Bruktbilen Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg lurer på om det nytter å sykle for å styrke beina slik at det blir lettere å løpe/jogge lengre. Blir dette rett tankegang? Holder på å jogge annenhver dag ute i sola, men tenkte det kunne vært et avbrekk å sykle, men at det fremdeles har en virkning på langkjøringen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Sykling har vel ca. null overføringsverdi til løping, men variasjon skader vel ikke. Skal du bli god til å løpe langt må hovedsaklig trene løping. Brodern på 16år, 170cm og 48kg løp nylig 3000m på i underkant av 9 minutter. Han trener så og si bare løping i forskjellige varianter på sommerhalvåret og går på ski om vinteren. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 At det har null overføringsverdi er ikke helt riktig. Når du sykler kan du forbedre mange faktorer som den totale aerobe kapasiteten du bruker ved løping er avhengig av. Som for eksempel, økt slagvolum, økt hemoglobinnivå, utvikle kapillærnettverket i muskulaturen i beina (vet ikke hvor vidt dette vil ha noe særlig effekt ved løping), osv. Men som Luffe sier er som sagt spesifisitet det viktigste prinsippet her. Vil du bli bedre på noe... Ja, da trener du på det. Variasjon er allikevel veldig viktig både med tanke på belastningsskader og for å opprettholde motivasjon og treningsglede. Ergo sum vil jeg konkludere med å si at hvis du vil bli bedre på å løpe så skal du løpe så mye som mulig, og at ved å sykle istedenfor vil du ha lite, eller ingen fremgang i løpingen, men kanskje slippe skader og opprettholde motivasjon. En lite trent person ville jeg derimot tro kunne hatt en mye større fremgang enn deg på løpingen ved å sykle grunnet de overnevnte faktorene plusspluss. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Får holde meg til å løpe, det var faktisk ikke så ille når man bare gjør det. Problemet er å starte, men når man vet hvor deilig det er å avslutte en treningsøkt så er det en ganske stor motivasjon. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg sykler en del, noe som hjalp meg med å forbedre resultatene mine på coopers løpetest. Men når jeg syklet så syklet jeg maks kapasitet hele tiden, siden Coopers løpetest kun varer i 12 min så ville jeg presse meg maks slik at jeg tålte mer når dagen kom. Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Det er ingenting i veien for å kjøre langkjøringer på sykkel, rulleski e.l. Skal man bli å løpe har man intervalløkter i tillegg til langkjøringer og da er det bare positivt om man kan kjøre disse alternativt. Det skal dog sies at man bare med disse turene kan bli en ekstremt god løper, da trengs det, som jeg sa over, intervaløkter. Men som restitusjonsøkt og for å få mengde er det perfekt om man har muligheten til utføre dette med alternative metoder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå