Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?


Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Hvordan mener du at dyr, mennesker, og hele universet beviser guden din? :)

9068666[/snapback]

 

jeg tror på at det er Gud som står bak all utvikling gjennom tider.. det er Han som sådde det første frøet om du skjønner.. og universet som er så fantastisk osv.. dette er Gud skapeverk .. mener jeg da.. :yes:

9068728[/snapback]

 

da skulle jo mennesker være perfekte biologisk sett, du kan ikke skylde på fri vilje når det kommer til feil og mangler i oss mennesker.

 

hadde en perfekt skaper skap oss ville vi også være perfekte. hadde gud skapt oss gjennom evolusjon ville vi ikke hatt noen feil. men siden evolusjon er en naturlig ting uten en inteligens bak er vi ikke perfekte. derfor vi bare har de tingene vi trenger til det vi er tilpasset for, derfor vi ikke kan se varme som slanger kan, eller ha supert nattsyn som andre dyr. hadde noen skapt oss ville han jo slengt på slike ting som en ekstra bonus, tenk så greit det hadde vært å kunne se i mørket. men siden vi er tilpasset dagen så har vi ikke så bra nattsyn.(wow så logisk det var)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, jeg kan si det sånn at jeg ikke vet hva perfekt er egentlig! hva er ett perfekt menneske egentlig.. og hvorfor skal alt være så perfekt hele tiden? vi lever og puster og går igjennom vondt og godt.. jeg tror dette er med på og hjelpe oss mennesker til å vokse, både fysisk og psykisk..

 

Mange som snakker om at Gud er perfekt, jeg har aldri tenkt på det slik.. Gud er god og snill og vår skaper.. perfekt er noe vi mennesker har funnet opp.. ett uforståelig ord mener nå jeg.. samme med "normalt".. hvem bestemmer hva som skal være normalt eller perfekt liksom..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
vel, jeg kan si det sånn at jeg ikke vet hva perfekt er egentlig! hva er ett perfekt menneske egentlig.. og hvorfor skal alt være så perfekt hele tiden? vi lever og puster og går igjennom vondt og godt.. jeg tror dette er med på og hjelpe oss mennesker til å vokse, både fysisk og psykisk..

 

Mange som snakker om at Gud er perfekt, jeg har aldri tenkt på det slik.. Gud er god og snill og vår skaper.. perfekt er noe vi mennesker har funnet opp.. ett uforståelig ord mener nå jeg.. samme med "normalt".. hvem bestemmer hva som skal være normalt eller perfekt liksom..

9069116[/snapback]

 

Perfekt finnes ikke det... Men noen er nærmere enn andre... Ikke noe mål heller... Respekt kan være en start :):)

Lenke til kommentar
hvordan kan noen være nærmere perfekt da?

 

Skal ikke blande meg altfor mye inn i diskusjonen deres, men perfekt er vel et subjektivt begrep som er funnet på av oss mennesker. Det vi setter som et idealmål, en idealverdi, etc. Ta feks tallet 0, det er ingenting som noensinne i praksis blir 0. Man har aldri 0L med bensin på tanken. Man har aldri 0km igjen.

Sikkert verdens dårligste eksempler, men jeg unskjylder meg med at jeg nå er på andre kannen med polonium238 blandet med kaffi.

Lenke til kommentar

Når guden din *kunne* skapt oss perfekt -- eller i det minste mye bedre enn det vi er -- skapte han oss uperfekte av samme grunn som vi kjøper hunder og katter: For å få mindreverdige skapninger som ikke vet en dritt?

 

Jeg forstår ikke helt logikken...

Han skapte de eviglevende englene som kunne forræde ham og skaperverket uten å miste udødligheten... mens mennesket kan ikke spise et vilkårlig eple uten å bli straffet...

Satan ble straffet for å trosse gud -- men ingen andre engler ble det...

Hvorfor ble menneskeheten straffet for hva Adam og Eva og slangen gjorde?

 

La oss kalle englene katter.

Da er menneskene rotter i forhold.

Hvorfor, hvorfor, hvorfor?

-- Med mindre det er snakk om en sadistisk jævel av en gud?

Sist gang jeg avbrøt svangerskapet til en kvinne og holdt barnet kunstig i live og lot det vokse opp til å bli et misfoster så føltes det helt jævlig -- føler ikke gud seg jævlig når han skaper ting som lider og dør unødvendig?

 

Og hvorfor skape mygg og giftige padder og tre-etende larver og pest og kolera og HIV?

(Pest er en levende, og dermed skapt av gud. HIV er et virus bestående av arvestoff -- med andre ord skapt av en gud eller noen med en gud sin makt -- altså den kristne gud eller noen andre guder...)

 

Standardsvaret er "Vi vet ikke, men gud er jo *god* da!"

 

Hva *vet* de kristne om guden deres?

De vet bare at bibelen er skrevet -- og at bibelen er den eneste gjenlevende fortellingen om Jødenes og de tidlige kristnes gud.

 

De har ingen som helst grunnlag for å anta at noen av fortellingene er sanne, ei heller står sannheten som er beskrevet i bibelen særlig sterkt i dag.

 

Halve den kristne verden har det så jævlig at de tror på gud for å ha noe å se fram til -- den andre halvdelen tror på gud fordi de har det så bra eller ikke vet bedre...

 

Ser du ikke at det er en enorm gråsone i midten der -- en gråsone som ikke lar seg forklare -- og at de to hovedtypene kristne i verden er som natt og dag; uforenlige og i sterk konflikt med hverandre?

 

Redigeringsliste:

 

Ting i det mennesklige DNA som trenger en kraftig opprydning:

-Mennesket har mange svake DNA sekvenser som lett kan føre til kreft eller arvelig kreft.

-Menneskets øyne er elendige og de færreste mennesker har godt syn.

-Menneskets luktesans er bedriten

-Menneskets hørsel er patetisk

-Menneskets rygg er svært kritikkverdig; den er ikke laget for å bære noe som helst.

-Menneskets immunforsvar kan forbedres kraftig: Mange løver er immun mot HIV og haiens immunforsvar er flertalls ganger bedre enn menneskets.

-Krabber, sjøstjerner, anemoner, reker, firfisler og meitemark kan regenere tapte kroppsdeler

-Menneske-menn produserer alt for mye testosteron og adrenalin: Uten disse store mengdene ville det vært mye mindre krig i verden.

-Mennesket er designet for å tjene en eneste herre: Seg selv.

(Alt du gjør er til det du antar er ditt eget beste. Selv når du hjelper noen uoppfordret eller ber til en gud.)

-Mennesker blir syke av å ikke spise kjøtt: Vi må drepe for å holde oss friske.

(Ikke be eskimoene om å holde seg til tang: Det er de færreste mennesker i verden som har mulighet til å spise vegetarmat av den kvaliteten og variasjonen vi kan i Norge i dag.)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Å være homofil har ingenting med vilje å gjøre.

 

Er genetisk.

9070044[/snapback]

 

Det er vel neppe genetisk vel?

9070075[/snapback]

Jo, er genetisk.

 

Litt klurr i kromosonene når du blir unnfanget.

 

Kan enkelt ses på som en kvinnehjerne i en mannekropp.

 

Fikk en som studerte psykologi til å forklare det for meg en gang.

 

 

ps:

Føler meg fristet til å anbefale en dokumentar av Richard Dawking.

The Root of All Evil? - The God Delusion (1 of 2)

The Root of All Evil? Part 2: The Virus of Faith.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Ehm, er ikke det du sier der veldig omdiskutert? Mente da bestemt at det finnes de som ikke er helt enige med deg der.

9070135[/snapback]

Er faktisk ikke det. Spør enhver som har studert psykologi etter videregående.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Nei, nå snakker jeg faktisk om seriøse forskere. Mener å ha hørt en del om dette på radio. Så vidt jeg kunne forstå derfra var det ikke enighet om hva homofili skyldes.

9070170[/snapback]

Nei, men de er vel enige i at det ikke er "viljen" det står på.

 

De "kan ikke noe for det", på godt og vondt.

 

 

På samme måte som at man ikke kan bestemme seg for å bli homofil, kan man heller ikke omvende dem til å bli heterofile igjen. = at det sitter i genene dems

Lenke til kommentar
Hvordan mener du at dyr, mennesker, og hele universet beviser guden din? :)

9068666[/snapback]

 

jeg tror på at det er Gud som står bak all utvikling gjennom tider.. det er Han som sådde det første frøet om du skjønner.. og universet som er så fantastisk osv.. dette er Gud skapeverk .. mener jeg da.. :yes:

9068728[/snapback]

 

Ugh, jeg vet ikke hva som er verst, det der eller din "Jeg forstår meg ikke på hva som står bak alt, derfor må det være Gud"

 

Du kan godt si at du tror at Gud står bak alt, men å si at de tingene beviser Gud er sludder. Det er mye annet som også kan forklare det, så å si at det beviser Gud blir like sant som at jeg tror at det er Big Bang + Evolusjon som står bak det.

 

og det kan jo bare finnes en sannhet, ikke sant? Jeg mener du burde holde deg tiil å si at du tror at Gud har skapt alt, fordi verden er så vakker (ikke helt sant, men) at det må være noe GUdommelig bak det Det er ting jeg kan godta, men å faktisk påstå at verden er bevis på Guds eksistens, nei,det holder ikke. Som sagt, det beviser ingenting, da kan man likeså godt påstå at evolusjon beviser det, det er like "sant".

 

Jeg nekter ikke for at det kan være Gud som står bak, men jeg velger mer å tro på big bang + evolusjon. Jeg har ikke sett noe bevis på at Gud eksisterer, og til jeg får et håndfast bevis så tror jeg mer på vitenskapen. Og gale folk som faller om på kristne møter holder ikke som bevis, da ingen av de som visstnok blir "kurert" er bevist.

 

Jeg respekterer din tro, fortsett å forsvar den, men når du kommer med utspill som at verden er et bevis på Gud eksisterer så må du regne med at folk reagerer.

 

God natt :p

Endret av Scrim
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...