ironduke Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Det virker på ditt opprinnelige spørsmålet ditt som om du egentlig ønsker å lære å ta mer avanserte bilder enn det Ixus er i stand til. Kanskje på tide å bytte opp et steg, til f.eks. Nikon P5000, eller noe annet med manuelle funksjoner. Det er mulig at slr er å gape over for mye, mht størrelse, men det finnes flere alternativer i forskjellige størrelser og prisklasser, som også gir deg mer kreativt spillerom. P5000 er bare et alternativ, men det er relativt lite i forhold til Canons alternativer, som du kanskje ville kikket på først. Det er fordi jeg regner med at du ønsker noe lite, siden du bruker Ixus i dag. De fleste velger tross alt Ixus på grunn av størrelsen, som er det store plusspunktet til Ixus, i tillegg til gode bilder uten å kreve fotografiske kunnskaper. 9012102[/snapback] Jepp, godt mulig det. Er student så har nok ikke råd til noe dyrere kamera for tiden, men kjøper nok et digitalt speilreflekskamera når jeg begynner å jobbe. Men skjønner ikke helt hvorfor denne funksjonen er på kameraet viss man ikke kan ta bilder i dagslys uten at de blir hvite. Har et gammelt Kodak digitalkamera, og der går det faktisk an å stille inn på kortere eksponeringstid enn Ixus 850is. hehe... Lenke til kommentar
H80 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Du har misforstått hva eksponeringstid er. Normal eksponeringstid måles i brøkdeler av et sekund, for eksempel 1/200 eller 1/1000 sekund. Problemet med ditt kamera er at du ikke kan blende ned nok / bruke gråfilter slik at du kan bruke _lange_ eksponeringstider (slik som ett sekund) i dagslys. Uansett er det umulig å bruke eksponeringstider som ett sekund i dagslys med normal film og uten et veldig mørkt gråfilter. Så lange eksponeringstider brukes mest til eksponeringer med lite tilgjengelig lys. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Kom nettopp på... Har fått til en lukkertid på et halvt sekund i dagslys/overskyet med f/22 + ISO 100. Mulig jeg hadde på polariseringsfilter for å mørkne litt ekstra. Det er tre ting som bestemmer hvor lyst/mørkt et bilde blir. Lukker, blender og ISO. Lukkertid: ... 1" - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 ... Blender: f/1.0 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 ... ISO: ... 1600 - 800 - 400 - 200 - 100 - 50 ... Si at under et gitt lysforhold så gir 1/125 sek, f/5.6 og ISO 200 en riktig eksponering. Hvis du går inn å endrer en av disse verdiene opp eller ned så må en av de andre verdiene endres i motsatt retning Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Men skjønner ikke helt hvorfor denne funksjonen er på kameraet viss man ikke kan ta bilder i dagslys uten at de blir hvite. Har et gammelt Kodak digitalkamera, og der går det faktisk an å stille inn på kortere eksponeringstid enn Ixus 850is. hehe... 9018165[/snapback] Den funksjonen er ikke beregnet for dagtid. Da må i såfall Canon bryte fysikkens lover med den, og det gjør de ikke. Denne funksjonen er beregnet for stativbruk om kvelden/natten, og da blir den svært nyttig. I Spania brukte jeg et kompaktkamera, og fikk ganske interessante bilder fra uterestauranter ved å bruke et tomt halvliterglass som stativ, og naturligvis i kombinasjon med selvutløser. Problemet ditt er at du har forsøkt å bruke funksjonen til det stikk motsatte enn det den skal brukes til. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Men skjønner ikke helt hvorfor denne funksjonen er på kameraet viss man ikke kan ta bilder i dagslys uten at de blir hvite. Har et gammelt Kodak digitalkamera, og der går det faktisk an å stille inn på kortere eksponeringstid enn Ixus 850is. hehe... 9018165[/snapback] Den funksjonen er ikke beregnet for dagtid. Da må i såfall Canon bryte fysikkens lover med den, og det gjør de ikke. Denne funksjonen er beregnet for stativbruk om kvelden/natten, og da blir den svært nyttig. I Spania brukte jeg et kompaktkamera, og fikk ganske interessante bilder fra uterestauranter ved å bruke et tomt halvliterglass som stativ, og naturligvis i kombinasjon med selvutløser. Problemet ditt er at du har forsøkt å bruke funksjonen til det stikk motsatte enn det den skal brukes til. 9018401[/snapback] Ok Synes kanskje Canon burde skrive i manualen sin hva bruksområdet til denne funksjonen er... Litt greit å vite. Takk for alle innspill hvertfall! Skal prøve ut funksjonen på kveldstid og se hva jeg får til.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå