Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?


Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble både døpt, å konfirmert. Men etter jeg i voksen alder har tenkt over det, så tror jeg absolutt ingenting på det. Jeg meldte meg derfor ut av Stats Kirken her for en 6mnd's tid siden. Hvorfor være medlem av noe jeg ikke har noe tro på......... Når jeg engang finner ut jeg vil ha barn, kommer de heller ikke til å bli døpt. Stå å juge i kirka om å oppdra i Guds navn..... en plass går grensa.

Lenke til kommentar

Jeg tror kristendommen og evt. andre religioner er skapt av redde mennesker som følte seg ensomme og forlatte i en stor verden.

Og jeg lurer på om verden hadde vært et bedre sted uten noen religioner, ettersom dette brukes som unnskyldninger til krig, rasisme og terrorisme.

Den eneste religionen som det virker som er fornuftig er vel buddhismen, som ikke har en gud.

Lenke til kommentar
Jeg ble både døpt, å konfirmert. Men etter jeg i voksen alder har tenkt over det, så tror jeg absolutt ingenting på det. Jeg meldte meg derfor ut av Stats Kirken her for en 6mnd's tid siden. Hvorfor være medlem av noe jeg ikke har noe tro på......... Når jeg engang finner ut jeg vil ha barn, kommer de heller ikke til å bli døpt. Stå å juge i kirka om å oppdra i Guds navn..... en plass går grensa.

9274286[/snapback]

 

-riktig!

men jeg vil også tilføye at dåp er et religiøst overgrep mot barn.

Dersom fadderene og foreldrene gjør "jobben" sin risikerer man at barnet mister forståelse mellom virkelighet og fantasi og i verstefall roter seg bort i miljøer med tunge bibelbrukere slik som pinsemenigheten, jehovas "tause" vitner osv.

vær også klar over at i følge norsk lov har man ikke lov til å melde seg inn i et trosamfunn før man er fylt 16 år. (den norske statskirke har monopol på medlemmer u/16 år)

dette er litt av poenget med konfirmasjonen.

ved å bestikke folk med gaver, penger og kjøre massiv forkynning rett før man er fylt 16 år reduserer man mengde døpte som melder seg ut.

Lenke til kommentar
vel siden det ikke finnes et eneste spor av gud noen steder, så kan vi anta at han ikke finnes

9018554[/snapback]

 

ikke det?

ser hans åsyn lyse over meg hver jævla dag jeg :hmm:

 

Kristendummen er basert på gamle egyptiske myter, astrologi og vitenskap.

Solen var deres skaper, årsak til alt liv, gud etc. og er fremdeles den guden de fleste religioner benytter.

 

Så det fenomenet man fra i starten av omtalte som gud, finnes den dag i dag. (solen)

Så kristendummen er like troverdig som å tilbe en engangsgrill.

 

Om noen mener de snakker med solen og får svar, vil jeg diagnosere det som personlighetsforstyrrelser.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Hvorfor Kristen?

Fordi noen trenger det.

9274238[/snapback]

Junkies ... Må ha dosa si, orker ikke å leve uten.

 

Vel, det går an å bli kvitt avhengigheten, men det er ikke like lett for alle. Noen nekter å innse at de har et problem, og ender opp med å sette hele familiens økonomi over styr. Unger opplever at en forelder forsvinner inn i den religiøse rusen ...

 

Av og til kan du se dem stå rundt omkring og tigge penger, men noen ganger kan du oppleve at de går rundt og ringer på dørene til folk. Ekkelt ..., du vet liksom aldri hva de er ute etter ...

 

Heldigvis er dette noe de aller fleste vokser av seg når de forlater barndommen, så det er ikke et større samfunnsproblem enn at vi fint kan leve med det.

Lenke til kommentar
Heldigvis er dette noe de aller fleste vokser av seg når de forlater barndommen, så det er ikke et større samfunnsproblem enn at vi fint kan leve med det.

9277233[/snapback]

 

De aller fleste er og forblir religiøse. Men du tenker kanskje lokalt, og ikke globalt?

 

Edit: Du kan jo spørre innbyggerne i Darfur, Rwanda, Kashmir, Nord-Irland, Irak, Iran etc. om de synes religiøsitet er et samfunnsproblem.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Heldigvis er dette noe de aller fleste vokser av seg når de forlater barndommen, så det er ikke et større samfunnsproblem enn at vi fint kan leve med det.

9277233[/snapback]

 

De aller fleste er og forblir religiøse. Men du tenker kanskje lokalt, og ikke globalt?

 

Edit: Du kan jo spørre innbyggerne i Darfur, Rwanda, Kashmir, Nord-Irland, Irak, Iran etc. om de synes religiøsitet er et samfunnsproblem.

9277263[/snapback]

Jeg tenker vel først og fremst på Vest-Europa, Canada, Australia, og andre mennesker i andre land som har dekket sine behov for mat og drikke, bolig, sikkerhet for liv og helse, religionsfrihet, osv.

 

Irak var jo langt på vei et sekularisert samfunn (og det var faktisk også Afghanistan på 60- og begynnelsen av 70-tallet), men spesielt shia-muslimene som var undertrykket av Saddam's sunni-maktapparat, fant trøst i sin religiøse tradisjon (og tro). Hvis du spør en gjennomsnitts-iraker hva han er opptatt av om dagen, så tipper jeg at du vil få de samme svarene som du ville ha fått fra en gjennomsnitts-nordmann under 2.verdenskrig. (Bortsett fra at volden er mye verre i Irak, da.) Religion og religiøse aspekter står nok et stykke ned på listen.

 

Hvis du føler at livet her på jorden er et hælvete, så er det kanskje normalt å tro at det står en guddom bak det, og at det sikkert er meningen at man til slutt skal ende opp med noe bra - i et liv etter døden, f.eks. -, for ellers virker det jo helt .... meningsløst. Da er det kanskje religionene kommer inn som et halmstrå man kan klamre seg til i nøden, eller - som et narkotikum som gjør at man klarer å fortsette å leve.

 

Men, som før nevnt, de fleste voksne nordmenn finner ut at de klarer seg uten både halmstrå og narkotika. Kirkene fylles i julen, og under dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser, men dette dreier seg om riter og tradisjoner mer enn det dreier seg om religiøsitet. (Selv om prestene innbiller seg noe annet - ellers ville vel det meste av dette virke ganske meningsløst for dem også.)

Lenke til kommentar
Nei, religion har jo aldri skadet noen.

Å?

9278867[/snapback]

Det var altså snakk om sarkasme.

 

Skadevirkningene av (organisert) religion burde være nokså åpenbare og enkle å oppdage. Eksempler inkluderer Jonestown, 9/11 og andre terroraksjoner (delvis), fundamentalister/ekstremister (se Jesus Camp, en viss Trading Spouses-episode og Westboro Baptist Church) som tar bibelen bokstavelig (6000 år gammel jord, homofobi, ect.) og hindrer menneskelig utvikling, grådige TV-pastorer/spådamer/dowsing (ønskekvist-troende)/skjebøyere, scientologi-svindelen, korstogene, inkvisisjonen, heksejakten, Nord Irland-konfliktene, kolonitiden (som rettferdiggjørelse), menneskeofring (Aztekere), hellig krig (Islam), kristne som tester tro ved slangebit (Darwin Award), sølibat (dreper genene da de ikke videreføres), grobunn for autoritetsargumenter (til paven, ect.), og mye mer.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...