jorgendn Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Har vurdert om jeg skal kjøpe meg en ny lappie, eller om det holder å oppgradere den gamle. Hvis jeg kjøper meg ny, så er det snakk om: Dell XPS m1330 Fujitsu Siemens AmiloPRO v3205 eller Macbook Black 13" hva vil dere anbefale.. mac stiller vel litt i en klasse for seg selv.. heh, men dere skjønner sikkert poenget. Skal brukes til skole, bilde/filmredigering. ELLER så kan jeg oppgradere med nokså sugne Acer TravelMate 2350, 1,3 Celeron M; med 2 GB ram (kontra 512 nå), og en 7200 GB disk.... tjener man noe på dette, eller er det bortkastet oppgradering? (kjører seff win2000 på denne, da xp utgår med høye kneløft). mvh Jørgen Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Å oppgradere RAM hjelper jo litt, men ikke mye. Grafikkløsningen og prosessoren holder rett og slett ikke så mye lenger ville jeg tro. Så gå heller for en ny bærbar. Både Dell XPS og Mac holder et svært høyt nivå. Når det gjelder bilderedigering kan det være en fordel med et litt godt grafikkkort. Macbook-en du linker til tar i bruk en integrert grafikk-løsning, mens XPS-en har et eget skjermkort av typen Nvidia 8400M på 256MB minne. Siden OSX og Windows yter så forskjellig og utnytter maskinvare meget forskjellig skal jeg ikke si for mye om hva som er best, for det vet jeg ikke. Men jeg ville tro at XPS-en stiller noe sterkere her. Til skolebruk er kanskje Windows en fordel. Dette spesielt hvis du går på ungdomsskole/videregående. Her er det stort sett Windows-baserte løsninger som brukes. Men dette synes jeg ikke du skal la stoppe deg. Det går fint ann å dualboote OSX og Windows på de nye Mac-ene. Så her er det bare å velge og vrake. Designet på Macbook-en er jo nydelig, men XPS-en er ikke så verst den heller. Så du får nesten bestemme selv. Jeg holder en knapp på XPS-en på grunn av grafikkløsningen i denne. Lenke til kommentar
jorgendn Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Til skolebruk er kanskje Windows en fordel. Dette spesielt hvis du går på ungdomsskole/videregående. Her er det stort sett Windows-baserte løsninger som brukes. Men dette synes jeg ikke du skal la stoppe deg. Det går fint ann å dualboote OSX og Windows på de nye Mac-ene. Så her er det bare å velge og vrake. Designet på Macbook-en er jo nydelig, men XPS-en er ikke så verst den heller. Så du får nesten bestemme selv. Jeg holder en knapp på XPS-en på grunn av grafikkløsningen i denne. 9003470[/snapback] Takk det er nok høyere enn videregående ingeniør/forkurs for å være eksakt. Jeg liker ikke at dell ikke leverer xp noe mere, alt er liksom "MS Visstnok" ready... en kompis kjører OSX, og har minimum med problemer. Og etter å ha sett leopard, så frister mac enda mere... men takk igjen! Lenke til kommentar
magnum65 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Her har du et enkelt regnestykke: Acer TM 2355 kan selges for ca: 2500,- (kansje mer) 1 GB RAM 750,- 80 GB 7200 IDE disk: 800,- Totalt: 4050,- Ny Intel Core Duo Maskin, 15,4", 1GB, 120GB: ca 5250,-: f.eks: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=51955 eller: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=46534 I så fall betaler du 1200,- for å få en vesentlig raskere maskin, med nytt batteri, garanti, bedre skjerm osv. Dette er en no-brainer ny maskin gir VELDIG MYE for de ekstra 1200,- Om du vil legge ut mere penger og kjøpe en dyrere maskin, vel det er opp til deg PS! Hvis du velger å oppgradere så tror jeg ikke at Aceren din ikke tar mere enn 1 GB RAM) http://www.acer.co.th/product/travelmate/2350/index_p.htm Lenke til kommentar
jorgendn Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 jeg har ett krav, og det er liten skjerm... tror 12" kan bli litt for lite... jeg har 512 RAM, 60 GB HDD, ikke noe wlan... Så 4000 er en grei pris hvis man skal selge? Den er jo ikke så attraktiv nå at det gjør noe... (vet ikke hvor mye man kan stole på slike minnekonfiguratorer, men de påstår at det er maks 2GB) Lenke til kommentar
magnum65 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Jeg tror du misforsto litt, jeg mener at grei pris bør være ca 2500 (hvis det ikke er noe galt med maskinen) Med de oppgraderingene du foreslo (drøyt 1500,-) havner du på ca 4000, det var denne prisen jeg sammelignet med kjøp av ny maskin. Når jeg valgte en ny maskin å sammeligne med valgte jeg en som kan sammenlignes med den du har i størrelse. Om du vil legge ut mere penger for å få en mindre maskin så er det opp til deg, pr i dag betaler du mye for å få en mindre og lettere PC, men det kan jo hende det dukker opp noen bra tilbud i løpet av høsten eller vinteren. Min prissammenligning går kun ut på om det lønner seg å oppgradere eller selge den du har og kjøpe en rimelig (og bra) ny pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå