Gå til innhold

Hvorfor ikke kristen?


Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Når jeg leser alt dette, så virker det som om satanister har MYE mer vett i skallen...

 

Og hvordan kan dere bevise at satan er ond?

Bare fordi det står i bibelen?

Kanskje bibelen bare prøver å forpurre satanismen (som teoretisk sett kan være kjekk) bare for å vinne over den....

 

Hva om gud er den onde, og satan den gode :)

 

Think about it... (Nei, jeg tror ikke på noe som helst)

9024439[/snapback]

 

 

det blir bare ett ordspill på hva man skal kalle det gode og det onde da.. samme hva ånden som er god heter, bare den er god vel?.. :ermm:

9024997[/snapback]

 

Poenget hans var sansynligvis at dersom det fantes en gud og denne var ond, så tilber de kristne en ond gud...

 

Det er ingen grunn til å tro at det finnes en god gud, eller at denne gode guden er den som er beskrevet bibelen...

 

Og dersom en ond gud fikk bibelen skrevet for å ta æren for skapelsen ...

Og satan er den "opprinnelige" skaperen...

 

Det er verken mer eller mindre sansynlig enn at guden Gud er skaperen...

 

Guden Gud har aldri skapt noe som helst foran mennesker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion er rota til alt ondt her i verden. En gjeng hjerne vaska tullinger hele gjengeng...uansett religion. Og om det virkelig fantes en Gud så kan han dra til helvete for å tillate at så mye dritt skjer i verden.

 

Jeg bare håper at en kristen person kommer på døra mi for å fortelle meg at homofile er mindre verdt en meg å deg. Noe som faktisk skjer rundt omkring.....

 

Da havner 1st på sykehus og en på den lokale politistasjonen.

Lenke til kommentar
Religion er rota til alt ondt her i verden. En gjeng hjerne vaska tullinger hele gjengeng...uansett religion. Og om det virkelig fantes en Gud så kan han dra til helvete for å tillate at så mye dritt skjer i verden.

 

Jeg bare håper at en kristen person kommer på døra mi for å fortelle meg at homofile er mindre verdt en meg å deg. Noe som faktisk skjer rundt omkring.....

 

Da havner 1st på sykehus og en på den lokale politistasjonen.

9027098[/snapback]

 

Så verden og samfunnet ville vært et bedre sted i dag uten tro og relgion?

 

Det er like plausibelt som at historiene om Espen Askeladd, troll og andre monstre er sanne

 

Synes det er litt dumt sagt, riktig nok har disse eventyrene en moral og budskap, men det kan ikke måle seg eller sammenlignes med det kristene eller noen annen relgions budskap.

 

Tror ikke på noen Gud, jeg tror på mennesket. Religion går dessuten imot mange av mine prinsipper som menneske.

 

Hva er dine prinsipper som menneske?

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Jeg vil tro det

9027324[/snapback]

 

Regner med du mente at verden var et bedre sted uten relgion. Du tenker du utifra din egen situasjon vil jeg tro. Hva med mennesker som lever i hva vi ville sagt var et helvete på jord, med fattigdom, mord, vold osv... tror du de ville hatt et bedre liv uten håp på noe bedre.. noe å tro på kan gjøre underverker i seg selv uten at det utrettes mirakler.

 

Jeg kan være enig i at relgion til dels har utspillt sin rolle her og der og at vitenskap har tatt over der tro sluttet. Jeg tør alikevel å påstå at relgion og tro har ført til at mennesker i gjennom flere tusen år har klart å få ned leveregler og moral, fått mennesker til et bedre liv og gjort oss i stand til å skille på godt og ondt. Mye av grunnen til at vi kan forkaste relgion i dag er nettop fordi relgion har laget det samfunnet vi lever i.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at det ville kurere sykdommer og gi mat til de fattige vis ikke relgion fantes.

 

Jeg mente at verden ville bli et litt bedre sted, sa ikke at hele jorden ville hatt fred vis relgion ikke fantes

EDIT: Jeg tror ikke jeg ville hatt det bedre vis ikke relgion fantes

Endret av thadon
Lenke til kommentar
Religion er rota til alt ondt her i verden. En gjeng hjerne vaska tullinger hele gjengeng...uansett religion. Og om det virkelig fantes en Gud så kan han dra til helvete for å tillate at så mye dritt skjer i verden.

 

Jeg bare håper at en kristen person kommer på døra mi for å fortelle meg at homofile er mindre verdt en meg å deg. Noe som faktisk skjer rundt omkring.....

 

Da havner 1st på sykehus og en på den lokale politistasjonen.

9027098[/snapback]

 

Så verden og samfunnet ville vært et bedre sted i dag uten tro og relgion?

Det er like plausibelt som at historiene om Espen Askeladd, troll og andre monstre er sanne

 

Synes det er litt dumt sagt, riktig nok har disse eventyrene en moral og budskap, men det kan ikke måle seg eller sammenlignes med det kristene eller noen annen relgions budskap.

 

Tror ikke på noen Gud, jeg tror på mennesket. Religion går dessuten imot mange av mine prinsipper som menneske.

 

Hva er dine prinsipper som menneske?

9027312[/snapback]

Ja. Enkelt og greit.
Lenke til kommentar
Men jeg er enig i at relgion har forårsaket mye vondt.. som en afrikaner en gang sa : Da dere kom hadde dere biblen og vi hadde jorden, nå har vi biblen og dere jorden.

9027432[/snapback]

 

Får håpe de ikke får lyst å bytte tilbake...

 

Nok en grunn til å opprettholde fattigdommen i verden :p

9027437[/snapback]

 

Akuratt !

 

Ja. Enkelt og greit.

 

Skjønner ikke hvordan du kan si det. Jeg er ikke relgøs selv, men jeg kan se at relgion er en av grunnene til hvorfor vi har det godt i dag og at samfunnet har utviklet seg i positiv retning gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Forklar

9027490[/snapback]

 

Ta de ti bud f.eks Grunnen til at de kom er vel fordi det var mye mord, utroskap og annet fanteri. De hadde ikke politi og maktapparat på den tiden som kunne ta seg av det som vi har i dagens samfunn. En grei måte å sette ned retferdighet, ettertanke og moral for å bygge et samfunn uten maktapparat er å lage en relgion der du får alle til å tro på en gud og følge guds regler, ellers går det deg ille. Grunnstenen for å bygge et samfunn må jo være at det er regler som man kan forholde seg til.

 

Eller?

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Det er like plausibelt som at historiene om Espen Askeladd, troll og andre monstre er sanne

 

Synes det er litt dumt sagt, riktig nok har disse eventyrene en moral og budskap, men det kan ikke måle seg eller sammenlignes med det kristene eller noen annen relgions budskap.

Hvorfor kan det ikke måle seg? Eventyrene i bibelen er like usannsynlige som Askeladden osv.

 

Grunnstenen for å bygge et samfunn må jo være at det er regler som man kan forholde seg til.

Det er jeg enig med deg i, men mennesker har da eksistert og klart seg mange år uten kristendommen. Hadde verden vært et bedre sted uten religion? Jeg tviler, men det hadde vært utrolig deilig uten.

Lenke til kommentar
Forklar

9027490[/snapback]

 

Ta de ti bud f.eks Grunnen til at de kom er vel fordi det var mye mord, utroskap og annet fanteri. De hadde ikke politi og maktapparat på den tiden som kunne ta seg av det som vi har i dagens samfunn. En grei måte å sette ned retferdighet, ettertanke og moral for å bygge et samfunn uten maktapparat er å lage en relgion der du får alle til å tro på en gud og følge guds regler, ellers går det deg ille. Grunnstenen for å bygge et samfunn må jo være at det er regler som man kan forholde seg til.

 

Eller?

9027524[/snapback]

 

ta kristendom, den har eksistert i ca. 2000 år,

når begynnte vi å bli snille mot hverandre?

jo etter andre verdenskrig

religion har ikke gjort noe for at vi er snille med hverandre, vitenskap har gjort det.

jo bedre vi har det jo snillere er vi, ser man de landene som ikke har det bra så er det masse vold og krig, i de landene der man kan forvente å leve til man er 80 år og bare trenger å jobbe 8 timer om dagen er vold og alt det slemme nesten borte i forhold til der de ikke har det bra.

kristene prøver å ta æren for at vi i vesten de siste 50 årene har blitt mer snille mot hverandre, men hadde kristendom hatt noe med dette ville vi blitt snille mot hverandre mye tidligere.

Lenke til kommentar
Ta de ti bud f.eks Grunnen til at de kom er vel fordi det var mye mord, utroskap og annet fanteri. De hadde ikke politi og maktapparat på den tiden som kunne ta seg av det som vi har i dagens samfunn. En grei måte å sette ned retferdighet, ettertanke og moral for å bygge et samfunn uten maktapparat er å lage en relgion der du får alle til å tro på en gud og følge guds regler, ellers går det deg ille. Grunnstenen for å bygge et samfunn må jo være at det er regler som man kan forholde seg til.

 

Eller?

9027524[/snapback]

Jeg går for "eller". Du må huske at hvis gud ikke eksisterte, må mennesker ha laget disse reglene, og det viser at mennesker har en moralsk retningssans, akkurat som sjimpanser, gorillaer og orangutanger.

Lenke til kommentar
Hva med mennesker som lever i hva vi ville sagt var et helvete på jord, med fattigdom, mord, vold osv... tror du de ville hatt et bedre liv uten håp på noe bedre.. noe å tro på kan gjøre underverker i seg selv uten at det utrettes mirakler.

9027362[/snapback]

 

Dette er en av mange vanlige unnskyldninger for at man skal ta hensyn til religiøse forestillinger, men det virker ikke helt som at dem som fremmer dem har fulgt noe særlig med hverken historisk eller i dagens nyhetsbilde. For selv om religion kan være bekvemmelig så ser man at det medfører mange alvorlige bivirkninger. Et lite utdrag kan være forhindring av stamcelleforskning, tvungen fullføring av svangerskap hvor fosteret er så misdannet at det vil dø kort tid etter fødsel, nekting av abort selv ved voldtekt, forsøk på å drive ut vitenskap med pseudovitenskap, folk som dropper medisiner og heller tyr til bønn og vekkelsespredikanter, likvidering av homofile og folk med en annen verdslig oppfatning enn en selv, vatikanets prevansjonsbekjempelse, folk som vier hele sitt liv til et åndelig liv og synes det ville være en en god idé for andre å ta etter, m.m. Dette er virkelige eksempler fra dagens samfunn og det levner ingen tvil om at dette ikke leder verden fremover. Det nytter lite om du synes at dette er forferdelig og skulle ønske at alle bare hadde en utvannet og koselig utgave som ledet til et bedre liv, virkeligheten er ikke slik! Tro på det irrasjonelle vil for noen slå ut positivt, andre negativt.

 

Jeg vil også sterkt betvile at en magisk figur i himmelen som elsker oss, eller andre religiøse forestillinger, er en nødvendighet for å se håp i dystre situasjoner. Spør du meg så kan ikke religion gi en noe som helst positivt som ikke er mulig å oppnå uten religion. Og om du skulle lure så er svaret ja, det har vært forsøkt...

 

Jeg tør alikevel å påstå at relgion og tro har ført til at mennesker i gjennom flere tusen år har klart å få ned leveregler og moral, fått mennesker til et bedre liv og gjort oss i stand til å skille på godt og ondt. Mye av grunnen til at vi kan forkaste relgion i dag er nettop fordi relgion har laget det samfunnet vi lever i.

9027362[/snapback]

 

Outside of the context of religion, I could not lie, cheat or steal and think

that some god would forgive the deed and thus make my sin not really count. I

could no longer wait for some unseen hand to supernaturally feed the poor or

to help the weak.

 

Moreover, I could not sit idle when I see others do evil because I no longer

believed they would get their due in the next life or burn in hell. If anything,

my religious upbringing held me back from being a truly moral person.

 

Behøver du religion for å skjønne at andre personer ikke liker å bli frastjålet verdier, akkurat som du ikke liker å få frastjålet noe som er verdifullt for deg? Ditto for alle andre viktige leveregler. Svaret er antageligvis nei da du i et annet innlegg skriver at du ikke er religiøs. Så hva får deg til å tro det var noe annerledes for tidlige samfunn? Kan det være at religion er et biprodukt av filosofiske spørsmål, ikke omvendt?

 

Om du virkelig mener at religion har gjort oss i stand til å skille mellom godt og ondt så vil jeg spørre deg om du noen gang har vært borti "problembarn", unger som aldri har vært irettesatt og som tror de får lov til å gjøre hva som helst. Noe som er litt morsomt er at når en spør et slikt barn hva det tror andre føler eller hva det selv tenker om upassende oppførsel, så er som regel selv små barn fullt klar over hvordan andre kan oppfatte handlingen. Hvorfor? Fordi det ganske enkelt observerer hvilke utslag ugjerningene gir hos andre! Man trenger hverken religion eller innførte regler for å være i stand til å skille mellom gode og onde handlinger.

Lenke til kommentar
Jeg går for "eller". Du må huske at hvis gud ikke eksisterte, må mennesker ha laget disse reglene, og det viser at mennesker har en moralsk retningssans, akkurat som sjimpanser, gorillaer og orangutanger.

 

At vi mennesker har laget historiene i bibelen tror jeg er mest sansynlig. Om det finnes en gud... har ikke peil, men det ville vært gøy om han gjorde seg kjent... offentlig lissom.

 

 

Behøver du religion for å skjønne at andre personer ikke liker å bli frastjålet verdier, akkurat som du ikke liker å få frastjålet noe som er verdifullt for deg? Ditto for alle andre viktige leveregler. Svaret er antageligvis nei da du i et annet innlegg skriver at du ikke er religiøs. Så hva får deg til å tro det var noe annerledes for tidlige samfunn?

9031509[/snapback]

 

Nei så klart ikke, men jeg tror at relgion har vært med på å gi oss bl.a moral. Jeg tror også at relgion (og bibeltekser) i tidlige samfunn fungerte som et maktapparat.. "storebror ser deg" i dette fallet gud. Får du folk til å tro, så kan du også styre dem i forhold til - gud har sagt det - vi gjør det i guds navn - osv. Troen om at du kom til helvete om du levde et syndfullt liv mener jeg hindret mange i å gjøre mye galt.

 

 

Når det gjelder dette med stamcelle forskning er det en helt annen diskusjon, men jeg er enig i mye av det du skriver der. Bekymringen er hvordan man skal begrense handlen med stamceller sånn at det "markedet" ikke blir som organ markedet er blitt f.eks i Kina, der man lett får en døsdom om man har gjort noe kriminelt fordi en rik fyr i usa har ødlagt nyren sin etter litt for hardt liv. Jeg synes det er bra at det finnes relgiøse instannser som gir et opprop for å ta vare på de svake i samfunnet, som et foster er. Så kan man jo diskutere om et foster er del av noe samfunn, og om det blir feil at unge jenter selger aborten sin for å tjene litt penger på hva de har i magen. Burde ikke pappan også få en del av pengene, jeg mener han har jo gjort halve jobben ?

 

Jeg vil også sterkt betvile at en magisk figur i himmelen som elsker oss, eller andre religiøse forestillinger, er en nødvendighet for å se håp i dystre situasjoner. Spør du meg så kan ikke religion gi en noe som helst positivt som ikke er mulig å oppnå uten religion. Og om du skulle lure så er svaret ja, det har vært forsøkt...

 

Det er jeg enig i - jeg tror gud er den du vil han skal være, men å personifisere gud er vanskelig. Er gud utenfor vår fatte evne så kan det jo være greit å lage han til en ærefryktig fyr med skjegg... mektig og stor slik Michelangelo har malt han http://www2.skolenettet.no/kunstweb/bilde/...ri/michela.html interresant at det virker som Gud strekker seg etter Adam får å gi ham liv, mens Adam viser en mer nonchalant holdning og løfter ikke fingeren for å møte han. Sier mye om vår holdning til Gud kanskje?

 

Hvorfor kan det ikke måle seg? Eventyrene i bibelen er like usannsynlige som Askeladden osv

 

Fordi mange av fortellingene i bibelen har historisk bakgrunn. Ta feks. historien om byen Sodoma. Bibelen forteller at Gud ødla byen(+ en by til) fordi det ikke var noen rettferdige sjeler der, og fordi det var mye snusk som skjedde der. Gud lot det regne svovel og ild fra himmelen og brant alle i byen til aske. En historisk begivenhet som arkeologer har funnet ut teorier til. De har funnet to byer som stemmer med beskrivelsen og området rundt er rikt på naturgass og svovel, små jordskjelv kan ha frigort gass som har eksplodert og antennt svovel som igjen har regnet ned over byen.

 

At dette har kommet inn i biblen er jo høst sansynlig at folk på den tiden ikke visste om natrurgass og svovelforekomsster under bakken. De laget en moralsk historie ut av de. Det kan være en vandre histori fra nomadene i området som ikke likte byen noe særlig og derfor ga byens innborgere dette urettferdighets stemplet og mente gud straffet dem.

 

Jeg husker ikke alle eventyrene om Askeladden og jeg vet ikke om det er gjort noe arkeologiske funn heller, men jeg er enig med deg at til og med Askeladden gir oss en moralsk historie og håp.

 

Poenget er at det forteller om menneskene på den tiden og at slike historer har påvirket mennesker til å sette rettferdighet og godhet høyt og funnet leveregler å gå utifra, noe som har påvirket og formet det samfunnet vi lever i idag.

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Jeg går for "eller". Du må huske at hvis gud ikke eksisterte, må mennesker ha laget disse reglene, og det viser at mennesker har en moralsk retningssans, akkurat som sjimpanser, gorillaer og orangutanger.

 

At vi mennesker har laget historiene i bibelen tror jeg er mest sansynlig. Om det finnes en gud... har ikke peil, men det ville vært gøy om han gjorde seg kjent... offentlig lissom.

9033098[/snapback]

Nettopp, så derfor kan mennesker ha et moralsk samfunn uten religion.

Lenke til kommentar
Jeg går for "eller". Du må huske at hvis gud ikke eksisterte, må mennesker ha laget disse reglene, og det viser at mennesker har en moralsk retningssans, akkurat som sjimpanser, gorillaer og orangutanger.

 

At vi mennesker har laget historiene i bibelen tror jeg er mest sansynlig. Om det finnes en gud... har ikke peil, men det ville vært gøy om han gjorde seg kjent... offentlig lissom.

9033098[/snapback]

Nettopp, så derfor kan mennesker ha et moralsk samfunn uten religion.

9033477[/snapback]

 

Jepp, vi har jo det i dag på sett og vis... men grunnlaget er lagt allrede så det er vanskelig å si hvordan vi hadde hatt det i dag om ikke relgion hadde eksistert og spillt en så stor rolle som den har gjort gjennom tidene. Jeg tror det ville vært en dårligere verden uten enn det er med relgion selv om jeg ikke er er i stand til å ha en relgiøs overbevisning selv. Man trenger bevis på en måte, men å bevise en følelse som lykke, glede, personlig frelse er vanskelig da selv om over 90% av verdens befolkning tror på en høyere makt.

 

Kan vitenskap bevise alt?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...