Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?


Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Skadevirkningene av (organisert) religion burde være nokså åpenbare og enkle å oppdage. Eksempler inkluderer Jonestown, 9/11 og andre terroraksjoner (delvis), fundamentalister/ekstremister (se Jesus Camp, en viss Trading Spouses-episode og Westbrook Church) som tar bibelen bokstavelig (6000 år gammel jord, homofobi, ect.) og hindrer menneskelig utvikling, grådige TV-pastorer/spådamer/dowsing (ønskekvist-troende)/skjebøyere, scientologi-svindelen, korstogene, inkvisisjonen, heksejakten, Nord Irland-konfliktene, kolonitiden (som rettferdiggjørelse), menneskeofring (Aztekere), hellig krig (Islam), kristne som tester tro ved slangebit (Darwin Award), sølibat (dreper genene da de ikke videreføres), grobunn for autoritetsargumenter (til paven, ect.), og mye mer.

9279026[/snapback]

 

Jeg er enig med deg, helt til jeg kommer ned til sølibat.

 

Dersom enkelte religiøse tror så sterkt at de kan legge fra seg all mennesklig lengsel etter kjærlighet og normal vilje til å gjøre noe produktivt her i verden for å blidgjøre sin gud -- så er jeg sikker på at verden er bedre dersom de går i sølibat og aldri får barn...

 

Problemet er vel at alt for få religiøse fundamentalister går i sølibat...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er vel at alt for få religiøse fundamentalister går i sølibat...

9279122[/snapback]

Stemmer vel det, ja. :!:

 

Jeg tenkte nå mer på den skaden de påfører seg selv, i det å utelukke hva rent darwinistisk er formelig meningen med livet, men for oss alle andre, er det nok fordelaktig da det fremmer en naturlig seleksjon for motstandsdyktighet mot indoktrinering og irrasjonalitet. Dog, det spørs jo om dette ikke går mot et annet vesentlig aspekt av den menneskelige psyke.

 

Det er jo ofte under oppveksten en blir infisert av slike farlige tanker - i en tid der barn må kunne innrette seg etter sine rollemodeller (foreldre, ect.) og ikke stille seg for kritisk mot kunnskap som er essensielt for å kunne overleve en farlig verden (ikke løpe utfor et stup, osv.) Et barn kan ikke vite forskjell på gode og farlige tanker, og en slik motstandsdyktighet kan dermed virke negativt på overlevelsesevnen.

 

Nåvel. I det minste vil sølibat senke populasjonen av religiøse, og dermed minske sjansen for å bli påvirket.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Og det må da være bedre å tro på noe i stedet for ingenting eller å være ateist

 

Tror på ingenting? Ateist? Neida, jeg er noe enda verre, jeg er humanist! Og vet du hva robsol? Jeg tror ikke det finnes noen gud mer enn jeg tror at hele jorden er et eneste stort "the Sims" program ala matrix, men den filmen og det spillet får du vel ikke lov til å se tenker jeg.... :cry:

 

Og hvem tror på ingenting? Ingen jeg kjenner ihvertfall. Du er sikkert helt overbevist om at så fort noen "detter" utenfor den lille "boksen" du kaller GUD så har de ingenting, men det er ikke sånn! Du TROR det må være sånn for det har pastor (ditt og datt) fortalt deg, men det er faktisk ikke sånn. En annen ting som skinner imellom det du skriver er at du faktisk TROR du er bedre enn de som ikke tror, at du har større forståelse for hva som er rett og galt, at du har mer moral også videre FORDI du har blitt fortalt dette. Det religion sier er det ENESTE riktige, alt annet må så klart være feil.

 

Men jeg skal gi deg en utfordring: Prøv å frigjør deg fra åket "religion" og da mener jeg ordentlig! Prøv å tenke litt utenfor boksen du sitter så høyt og "trygt" i og komme ut og LEVE litt (Neida, å leve er ikke det samme som å havne i sadoma eller gomorra eller hva alle disse stedene heter). Å leve er å ta egne valg for hva du gjør i livet ditt og nyte den tiden du er her isteden for å være redd for at du misslykkes hele livet (og havner i helvette). Jeg har aldri vært kristen eller hatt en våsete tro av noe slag (Noe jeg takker mine foreldre for, de lærte meg å tenke selv fremfor å lære meg vrengbilder...) og jeg blir like overrasket hver gang jeg møter en del troende, som faktisk ærlig og redelig, TROR de er bedre mennesker enn meg fordi de tror! Jeg har ingen moral sier de men jeg vil heller si omvendt, jeg kan faktisk tenke selv, noe bror parten av de såkalte kristne jeg har møtt IKKE kan, de er bare talerøret til presten sin! Moral er ikke bibelens verk, det er helt sikkert! Les den i så fall en gang til og fortell meg at det stemmer! Seks av de ti budene handler om at vi værsågod må rette oss etter denne guden mens resten av budene kan du få unger til å fortelle deg, det handler tross alt ikke om annet enn din og dine naboers (Altså resten av verden...) velferd og det er faktisk INGEN som ønsker å bo på et sted der alle bare løper rundt og rundstjeler, myrder og voldtar for fote. Jeg har aldri hverken stjålet, drept eller ligget med nabo kona, jeg trenger ikke å være kristen for å forstå at dette er galt gjør jeg vel? (Og nå hevder du sikkert at samfunnet vårt ikke hadde klart seg hvis det ikke var for kristendommen som ble truet på oss for 1000 år siden, men hvordan klarte de seg før da, med Tor og Odin?) Ta et google søk på netter etter "the ten commitments" og du vil få opp langt bedre bud å leve etter en det biblen kommer trekkende med! Prøv og se selv hvis du ikke tror meg!

(Og hvis du ikke tør prøve så har jeg funnet ti for deg, fra det FØRSTE nettstedet jeg kom over faktisk!!)

 

Prøv å leve etter disse isteden du og fri deg fra åket det er å være troende!

 

1. Pursue the dream in your heart.

 

2. Create new ways to generate positive energy.

 

3. Know what you believe in & why.

 

4. Find your place thru choices you make.

 

5. Believe that you are all-ways more.

 

6. Nurture yourself as a friend in need.

 

7. Seek lessons of life hidden in every moment.

 

8. Know that your mind is the lifeblood of your future.

 

9. View confusion as a prelude to clarity.

 

10. Cherish the Earth, thankful for each breath you take.

 

 

 

Tørr du å leve? Tar du utfordringen?

 

 

 

 

 

(Trodde heller ikke det da robsol, men tenkte jeg måtte prøve... :innocent: )

 

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Jeg har gått fra ateist til agnostiker til et troende menneske.

Jeg tror på min egen måte.

 

Ja, jeg tror det er MYE mer enn vi ser. Jeg er den type menneske som "ikke tror det før jeg ser det". Eller, jeg har pleid å være det. Men den siste tiden har jeg merket ting som har skremt skiten ut av meg. Da innså jeg at det at det MÅ være noe!

 

Men, er jeg kristen? Nei. Muslim? Nei. Buddhist? Nei.

 

Den/de jeg føler finnes, om de er guder, engler, spøkelser eller ånder vet jeg ikke, følger jeg på MIN måte med MINE retningslinjer.

Jeg vet ikke om jeg skal tro at man kommer til himmelen eller nirvana eller whatsoever når man dør. Jeg tror jeg vil finne flere svar jo eldre jeg blir. Jeg er tross alt ikke så gammel, og har mye å vokse på.

 

Edit:

 

Jeg kan nevne at jeg ikke føler meg hindret av min "religion". Det føles derimot godt å ha noe å tro på, eller som noen vil si klamre seg til. (Ja, jeg innrømmer det!) Det kan nevnes at jeg er lesbisk, drekker, spiser kjøtt, tar gjerne noe nikotinholdig en gang iblant.

 

Grovt sett så kan retningslinjen min sies sånn: Det eneste man skal hate i verden er hat.

Endret av Pille_
Lenke til kommentar
Ja, jeg tror det er MYE mer enn vi ser.

9281213[/snapback]

Å være åpen for alle muligheter uten noen spesifikk preferanse (du nevner ikke HVA, om noe, du "tror" på) er vel, etter min mening, en en helt gyldig innstilling en ikke kan sammenlikne med tro. Å tro er å overse og begrense uten noen form for basis i empirisk bevis.

 

Faktum er at vi mennesker har en særdeles umoden og simplistisk forståelse, der evolusjonen kun har favorisert heuristiske modeller som passer "middelverden" (Dawkins) - dvs. vi skjønner oss intuitivt på jordiske skala og hastighet, men kommer til kort når det kommer til det ubetydelige (kvantemekanikken) og det store kosmos. Våre vitenskapelige teorier reflekterer dette - blant annet har vi enda ikke inkorporert gravitasjonsteorien, som høver et elegant, stabilt makrounivers, til de kaotiske elementærpartikler som bygger opp det aller minste. Det skulle da bare mangle - vi forstår ikke oss selv engang (A.I er enda bare en fjern drøm), og langt mindre universet om oss.

 

Poenget mitt er vel at det mest optimale vi kan gjøre er å ikke trekke noen forhastede konklusjoner, men heller holde alle muligheter åpne. Om en nødvendigvis må ha en personlig overbevisning, bør den veie i retning av det som grunnet bevisets stilling er mest sannsynlig og lettest å bevise (og, som konsekvens, motbevise).

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
PS: Dette er ingen "frelsespost", prøv å ikke missforstå.

