Gå til innhold

Project MiniVifter (trenger hjelp!)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite prosjekt på gang!

Det går ut på å bruke to mini modellflymotorer som vifte i pc'n.

Disse to bittesmå motorene er utrolig kraftige(til å være så små), og flytter enormt med luft. Problemet er bare at jeg vet ikke hvordan jeg skal koble de for å få de til å virke. Det er her dere proffer kommer inn i bildet.

Jeg hadde håpet noen der ute hadde en genial idê om hvordan å få dette til å funke.

Her er en rask skisse over planen!

post-111727-1183567256_thumb.jpg

(Det du ser mellom viftene er en bryter, jeg ønsker å ha muligheten til å slå av og på disse viftene)

Slike ser oppsettet med de to motorene ut i dag!

post-111727-1183567319_thumb.jpg

Ideen først var å kappe ledningene som gikk fra propellen til styrekortet, og feste de rett til en slik kontankt:

post-111727-1183567386_thumb.jpg

men jeg lurer på om det blir alt for mye strøm til propellene, og at resultat blir to svidde propeller.

Noen som vet hvordan dette kan funke?

MVH Andreas

EDIT: Proppellene får strøm fra ett 3,7V Li-Poly batteri!

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må sette inn en motstand så disse viftene får lav nok spenning, men skulle gjerne vist hvor mye strøm de trekker så jeg eller noen andre kan regne det ut.

for å finne ut hvor mye strøm de trekker stiller du inn multimeteret ditt på ampere og kobler det i serie med resten av kretsen.

Lenke til kommentar
du må sette inn en motstand så disse viftene får lav nok spenning, men skulle gjerne vist hvor mye strøm de trekker så jeg eller noen andre kan regne det ut.

for å finne ut hvor mye strøm de trekker stiller du inn multimeteret ditt på ampere og kobler det i serie med resten av kretsen.

9002621[/snapback]

Hadde jeg bare hatt et slik multimeter!

Trodde de trakk 3,7v siden batteriet er det.

Kan jo sende mail til produsenten da?

skal se hva jeg finner ut.

Takk for engasjemanget :thumbup:

MVH Andreas

Ps: koster en slik motstand mye?

Lenke til kommentar

9002621[/snapback]

Hadde jeg bare hatt et slik multimeter!

Trodde de trakk 3,7v siden batteriet er det.

Kan jo sende mail til produsenten da?

skal se hva jeg finner ut.

Takk for engasjemanget :thumbup:

MVH Andreas

Ps: koster en slik motstand mye?

9002727[/snapback]

du bør nok satse på en spenningsregulator. En 3,3V passer sikkert helt fint. Skulle gjerne funnet en på elfa, men jeg har dårlig til akkurat nå. Kan jo alltids lete litt senere i kveld.

Lenke til kommentar
du bør nok satse på en spenningsregulator. En 3,3V passer sikkert helt fint. Skulle gjerne funnet en på elfa, men jeg har dårlig til akkurat nå. Kan jo alltids lete litt senere i kveld.

9002850[/snapback]

http://www.semicon.no/

Har diverse resistanser og.

9002907[/snapback]

Se på www.elfa.se/no der har de sånne motstander ned til 2-3kr. Jeg kan ikke regne ut hvilken størrelse du skal ha, men det er det sikkert noen andre som vet.

9002867[/snapback]

Toppers folkens, nå må jeg bare finne ut hvor mye strøm propellene trekker, eller jeg kunne bare satse på en 3.3v?

Hadde vært veldig fint om du kunne funnet en for meg toffen, siden jeg har ikke mye peiling på spenningsregulatorer og slikt :no:

Takker igjen for alle svar jeg har fått i kveld!

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar
Det er nok i forbindelse med fjernstyringen, du ser antennen er der også ;)

stikker en metall stang ut fra kortet.

(jeg vet ikke, bare gjetter ut fra det jeg ser på bildet)

9004335[/snapback]

Ahhh, ja riktig det. Det lille kortet er en radiomottaker og radiokontroller, slik at jeg kan styre de to propellene med en kontroll.

Problemet er bare at Radiokontrollen er vekk og da er resten ubrukelig, med mindre jeg kan bruke de som vifter!

Er det noe mer så er det bare å spørre;)

Lenke til kommentar

du får ikke brukt det kortet som du sier, og ikke heller batteriene. så det er bare og fjerne.

Siden viftene opprinelig er ment for 3,7V, ville jeg tatt og koblet meg inn på en 3,3V linje (som er i pc'en fra før)

men, eneste spørsmålet er strømtrekket til Viftene.

Hva står det på batteriene? skal stå noe sånt som " "3,7V" "100mAh evt. 0,1Ah" "

Det kan gi et lite pekepinn på hvor mye strøm disse kan trekke.

Lenke til kommentar
du får ikke brukt det kortet som du sier, og ikke heller batteriene. så det er bare og fjerne.

Siden viftene opprinelig er ment for 3,7V, ville jeg tatt og koblet meg inn på en 3,3V linje (som er i pc'en fra før)

men, eneste spørsmålet er strømtrekket til Viftene.

Hva står det på batteriene?  skal stå noe sånt som " "3,7V"  "100mAh evt. 0,1Ah" "

Det kan gi et lite pekepinn på hvor mye strøm disse kan trekke.

9004788[/snapback]

Ok, det var en god idë, men jeg vet ikke hvor denne 3,3V linjen i pc'n er da?

Jeg fant ikke hva jeg lette etter av info på batteriet, men det står mange ting, så kanskje noe er til hjelp: På den ene flatsiden står det bare en rekke med tall(452026H10C061024-3), på den andre siden står det Fullriver og noen tall(452026P). På toppen står det A18-BUR-AA(tror jeg, det står veldig smått) og B+/P+.

Kan du lese noe utifra dette?

Lenke til kommentar

se her ja! Etter et lite søk på google fant jeg dette:

Battery spec : Fullriver 452026P Capacity=130mAh Weight=3.6gr Discharge current=1A.

Det må vel si deg noe om hvor mye de propellene trekker?

Legger også ved et bilde:

fullriver452026p.gif

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar

Vel, først: Gå å kjøp deg et multimeter - du blir å få bruk for det senere også. Og de billigste koster ~100 kr på Clas Ohlson/Europris/etc, og er gode nok til dette.

Du finner +3.3V på oransje kabler fra PSUen din (så lenge den bruker standardfarger i alle fall), f. eks. på ATX-kontakten, SATA-power-kontakter (hvis du er heldig), ellers så kan det være en 6-pin AUX-kontakt med tre +3.3v og tre jord.

Sjekk først med multimeter, i alle fall.

Lenke til kommentar

Uten å være en autoritet på feltet, så vil jeg annta at selv om det føles som om disse to små propellene flytter enorme mengder luft, så vil mest sannsynlig en stor kabinettvifte være langt mer effektiv, for ikke å snakke om stillegående. Men dette kopmmer jo ann på hvor mye strøm du mater på med. Men, igjen uten å være spesiellt informert, så vil jeg tro at ved å sette mer strøm på en vanlig kabinettvifte, så kan du få langt mer luftgjennomstrømning ved hjelp av den.

Tviler på at modellflyprodusentene har tenkt på noen som kabinettvifteprodusentene har oversett.

Lenke til kommentar
Vel, først: Gå å kjøp deg et multimeter - du blir å få bruk for det senere også. Og de billigste koster ~100 kr på Clas Ohlson/Europris/etc, og er gode nok til dette.

Du finner +3.3V på oransje kabler fra PSUen din (så lenge den bruker standardfarger i alle fall), f. eks. på ATX-kontakten, SATA-power-kontakter (hvis du er heldig), ellers så kan det være en 6-pin AUX-kontakt med tre +3.3v og tre jord.

Sjekk først med multimeter, i alle fall.

9007240[/snapback]

Hadde egentlig ikke tenkt til å bruke penger på dette da!

Det er ikke verdens undergang om de to propellene tar kvelden når jeg prøver, bare ikke jeg skader dataen i forsøket? :dontgetit:

Uten å være en autoritet på feltet, så vil jeg annta at selv om det føles som om disse to små propellene flytter enorme mengder luft, så vil mest sannsynlig en stor kabinettvifte være langt mer effektiv, for ikke å snakke om stillegående. Men dette kopmmer jo ann på hvor mye strøm du mater på med. Men, igjen uten å være spesiellt informert, så vil jeg tro at ved å sette mer strøm på en vanlig kabinettvifte, så kan du få langt mer luftgjennomstrømning ved hjelp av den.

Tviler på at modellflyprodusentene har tenkt på noen som kabinettvifteprodusentene har oversett.

9007245[/snapback]

Hehe, jeg har ingen behov for flere vifter, dette er kun et prosjekt for gøy. Jeg tenkte det hadde vært fet å ha to saftige vifter i front som man kunne slå av og på med en kul bryter.

Se på dette som en casemod!

Lenke til kommentar
Vel, du kan alltids prøve - en 3.3v regulator som kan levere >1a blir å koste >70 kr inkludert frakt uansett.

Så, fram med loddebolt/teip/etc, og finn deg en oransje kabel!

9007379[/snapback]

Pc'n kommer hjem i kveld! Da skal jeg finne den oransje kabelen :thumbup:

Takker for svar :)

Men jeg lurer fortsatt på om dette kan skade PSU evt PC'n?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...