ironduke Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg har et Canon Ixus 850is. Skulle prøve funksjonen med lang eksponeringstid og satte denne til 1 sekund. Tok bilde av et fossefall og håpet på en fin effekt, men bildet ble bare HELT hvitt. Dette skjedde både når jeg brukte andre motiv, stilte på ISO og på eksponeringstiden. Hva er det jeg gjør galt? Tips tas imot med takk Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 For lang eksponering = hvite "bilder" For kort eksponering = sorte "bilder" Tror kompaktkamera indikerer at bildene vil bli for lyse når du tar en innstillingen å stiller den høyere/lavere enn kamera klarer å kompansere for. Vanligvis ved å vise en av verdiene i rødt. Lang eksponering er vanskelig å få til i dagslys. Velg lavest mulig ISO og høyest mulig f/nummer. Regner med f8.0 er høyeste du kan få. Hvis bildet fortsatt blir for hvitt MÅ du gå ned på lukkertiden. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Det kan vere lurt å ta slike bilete av fossar litt ut på kvelden, då det er mindre lys. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Tok bildene nå klokka 21. Men det var kveldssol da... Og jeg brukte minste mulige lukkertid på kameraet (1 sekund) på ISO 80. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Største blender på 850 er ifølge produktguiden f5.8 Da blir det å prøve ISO 80, f5.8 og se hvor lang lukkertid du kan bruke. Blir bildet for hvitt eller helt hvitt så må du bruke raskere lukkertid. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Største blender på 850 er ifølge produktguiden f5.8Da blir det å prøve ISO 80, f5.8 og se hvor lang lukkertid du kan bruke. Blir bildet for hvitt eller helt hvitt så må du bruke raskere lukkertid. 9004392[/snapback] er på minste lukkertid allerede jeg.. 1 sekund er minimum. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Raskere lukkertid enn 1 sekund er f.eks. 1/2 sekund, 1/4 sekund ... 1/30 sekund osv, osv Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Raskere lukkertid enn 1 sekund er f.eks. 1/2 sekund, 1/4 sekund ... 1/30 sekund osv, osv 9004581[/snapback] Jepp.. men 1 sekund er det raskeste kameraet mitt kan tilby Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Jepp.. men 1 sekund er det raskeste kameraet mitt kan tilby Niks, Ixus 850IS kan ha lukkertider mellom 15 sekunder og 1/1600 sekund. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Hei, Du må stille blenderen via det manuelle programmet til å ha et høyt tall (som tilsvarer en liten blender..). Det kalles "aperture" på engelsk, dersom du har engelske menyer. Så om du setter ISO til 80, lukkertid til 1/5 sek og blender til f/8 - så snakker vi kanskje butikk. Det er såklart helt avhengig av hvor mye lys som er tilgjengelig, så dette blir litt prøv-og-feil. Her er metoden: 1. Lås ISO til 80 2. Velg en blender på ca f/8 eller høyere tall (men ikke helt på maks-verdien, da disse stort sett ikke gir skarpe bilder) 3. Eksperimenter med lukkertider til du finner en som gir riktig eksponering. Lykke til Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Jepp.. men 1 sekund er det raskeste kameraet mitt kan tilby 9006594[/snapback] Har en følelse av at du kanskje leser lukkertiden feil... Det er vanlig å angi lukkertiden som en brøk, f.eks. 1/60 sek eller 1/1000 sek. Når du angir lukkertiden på kameraet vises bare tallet under brøkstreken. Altså vil lukkertiden være 1/60 sek, når du setter verdien til 60... Gir instillingene mer mening da? Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Jepp.. men 1 sekund er det raskeste kameraet mitt kan tilby 9006594[/snapback] Har en følelse av at du kanskje leser lukkertiden feil... Det er vanlig å angi lukkertiden som en brøk, f.eks. 1/60 sek eller 1/1000 sek. Når du angir lukkertiden på kameraet vises bare tallet under brøkstreken. Altså vil lukkertiden være 1/60 sek, når du setter verdien til 60... Gir instillingene mer mening da? 9008023[/snapback] Er ikke sikker ... I menyen kan jeg velge shutter time der minste verdi er 1". Se forøvrig på vedlegget her hva som står i bruksanvisningen. I det nederste menybildet fra kameraet ser du innstillingene som jeg kan velge. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Kortere betyr tall som er over 1 sek, det vil si de som er angitt med en brøkdel av et sekund. F.eks. betyr 1/60 at det er et sekstiende del av et sekund. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Hmmm... Ser ut til at du bruker en egen modus for lange lukkertider her, og at lukkertiden angis i sekund og ikke brøker... Da må du vel bruke en annen modus på kameraet for å få valgt kortere lukkertider. Ser ut som om noen som kjenner kameraet på til unsetning her Lenke til kommentar
