Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?


Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Sikkert personlige opplevelser...

 

Men som jeg sa på et annet forum i et emne kalt "hvorfor er du teist?" -- som svar på en som bare sa "Jeg har hatt personlige religiøse opplevelser..."

 

"Hvilke personlige opplevelser?

 

Er du en muslim med muslimske religiøse opplevelser?

Er du en jøde med jødiske religiøse opplevelser?

Er du en kristen med kristne religiøse opplevelser?

Er du hinduist med hinduistiske religiøse opplevelser?

Er du vitenskapsmann og vet hvordan man fremkaller "religiøse opplevelser" med kjemikalier?

Er du et forsøksobjekt i en vitenskapelig undersøkelse angående "religiøse opplevelser"?

Er du en buddhist som har fått innsikt?

Er du en norrøn-tilhenger som har fått æsatroisk religiøs opplevelse?

Er du en teistisk satanist som har fått satanistiske religiøse opplevelser?

 

Alle disse nevnte og hundrevis av andre religiøse grupperinger får religiøse opplevelser -- så hvilken gruppe tilhører du?"

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må si jeg har stor respekt for Melisma som har "forsvart" troen sin i nesten 20 sider her.

 

Hun har vel egentlig aldri klart å forsvare troen sin...

Forsvar krever mer enn bortforklaringer og synsing.

 

Vi har vært innom bevisbyrden X antall ganger -- hvor X er et tall fra 10 til 100.

Vi har spurt etter en grunn X antall ganger -- og aldri fått noe gyldig argument, bare sirkulære argumenter og apell til samvittighet og andre ugyldige argumenter.

 

Derimot er det en del ateister her jeg har heller lite forståelse for. En del her som, fra mitt synspunkt, er direkte respektløse i forhold til andres tro. Selv tror jeg ikke på noen Gud osv. Men jeg respekterer likevel de som velger å tro.

9041354[/snapback]

Ikke misforstå: Melisma er sikkert en knakende god person...

 

Det er argumentene som ikke holder vann eller sprit eller isopor -- eller noenting som helst annet enn tomhet.

 

Dersom jeg skal forsvare noe jeg står for så vil jeg bruke bevis -- og dersom det ikke finnes bevis for meningen jeg står for og motparten har bevis -- så vil jeg for pokker finne bevisene for det jeg mener eller mot det de andre mener eller legge meningene mine på is intill jeg kan bevise at jeg har rett eller til jeg har funnet at bevisene for at de andre har rett, hvilket betyr at jeg etter det er på deres side...

Og mens jeg prøver å finne beviser vil jeg gå kraftig inn i meg selv og prøve å finne ut hvorfor jeg mente det jeg mente i utgangspunktet -- da tro eller meninger uten grunnlag lett kan være resultat av godt kamuflert propaganda eller en appell fra autoritet som har blitt akseptert uten å bli verifisert.

 

Problemet er at alle nekter å legge fram noen grunn til å tro...

Man kan ikke respektere blind tro -- ikke mer enn man respekterer en unge som skriker og *skal* ha is.

 

Det er en grunn til at de tror -- og det er etter all sansynlighet at de har blitt lært opp til det...

 

Men det er sinnsykt vanskelig å få dem til å innse det...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Himmelen, du og dine kjære i millioner eller milliarder av år (nei vent, er det ikke en evig syklus da?), kontrasten til våre jordlige liv er jammen stor. Noe som aldri tar slutt. Noe så hinsides skummelt.  :(

 

De samme menneskene i all evighet: gjentakelser og repetisjon. Er det virkelig dette du ønsker Melisma?

9039446[/snapback]

 

Du har helt rett. Tanken på evig liv kan høres veldig skummel ut, og tenker man for mye på det blir man rett og slett gal. Dette evige livet er ikke grunnen til at jeg tror. Jeg tror av den enkle grunn at det virker mest fornuftig for meg. Jeg gjør ikke særlig mye ut av min tro. Mine valg er svært lite påvirket av min tro (for hvordan skulle det å velge og drikke seg drita, ha noe med troen min å gjøre..?).

 

Jeg har sagt til meg selv at hverdagen min ikke skal bli påvirket av min tro, for det er ikke sånn jeg ønsker å leve. Jeg går kun i kirken på Julaften, og ber kun når jeg føler for det. Jeg tror bare at Gud skapte verden, og gjør ikke noe mer ut av det.

Lenke til kommentar
Du har helt rett. Tanken på evig liv kan høres veldig skummel ut, og tenker man for mye på det blir man rett og slett gal. Dette evige livet er ikke grunnen til at jeg tror. Jeg tror av den enkle grunn at det virker mest fornuftig for meg. Jeg gjør ikke særlig mye ut av min tro. Mine valg er svært lite påvirket av min tro (for hvordan skulle det å velge og drikke seg drita, ha noe med troen min å gjøre..?).

 

Jeg har sagt til meg selv at hverdagen min ikke skal bli påvirket av min tro, for det er ikke sånn jeg ønsker å leve. Jeg går kun i kirken på Julaften, og ber kun når jeg føler for det. Jeg tror bare at Gud skapte verden, og gjør ikke noe mer ut av det.

9043350[/snapback]

 

Ja, hvis man faktisk tar stilling til det, så er det noe som skurrer med evig liv. Synes likevel at det er positivt at de som søker seg til et evig liv smaker litt på hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Men menneskene har sviktet dem, og trodde at de kunne leve uten Gud. Derfor er det elendighet i verden, derfor viser ikke Gud seg som alle dere ateister tror Han skal gjøre. Han er i denne verden, men ikke synelig. Husk: Det er ikke Gud som lager all denne elendigheten i verden. Det er mennesker) Bare Litt uten for temaet.........

9041317[/snapback]

 

Jeg klarer meg utmerket uten Gud, tro meg. Men det går ikke andre veien, Gud klarer seg ikke uten meg. (Les, sine tilhengere)

 

Husk: Så lenge vi mennesker har eksistert, har det eksistert elendighet. Å si at vi atheister er grunnen til elendigheten, blir litt vel søkt.

 

Det er egentlig mange "uforklarlige" ting som skjer, f.eks helbredning osv. Jesus og Gud prøver så godt de kan

 

Problemet er bare at dette ikke er uforklarlig. Hver eneste av disse helbredelsene som blir gått i sømmene, finnes det en naturlig forklaring på. Jeg har enda ikke hørt om en veldokumentert helbredelse. Finnes det noe slikt, bøyer jeg meg i støvet, intill det skjer holder jeg meg til det jeg vet.

9041368[/snapback]

 

Jeg sier ikke at atheister gjør elendighetene, men jeg har fåt inntrykk av at dere tror Gud skal vise seg, og gjøre verden til den gode plassen osv. osv. Siden vi Kristne sier Han er allmektig...Det mente jeg. Mente ikke å fornærme. Desverre. Men vi vil se hvem som greier og klare seg uten Gud når dommedagen kommer.

Lenke til kommentar
Tilbake med det noe jeg leste tidligere i tråden, at gud har en plan eller ikke. Jeg synes begge deler er like utrolige. La os si for et øyeblikk at Gud finnes og at vi er enig i det alle sammen (bare for diskusjonens skyld) Altså Gud er der og har skapt hele universet, vi regner med at han er allmektig og altvitende. Hvorfor skulle han i det hele tatt bry seg. Det blir som om vi(eller du) skulle bry oss om hva som skjer på ett mikrobe nivå inni en maurtue langt inn i jungelen i afrika. Det blir å si at vi faktisk har en plan for parasittene som lever på en maur i en maurkoloni i afrika... det er en allegori, men dere skjønner hva jeg mener..Ikkesant?

Elendig sammenligning. Vi skapte ikke parasittene, vi elsker dem ikke, og vi er heller ikke allmektige. En allmektig og kjærlig Gud har derimot ingen unnskyldning for å ikke gripe inn.

 

Jeg mener universet er jo så stort at han kan vel ikke være alle steder på en gang, lage verdener, planlegge, fjerne noen folk her og der.... alt på en gang.. men kanskje derfor han har begynnt med naturkatastrofer for det er mer effektivt i forhold til å ta en og en.

Var ikke denne hypotetiske guden din allmektig?

 

Det er egentlig mange "uforklarlige" ting som skjer, f.eks helbredning osv. Jesus og Gud prøver så godt de kan. Men menneskene har sviktet dem, og trodde at de kunne leve uten Gud. Derfor er det elendighet i verden, derfor viser ikke Gud seg som alle dere ateister tror Han skal gjøre. Han er i denne verden, men ikke synelig. Husk: Det er ikke Gud som lager all denne elendigheten i verden. Det er mennesker

 

 

Jeg hører stadig vekk om helbredelser, men jeg har aldri møtt noen som kan dokumentere en slik begivenhet. Er du unntaket?

Hvis Gud prøver så godt han kan, men ikke får det til, er han ikke allmektig.

Hvis Gud var allmektig og allvitende da han skapte oss, visste han at eplet kom til å bli spist, at Hitler kom til å komme til makta og alt annet fælt som har skjedd og vil skje, men skapte oss likevel slik, selv om han kunne ha skapt oss annerledes.

9042604[/snapback]

 

 

Det handler ikke om å få noe til. Vi mennesker lar ham ikke gjøre det. det er jo det jeg prøver å si. Gud skapte menneskene med fri vilje, men menneskene valgte sin egen vei. Veien til Gud igjen er gjennom Jesus, det er derfor han ble sent til verden.

Lenke til kommentar
Det handler ikke om å få noe til. Vi mennesker lar ham ikke gjøre det. det er jo det jeg prøver å si. Gud skapte menneskene med fri vilje, men menneskene valgte sin egen vei. Veien til Gud igjen er gjennom Jesus, det er derfor han ble sent til verden.

9044298[/snapback]

Tror du på en allmektig og allvitende gud?

Lenke til kommentar
Tilbake med det noe jeg leste tidligere i tråden, at gud har en plan eller ikke. Jeg synes begge deler er like utrolige. La os si for et øyeblikk at Gud finnes og at vi er enig i det alle sammen (bare for diskusjonens skyld) Altså Gud er der og har skapt hele universet, vi regner med at han er allmektig og altvitende. Hvorfor skulle han i det hele tatt bry seg. Det blir som om vi(eller du) skulle bry oss om hva som skjer på ett mikrobe nivå inni en maurtue langt inn i jungelen i afrika. Det blir å si at vi faktisk har en plan for parasittene som lever på en maur i en maurkoloni i afrika... det er en allegori, men dere skjønner hva jeg mener..Ikkesant?

Elendig sammenligning. Vi skapte ikke parasittene, vi elsker dem ikke, og vi er heller ikke allmektige. En allmektig og kjærlig Gud har derimot ingen unnskyldning for å ikke gripe inn.

 

Jeg mener universet er jo så stort at han kan vel ikke være alle steder på en gang, lage verdener, planlegge, fjerne noen folk her og der.... alt på en gang.. men kanskje derfor han har begynnt med naturkatastrofer for det er mer effektivt i forhold til å ta en og en.

Var ikke denne hypotetiske guden din allmektig?

 

Det er egentlig mange "uforklarlige" ting som skjer, f.eks helbredning osv. Jesus og Gud prøver så godt de kan. Men menneskene har sviktet dem, og trodde at de kunne leve uten Gud. Derfor er det elendighet i verden, derfor viser ikke Gud seg som alle dere ateister tror Han skal gjøre. Han er i denne verden, men ikke synelig. Husk: Det er ikke Gud som lager all denne elendigheten i verden. Det er mennesker

 

 

Jeg hører stadig vekk om helbredelser, men jeg har aldri møtt noen som kan dokumentere en slik begivenhet. Er du unntaket?

Hvis Gud prøver så godt han kan, men ikke får det til, er han ikke allmektig.

Hvis Gud var allmektig og allvitende da han skapte oss, visste han at eplet kom til å bli spist, at Hitler kom til å komme til makta og alt annet fælt som har skjedd og vil skje, men skapte oss likevel slik, selv om han kunne ha skapt oss annerledes.

9042604[/snapback]

 

 

Det handler ikke om å få noe til. Vi mennesker lar ham ikke gjøre det. det er jo det jeg prøver å si. Gud skapte menneskene med fri vilje, men menneskene valgte sin egen vei. Veien til Gud igjen er gjennom Jesus, det er derfor han ble sent til verden.

9044298[/snapback]

 

først og fremst, grunnen til at du tror jesus er hellig er fordi en penel meg gammle menn sa han var det for 1500år siden, det står ikke i bibelen at jesus var gudomlig

så en gruppe gammle prester stemte på det og de stemte at jesus den hellige ånd og gud var samme karen.

men dette ble ikke så populært så for 1500 år siden var det faktisk en helt annen kristendom som var dominernde, det som skjedde da var at katolikken gikk på krigs stien og drepe(omvente) alle som ikke trode på treenigheten.

så det er derfor du tilber jesus, en gjeng gammle menn bestemte det, det var ikke noe gud hadde bestemt men, mennekser, du baserer hele din tro på noe andre mennesker bestemte ikke gud ikke jesus selv ingen andre en noen gammle romere. så hvordan kan noe som mennesker har bestemt være hellig?

Lenke til kommentar
Men vi vil se hvem som greier og klare seg uten Gud når dommedagen kommer.

9044267[/snapback]

Burde ikke den komme snart? Jesus lovde jo tross alt at den skulle komme innen hans tilhøreres generasjon var omme, så den er snart 2000 år forsinket. Hva er problemet? Får ikke rytterne kontrol på hestene sine? Er Dragen en primadonna som ikke vil straffe menneskeheten før han får champagne backstage?

 

Eller var Jesus og de som skrev om ham simpelthen løgnere?

 

Veien til Gud igjen er gjennom Jesus, det er derfor han ble sent til verden.

9044298[/snapback]

Det der er så pre-632. Vet du ikke at Jesus var en profet sendt som sendebud for å bane vei for den siste profeten, og som ble tatt levende opp til himmelen av gud hvor han nå sitter på Mohammeds side?

 

Følger du ikke med i tiden? Forventer du ikke effektivitet?

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Ettersom du sier at du har fått så mange "bevis" som gjør det vanskelig for deg å tro noe annet enn at guden din finnes, kan du fortelle litt om hva disse bekreftelsene går ut på?

Det har lite for seg, da de av andre blir avfeid som løgn eller innbilning. Men bønnesvar, åndelige opplevelser, har opplevd at folk blir helbredet for å nevne noe. Om du mener det ikke er bevis, så er ikke det min sak. Men om det er bevis for meg eller ikke er heller ikke din sak. Jeg har fått "bevis" nok :)

 

En utvilsomt riktig observasjon, det er sjelden at det velges hva man ender opp med å tro på. :)

Men hvor mange blir konvertert til islam sammenlignet med kristendommen? Mange ikke-troende og personer med annen religiøs tilhørighet blir kristne. Hvor ofte hører man om kristne som konverterer til islam?

Lenke til kommentar
Det har lite for seg, da de av andre blir avfeid som løgn eller innbilning. Men bønnesvar, åndelige opplevelser, har opplevd at folk blir helbredet for å nevne noe. Om du mener det ikke er bevis, så er ikke det min sak. Men om det er bevis for meg eller ikke er heller ikke din sak. Jeg har fått "bevis" nok :)

 

Jeg var ute å syklet nå i ettermiddag. Et stykke på vei så jeg en edderkopp på størrelse med en semitrailer. Jeg hilste og fikk til svar at den enorme edderkoppen gikk under navnet Eddy den store. Vi pratet sammen og bestemte oss for å holde kontakten videre, da det tross alt var et bekvemt og koselig møte.

 

Bevisene mine beror på at vi pratet sammen, at vi hadde en skikkelig god tone. Senere på dagen hørte jeg Eddy i det fjerne, hvor han ønsket meg en riktig god natt. Vi var flere som ble beveget og rørt i veikanten den dagen.

 

Ytterligere bevis på dette er sant følger av det faktum at vi, de involverte, ofte prater om dette enestående møtet.

 

Om du/dere mener det ikke er bevis, så er ikke det min sak. Men om det er bevis for meg eller ikke er heller ikke din sak. Jeg har fått "bevis" nok smile.gif

 

Fornuftig eller ren idioti?

Endret av wan
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...