Niskivara Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Angående religion og respekt: Mange religiøse er helt nydelige mennesker, og jeg prøver å respektere folk uansett om jeg er enig med dem eller ikke. Mennesker er mennesker med alle sine feil. Religionene selv fortjener derimot ingen respekt. Og jeg respekterer de som tror på det såpass mye at det ikke ville sømmet seg for meg å late som om jeg likte religionene. Å lyve til mennesker er respektløst. Problemet med religioner er at de ikke respekterer mennesker, de er løgner laget for å "hjelpe" eller binde mennesker. Den psykologiske bakgrunnen for slike løgner om rett og galt og himmel og helvete er pinlig opplagte. Man forteller noen om himmelen for å hjelpe dem med dødsangsten sin, og man forteller de om helvete for å å true dem til å leve "rett". Hvorfor noen i dag skal trenge å tro på noe alle har visst var løgn i tusenvis av år går meg hus forbi. I dag har vi ikke bare magefølelsen å gå på for å vite at religion er galt, vi har også fysiske bevis på at alle religioner har tabbet seg loddrett ut med sine forklaringer om hvordan verden fungerer. Som Melisma så har jeg en sterk tro på at det finnes en mening i livet, et system i universet, at vi er her for en grunn. Kall det Gud, om du vil. Men... jeg er ikke så kjepphøy at jeg antar at menneskeheten er i senteret av den meningen. En dag kommer menneskeheten til å møte sin dommedag, og slutte å eksistere. Men universet kommer til å fortsette helt fint uten oss. Vi er bare ett knøttlite blaff i universets flammehav. For oss har livene våre kun den mening som vi selv gir det. Endret 9. juli 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Nei takk. Jeg holder meg til det som kan observeres og bevises. 9039249[/snapback] og det er helt greit og jeg holder meg til å tro på Gud.. 9039404[/snapback] Er kanskje litt uenig i noe av du sier, men vil alltid forsvare din rett til å si akkurat det : Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) det er fint du har noe å trøste deg med hvis du skulle få barn og ungen din dør av krybbedød, ikke noe vits å ta forhåndsregler heller, vil gud ta baby'n din gjør han det uansett hva du gjør. 9039251[/snapback] ja det er faktisk en god trøst å vite at babyn min da kommer til Gud, og opptil meg å finne ut av hvordan jeg vil bruke den opplevelsen,, uansett hvor vondt det måtte være.. hadde selvsagt blitt knust, men stoler på Gud for det.. og det med forhåndsregler, så mener jeg at man selvsagt skal gjøre alt for å unngå at neon skal ha det vondt, men hvis denne personen dør, så var det ikke meningen at den personen skulle overleve.. Endret 9. juli 2007 av Melisma Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Angående religion og respekt: Mange religiøse er helt nydelige mennesker, og jeg prøver å respektere folk uansett om jeg er enig med dem eller ikke. Mennesker er mennesker med alle sine feil. Religionene selv fortjener derimot ingen respekt. Og jeg respekterer de som tror på det såpass mye at det ikke ville sømmet seg for meg å late som om jeg likte religionene. Å lyve til mennesker er respektløst. Problemet med religioner er at de ikke respekterer mennesker, de er løgner laget for å "hjelpe" eller binde mennesker. Den psykologiske bakgrunnen for slike løgner om rett og galt og himmel og helvete er pinlig opplagte. Man forteller noen om himmelen for å hjelpe dem med dødsangsten sin, og man forteller de om helvete for å å true dem til å leve "rett". Hvorfor noen i dag skal trenge å tro på noe alle har visst var løgn i tusenvis av år går meg hus forbi. I dag har vi ikke bare magefølelsen å gå på for å vite at religion er galt, vi har også fysiske bevis på at alle religioner har tabbet seg loddrett ut med sine forklaringer om hvordan verden fungerer. Som Melisma så har jeg en sterk tro på at det finnes en mening i livet, et system i universet, at vi er her for en grunn. Kall det Gud, om du vil. Men... jeg er ikke så kjepphøy at jeg antar at menneskeheten er i senteret av den meningen. En dag kommer menneskeheten til å måte sin dommedag, og slutte å eksistere. Men universet kommer til å fortsette helt fint uten oss. Vi er bare ett knøttlite blaff i universets flammehav. For oss har livene våre kun den mening som vi selv gir det. 9039412[/snapback] Godt sagt! Lenke til kommentar
wan Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Himmelen, du og dine kjære i millioner eller milliarder av år (nei vent, er det ikke en evig syklus da?), kontrasten til våre jordlige liv er jammen stor. Noe som aldri tar slutt. Noe så hinsides skummelt. De samme menneskene i all evighet: gjentakelser og repetisjon. Er det virkelig dette du ønsker Melisma? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg har klart helt fint å skape en sønn uten hjelp fra noen gud... Jeg har spleiset en celle som jeg forstår funksjonen til med en kvinnelig kjønnscelle som jeg også forstår funksjonen til. Disse cellene har splittet seg i et mønsters som jeg vet hvordan fungerer og har resultert i et levende vesen hvis eksistens er basert på (bio)kjemi og naturlovene og ikke åndelighet. Dersom denne guden henter sønnen min bør han være udødelig, usårbar og sende meg til helvete når jeg dør. 9039333[/snapback] angående dette så mener jeg at det er Gud som har gjort det mulig for oss og få barn.. at Gud ville at evolusjon og utvikling skulle finne sted.. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Himmelen, du og dine kjære i millioner eller milliarder av år (nei vent, er det ikke en evig syklus da?), kontrasten til våre jordlige liv er jammen stor. Noe som aldri tar slutt. Noe så hinsides skummelt. De samme menneskene i all evighet: gjentakelser og repetisjon. Er det virkelig dette du ønsker Melisma? 9039446[/snapback] Heller det enn ingenting Endret 9. juli 2007 av trn100 Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hva skal ellers meningen være? Han trenger tydeligvis mange sjeler til å holde himmelen i fin stand, hvorfor skulle han ellers drepe så mange? Og vennligst ikke bytt bort ordet drepe med å låne, fordi det er bare provoserende for de som sitter igjen med en død baby. 9039279[/snapback] Hva Gud sin plan for oss alle er, det kan jeg ikke uttale meg om.. og siden du er så kjapp med å si hva jeg skal bruke av ord til å uttrykke meg med, så kan jeg vel også gi den tilbake til deg,, kanskje ikke så kult for foreldre å høre at "Gud drepte babyn din" .. eller?? det jeg mener er at man ikke skal dømme andre så fort, men se på seg selv og se hvordan man kan forbedre seg selv.. og ja, den gjelder meg også selvsagt! Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hva skal ellers meningen være? Han trenger tydeligvis mange sjeler til å holde himmelen i fin stand, hvorfor skulle han ellers drepe så mange? Og vennligst ikke bytt bort ordet drepe med å låne, fordi det er bare provoserende for de som sitter igjen med en død baby. 9039279[/snapback] Hva Gud sin plan for oss alle er, det kan jeg ikke uttale meg om.. og siden du er så kjapp med å si hva jeg skal bruke av ord til å uttrykke meg med, så kan jeg vel også gi den tilbake til deg,, kanskje ikke så kult for foreldre å høre at "Gud drepte babyn din" .. eller?? det jeg mener er at man ikke skal dømme andre så fort, men se på seg selv og se hvordan man kan forbedre seg selv.. og ja, den gjelder meg også selvsagt! 9039514[/snapback] Jeg sier ikke at gud drepte babyen, jeg tror ikke på noe gud hvis du ikke har fått det med deg, det er du som sier at det er i Planen, og at det dermed er implisitt at gud drepte babyen. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hva skal ellers meningen være? Han trenger tydeligvis mange sjeler til å holde himmelen i fin stand, hvorfor skulle han ellers drepe så mange? Og vennligst ikke bytt bort ordet drepe med å låne, fordi det er bare provoserende for de som sitter igjen med en død baby. 9039279[/snapback] Hva Gud sin plan for oss alle er, det kan jeg ikke uttale meg om.. og siden du er så kjapp med å si hva jeg skal bruke av ord til å uttrykke meg med, så kan jeg vel også gi den tilbake til deg,, kanskje ikke så kult for foreldre å høre at "Gud drepte babyn din" .. eller?? det jeg mener er at man ikke skal dømme andre så fort, men se på seg selv og se hvordan man kan forbedre seg selv.. og ja, den gjelder meg også selvsagt! 9039514[/snapback] Men har fremdeles ingenting med religion å gjøre.... Dette kan du enkelt gjøre bare ved å bry deg om andre enn deg selv.... Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Du har en langt enklere jobb med å forklare din agenda, Melisma. Jeg henter fra min redelige hylle, mens du og mange andre religiøse plukker, låner og setter i sammen et bilde som dere fullt ut tror samsvarer med det en usynlig skaper skal ha sagt eller godtatt. 9039334[/snapback] kan ikke si at det er så veldig enkelt å forklare meg eller bevise min tro til dere da.. og jeg kan kun snakke utifra meg selv, og jeg føler at Gud er tilstede og at Han finnes.. finnes ikke faglitteratur jeg kan vise dere på dette.. men det viktigste for meg er jo at jeg tror på Han og det er jeg ganske tilfreds med Lenke til kommentar
wan Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 kan ikke si at det er så veldig enkelt å forklare meg eller bevise min tro til dere da.. og jeg kan kun snakke utifra meg selv, og jeg føler at Gud er tilstede og at Han finnes.. finnes ikke faglitteratur jeg kan vise dere på dette.. men det viktigste for meg er jo at jeg tror på Han og det er jeg ganske tilfreds med 9039562[/snapback] Din tro kan ikke bevises. Du føler at Gud er tilstede? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Selvfølgelig skader det samfunnet å undergrave vitenskap og aktivt lære bort løgn. Og jeg snakker om de som dreper i guds navn (det er mange av dem). Dårlig gjort? Når en baby dør er det ikke dårlig gjort, det er guds plan, men å snakke litt stygt om religiøse er dårlig gjort? Sett ting i litt perspektiv. 9039359[/snapback] ja, jeg kan dessverre ikke stå til ansvar for "syke" mennesker.. religiøse eller ateister.. kanskje du også kan ta ditt eget råd og sette ting i perspektiv du også? når en baby dør, så er det ingen som har kontroll over det.. men at du snakker stygt om religiøse har du ganske god kontroll over.. se litt på deg selv før du kommer med pekefingern til meg eller andre.. samme gjelder meg.. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Du har en langt enklere jobb med å forklare din agenda, Melisma. Jeg henter fra min redelige hylle, mens du og mange andre religiøse plukker, låner og setter i sammen et bilde som dere fullt ut tror samsvarer med det en usynlig skaper skal ha sagt eller godtatt. 9039334[/snapback] kan ikke si at det er så veldig enkelt å forklare meg eller bevise min tro til dere da.. og jeg kan kun snakke utifra meg selv, og jeg føler at Gud er tilstede og at Han finnes.. finnes ikke faglitteratur jeg kan vise dere på dette.. men det viktigste for meg er jo at jeg tror på Han og det er jeg ganske tilfreds med 9039562[/snapback] Det kommer uansett aldri til å bli helt helt galt Rimelig sikker på at du er godt menneske jeg, og det er det som virkelig teller Om Gud ikke er i deg, finnes han ikke Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Selvfølgelig skader det samfunnet å undergrave vitenskap og aktivt lære bort løgn. Og jeg snakker om de som dreper i guds navn (det er mange av dem). Dårlig gjort? Når en baby dør er det ikke dårlig gjort, det er guds plan, men å snakke litt stygt om religiøse er dårlig gjort? Sett ting i litt perspektiv. 9039359[/snapback] ja, jeg kan dessverre ikke stå til ansvar for "syke" mennesker.. religiøse eller ateister.. kanskje du også kan ta ditt eget råd og sette ting i perspektiv du også? når en baby dør, så er det ingen som har kontroll over det.. men at du snakker stygt om religiøse har du ganske god kontroll over.. se litt på deg selv før du kommer med pekefingern til meg eller andre.. samme gjelder meg.. 9039614[/snapback] Gud har kontroll, det er jo han som bestilte drapet. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 I all oppriktighet, tenk at det faktisk må et begrep/uttrykk til for å samle oss som ikke tror på eventyr. Vi er i mindretall. 9039383[/snapback] samme gjelder oss som tror på dette "eventyret" , vi har ett begrep vi også! og jeg må si at jeg føler meg som ett mindretall i denne diskusjonen akkurat nå.. en av meg og mange av dere.. men respekterer ateismen selvom jeg ikke tror det samme.. Lenke til kommentar
wan Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 ja, jeg kan dessverre ikke stå til ansvar for "syke" mennesker.. religiøse eller ateister.. når en baby dør, så er det ingen som har kontroll over det.. men at du snakker stygt om religiøse har du ganske god kontroll over.. se litt på deg selv før du kommer med pekefingern til meg eller andre.. samme gjelder meg.. 9039614[/snapback] Nå motsier du deg selv kraftig. Vi skal ikke så veldig mange tråder tilbake for å finne deg i en ganske annen posisjon, der du legger ansvaret på Gud og hans gode plan. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 derfor jeg like dette forumet, omtrent det eneste stedet i verden der ateister er i flertall(med unntak av rene humanetiker/ateist forumer) Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Det er nettopp det det dreier seg om Melisma... Ingen Gud.... Men din omtanke for andre... Om det finnes en Gud er han i deg og aldri for seg selv... 9039399[/snapback] vel, jeg er uenig Endret 9. juli 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Himmelen, du og dine kjære i millioner eller milliarder av år (nei vent, er det ikke en evig syklus da?), kontrasten til våre jordlige liv er jammen stor. Noe som aldri tar slutt. Noe så hinsides skummelt. De samme menneskene i all evighet: gjentakelser og repetisjon. Er det virkelig dette du ønsker Melisma? 9039446[/snapback] Det jeg ønsker spiller vel ingen rolle? Det som er, er.. og det som kommer til å skje, skjer.. uansett hva jeg ønsker skal skje.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg