Andrs Skrevet 4. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2007 Hei. Dette er et bilde jeg har tatt i Vrådal i Telemark som jeg ønsker litt kritikk på. canon 18-55 standardobjektivv@18mm blender:f8 Lukkertid: 1/80s iso 100 Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 5. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2007 Hmm, ser rolig og fint ut der, men jeg tror bildet hadde vært bedre om du hadde tatt det når det var overskyet. Blikket mitt vil også se til venstre, der lyset kommer fra av en eller annen grunn. Ellers er jo bildet skjevt, så du kunne jo rettet opp det. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 5. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2007 Bildet i seg selv er kanskje ikke det mest spennende, men det vekker i alle fall noen barndomsminner hos meg. Jeg tilbrakte høstferien min i Vrådal for ganske mange år siden, og husker spesielt hvor vakker det var der i høstfarger. Hyggelige minner. PS! Hvordan kan man se at det er skeiv horisont her? Det kan se sånn ut ved første øyekast, men her tror jeg fjellene bak kan lure en litt. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 5. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2007 PS! Hvordan kan man se at det er skeiv horisont her? Det kan se sånn ut ved første øyekast, men her tror jeg fjellene bak kan lure en litt. 9008509[/snapback] Se på vannet, det er høyere opp på venstresiden av bildet, enn på høyre. For meg så forstyrret det meg veldig ihvertfall. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2007 Jamen det er jo ikke vann i horisonten, fordi vannet ender ved land i bakgrunnen. Hvorvidt den vannkanten er rett eller ikke avgjøres av hvilken vinkel man tar bildet fra, og kan ikke oppfattes som en horisont man kan rette et bilde opp etter. Slik er ikke naturen, og hvis du kan se om hvordan kamera er plassert i forhold til å være vannrett, så må du kunne se gjennom fjellene og helt til neste hav/store innsjø. Jeg kan ikke se om dette bildet er i vater, og det kan nok heller ingen andre. Det blir å lete etter en feil som er synlig, hvis man ser en skeiv horisont i dette bildet. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 5. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2007 Men hvis du ser på land på andre siden bak den båten til venstre, så har man flere referansepunkter som er cirka like langt fra kamera på hver side. Hvis man lager en trekant fra båten til land bak båten, vil trekanten være skjev. Dessuten er det også hint som blir gitt i nærmeste bryggeelement, hvor plankene er skjeve, jeg er ganske sikker på at dette har med at bildet er tatt skjevt. Ikke nok med det, men man ser også båten til høyre er skjev i forhold til vannflaten. Altså, bildet ER skjevt! Jeg tok meg frekkheten til å bevise det: Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 5. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2007 Det er jo helt tydelig at bildet er skjevt, for vannet skal jo ligge vannrett Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2007 ronny-andre har nok rett, det må jeg innrømme. Desverre er jeg ikke enig med Konnis i hans generelle påstand, for man kan ikke altid se hva som er vannrett. Hvordan kan man se det når man har en fjord som snor seg innover i landskapet, for eksempel. Det virker greit i teorien, men ta en tur ut til en fjord eller elv med stativ og vater, så skal du selv se at du kan få en landlinje på andre siden av fjorden/elven som ikke er vannrett. Det avhenger som nevnt av vinkelen man tar bildet i, og hvor stort utsnitt man har. Her er det båtene som til syvende og sist avslører at bildet ikke er i vater. Grublet litt på bryggen tidligere, men ble for opptatt av den teoretiske siden av saken til å kikke mer nøye på bildet. Jeg overså rett og slett båtene, i et forsøk på å vurdere horisontlinjen separat. Det har i og for seg en annen grunn også, og her kommer min kritikk. For meg ble det for uengasjerende til at jeg gadd bruke tid til å studere det nærmere, og ble derfor distrahert av teorier som var litt malplasserte i denne sammenheng, enkelt og greit. Landskap er vanskelig, og jeg må berømme det for ditt forsøk på å lage et sentralt fokuspunkt i forgrunn av landskapet. Desverre holder det ikke når resten ikke gir meg noe, og selve fokuspunktet heller ikke klarer å ta fokus bort fra det. Da blir skeivheten litt uvesentlig for meg, selv om den tydeligvis er der. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 5. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2007 Jeg synes bare det så veldig skjevt ut på det første bildet. Men jeg har ikke vært ved så mange fjorder heller, da. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2007 Jeg synes bare det så veldig skjevt ut på det første bildet. Men jeg har ikke vært ved så mange fjorder heller, da. 9012606[/snapback] Og jeg så ikke at det var skeivt med en gang, så da er vi even Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå