KristianW Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg ble idag spurt om jeg vil fotografere i et bryllup på lørdag til et par som begge er sirkusartister(fra Finland og USA). Er det selv også forresten. Jeg har bare hatt speilrefleks (D80) i mindre enn en måned og er nybegynner. Har lest litt internett og begynt å lese en bok fra 2000 som jeg lånte på biblioteket. Problemet mitt er lyset. Prøvde idag å knipse litt i den store svarte hallen/teateret/manesjen. Fikk lukkertider på bare rundt 1/40 selv på ISO 3200 (H10). Største blender (4) på min 55-200mm vr. VR´n er jo superkjekk å ha men hjelper ikke til å fryse bevegelser. Lyssettingen blir nok ikke den samme under festen men det er ikke sikkert den blir sterkere. Jeg vet ikke enda. Har også en 18-70mm uten vr. Er det noen som har forslag til hva jeg bør gjøre? Eller burde jeg kanskje løpe å kjøpe en 50mm f1,8? Jeg har hørt at man får den for 999kr på Japanphoto. Her i Finland hvor jeg bor tror jeg jeg kan få den for 135euro. Tenkte egentlig vente til jeg kommer til Norge. Burde jeg kanskje kjøre ned eksponeringen? Ikke så lett å være nybegynner å ha dårlig lysforhold som ekstra utfordring. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 raskest mulig linse er nok tingen ja. Men hva med å skaffe deg en blitz og difuser (bounch card). Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Takk for svar! Jeg har faktisk en blitz. Men bare SB400 som jeg fikk rimelig ved kjøp av D80. Den har vært kjempe fin hjemme hvor jeg kan bounce. Men bryllupshallen er 12 meter høy med svarte vegger og mørkt grått gulv. Bounce card som du nevnte er sikkert veldig fint. Men for d første antar jeg at det er mest for nærbilder (blir nok en del bilder lengre unna motivet også). For det andre kan jeg bare vri SB400 oppover og ikke til siden. Kan jo fungere alikevell. Og for det tredje hadde jeg følt meg litt dum som nybegynner å kjøre med sånt ekstra fotoutstyr. Men jeg er helt enig at det kan være lurt å bruke og at det sikkert gir en veldig fin effekt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Bruk for all del normalzoomen på noen av bildene uten blitz. Selv med VR på langzoomen kan du også få skarpe bilder på 18mm, noe som kommer til å gjøre seg fint i de omgivelsene. Lek litt med langsom blitzsync, for med en slik setting i bakgrunnen kan det bli stilig. Sørg for masser av lagringsplass. Det virker som om du kommer til å måtte ta mange bilder for å få noen gode, men de kan bli ganske gode. Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Det kan nok være lurt å kjøre litt 18mm ja. Enig i det. I dag da jeg prøvde litt fikk jeg lukkerider mellom bare 1/15 og 1/25 (høyeste iso). Vurderer å få tak i en 50mm 1,8 alikevell. Men trengs det mye trening for å få gode bilder med blender 1,8? Får jo nesten ikke tid til å øve noe særlig om jeg kjøper imorge. Å hva anbefales av AF-C og AF-S om motivet er i bevegelse? Har merket at det er skikkelig vanskelig å lykkes med AF-S (få motivet skarpt). Endret 5. juli 2007 av KristianW Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Du bør ikke gå under f/2,2 på Canons tilsvarende, men jeg vet ikke hvordan det står til med Nikons. Det er forøvrig ikke vanskelig, bare husk på å ta hensyn til dybdeskarpheten. Behersker du den kunsten, så kan det bli veldig kunstneriske og tøffe bilder. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Bruk for all del normalzoomen på noen av bildene uten blitz. Selv med VR på langzoomen kan du også få skarpe bilder på 18mm, noe som kommer til å gjøre seg fint i de omgivelsene. Lek litt med langsom blitzsync, for med en slik setting i bakgrunnen kan det bli stilig. Sørg for masser av lagringsplass. Det virker som om du kommer til å måtte ta mange bilder for å få noen gode, men de kan bli ganske gode. 9005259[/snapback] Bildene kan bli skarpe på 18mm, men 18-70'n har en god del tønne distorsjoner på 18-24mm, dette kan riktignok fikses i ettertid gjennom editering. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Bruk RAW-format så kan du muligens undereksponere litt for å få raskere lukkertider for så å rette det opp seinare i etterbehandlinga. 1/30 framfor 1/20 kan ofte bety forskjellen mellom skarpe og uskarpe bilete. kva med en monopod som ekstra sikkerheit ? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Bruk RAW-format så kan du muligens undereksponere litt for å få raskere lukkertider for så å rette det opp seinare i etterbehandlinga. 1/30 framfor 1/20 kan ofte bety forskjellen mellom skarpe og uskarpe bilete. kva med en monopod som ekstra sikkerheit ? 9009334[/snapback] Må være forsiktig med å bruke for lang lukkertid ved slike arrangementer, sjansen for at bildene blir uskarpe øker, selv ved bruk av stativ. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Bruk RAW-format så kan du muligens undereksponere litt for å få raskere lukkertider for så å rette det opp seinare i etterbehandlinga. 1/30 framfor 1/20 kan ofte bety forskjellen mellom skarpe og uskarpe bilete. kva med en monopod som ekstra sikkerheit ? 9009334[/snapback] Det er nesten en selvfølge, så forbered deg med å lære deg litt konvertering, hvis du ikke allerede er en råskytter. Du kan jo ta bilder i raw+jpg hvis du har plass i minnet. Regner med at laptop'en er nær, siden bildene skal tas "hjemme hos deg selv". Regner med at du sitter i en bobil/camper nær sirkuset når du skriver disse postene. Fortegningen er som en annen nevnte dødelig på din normalzoom, men med sirkusteltet som bakgrunn så har det neppe stor betydning. Husk at på 18mm skal du uten store problemer klare 1/30s på frihånd, og jeg ville som nevnt ha brukt langsom blitzsync en del. Det kommer faktisk til å bli ganske stilig, så stilig at jeg hadde meldt meg frivillig som hjelper/rådgiver/assistent hvis der var i Haugesundsområdet. Årsaken til at jeg tror det blir stilig er at kombinasjonen av skarpe bilder av personene i forkant, så får du en bakgrunn med bevegelsesuskarphet som skaper en fargerik bakgrunn som ikke stjeler oppmerksomhet fra de skarpe menneskene i forkant. Ser det for meg som en stilig effekt, som du kan jobbe litt med i konverteringen (som med litt flikking med farger og kontrast sikkert blir kjempetøft. Jeg ønsker deg til lykke med denne jobben. Det blir sikkert kjempegøy, hvis du får det til. Hvis ikke sliter du skikkelig I tillegg til en relativt lyssterk 50mm vil du kunne få god bruk for en ekstern blitz i fremtiden, siden du jobber i en fantastisk setting. Leste en gang i tiden en artikkel et sted, om en kvinnelig journalist som følgte et sirkus noen uker. Tror jeg kan minnes en del stilige bilder fra backstage-livet. Selv har jeg turnert med band, og hadde desverre aldri tid til å ta særlig mye bilder, siden jeg var tourmanager og høyt og lavt hele tiden. Skulle hatt med et kompaktkamera av høy kvalitet i da jeg jobbet slik, for det hadde blitt mange stilige bilder av det. De eneste bildene jeg endte opp med var noen få scenebilder av artistene, samt et humoristisk forsøk på å gjenskape coverbildet til Beatles Abbey Road, med Carl Perkins + band som modeller. Endret 5. juli 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå