Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?

Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Ikke si at du ikke kjemper godt da :) Det synes jeg at du gjør i alle fall, og for noe du tror på....

9040005[/snapback]

det samme kan jeg si til dere :!: vi kjemper godt for det vi tror hele gjengen :)

9040026[/snapback]

Ikke sant :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fortsatt ingen forståelse for at velinformerte, utdannede mennesker har behov for religion, eller en skaper, en plan - hva enn du vil kalle din tro. Jeg tror aldri jeg vil finne svaret på dette, men prøv gjerne å forklare dette for meg.

Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt ingen forståelse for at velinformerte, utdannede mennesker har behov for religion, eller en skaper, en plan - hva enn du vil kalle din tro. Jeg tror aldri jeg vil finne svaret på dette, men prøv gjerne å forklare dette for meg.

9040264[/snapback]

Finnes ingen forklaring på religion... Men det finnes forferdelig mange dumme velinformerte utdannede mennekser ;)

Edit, og vil ikke bli forundret om det finnes noen som vil ta meg for skrivefeil.... :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Må si jeg har stor respekt for Melisma som har "forsvart" troen sin i nesten 20 sider her. Derimot er det en del ateister her jeg har heller lite forståelse for. En del her som, fra mitt synspunkt, er direkte respektløse i forhold til andres tro. Selv tror jeg ikke på noen Gud osv. Men jeg respekterer likevel de som velger å tro.

Det er ikke nødvendig å måtte "omvende" alle kristne, muslimer, jøder osv. Mest sannsynlig vet de like mye som gjennomsnittet når det gjelder evolusjon og vitenskapelige fakta. Derimot er det ingenting i veien for å kutte ut deler av bibelen, koranen etc. som ikke stemmer og tro på resten/ha egne spørsmål som de kun kan svare på ved at det er en gud/kraft. F. eks. Hva som skjer etter døden? Hvorfor vi er her? Hva vi skal gjøre her? Dette er tanker de fleste av oss har tenkt, og enda ingen har funnet svaret på vitenskapelig. Jeg vil tippe at de fleste religiøse aksepterer Darwin og vitenskapen, men velger å tru det er en kraft, gjerne en gud, som er større enn oss mennesker. Og hvorfor folk har problemer med dette skjønner jeg ikke.

Greit nok med litt lærdom til f. eks. trådstarter som ville omvende oss og ikke så det logiske/trudde på evolusjonen og the big bang, men det at folk velger å tru at vitenskapen ikke kan forklare alt burde da vel være helt greit?

Lenke til kommentar

Godt sagt NevroMance !

Det er mye som vitenskapen ikke kan bevise og det er viktig å kunne se at andre står et annet sted i livet en det man selv gjør. Noen trenger en relgion og noe å to på for at livet skal gi mening, andre ikke.

Tilbake med det noe jeg leste tidligere i tråden, at gud har en plan eller ikke. Jeg synes begge deler er like utrolige. La os si for et øyeblikk at Gud finnes og at vi er enig i det alle sammen (bare for diskusjonens skyld) Altså Gud er der og har skapt hele universet, vi regner med at han er allmektig og altvitende. Hvorfor skulle han i det hele tatt bry seg. Det blir som om vi(eller du) skulle bry oss om hva som skjer på ett mikrobe nivå inni en maurtue langt inn i jungelen i afrika. Det blir å si at vi faktisk har en plan for parasittene som lever på en maur i en maurkoloni i afrika... det er en allegori, men dere skjønner hva jeg mener..Ikkesant?

(Universet er så ufattlig stort og antagligvis rommer universet ufattlig mange inbyggere så vi som et enkeltindivid i denne sammenhengen blir kleint) Jeg synes det blir å ta seg selv litt høytidlig i forold til sammenhengen.

Men om han nå er der og skapte oss og har en plan, hva er planen og når får vi vite det. Er planen for vært enkelt individ eller som en gruppe? Eller er planen for vår galakse kanskje :hmm: I alle fall har han lagd oss og har en plan, kanskje han bare er ett annet sted nå og lager noen andre sånn at vi får en annen plan en bare å snakke med hverandre. Jeg mener universet er jo så stort at han kan vel ikke være alle steder på en gang, lage verdener, planlegge, fjerne noen folk her og der.... alt på en gang.. men kanskje derfor han har begynnt med naturkatastrofer for det er mer effektivt i forhold til å ta en og en.

Det kan jo hende han ble lei av oss også når relgionene begynnte å gro og det ble fler og fler. Kan du tenke deg å ha 100 barn som maser på deg, som vil at du skal ordne opp livet dems, som ønsker seg ditt og ønsker seg datt... som stoler på deg for alt og legger sitt liv i dine hender... tenk deg nå 100 000 av dem ..... 1 000 000.... 100 000 000 x (så mange planeter det finnes i universet)... alle sammen spør deg.....................Hey you who designed this thing.....what's the plan stan ?

Jeg for min del hadde blitt dritt lei, i det minste tatt meg et par millioner år fri !!

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Må si jeg har stor respekt for Melisma som har "forsvart" troen sin i nesten 20 sider her. Derimot er det en del ateister her jeg har heller lite forståelse for. En del her som, fra mitt synspunkt, er direkte respektløse i forhold til andres tro. Selv tror jeg ikke på noen Gud osv. Men jeg respekterer likevel de som velger å tro.

Dette er noe jeg ikke har skjønt. Hvorfor står det respekt av å forsvare sin tro, men ikke av å forsvare sin ikke-tro? Hvorfor er det omvendig og polemikk når ateister sier det de mener om religion, men ikke når teister gjør det? Hvorfor er det slik at jeg skal respektere tro, men troende skal få lov til å spy ut alle sine meninger?

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har vært gjennom lignende tråder før, så jeg kan tenke meg hvordan diskusjonen har gått. Og har den gått slik den pleier, så er det noen som holder en god tone og andre som holder en nedlatende og dårlig tone. Jeg kan skjønne at du slår ned på nedlatende snakk, om det er tilfelle, men hvorfor i all verden synes du ikke at man skal få lov til å si sin mening?

Det står ikke respekt av å forsvare en uforsvarlig tro.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle han i det hele tatt bry seg. Det blir som om vi(eller du) skulle bry oss om hva som skjer på ett mikrobe nivå inni en maurtue langt inn i jungelen i afrika. Det blir å si at vi faktisk har en plan for parasittene som lever på en maur i en maurkoloni i afrika... det er en allegori, men dere skjønner hva jeg mener..Ikkesant?

Fordi han er vår skaper, hvilket en ikke kan si om vårt forhold til maur og parasitter?

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle han i det hele tatt bry seg. Det blir som om vi(eller du) skulle bry oss om hva som skjer på ett mikrobe nivå inni en maurtue langt inn i jungelen i afrika. Det blir å si at vi faktisk har en plan for parasittene som lever på en maur i en maurkoloni i afrika... det er en allegori, men dere skjønner hva jeg mener..Ikkesant?

Fordi han er vår skaper, hvilket en ikke kan si om vårt forhold til maur og parasitter?

9041220[/snapback]

En allegori som sagt

Lenke til kommentar

NevroMance

Greit nok med litt lærdom til f. eks. trådstarter som ville omvende oss og ikke så det logiske/trudde på evolusjonen og the big bang, men det at folk velger å tru at vitenskapen ikke kan forklare alt burde da vel være helt greit?

9040913[/snapback]

Vitenskapen greier ikke å forklare det pga av det er en høyere makt. Men Jeg vil ikke si at vi kristne ikke tror på The Big Bang. Tenk hvis det var Gud som gjorde det. Men jeg har lite tro på at bestemte molekyler atomer bla.bla.bla gjorde at jorden ble til. Det står nok større krefter bak skapelsen enn det.

( Det er egentlig mange "uforklarlige" ting som skjer, f.eks helbredning osv. Jesus og Gud prøver så godt de kan. Men menneskene har sviktet dem, og trodde at de kunne leve uten Gud. Derfor er det elendighet i verden, derfor viser ikke Gud seg som alle dere ateister tror Han skal gjøre. Han er i denne verden, men ikke synelig. Husk: Det er ikke Gud som lager all denne elendigheten i verden. Det er mennesker) Bare Litt uten for temaet.........

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å måtte "omvende" alle kristne, muslimer, jøder osv. Mest sannsynlig vet de like mye som gjennomsnittet når det gjelder evolusjon og vitenskapelige fakta. Derimot er det ingenting i veien for å kutte ut deler av bibelen, koranen etc. som ikke stemmer og tro på resten/ha egne spørsmål som de kun kan svare på ved at det er en gud/kraft. F. eks. Hva som skjer etter døden? Hvorfor vi er her? Hva vi skal gjøre her? Dette er tanker de fleste av oss har tenkt, og enda ingen har funnet svaret på vitenskapelig. Jeg vil tippe at de fleste religiøse aksepterer Darwin og vitenskapen, men velger å tru det er en kraft, gjerne en gud, som er større enn oss mennesker. Og hvorfor folk har problemer med dette skjønner jeg ikke.

9040913[/snapback]

Ja, det er mange som har den samme holdningen som deg. Den er på ingen måte unik. Religion skal man helst la ligge, da det anses som ufint å kritisere de som tror. Det er ikke uvanlig at slike angrep blir oppfattet som militante, nettopp fordi mange leser det som nådeløs kritikk. Verden er ikke snill.

Dersom man lar tro gå foran som den ene sannhet, i skyggen av vitenskap og fornuftige forklaringer, da, skal man finne seg i å måtte svare for seg. Religiøse har ikke rett på et eget filter som fritar dem fra å svare på kritikk. Dessverre er dette et gammelt, utbredt problem som står meget stødig.

Du må forstå det at religion er noe ganske mer enn bare en snever interesse som man holder for seg selv på hobbyrommet. Terrorisme i Midtøsten, militant Zionisme, 9/11, Nord Irland-problemene, folkemord, Kashmir-konflikten mellom hinduer og muslimer. Martyrer, i voksende grad. Eksemplene er mange.

For ikke å ta Bush og Bin Laden. Her preger den samme karakteristikken av tro og vold. Begge har en hard tro, der de har rett, mens den andre er ond. Begge tror at de kommer til himmelen når de dør. Begge innbiller seg at dersom den andre part blir drept, blir veien til paradis bare bedre. Villfarelsen om en neste verden er like åpenbar for dem begge.

Det blir kunnskapsløst å avfeie religion som noe uskyldig og diskre.

Lenke til kommentar
Men menneskene har sviktet dem, og trodde at de kunne leve uten Gud. Derfor er det elendighet i verden, derfor viser ikke Gud seg som alle dere ateister tror Han skal gjøre. Han er i denne verden, men ikke synelig. Husk: Det er ikke Gud som lager all denne elendigheten i verden. Det er mennesker) Bare Litt uten for temaet.........

9041317[/snapback]

Jeg klarer meg utmerket uten Gud, tro meg. Men det går ikke andre veien, Gud klarer seg ikke uten meg. (Les, sine tilhengere)

Husk: Så lenge vi mennesker har eksistert, har det eksistert elendighet. Å si at vi atheister er grunnen til elendigheten, blir litt vel søkt.

Det er egentlig mange "uforklarlige" ting som skjer, f.eks helbredning osv. Jesus og Gud prøver så godt de kan

Problemet er bare at dette ikke er uforklarlig. Hver eneste av disse helbredelsene som blir gått i sømmene, finnes det en naturlig forklaring på. Jeg har enda ikke hørt om en veldokumentert helbredelse. Finnes det noe slikt, bøyer jeg meg i støvet, intill det skjer holder jeg meg til det jeg vet.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar
( Det er egentlig mange "uforklarlige" ting som skjer, f.eks helbredning osv. Jesus og Gud prøver så godt de kan. Men menneskene har sviktet dem, og trodde at de kunne leve uten Gud. Derfor er det elendighet i verden, derfor viser ikke Gud seg som alle dere ateister tror Han skal gjøre. Han er i denne verden, men ikke synelig. Husk: Det er ikke Gud som lager all denne elendigheten i verden. Det er mennesker) Bare Litt uten for temaet.........

9041317[/snapback]

Helbredelse er noe som skjer bak lukkede dører. Hadde fenomenet vært gyldig, ville man praktisert denne noe underlige bistanden på åpen gate. Dette er vrangforestillinger, mat for den menneskelige fantasi.

Det er lite som imponerer med denne onde skaperen, som lar all uro og krig gå hen uten å gripe inn.

Det interessante med religiøse er at mange av dere sitter med underlige fasiter som taler på vegne av Guds vilje, ofte hentet ut fra løse luften. Dere har en evne som ikke-troende har, dere ser og føler et nærvær som ikke kan forklares og så videre, og så videre.

Endret av wan
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og så videre. und so weiter :D

Hadde aldri trodd at i mitt syndige liv. at jeg skulle ende opp med

å forsvare det uforsvarlige, men sånn kan det gå --- :ohmy::innocent:

Hovedsaken er likevel at noen blir hjulpet, selv de som av en eller annen grunn faktisk ikke ønsker det ... :innocent:

Lenke til kommentar

9041317[/snapback]

Helbredelse er noe som skjer bak lukkede dører. Hadde fenomenet vært gyldig, ville man praktisert denne noe underlige bistanden på åpen gate. Dette er vrangforestillinger, mat for den menneskelige fantasi.

Det er lite som imponerer med denne onde skaperen, som lar all uro og krig gå hen uten å gripe inn.

Det interessante med religiøse er at mange av dere sitter med underlige fasiter som taler på vegne av Guds vilje, ofte hentet ut fra løse luften. Dere har en evne som ikke-troende har, dere ser og føler et nærvær som ikke kan forklares og så videre, og så videre.

9041405[/snapback]

Det mest imponerende med denne tråden er etter min mening at vi faktisk kan møtes på halvveien, enten vi tror eller ikke...

Det er jo ikke hva vi tror som er avgjørende, men at vi tror, hvilket de fleste faktisk gjør, selv om noen tror på noe helt annet :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

9040264[/snapback]

Saken er jo sjeldent at man føler en intens trang til å tro på noe, og dermed finner noe som passer sånn tålig..

For min del er det ihvertfall at jeg har fått så mange "bevis",at jeg ikke klarer å tro annet enn at Gud finnes.

Lenke til kommentar

Jeg ser meg egentlig som en anti-religös person, jeg er imot det religion bringer till oss, som det meste er krangel, bråk og krig.

Du har også ekteskap, f.eks kan ikke jeg gifte meg til en jöde, og noen religioner ikke ete en hvis type kjött. Ikke skal noen bok eller prest få meg til å föle meg som en synder, det er helt opp til meg selv.

Men samtidig fölger jeg såklart Norske lover, som blant annet ikke katolikkene og protestantene i Storbrittania gjör. Men jeg må la de snakke og tolerere at religöse folk finnes, ytringsfrihet. Men vill ikke at de skal ha sterkt feste i blant annet skole, politikk osv, eller på noen måte tvinge oss på noe, f.eks synge salmer på skolen. Og skal det finnes religioner mener jeg det skal väre HELT opp til meg selv, i hvilket land som helst hvilken jeg velger. Jeg mener da, er det tilfeldig at Islam er i midtösten, kristendom i Norden osv. Såklart ikke, er det da egentli fri tanke? Nei det tviler jeg sterkt på. At alle med samme religiös tro havner i samme geografisk område er mistenksomt. Det er altså lite egen tro, og mer et rus av en gruppe og hjernevask.

Og til trådstarter som skrev:

Og det må da være bedre å tro på noe i stedet for ingenting eller å være ateist

Må man virkelig tro på noe, isåfall tror jeg på frihet, ikke at en religion skal styre hvordan jeg skal väre. Trenger jeg egentlig 10 bud for å skjönne at å drepe er feil? NEI

Jeg er et menneske, jeg har samvittighet! Jeg sier ikke at 10bud er noe dårlig, absolutt ikke. Men jeg har ikke behov å tro på noe eller lese bibelen for å skjönne drap, å stjele osv er feil.

Som dere ser er jeg da ikke bare anti-kristen men anti-religiös..Anti er da et vanskelig ord å bruke fordi jeg kan nekte at de skal få eksistere, eller tvinge de vekk. Hvorfor skal man foresten väre bare mot Kristendom og ikke alle andre syke religioner rundt om i verden?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Tilbake med det noe jeg leste tidligere i tråden, at gud har en plan eller ikke. Jeg synes begge deler er like utrolige. La os si for et øyeblikk at Gud finnes og at vi er enig i det alle sammen (bare for diskusjonens skyld) Altså Gud er der og har skapt hele universet, vi regner med at han er allmektig og altvitende. Hvorfor skulle han i det hele tatt bry seg. Det blir som om vi(eller du) skulle bry oss om hva som skjer på ett mikrobe nivå inni en maurtue langt inn i jungelen i afrika. Det blir å si at vi faktisk har en plan for parasittene som lever på en maur i en maurkoloni i afrika... det er en allegori, men dere skjønner hva jeg mener..Ikkesant?

Elendig sammenligning. Vi skapte ikke parasittene, vi elsker dem ikke, og vi er heller ikke allmektige. En allmektig og kjærlig Gud har derimot ingen unnskyldning for å ikke gripe inn.

Jeg mener universet er jo så stort at han kan vel ikke være alle steder på en gang, lage verdener, planlegge, fjerne noen folk her og der.... alt på en gang.. men kanskje derfor han har begynnt med naturkatastrofer for det er mer effektivt i forhold til å ta en og en.

Var ikke denne hypotetiske guden din allmektig?

Det er egentlig mange "uforklarlige" ting som skjer, f.eks helbredning osv. Jesus og Gud prøver så godt de kan. Men menneskene har sviktet dem, og trodde at de kunne leve uten Gud. Derfor er det elendighet i verden, derfor viser ikke Gud seg som alle dere ateister tror Han skal gjøre. Han er i denne verden, men ikke synelig. Husk: Det er ikke Gud som lager all denne elendigheten i verden. Det er mennesker

Jeg hører stadig vekk om helbredelser, men jeg har aldri møtt noen som kan dokumentere en slik begivenhet. Er du unntaket?

Hvis Gud prøver så godt han kan, men ikke får det til, er han ikke allmektig.

Hvis Gud var allmektig og allvitende da han skapte oss, visste han at eplet kom til å bli spist, at Hitler kom til å komme til makta og alt annet fælt som har skjedd og vil skje, men skapte oss likevel slik, selv om han kunne ha skapt oss annerledes.

Lenke til kommentar
En allmektig og kjærlig Gud

? har du i det hele tatt lest bibelen, er det ikke noe kjærlig med med han i det hele tatt, utsletting av alle han ikke liker, tvinger foreldre til å ofre barna sine eller hore ut datteren sin.

steining av ulydige barn og homser osv.

du vil ikke finne noe kjærlig i guden fra det gammle testamentet, han får htiler, stalin og mao til å virke som barnehage onkler

Lenke til kommentar

9040264[/snapback]

Saken er jo sjeldent at man føler en intens trang til å tro på noe, og dermed finner noe som passer sånn tålig..

For min del er det ihvertfall at jeg har fått så mange "bevis",at jeg ikke klarer å tro annet enn at Gud finnes.

9041671[/snapback]

En utvilsomt riktig observasjon, det er sjelden at det velges hva man ender opp med å tro på. :)

Ettersom du sier at du har fått så mange "bevis" som gjør det vanskelig for deg å tro noe annet enn at guden din finnes, kan du fortelle litt om hva disse bekreftelsene går ut på?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...