 

Har lagt merke til at under religion, filosofi og livvsyn, så er det en del folk som snakker  dritt/uvitende om kristendommen og kristne, og noen uten å vite i det hele tatt hva kristendommen går ut på. Jeg skjønner at mange synes kristendommen er rart og at det virker kjedelig og strengt, men hvorfor ikke gi kristendommen en sjanse? Det er ikke så strengt som mange tror, faktisk ikke strengt i det hele tatt, og det kan jo ikke skade å prøve. Og det må da være bedre å tro på noe i stedet for ingenting eller å være ateist. Har du i det hele tatt prøvd å lese i bibelen? Det er utrolig mye spennende der, og lærerikt.

 

Det jeg ville fram til er at du ikke burde dømme kristne før du veit noe om det og har prøvd det ut, og det skader jo ikke å prøve. :thumbup:

9005367[/snapback]

Jeg trur du skal trå jævlig varsomt når du sier det er lærerikt stoff i bibelen. Og nei det er ikke bedre å tru på noe enn å ikke tru på noe. Det er nok ganske så likt.

 

Virker som om du har litt vanskelig for å forstå at man må ikke prøve noe for å ikke ville det. Det fremstår ihvertfall slik i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Grovt sett så kan retningslinjen min sies sånn: Det eneste man skal hate i verden er hat.

9281213[/snapback]

 

Så annerledes enn hvordan rettningslinjen min er. Hat er en fantastisk følelse. Like naturlig som kjærlighet er hatet. Det er en berusende følelse. Mye godt kommer og ut av det.

Lenke til kommentar
Grovt sett så kan retningslinjen min sies sånn: Det eneste man skal hate i verden er hat.

9281213[/snapback]

 

Så annerledes enn hvordan rettningslinjen min er. Hat er en fantastisk følelse. Like naturlig som kjærlighet er hatet. Det er en berusende følelse. Mye godt kommer og ut av det.

9282648[/snapback]

 

Det finnes sugar verre ting enn hat.. likegyldighet foreksempel....

 

En annen ting som slår meg er: det finnes ingen mennesker som fordømmer så lett som de som tror på en eller annen gud!

 

Så hvorfor ikke kristen? Svaret er så utrolig enkelt.... det ville for meg være å ta skrittet tilbake i middelalderen å gjøre noe sånt. Eller byttet ut bilen med en hest... Helt out of the question for mitt vedkommende ihvertfall. For å være litt jævlig så kan jeg si det slik: Jeg er for inteligent til å tro på sånt vås!

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Grovt sett så kan retningslinjen min sies sånn: Det eneste man skal hate i verden er hat.

9281213[/snapback]

 

Så annerledes enn hvordan rettningslinjen min er. Hat er en fantastisk følelse. Like naturlig som kjærlighet er hatet. Det er en berusende følelse. Mye godt kommer og ut av det.

9282648[/snapback]

 

Mye ondt også. Jeg sier ikke at jeg smiler til min drapsmann heller :)

 

aadnk : Jeg tror du vet at jeg ikke mente det sånn. Derfor ser jeg ikke poenget ditt med å ramse opp viktige vitenskapelige ting (Joda, jeg mener vitenskap er viktig og at Darwin revolusjonerte oss.). Prøver du kanskje å få meg til å si, a-ha, så det er DET jeg føler! Var sånn jeg oppfattet det.

Lenke til kommentar

vell, har hørt at lobotomi skal være en yppelig måte å frelse ateister på...

9281086[/snapback]

 

Tja, men det sier vel mer om de religiøse enn ateister, gjør det ikke?

 

 

:dribble:

9281124[/snapback]

 

Riktig :thumbup:

Man kan også si at bibelen/koran/thora etc er lobotomi i bokform, men at det ikke fungerer på allle sammen.

De som er immune kalles ateister :yes:

Lenke til kommentar

Gamle religioner som (- etter de flestes mening -) har gått ut på dato, blir gjerne kalt for mytologi (norrøn, keltisk, gresk, romersk, osv.), noe som liksom plasserer dem i en "utgått på dato"-kategori.

 

Men i tidligere tider var dette ren og skjær religion for folket, akkurat som kristendommen og jødedommen er for mange folk i dag.

 

Kanskje man skulle begynne å referere til jødedommen som "jødisk mytologi" og kristendommen som ... hva? ... "Paulusiansk post-jødisk mytologi"? (Kom gjerne med bedre forslag, jeg prøver bare å indikere at den praktiserte kristendommen, slik jeg oppfatter den, er mer preget av Paulus enn av Jesus.)

 

(Paulus starte jo karrieren som en forfølger av de kristne, og jeg har en mistanke om at han en dag fikk den lyse ideen å kapre hele religionen og forme den i sitt bilde. L. Ron Hubbard er nok ikke den eneste som har hatt den ideen.)

Lenke til kommentar
aadnk : Jeg tror du vet at jeg ikke mente det sånn.

9283245[/snapback]

Vel, jeg håpte du ikke mente det slik, men om du mot formodning heller ønsker å lukke øynene og tro på alver, eller hva enn du tror på (dette kom ikke godt nok frem, mener jeg), kan jeg ikke stanse deg.

 

Derfor ser jeg ikke poenget ditt med å ramse opp viktige vitenskapelige ting (Joda, jeg mener vitenskap er viktig og at Darwin revolusjonerte oss.).

9283245[/snapback]

Jeg sier kun i korte trekk at vitenskapen, og derav vår beste forståelse av våre omgivelser, ikke på langt nær er fullendt, og at dermed er helt riktig å ikke trekke for mange konklusjoner.

 

Prøver du kanskje å få meg til å si, a-ha, så det er DET jeg føler! Var sånn jeg oppfattet det.

9283245[/snapback]

Nei, der misforstår du min misforståelse. Endret av aadnk
Lenke til kommentar

ett ellerannet sted i dette topicet skrev du (robsol) at invollene bare sprengte på plass ved big bang, du sa at det hørtes gangske drøyt ut.. og det gjør det jo... for det er ikke det som er tilfellet... små mikrber utvikler seg og blir tilslutt insekt eller no ->firfirsler-> og vidre utviklet organismer seg til å bli aper og deretter mennesker.. det er det teorien går ut på...

 

En teori jeg ikke tror på... er kristen selv :)

hallelujah :w00t:

Lenke til kommentar
ett ellerannet sted i dette topicet skrev du (robsol) at invollene bare sprengte på plass ved big bang, du sa at det hørtes gangske drøyt ut.. og det gjør det jo... for det er ikke det som er tilfellet... små mikrber utvikler seg og blir tilslutt insekt eller no ->firfirsler-> og vidre utviklet organismer seg til å bli aper og deretter mennesker.. det er det teorien går ut på...

 

En teori jeg ikke tror på... er kristen selv  :)

hallelujah :w00t:

9317062[/snapback]

 

 

Ja ikke sant? Evulosjons teorien høres helt jo utenkelig ut når du sier det sånn altså, ble NESTEN overbevist jeg! Tenk om du kunne skaffe oss noen bevis på at denne hallelulja typen du tilber finnes også det, DET ville vært fint det, ikke sant?

 

HALLLLOOOO noen hjemme? Eller er alle hjerne cellene dine lånt ut til presten? Tenk litt sjøl også nå da eller er du fratatt retten til det? Som jeg har sagt utallige ganger før, vi TROR ikke på evulosjons teorien, vi LÆRER av den! Lærer noe nytt hver eneste dag om hvordan ting og tang fungerer her på jorden! Tro kan du gjøre i kjærka og det er der forskjellen ligger. For å TRO på det du tror på trenger en ikke et fnugg av bevis, ikke det spor!! Alt er bare så utrolig greit og supert så lenge en ikke tviler, begynner man å TVILE er man solgt og DET vil jo ingen kristen risikere! Bedre å være trygg og bare TRO da ikke sant?

 

Er du (NewFoundGlory) bare dum eller bare ignorante? Eller ingen av delene for du har aldri (fått lov) til å tenke igjennom alternativene?

 

Når jeg møter sånne som deg tar jeg alltid et skritt tilbake og lar tulling alarmen gå og vet du hvorfor? Du HAR allerede bestemt deg! For deg finnes det ikke noen alternativ, du skriker bare hallelullja også ordner det seg liksom! Er så lett å skylde på andre når noe går rett vest! Prøv å stå på egene ben å ta skylden for at verden slettes ikke er ideel selv da vel og se hva forskjellen er! Sagt pent: kom deg ut av la la land! Få opp øynene! Du vil faktisk TRIVES med det til og med, for ikke å snakke om hva du faktisk må lære! Men det krever at du tør å ta av eventyr brillene da... Tørr du det da?

 

 

:tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Kan godt være det er en gud, men trur ikkje han er kristen i såfall for då hadde verdensbildet vært ganske annerledes, han oppfører seg ikkje veldig allmektig ivertfall.

derfor er eg ateist

9005491[/snapback]

 

Gud har sagt at menneskene skal få gjøre som de vil og ta sine egne valg...

9005510[/snapback]

 

Kan vi velge å komme til himmelen?

 

koffor skal han straffe dei som ikkje trur på han? vil han straffe 5/6 av alle mennesker i verden bare fordi dei er født inn i ein anna religion? ka med dei som får pusha på seg ein religion ufrivillig? havner de i helvete siden dei ikkje er kristne?

9005554[/snapback]

Jesus skal komme igjen først når hele verden, hvert enkelt menneske, har hørt evangeliet. Ergo alle vil få sin sjangse :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...