UnknownSource Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Er det noen som vet hvordan du stiller blenderen på dette kameraet? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 [se forøvrig på vedlegget her hva som står i bruksanvisningen. I det nederste menybildet fra kameraet ser du innstillingene som jeg kan velge. 9008725[/snapback] Du ser på lang lukkertid-innstilling. dette har ingenting vanlig eksponering å gjøre (hvor bare nevneren i brøken benyttes). Du har satt den på lang lukkertid (øverste forklaring på siden du har lagt ut). For detaljer se på side 23 i manualen din. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 [se forøvrig på vedlegget her hva som står i bruksanvisningen. I det nederste menybildet fra kameraet ser du innstillingene som jeg kan velge. 9008725[/snapback] Du ser på lang lukkertid-innstilling. dette har ingenting vanlig eksponering å gjøre (hvor bare nevneren i brøken benyttes). Du har satt den på lang lukkertid (øverste forklaring på siden du har lagt ut). For detaljer se på side 23 i manualen din. 9010152[/snapback] ok ... Er du sikker på det er side 23? FInner ikke noe om eksponering her. Den ser slik ut: Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ethvert bilde er en eksponering, hvis ikke er det bare en svart firkant. Tror ikke Ixus har andre valg enn lang lukkertid og automatikk. Du må med andre ord bare stole på Ixus automatikk, for den serien gir ingen muligheter for manuell eksponering. Det er en av grunnene til at jeg selv ikke ville valgt det som mitt eneste kamera. Som supplement til slr, ja. Som eneste kamera ville jeg heller valgt noe med manuelle muligheter, som Canons A-serie, eller Nikon P5000, hvis jeg ville hatt noe mindre og bedre. Hvis du ønsker å gjøre mer avansert bilder, så møter du raskt veggen med et så helautomatisk kamera som Ixus. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 [se forøvrig på vedlegget her hva som står i bruksanvisningen. I det nederste menybildet fra kameraet ser du innstillingene som jeg kan velge. 9008725[/snapback] Du ser på lang lukkertid-innstilling. dette har ingenting vanlig eksponering å gjøre (hvor bare nevneren i brøken benyttes). Du har satt den på lang lukkertid (øverste forklaring på siden du har lagt ut). For detaljer se på side 23 i manualen din. 9010152[/snapback] ok ... Er du sikker på det er side 23? FInner ikke noe om eksponering her. ... 9011057[/snapback] Det er din manual som henviser til side 23! Det kan være denne siden bare fortelelr hvordan du endrer den settingen som er angitt på første bilde fra manualen. Sett "Long shutter" til Off. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Det virker på ditt opprinnelige spørsmålet ditt som om du egentlig ønsker å lære å ta mer avanserte bilder enn det Ixus er i stand til. Kanskje på tide å bytte opp et steg, til f.eks. Nikon P5000, eller noe annet med manuelle funksjoner. Det er mulig at slr er å gape over for mye, mht størrelse, men det finnes flere alternativer i forskjellige størrelser og prisklasser, som også gir deg mer kreativt spillerom. P5000 er bare et alternativ, men det er relativt lite i forhold til Canons alternativer, som du kanskje ville kikket på først. Det er fordi jeg regner med at du ønsker noe lite, siden du bruker Ixus i dag. De fleste velger tross alt Ixus på grunn av størrelsen, som er det store plusspunktet til Ixus, i tillegg til gode bilder uten å kreve fotografiske kunnskaper. Endret 5. juli 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå