Momicocra Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Gratulerer med "ny" bil Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Da har fingrene gått "villmann" over tastaturet, mao jeg har bestillt noe Denne gangen har jeg "snublet" over denne karen, det er en orginal 4Runner gaugepod med altimeter/barometer og gyro, skjeldent ekstrautstyr. Skal se om jeg kan finne et bilde av denne montert i en 4runner. Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Hva er et "altimeter"? Annet ord for multimeter? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Haha nei. "altimeter" er bare en forkortelse for "altitude meter" eller på godt norsk høydemåler. Ikke at jeg har tenkt å ta av, har det mest for gyroskopet sin del. Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Aha..! Da forstår jeg litt.. Husker jeg hadde gyro i suzukien.. sj413 <3 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Får prøve å samle opp oppkjøpene i fremtiden slik at det ikke blir så mange poster i tråden. 4Runnern er kraftig bygget, men den har noen ting der det faller igjennom. Det ene er bakfjærene er underdimensjonerte, det andre er styredemperen som er underdimensjonert. Har vært på utkikk etter sistnevnte en stund. Kort forklart: Styredemperen er der for å forhindre at yttre faktorer som sidevind,ugjevnheter vibrasjoner o.l ikke påvirker styringen når du kjører. Når styredemperen er utslitt så blir rettningstabiliteten dårlig, du må hele tiden småkorrigere og må ha et fastere grep om rattet en tidligere. Den orginale styredemperen skal ha en levetid på 40.000km, men den takker for seg lenge før den tid. Det finnes andre produsenter som KYB m.m som lager styredempere, men demperen de produserer er en blåkopi av den orginale og har derfor akkurat de samme problemene. Men nå har jeg funnet en 4 veis "heavy duty" styredemper produsert i Australia med selvoppretting. Den fungerer ikke bare som en demper men strammer også opp styrefølelsen og gir meget god stabilitet/styrefølelse på ugjevn vei, i ulendt terreng og ikke minst i svingene. Den kommer med 2år/40.000km garanti (Det som kommer først)Den har også blitt kåret til den beste styredemperen under 600$ i et av australias største 4x4 magasin. Har nå bestilt flere ting fra "down under" Hadde tenkt å bestille hovedlykter med klart lykteglass, men greide alså ikke å finne parklys som passet med disse i europa, etter mye leting så fant jeg det i australia men forhandleren solgte i utgangspunktet ikke til personer utenfor oceania (australia + noen øyer) men fikk ordnet dette også etter litt overtalelse. Disse blir laget i veldig lite antall så er glad de er på vei hit, de er også innebygget sidemarkeringslys. Endret 6. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Var ute i går å kjørte bilen i sitt rette element, er lenge siden sist. Det regnet og blåste en del så fikk bare tatt et par bilder ute, som dere ser så har jeg montert JDM lyktene og LED pærene igjen. Etter noen mnd (uforutsett) dvale så er alt tilbake i laget igjen, så dere kan forvene mer gjevenlige oppdateringer fremmover Enjoy! Endret 7. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Var ute å kjørte her om dagen, som de fleste vet så har vært en del vind og nedbør her nord de siste dagene. Under denne kjøreturen fikk meg en liten aha opplevelse, ved kraftig sidevind så begynte viskerene å viske ugjevnt og store felter på ruta ble urørt, de lager også en del vindstøy når de ikke er i bruk, men dette er gammelt nytt. På arbeid så bet jeg meg merke i at de nye Bobilene basert på Fiat Duacto var utstyrt med Bosch Aerotwin viskerblader, en ganske genial konstruksjon som ikke er leddet som en vanlig visker men har fjærstål inni som gjør at det blir helt likt trykk over hele viskerbladet, den har også spoiler langs hele viskerens lengde og en meget lav profil. Problemet er at Aerotwin viskerene er rådyre og lages til veldig få eldre biler, så sporet opp et annet merke som heter Aero-Vu, disse har spoiler på begge sidene av viskeren og takler derfor sidevind fra alle vinklene noe bosch ikke har. bestillte 2 sett til (4)front og (2)bakruta, kom på ca 440kr /ink frakt. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Vel da hadde jeg fått parklysene fra Australia, men de passet dessverre ikke (tok en sjanse da jeg bestilte dem) Etter å ha studert dem så ser det ut til at de passer 4Runner 90-91 med firkantige lykter og Hilux 4WD fra 89-97. Fikk også noen lykter fra USA (som skulle være plan B) i dag, men de hadde greid å lagt 2 blinklys i stede for 2 parklys så da var jeg like langt. Skal bestille en crystal clear utgave av US-parklyktene fra min kontakt i japan, dyrt men da er jeg sikker på at dem passer. Parklysene jeg fikk fra Australia, disse passet dessverre ikke. Her er det jeg skulle fått fra USA, fikk i stede 2 set med blinklys. Her er de nye crystal clear lyktene jeg har bestillt EDIT: Change of plans, ble veldig i tvil hvilken parklys jeg ville ha. Så måtte gå i tenkeboksen litt og kom fram til at jeg skulle gå crystal clear utgaven av US-parklyktene, fikk forandret ordren i siste liten. Er normalt ikke en ubesluttsom person, men her måtte jeg tenke meg hardt om Endret 15. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Jepp da var det kommet. Satser på at jeg skal få montert dette i.l av 17 mai Selvopprettende styredemper "heavy duty" *glede seg* Her er den, orginalen blir som en skykkelpumpe i forhold til denne. Altimeter /m gyroskop, litt skitten men har prøvenmontert den allerede, tror det blir meget bra. Med lys på, var ikke noe særlig sterkt, men lysdioder er bestilt. (bildet er tatt med lang eksponering) Endret 16. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 ojoj. Du virker som en ekte entusiast Det er bra! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) UPDATE: Da var det tid for montering av styredemperen, har gledet meg lenge til dette. Første som måtte ned var bunnplata for å komme til demperen, bare 4 skruer Sånn er orginaldemperen ut, ikke rare saken men den satt noe så inni hæ*** Gammelt og nytt side ved side, måtte knekke enden av den gammle for å komme til med endeleddsavdrageren. Og ikke alt for lenge etterpå så var den nye på plass, justerte den og tok en prøvetur. Resultat: Før og etter finnes ikke sammelignbart, den sporer ikke i det hele tatt, selv store humper og ugjevnheter kjennes knapt og styringen er mye tightere en før, den ble bare en anelse tyngre på rattet sammenlignet med slik den var før. Nå kan jeg også sette på store hjul uten å bli plaget at sporing og andre ubehageligheter som normalt følger med. Gleder meg til jeg skal ut i marka Endret 17. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Fint med Styredemper a gitt. Men fy av meg å du koster på denne bilen med penger. Aldri i verden brukt penger på en slik bil, og ikke minst alt det du har kjøpt til den. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) BaBa2, -Shark-: Takk takk Mye penger? har jo såvidt begynt Du hadde ikke trodd meg om jeg hadde fortalt hva som faktisk er brukt på bilen, er ikke så mye som du skulle tro. Kjenner du "en her og en der" så kan mye skaffes for en god del under vanlig pris, men enkelte ting må jeg seff betale full pris for. Men nøyaktig hvor mye jeg har brukt vil jeg av naturlige årsaker ikke ut med. Endret 18. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Har nå kommet et skritt frem i planleggingen. Styredemperen var en stor forbedring, men den nye styredemperen kan ikke skjule at demperene og fjærene har sett bedre dager, så etter nøye gjennomgang av det som er på markede av dempere til 4Runner så dukket det opp en demper som stakk seg seg ut i mengden. Rancho RS9000X er en justerbar proggresiv offroad demper med 9 steg, da har du alt fra "gele" til "gråstein" å velge mellom i hardhet. Demperen kan fjernstyres via et RCX konsoll som kan skaffes utenom, om jeg går for hele pakka får tiden vise. Rancho RS9000X Rancho RCX konsoll Endret 18. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Da var Aero-Vu viskerene kommet, som dere ser av bildet så er Aero viskeren en god del lavere en orginalviskeren og tar seg etter min mening mye bedre ut. Får se hvordan det blir når jeg får dem på bilen. Øverst Toyota OEM og nederst Aero-Vu. UPDATE: De gamle viskerbladene De nye viskerbladene Endret 21. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Linnerun Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Kult å se at du bruker penger på oppgradering av en så suveren vogn, skulle likt å se den bmw som følger den til skogs Trolig lurt med just. dempere har selv es9000 bak på min å må inrømme at de er i stiveste laget med tom bil, men perf. med 60kg. dog og kulevekt på 75kg. De fleste US produserte dempere er vel ment brukt på tyngre biler en firespringaren. Gidder du å tipse om nettadr. til levrandøren for styredempern, Bare må ha en skjøl!!! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Pro comp ES9000? dette var blandt de demperene jeg vurderte. Veldig rimelig, men de lovet mer en de kunne holde så droppa dem ganske tidlig. Rancho koster mye mer en Pro Comp, men de har et meget godt rykte i Australia og jeg ble anbefalt disse av en av mine kontakter der nede med 4Runner. PM sendt. Endret 21. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Update: En liten uventet vending, har nå bestillt en full size gauge pod med 3 målere. Hadde stort sett gitt opp å finne noe slikt, men fikk et tips fra en i statene i dag om at der fantes et firma som laget gauge pods for A-stoplen til 4Runner/Hilux. Da snakker vi ikke om sånne som du "klætter" på den orginale A-stolpen, sånt vil jeg ikke ha. Denne erstatter den dekslet på orginale A-stolpen og kan lakkeres. Den ser slik ut Endret 25. mai 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Godt jobbet. Men ble mere interessert i stedene du kjøper deler. Min far har en Nissan Patrol 92' som jeg kunne godt tenkt noe deler til. Dog, fikk du igjen det på forsikringen, eller ble det selvkost den velten? Birger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg