naturlige grunner til at dette skjer, dette ser en fort om en leser litt om emnet, men det er noe som ikke gjøres av frykt for å miste troen. Det er rettt og slett svaret jeg har fått.

 

Hvordan et ellers logisk, rasjonellt menneske fortsatt kan ha tro på noe som er så usammenhengende og åpenbart menneskeskapt er det som virkelig er utrolig.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Du synes altså at det er greit å feste sin lit til en stor livsløgn..

9323159[/snapback]

 

Helt utrolig dumt skrevet. Jeg fatter ikke hvordan du kan skrive noe sånt...

9323951[/snapback]

 

Forstår ikke, eller er du bare langt på vei uenig i påstanden? Jeg bestreber fornuftsmessige svar på tilværelsen. For meg er det noe grunnleggende feil og inhumant med Guds agenda. På bakgrunn av at jeg fraskriver meg all form for religiøs tro som noe irrasjonelt og farlig, vil jeg forebeholde meg retten til å gi den billedlige fremstilling, at kristen tro er og forblir en livsløgn

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å ta førti-åringer som skriver slike innlegg alvorlig. Da tenker jeg ikke bare på innholdet i posten..

 

Greit nok at du syntes det, deg om det. Jeg klarer jo som kjent ikke å ta folk som deg, som har eventyr brillene godt på seg i la la land særlig alvorlig, så det ville overraket meg om du gjøre noe annet?

 

:no:

 

 

 

Poenget er jo at vi kommer med grunner til at vi tror, men det blir bare slengt bort fordi dere mener det er en naturlig forklaring på saken. Det er der det med TRO kommer inn.

 

Det er jo AKKURAT det vi ikke gjør, vi tar det opp FORDI det ikke har noen naturlig forklaring på saken! Det er nå faktisk DERE som slenger dårlige argumenter rundt dere når dere ikke kan forklare/ikke finner bevis på det dere sier! Som jeg sa, jeg enda TIL gode å komme ovver en kristen som har vett nok til å si, "Jeg har sett litt på saken og tror faktisk jeg tviler litt..", men det klarer dere ikke.

Den som tviler har tapt og det er jo akkurat DET det hele går ut på! Religiøse sluker alt som gagner deres verden "rått" og ukritisk og slenger ut en hel haug med tull om mirakler, om at de har "sett" jesus og fanden og hans oldemor og når noen setter kritiske øyne på dette og sier det som VI ser det blir dere sure! Da tråkker vi dere på tærne liksom? Vel, er redd du må bli vant til det, for det er en ny hverdag for religiøse i dag, vi lever som dere sikkert skjønner ikke lenger i glans perioden til kristendommen, der de troende fyrte med sånne som meg!

(Hadde det vært så vel....)

 

If you can't stand the heat, get out of the kitchen!!

 

 

:hmm:

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det som forunderer meg mest ved kristne er deres sjokk når de blir konfrontert med religionen sin. Jeg har fått reaksjoner som "Så frekk går det ikke an å være!", "Det er en ting mellom meg og gud!", og, den beste "Gud er langt større enn deg så hvem tror du at du er?". Og sånne folk skal en ta alvorlig? De fleste kristne ser helst at du IKKE nevner troen deres, da blir de fleste støtt og sinte, for det er DERES rett til å tro. De vil ikke en gang HØRE en annen side av saken, for det ødelegger jo hele greia, olle sant? De dekker seg bak; "Jeg vil ikke tro på ingenting!" eller "Å tro vi kommer fra aper er meningsløst!" for å la være å tenke på alternativer og som mange før meg i denne tråden har sagt, jeg har levd for lenge uten la la land og eventyr briller til å kjøpe dette guds tullet. Jeg har levd i førti år og har enda ikke opplevd NOE jeg ikke har fått en forklaring på ved hjelp av vitenskap! Men det er også DERFOR at jeg ikke har opplevd noen såkalte mirakler, fordi jeg ikke tror på mirakler eller at du oppnår noe som helt utover det å mumle for deg selv med bønn. Jeg ser på religiøse, altså ALLE de som måtte tro på en eller annen gudommelig ting, som mildt tilbake stående når de uttaler seg på vegne av sin tro. Dere får ha meg unnskyldt, men for meg blir det som å tro på Harry Potter og at det er en trollmanns verden vi som ikke har magiske evner kan se! Det blir rett og slett for dumt å argumentere for dette når det ER alternativer som er langt bedre! (Til de av dere som IKKE har lest harry potter kan jeg anbefale det, for det er en virkelig fin historie!!) :D

 

 

Men til dere som fortsatt vil være i la la land, vær så god! Bare ikke forlang at jeg skal respektere at dere tror og være høffeligere mot dere enn andre, for det er jeg ikke! Hvis dere ikke klarer å argumentere så la det være! Det er bare teit med uttalelser som : "Gud finns, for det står det i bibelen!".

 

Så til dere som ikke liker spørsmålene som blir stillt her inne:

Dette ER faktisk et diskusjons forum for de av dere som ikke har oppdaget det og her KAN det hende at folk ikke har lik mening som deg og liker du ikke det er det et kryss oppe i det høyre hjørne på skjermen din du kan trykke på som løser problemet for deg!

For det kommer garantert til å spørres om HVORFOR du enten er dum eller bare ignorant når du går rundt og tror på en fantasi figur, GARANTERT!

 

 

:dribble:     :cool:

9319695[/snapback]

 

Poenget er jo at vi kommer med grunner til at vi tror, men det blir bare slengt bort fordi dere mener det er en naturlig forklaring på saken. Det er der det med TRO kommer inn.

9323995[/snapback]

 

Kom med en god grunn til å tro, da skal du få et lite snev av respekt,

for etter det svaret her å dømme så viser du liten respekt til hva andre folk mener.

Jeg klarer ikke å ta førti-åringer som skriver slike innlegg alvorlig. Da tenker jeg ikke bare på innholdet i posten..
Lenke til kommentar
Poenget er jo at vi kommer med grunner til at vi tror, men det blir bare slengt bort fordi dere mener det er en naturlig forklaring på saken. Det er der det med TRO kommer inn.

9323995[/snapback]

 

 

Kom med en grunn til å tro da. Og ikke prøv deg på den adam og eva starten på verden, makan til syk innavl skal en lete lenge etter......

Lenke til kommentar
Det som forunderer meg mest ved kristne er deres sjokk når de blir konfrontert med religionen sin. Jeg har fått reaksjoner som "Så frekk går det ikke an å være!", "Det er en ting mellom meg og gud!", og, den beste "Gud er langt større enn deg så hvem tror du at du er?". Og sånne folk skal en ta alvorlig? De fleste kristne ser helst at du IKKE nevner troen deres, da blir de fleste støtt og sinte, for det er DERES rett til å tro. De vil ikke en gang HØRE en annen side av saken, for det ødelegger jo hele greia, olle sant? De dekker seg bak; "Jeg vil ikke tro på ingenting!" eller "Å tro vi kommer fra aper er meningsløst!" for å la være å tenke på alternativer og som mange før meg i denne tråden har sagt, jeg har levd for lenge uten la la land og eventyr briller til å kjøpe dette guds tullet. Jeg har levd i førti år og har enda ikke opplevd NOE jeg ikke har fått en forklaring på ved hjelp av vitenskap! Men det er også DERFOR at jeg ikke har opplevd noen såkalte mirakler, fordi jeg ikke tror på mirakler eller at du oppnår noe som helt utover det å mumle for deg selv med bønn. Jeg ser på religiøse, altså ALLE de som måtte tro på en eller annen gudommelig ting, som mildt tilbake stående når de uttaler seg på vegne av sin tro. Dere får ha meg unnskyldt, men for meg blir det som å tro på Harry Potter og at det er en trollmanns verden vi som ikke har magiske evner kan se! Det blir rett og slett for dumt å argumentere for dette når det ER alternativer som er langt bedre! (Til de av dere som IKKE har lest harry potter kan jeg anbefale det, for det er en virkelig fin historie!!) :D

 

 

Men til dere som fortsatt vil være i la la land, vær så god! Bare ikke forlang at jeg skal respektere at dere tror og være høffeligere mot dere enn andre, for det er jeg ikke! Hvis dere ikke klarer å argumentere så la det være! Det er bare teit med uttalelser som : "Gud finns, for det står det i bibelen!".

 

Så til dere som ikke liker spørsmålene som blir stillt her inne:

Dette ER faktisk et diskusjons forum for de av dere som ikke har oppdaget det og her KAN det hende at folk ikke har lik mening som deg og liker du ikke det er det et kryss oppe i det høyre hjørne på skjermen din du kan trykke på som løser problemet for deg!

For det kommer garantert til å spørres om HVORFOR du enten er dum eller bare ignorant når du går rundt og tror på en fantasi figur, GARANTERT!

 

 

:dribble:     :cool:

9319695[/snapback]

 

 

Jeg klarer ikke å ta førti-åringer som skriver slike innlegg alvorlig. Da tenker jeg ikke bare på innholdet i posten..

 

Poenget er jo at vi kommer med grunner til at vi tror, men det blir bare slengt bort fordi dere mener det er en naturlig forklaring på saken. Det er der det med TRO kommer inn.

9323995[/snapback]

 

 

hvorfor tro når du kan vite?

Lenke til kommentar
Man kan ikke vite! Det finnes ingen beviser!

9331484[/snapback]

 

Jepp, det er nettopp det som er hele poenget.

Ingenting kan bevises 100% eller tilbakevises 100%, eksistensen av hva som helst, deg, meg, maskinene vi skriver innleggene på, eventuelt liv andre steder i universet og eksistensen av guder kan kun defineres ut fra en skala av sannsynlighet.

 

Hvor en befinner seg på skalaen avhenger av bevisene, understøttet i kjente vitaenskapelige teorier.

 

En teori i vitenskapelig sammenheng betyr ikke at det er en vill påstand, men at vitenskapen selv ikke vil fastsette noe som et bastant fakta nettopp pga. det at en ikke kan bevise/motbevise noe 100%. Vitenskapelig teorier befinner seg veldig nær 100% merket for sannsynlighet.

 

Når mye av det som påstås innen religion ikke er i overensstemmelse med teorier av en slik beskaffenhet, bryter med logikk og historiske fakta - eller teorier - så dyttes disse sterkt i retning av grensen for 100% usannsynlighet.

Dette er en naturlig konsekvens av at den informasjonen som motstrider de teistiske påstandene er understøttet av mengdevis med data, teoretisk og praktisk, empirisk og erfaringsmessig. Dette er ikke tilfellet for det som påstås om f.eks personer i bibelen, hendelser som blir beskrevet og egentlig alle argumenter jeg har hørt angående sannsynligheten for det som påstås fra et teistisk ståsted.

 

Det en da blir møtt med, når teister ikke klarer å komme med argumenter basert på rasjonalitet og logikk er "tro".

Et latterlig argument som koker ned til psykologisk selvbedrag, det er nemlig også sterker indisier for at tro som sådan er et rent memetisk indusert psykologisk fenomen. Mange av aspektene som innbefattes, som følelse av åndelig nærvær, å oppleve å kommunisere med noe som oppfattes som åndelig/gud er beviselig reproduserbare rent vitenskapelig.

 

Ergo:

Sannsynligheten for eksistensen av en gud, er så forsvinnende liten at påstanden om at en kaster bort tid ved å involvere seg i religion er fullstendig holdbar.

 

Det beste som kan sies er at en får øvelse i filosofisk tankegang og debatteknikk ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...