newsflash Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Heisann Var litt usikker på om denne skulle her eller under servere så det er bare å flytte om mod. finner det nødvendig Driver å skal sette opp en filserver her på huset. Skal også brukes til backup og streaming. Blir mest sannsynlig 939 med 3200+ og 1 eller 2 GB ram. Diskene blir 6*500GB sata, mest sannsynlig samsung, men hvis noen har andre bedre forslag er det flott. Det jeg lurer mest på er om jeg skal kjøpe en billig pci sata-kontroller eller om jeg skal spandere på en PCI-E kontroller. Jeg har googlet litt rundt, men ikke funnet noe entydig svar på ytelsesforskjellene. Hvis jeg kjøper en PCI-E kontroller blir det nok noe fra ebay til rundt 2k. Så flott hvis noen har erfaringer å komme med! Edit: Glemte nesten. OS blir Ubuntu 7.04 eller iallefall en nix variant. Tenkte å bruke mdadm til raidoppsettet. Endret 4. juli 2007 av oifind Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg anbefaler kun RAID6 kontrollere, for bedret sikkerhet (2 disker kan ryke samtidig) Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg har vudert det, men hvor stor er sjansen for at to disker ryker akkurat samtidig da? Tenkte iallefall å ha en ekstra disk som hot-spare eller hva det heter. Mener jeg så noe om det i configen til mdadm. Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Det skjedde for meg, 2 av 4 disker ble korrupte på et RAID5 jeg hadde på en Promise SX-6000 kontroller. Kjører RAID1 på den nå, det har fungert stabilt. På jobb har vi 2 stk 3WARE kontrollere med 8 disker i RAID5, de har vært veldig stabile. Vi skal bytte til 12 ports s-ata utgaver etter ferien, med RAID6. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 PCI-bussen vil ikke holde til 2 moderne disker engang. Du bør gå for en PCI-E-kontroller. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Har du noen erfaring med det? Jeg ville trodd at man ikke fikk nevneverdig bedre ytelse med bare 2 disker. Noen som har noen tall å vise til med tanke på dette? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Har du noen erfaring med det? Jeg ville trodd at man ikke fikk nevneverdig bedre ytelse med bare 2 disker. Noen som har noen tall å vise til med tanke på dette? 9011945[/snapback] PCI-bussen har ikke større kapasitet enn 133 MB/s, en moderne harddisk kommer fint opp i 70 MB/s. For å gjøre det verre så deler alle PCI-kort den båndbredden, så du får enda mindre hvis du bruker andre PCI-kort. You do the math. PCI er rett og slett for dårlig til diskkontrollere. Endret 5. juli 2007 av xNINJA Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Joa.. men den vil vel ikke pushe ut maks fra alle samtidig uansett. Dessuten vil maskina "bare" stå i ett 1 Gb nettverk og da blir jo maks (teoretisk) overføring 125 MB/s uansett. Men det hadde vært artig hvis noen hadde noen benchmarks eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå