Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?


Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Hvis jeg hadde blitt oppvokst i en familie og et miljø som hele tiden fortalt meg at froskemenn fins, om jeg hadde levd i en verden der vitenskapen var til en stor grad utelukket er jeg ikke i tvil om jeg også hadde trodd på froskemennene.

 

Våre meninger, ytringer og personlig tro påvirkes av andre gjennom hele livet, enten det er familie og venner eller tv og reklame.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg hadde blitt oppvokst i en familie og et miljø som hele tiden fortalt meg at froskemenn fins, om jeg hadde levd i en verden der vitenskapen var til en stor grad utelukket er jeg ikke i tvil om jeg også hadde trodd på froskemennene.

 

Våre meninger, ytringer og personlig tro påvirkes av andre gjennom hele livet, enten det er familie og venner eller tv og reklame.

9019905[/snapback]

 

 

Gjelder dette bare troende eller gjelder det ateister også?

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde blitt oppvokst i en familie og et miljø som hele tiden fortalt meg at froskemenn fins, om jeg hadde levd i en verden der vitenskapen var til en stor grad utelukket er jeg ikke i tvil om jeg også hadde trodd på froskemennene.

 

Våre meninger, ytringer og personlig tro påvirkes av andre gjennom hele livet, enten det er familie og venner eller tv og reklame.

9019905[/snapback]

 

 

Gjelder dette bare troende eller gjelder det ateister også?

9020023[/snapback]

Hvis du vær dag blir fortalt at det ikke finnes en gud fra du er 0-18 år vil du nok mest sannsynelig tro på det du blir fortalt ja. Men siden de fleste var kristne for 3-4 generasjoner tilbake må det jo være noen som har kommet på dette med ateisme mer eller mindre fordi han var smartere enn de fleste andre, og selvfølgelig spredde han dette til andre.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg er vokst opp i ein kristen familie, men eg er ateist. Eg likte aldri at gud var perfekt fordi eg visste at ingenting er perfekt. Etter min fyrste KRL-time så sa eg til min mor at dette ikkje e noko for meg :p Trur eg var 6 år eller noko.

 

Eg må ærleg innrømme at etter syskenbarnet mitt døyde (eg var 8) så trøsta eg meg med kva mamma sa om at han satt i himlen og venta på meg. Funka der og da, men seinare så skjønte eg at det var berre noko eg tenkjte på for å trøste meg sjølv.

Lenke til kommentar

Arnulf Øverland mottok en gang et brev fra en svenske som ikke kunne skjønne at den kjente dikteren Øverland var ateist og mente han måtte tale mot sin indre kristne overbevisning. Han skrev:

 

"Jag förutsätter nämligen, att Ni har vanligt sunt förnuft. Ni ser en bil på gatan, då vet Ni, att den ej skapat sig själv...".

 

Øverland svarte:

 

"Tanken er helt riktig, og jeg må bøye meg for dens konsekvens: Hvis jeg ser en gud på gaten, da vet jeg at han ikke har skapt seg selv."

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med en religion som sier at å tro i seg selv skal være en inngangsbillett til himmelen. Atså at idealet skal være din evne til å manipulere din egen fornuft til å godta noe forstanden din ikke aksepterer.

 

Det er den samme modellen for intelektuell underkastelse som diktaturer gjennom alle tider har brukt; ideen om en høyere fornuft som det ikke skal settes beviskrav til.

Lenke til kommentar
Det kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har opplevd det.. men jeg kan vel si at i min famile så var det ALDRI snakk om kristendom eller tro ..unntatt krl på skolen da.. dette er noe jeg kom frem til selv, og har vel alltid ligget inni meg.. lærte om det på skolen, selvom jeg ikke var så interessert der og da, så har jeg funnet ut i senere liv, at Ja, jeg tror faktisk at Gud finnes ..

9019217[/snapback]

I en annen tråd sier du det stikk motsatte. At du vaks opp i en familie som var kristen, men at du ikke var personlig kristen, du eide ikke en bibel en gang. Sa du.

Lenke til kommentar

De fleste religioner er vel et resultat av mangelen på informasjon og viten (jmfr: Lyn og Torden -> Tor). Ettersom man ikke kunne forklare en rekke fenomener før i tiden så var det meget bekvemmelig å sette merkelappen "overnaturlig/overmennesklig" på det. Etterhvert som mennesket har blitt mer og mer opplyst så har flere og flere lagt religionen til side. Dette gjelder naturligvis ikke for land som f.eks ligger i midtøsten hvor de fremdeles på mange måter lever i middelalderen.

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med en religion som sier at å tro i seg selv skal være en inngangsbillett til himmelen. Atså at idealet skal være din evne til å manipulere din egen fornuft til å godta noe forstanden din ikke aksepterer.

 

Det er den samme modellen for intelektuell underkastelse som diktaturer gjennom alle tider har brukt; ideen om en høyere fornuft som det ikke skal settes beviskrav til.

9022063[/snapback]

 

Da har du nok problemer med alle religioner, og ikke bare én :)

 

Godt sagt!

 

Er nettopp det det handler om, intelektuell underkastelse, for de mindre intelektuelle vel og merke ;)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Det kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har opplevd det.. men jeg kan vel si at i min famile så var det ALDRI snakk om kristendom eller tro ..unntatt krl på skolen da.. dette er noe jeg kom frem til selv, og har vel alltid ligget inni meg.. lærte om det på skolen, selvom jeg ikke var så interessert der og da, så har jeg funnet ut i senere liv, at Ja, jeg tror faktisk at Gud finnes ..

9019217[/snapback]

I en annen tråd sier du det stikk motsatte. At du vaks opp i en familie som var kristen, men at du ikke var personlig kristen, du eide ikke en bibel en gang. Sa du.

9022102[/snapback]

 

 

kan du finne det, og quote det? :yes: og ja, de andre var vel kanskje kristne sånn sett, men vi snakka aldri om det!aldri vært noe tema! har ikke sagt at familien IKKE var kristen da.. :hrm: det var noe vi alle måtte finne ut av selv, gikk aldri i kirka eller snakka om bibelen eller tro..

 

 

 

 

Ps. kristne og satanister har faktisk noe til felles allikevel.. tror på noe åndelig hele gjengen :p:yes:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Ps. kristne og satanister har faktisk noe til felles allikevel.. tror på noe åndelig hele gjengen :p  :yes:

9022224[/snapback]

 

På meg virker du faktisk mer som en satanist enn som en kristen. Din Gud er tilsynelatende veldig ulik andre kristne sin versjon av Gud. (Som du sier selv er Gud noe inne i deg(?) )

Lenke til kommentar
På meg virker du faktisk mer som en satanist enn som en kristen. Din Gud er tilsynelatende veldig ulik andre kristne sin versjon av Gud. (Som du sier selv er Gud noe inne i deg(?) )

9023138[/snapback]

 

Min Gud stammer jo fra den kristne Guden, bare jeg tror ikke så mye på alle disse "røver historiene" som mennesker har skrevet eller fortalt.. men den Guden jeg tror på er far til Jesus.. :yes: har kankse ordlagt meg litt feil når jeg sier at Gud er "inni" meg,, det betyr vel mere at jeg kjenner inni meg at Han finnes, og at jeg kan føle Ham.. :)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Ps. kristne og satanister har faktisk noe til felles allikevel.. tror på noe åndelig hele gjengen :p  :yes:

9022224[/snapback]

nja, no er satanist og satanist to forskjellege ting (med samme namn). LaVey-gjengen trur vel ikkje på noko åndeleg så vidt eg veit, de har berre eit litt forskrudd verdigrunnlag

Lenke til kommentar
Ps. kristne og satanister har faktisk noe til felles allikevel.. tror på noe åndelig hele gjengen :p  :yes:

9022224[/snapback]

nja, no er satanist og satanist to forskjellege ting (med samme namn). LaVey-gjengen trur vel ikkje på noko åndeleg så vidt eg veit, de har berre eit litt forskrudd verdigrunnlag

9023550[/snapback]

Vil si at de har et bedre verdigrunnlag enn kristne men det trenger vi vel ikke ta her kanskje :hmm:
Lenke til kommentar
Høres nesten ut som om du er litt hjernevasket....folk blir IKKE friske av å bli bedt for..da er det noe annet som ligger bak..finnes ikke fnugg av bevis for at så er tilfelle..

9005627[/snapback]

 

Er langt i fra hjernevasket...først var jeg litt skeptisk til kristendommen.

Men en gang dro jeg på en kristen festival hvor jeg ble åndsdøpt, og en som ledet møtet ba de som var syke komme fram...flere av de ble helbreda og da innså jeg at gud finnes.

9005693[/snapback]

bs

Lenke til kommentar

ok, siden satanisme har forskjellige betydninger, så sikter jo jeg da selvfølgelig til de som tror på satan og tilber han.. :yes: der er kristne og satanister på lik linje.. så i mitt hode så burdte vi troende fått akkurat samme reaksjoner fra dere ateister hvis tråden het "Hvorfor ikke satanist?" :p og det hadde vi nok fått også :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...