Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?

Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Jeg går for "eller". Du må huske at hvis gud ikke eksisterte, må mennesker ha laget disse reglene, og det viser at mennesker har en moralsk retningssans, akkurat som sjimpanser, gorillaer og orangutanger.

At vi mennesker har laget historiene i bibelen tror jeg er mest sansynlig. Om det finnes en gud... har ikke peil, men det ville vært gøy om han gjorde seg kjent... offentlig lissom.

9033098[/snapback]

Nettopp, så derfor kan mennesker ha et moralsk samfunn uten religion.

9033477[/snapback]

Jepp, vi har jo det i dag på sett og vis... men grunnlaget er lagt allrede så det er vanskelig å si hvordan vi hadde hatt det i dag om ikke relgion hadde eksistert og spillt en så stor rolle som den har gjort gjennom tidene. Jeg tror det ville vært en dårligere verden uten enn det er med relgion selv om jeg ikke er er i stand til å ha en relgiøs overbevisning selv. Man trenger bevis på en måte, men å bevise en følelse som lykke, glede, personlig frelse er vanskelig da selv om over 90% av verdens befolkning tror på en høyere makt.

Kan vitenskap bevise alt?

9033745[/snapback]

Vitenskap kan bevise alt som er beviselig... Duh... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selvsagt spiller det ingen rolle om man er kristen eller ateist når det kommer til hvilke moraler og hvor godt medmenneske man er :yes: Det som "plager" meg litt er at at de ateistene jeg har snakket med her, har hatt en nedlatende tone til kristne,, og for meg så kaller ikke jeg det respekt.. sier ikke at alle ateister har vært sånn, men noen,, det samme kan sikkert sies om kristne.. kan kun prate utifra mine opplevelser..

Jeg blåser i hva alle andre tror på, det er jo min tro som er viktig for meg,, men virker for meg som at folk generelt har ett problem med at andre er uenig med en selv... og den skjønner jeg bare ikke.. :nei:

det jeg tror på er riktig for meg, akkurat som det dere tror på er riktig for dere andre.. :yes: ingen kan med 100% sikkerhet si at noen tar feil.. det gjenstår bare å se når vi dør alle sammen.. enten møtes vi ved perleporten, eller nede ved han med høygaffel`n, eller så sees vi aldri igjen.. punktum finale..

Lenke til kommentar

Synes du det er nedlatende at vi sier meningen vår om andre folk sin tro? Dette er et diskusjonsfora, og regelen "Du kan ikke bestemme hva andre folk skal mene" gjelder ikke, etter som ytringsfriheten tilsier at vi faktisk kan si hva vil, noe de fleste religioner ikke tillater. Jeg har null respekt for religiøse, fordi jeg synes de er feige og ikke tør å konfrontere virkeligheten.

Jeg gleder meg til jeg skal på utøya med AUF og diskutere splittingen av kirke og stat. :w00t:

Lenke til kommentar
Synes du det er nedlatende at vi sier meningen vår om andre folk sin tro? Dette er et diskusjonsfora, og regelen "Du kan ikke bestemme hva andre folk skal mene" gjelder ikke, etter som ytringsfriheten tilsier at vi faktisk kan si hva vil, noe de fleste religioner ikke tillater. Jeg har null respekt for religiøse, fordi jeg synes de er feige og ikke tør å konfrontere virkeligheten.

Jeg gleder meg til jeg skal på utøya med AUF og diskutere splittingen av kirke og stat. :w00t:

9034085[/snapback]

for all del , ytringsfriheten må bare blomstre.. er ikke snakk om at folk ikke får si hva de vil eller mener!? det jeg vil frem til er at man kanskje kan åpne øya litt mer og skjønne at det overhodet ikke hjelper og latterligjøre eller være respektløs,,

hva tjener det til?

vil man at folk skal føle seg dumme og ensomme? dårlig egenskap mener nå jeg da men.. la folk finne ut selv hva de vil tro på , ikke "mobb" dem til å forandre synspunktet sitt.. ha ett øye lukket for å holde på egne meninger, men ha det andre øye oppe for å lære litt mer.. om den læringen fører til at man tror enda mer på sine gamle synspunkter, så javel, da har man jo lært mer da! det å lære er jo det som gjør oss til den man er.. og være respektløs fører aldri til noe godt..

mener jeg da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er einig med Melisma. Sjå-ned-på haldning er jo det mange ateistar klagar på at kristne har, men så er de ikkje noko betre sjølv...

Er ateist, men eg respekterar dei som er kristen. Så lenge dei ikkje er med i Westboro Baptist Church eller nokon andre antihomoguppar da.

Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at jeg har lav eller ingen respekt for religion, spesielt kristendom:

Klipp 1

Nå kan dere si at jeg drar alle over en kam med det jeg sa ovenfor linkene, men hva i all verden gjør dere? (Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om DEG som dere, men håper dere skjønner hva jeg mener.) Jeg hører ofte fra religiøse at ateister er onde og ikke eier moral og sånt tullball, og det er blandt annet sånt som plager vettet ut av meg med religiøse. (Hvis dere lurer på hvorfor jeg sier "spesielt kristendom", er det fordi det er det jeg måtte ha forholdt meg til, da kristendom er mainstream religionen her i landet.. ^^)

Lenke til kommentar

syns man misbruker ordet "respekt" her... respekt for meg betyr ikke det samme som å bli overtalt til å tro eller mene det samme,, det betyr enkelt og greit og godta at man er uenig ++.. bli enig om å være uenig.. sier man at man ikke har respekt for noe, så betyr det for meg at man har ett problem inni seg selv som man må løse.. kan ikke unngå at andre har forskjellige meninger..

mange sier at respekt er noe man skal gjøre seg fortjent til.. vel, jeg tenker at respekt er noe man lærer og få for andre uansett hva andre mener eller tror.. man kan ikke kontrollere andre, og dermed kan man ikke kreve respekt... respekterer ikke andre meg, så er det deres "problem".. dette innlegget er også siktet til meg selv.. :yes:

Lenke til kommentar

Så om du mener at Julenissen eksisterer så skal jeg respektere din mening og ikke vise seg kviteringene for pakkene under treet?

Om du mener at sykdom skapes av gud pga av våre synder og kan bli kurert med bønn, skal jeg respektere det eller vise deg til legestudier og antibiotika?

Om du mener at gud skapte verden på 7 dager for 6-7000 år siden skal jeg da respektere din mening eller vise til vitenskapens mange fagfelt som studerer og dokumenterer verden?

Jeg vil ikke ha respekt for troen på hekser, enhjørninger, tusser og troll, og heller ikke at den magiske mannen i himmelen skapte oss når det ikke er noe som viser til det.

Jeg vil ikke respektere folk som halshugger ikke-muslimer, fengsler konverterte, utestenger ikke-troende, nekter folk av annen eller ingen tro å velge i politiske valg.

Jeg tror ikke du helt forstår at folks meninger og tro er det som former samfunnet gjennom valg, de som stiller til valg, og de som til slutt skaper endring i enkelte land og verden som helhet. Å trippe rundt personelig tro, når det så åpenbart har en stor virkning på politisk opinion og andre ting er ikke noe jeg ønsker at skal skje. Ideer og misoppfatninger må kunne ytres, og i det minste motvises, bortkastes eller omfavnes etter hvor vidt det dømmes å være en formening med tilstrekkelig grunnlag.

Du viser å være en av bekymringene som Sam Harris har hatt lenge, at Religion er et felt en ikke kan diskutere fordi det er på en og annen måte "personelig", samtidig som det er med å forme offentlig politikk alt etter hvor mange eller hvor mektig personen av den oppfatningen er.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
PS: Dette er ingen "frelsespost", prøv å ikke missforstå.

Har lagt merke til at under religion, filosofi og livvsyn, så er det en del folk som snakker  dritt/uvitende om kristendommen og kristne, og noen uten å vite i det hele tatt hva kristendommen går ut på. Jeg skjønner at mange synes kristendommen er rart og at det virker kjedelig og strengt, men hvorfor ikke gi kristendommen en sjanse? Det er ikke så strengt som mange tror, faktisk ikke strengt i det hele tatt, og det kan jo ikke skade å prøve. Og det må da være bedre å tro på noe i stedet for ingenting eller å være ateist. Har du i det hele tatt prøvd å lese i bibelen? Det er utrolig mye spennende der, og lærerikt.

Det jeg ville fram til er at du ikke burde dømme kristne før du veit noe om det og har prøvd det ut, og det skader jo ikke å prøve. :thumbup:

9005367[/snapback]

Kristendommen er en teit relgion og det er faktisk alle andre relgioner etter min mening. Hva er vitsen med en relgion? Trenger man rett og slett å ha noen som ikke finnes å skylde på å gjemme seg bak?

Vet ikke alle er sånn, men de ekstremt kristene er vel ganske like.

Og jeg gidder faktisk ikke lese tusenvis av sider med bare vås.

Alt relgioner skaper er krig og hat.

Og vet du hva som skjer etter man dør? Ingenting, det er ikke noe etter man dør; da dør man rett og slett og ditt liv er ikke lenger her på jorda eller noen andre steder.

Det suger ikke san? Ja det suger, men sånn er livet.

Så jeg velger heller å nyte dette livet istedet for å gå rundt å prøve å ikke si banne. Og ikke si faen hvis jeg slår fingeren min med en hammer fordi da synder jeg og så kommer jeg ikke til himmelen hvis jeg ikke synder.

Så lev livet og ikke lev etter en streng relgion!

Faktisk grunden til at vi er her er at det var en stor eksplosjon kalt Big Bang som sprengte for mange miliarder år tilbake, og så mange mange år senere var vi heldige nok til at dinosaurene døde pga en stor meteor som mørkla hele jorden. Og etter det utviklet vi oss fra apene.

Mvh Anti-kristen

Robsol: Hva synes du om homofile? Må bare høre svaret ditt, siden det er utrolig mange kristene retards som er homofobe.

Tror du det rett og slett ikke fantes dinosaurer før oss? Som vi nemlig har bevis for.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Så om du mener at Julenissen eksisterer så skal jeg respektere din mening og ikke vise seg kviteringene for pakkene under treet?

Om du mener at sykdom skapes av gud pga av våre synder og kan bli kurert med bønn, skal jeg respektere det eller vise deg til legestudier og antibiotika?

Om du mener at gud skapte verden på 7 dager for 6-7000 år siden skal jeg da respektere din mening eller vise til vitenskapens mange fagfelt som studerer og dokumenterer verden?

9034966[/snapback]

Om man klarer å bevise det motsatte så er det jo ingen som kan nekte for det.. men så langt man ikke kan bevise det motsatte, så ser ikke jeg noe problem med å respektere noen for det de mener,tenker eller tror.. det betyr da ikke at jeg skal tro det samme eller mene det samme..

Jeg vil ikke ha respekt for troen på hekser, enhjørninger, tusser og troll, og heller ikke at den magiske mannen i himmelen skapte oss når det ikke er noe som viser til det.

9034966[/snapback]

Hvorfor vil du ikke ha respekt for noe annet enn det du mener er riktig da? du og jeg har nok 2 forskjellige meninger om hva respekt er ja..

Jeg vil ikke respektere folk som halshugger ikke-muslimer, fengsler konverterte, utestenger ikke-troende, nekter folk av annen eller ingen tro å velge i politiske valg.

9034966[/snapback]

Selvsagt skal man ikke respektere mord og vold! har da aldri sagt noe annet.. så lenge man ikke skader andre på noen måte, så ser ikke jeg noe problem med å respektere andres meninger eller tro.. Men har sagt gang på gang at vold, drap og andre kriminelle handlinger er totalt uakseptabelt!

Jeg tror ikke du helt forstår at folks meninger og tro er det som former samfunnet gjennom valg, de som stiller til valg, og de som til slutt skaper endring i enkelte land og verden som helhet. Å trippe rundt personelig tro, når det så åpenbart har en stor virkning på politisk opinion og andre ting er ikke noe jeg ønsker at skal skje. Ideer og misoppfatninger må kunne ytres, og i det minste motvises, bortkastes eller omfavnes etter hvor vidt det dømmes å være en formening med tilstrekkelig grunnlag.

Du viser å være en av bekymringene som Sam Harris har hatt lenge, at Religion er et felt en ikke kan diskutere fordi det er på en og annen måte "personelig", samtidig som det er med å forme offentlig politikk alt etter hvor mange eller hvor mektig personen av den oppfatningen er.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

9034966[/snapback]

Hva som er med på og forme samfunnet eller påvirke alle rundt i samfunnet, det kan ikke jeg belastes for.. hadde det vært opp til meg, så hadde jeg gjort alt for at dette ikke skulle skje.. urettferdighet er det verste jeg vet, bare så det er sagt.. og selvsagt kan religion diskuteres, jeg er jo her inne og diskuterer som bare det jeg.. Men er ikke her inne for og overbevise andre, eller å bli overbevist.. men hvis det noen skulle overbevist meg om noe annet enn det jeg allerede tror, så er jo det helt greit egentlig :)

og jeg er helt enig med at ytringsfriheten skal gjelde ALLE! så lenge man ikke påfører skade..har aldri sagt eller ment noe annet..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Selvsagt skal man ikke respektere mord og vold! har da aldri sagt noe annet.. så lenge man ikke skader andre på noen måte, så ser ikke jeg noe problem med å respektere andres meninger eller tro.. Men har sagt gang på gang at vold, drap og andre kriminelle handlinger er totalt uakseptabelt!

Men disse må vel være en del av guds plan og dermed greit?

Lenke til kommentar

Synes du har godt grep om hva du tror på jeg Melisma, og det er nok mange ikke-kristne som innerst inne er litt redd for at du har rett i hva du sier.

En ting er å mene noe om f.eks. døden når man er ung og den synes så langt borte, en annen ting er å møte den alene uten noen som helst rundt seg. Kan tenke meg at mange ikke kristne gjerne blir litt nervøse når det kommer til slutten, og det er jo ikke noe nytt fenomen...

Det er én ting kristne i alle fall etter sigende klarer bedre :)

Ellers hadde det vært utrolig fint om vi kunne enes om at religion er en personlig ting. Jeg har møtt mange kristne gjennom mange år som ikke tar hensyn eller har forståelse for ikke kristne meninger, og omvendt. For eksempel en prest som nektet å døpe sønnen min fordi hans mor og jeg ikke var gift?

Det var egentlig da jeg forstod at Guds representanter på jorden er helt ubrukelige og ikke forfekter Guds syn, og siden Bibelen er skrevet av jordiske er den like ubrukelig...

Når allikevel alle kjente og ukjente Guder tilsynelatende har gode hensikter, kan det jo være at minst en har rett, og at både Nirvana og ev. himmel mm. tross alt kan fungere om man tar tak i det som virkelig betyr noe, for hvilken Gud ville tørre fordømme noe som var totalt uselvisk?

Lenke til kommentar

fra hva jeg har fått meg meg er kristene de som er reddest for å dø.

hvis alle kristene tror at man kommer til himmelen, hvorfor blir man ikke kjempe glad når man får høre at man har kreft, hvorfor sier man ikke til sin døende bestefar, gratulerer med den dødlige sygdomen din da, nå er det ikke lenge igjen før du er i himelen.

ateister er mye roligere når det kommer til dette med døden, når man er dø vet man ikke man er dø og man ville ikke savne livet.

man hadde ingen plager før man ble født og man vil ikke ha noen plager når man er død. så enkelt er det, selv vil jeg ikke dø enda, ikke fordi jeg er redd hva som skjer når jeg er dø, men fordi jeg har mye jeg vil oppleve først.

det er også rart at kristene som da mener det er så bra å være død er de mom oftest er mot Eutanasi, hvorfor vil dere ikke at folk som har det fært komme til gud, hvorfor krever dere at de skal pines så mye som mulig før de får dø?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fra det jeg har fått med meg, har du et potensiale for gramatikkforbedring.

Hvorfor er ikke alle kristne kjempeglade for å dø? Hvorfor er ingen glade for samme saken ?? Hva i det søte satan spør du om?

Lenke til kommentar

Du har også rett.... Mange kristne er utrolig skremt av tanken på å dø, men det er jo ikke så rart heller da... Er jo ingen av de som vet helt sikkert om de kommer til himmelen eller helvete, til tross for at de gjør alt de kan for og kanskje kaster bort livet sitt på å forhindre sistnevnte....

Rimer heller dårlig med den tilgivelse man uansett kan få på det siste...

Lenke til kommentar
Fra det jeg har fått med meg, har du et potensiale for gramatikkforbedring.

Hvorfor er ikke alle kristne kjempeglade for å dø? Hvorfor er ingen glade for samme saken ?? Hva i det søte satan spør du om?

9038707[/snapback]

Det har jeg sikkert, men det gramatiske er vel kanskje ikke det viktigste i denne tråden? ;)

Religion eller ikke, det største problemet er uansett de som gir blanke i alt ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...