Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerner man korkgulv?

Anbefalte innlegg

På kjøkkenet er det et gammelt korkgulv som jeg gjerne skulle fått vekk (skal legge laminat). Finner en hel drøss sider om hvordan man installerer korkgulv, men ikke hvordan man fjerner.

Noen her som har erfaring på dette området? Hva slags verktøy etc trenger man?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
legg laminaten på korkgulvet.. , fjern alle lister i rommet, og begynn å legg, hadde jeg gjort hadde jeg vært deg.. menne nå e ikkje eg noe snekker.. menne kna ikke tenke meg at noe kan gå galt..

9004219[/snapback]

Joda, klart det kan gå. Men jeg tenker på om det kan bli en høydeforskjell om jeg skal ha laminatet ut i gangen også..?

Lenke til kommentar

Begynn å ta av listene, slik at du får tak på den første plate. Så er det vel bare å nappe de ut tror jeg.

Eller er platene festet i gulvet ved hjelp av skruer eller spiker?

Vis det er det så må disse ut først selfølgelig.

Mr.Anki

Lenke til kommentar

hvis du har dørterskel så blir ikke høydeforkjellen så vrien, da kan du legge laminaten jevnt med den hvis du får det til , men du allikevell, den skiller gulvet så det hadde jeg ikke brydd meg om.. men hvis du ikke har dørterskel, da må du opp med kork gulvet .. men kan du ikke bare legge laminat oppå det du har fra før i gangen også da.. da blir det jo ikke høydeforskjell

Lenke til kommentar
Begynn å ta av listene, slik at du får tak på den første plate. Så er det vel bare å nappe de ut tror jeg.

Mr.Anki

9004399[/snapback]

Festet med lim!

Lenke til kommentar

Mr.Anki

9004399[/snapback]

Festet med lim!

9006408[/snapback]

Du trenger et verktøy av denne typen, mye pågangsmot og rå makt! :yes:

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Tip til at fjerne korkgulv, korkfliser, fjerne vinylfliser.

Jeg har fjernet korkfliser limet på et trægulv (spånplade) på flg. måde: Jeg tog en gammel køkkenskuffe og fjernede fronten, så den blev som en kasse med lige sider.

En anden trækasse, plastkasse eller papkasse kan sandsynligvis også anvendes, bare den slutter nogenlunde tæt til gulvet når den er vendt om. Jeg lavede et rundt hul i bunden (med et lille stemmejern) der lige passede til vores hårtørrer. Herefter lagde jeg den omvendte kasse med kanten lidt udover fliserne og hullet opad. Hårtørreren kan selv stå i hullet. Varmen fordeler sig i kassen og opvarmer fliserne. Den varme luft fra hårtørreren kan slippe ud i den ene side af kassen hvor kanten stikker ud over fliserne. Efter 5-10 min er limen blevet blød og flisen kan nemt trækkes af i et stykke. Jeg ved ikke om det virker med alle typer lim, prøv evt bare med hårtørreren først på et lille stykke og se om det virker.

post-290272-0-03214200-1353108908_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...