Gå til innhold

Hvorfor er søkerbildet skjevt på min 400D?


Anbefalte innlegg

Er litt forvirret. Har et Canon 400D som jeg har oppdaget en liten feil med. Problemet er at det bilde jeg ser på skjermen er litt skjevt iforhold til det jeg ser i søkeren. Har testet med stativ og selvutløser mot diverse objekter, samt et fokus-testskjema med en del linjer. Jeg har da stilt kamra i 45graders vinkel og slik at det bilde jeg ser i søkeren er helt nøyaktig snorrett med linjene på arket, som forøvrig er helt nøyaktig midtstilt i forhold til kamera. Men det bildet jeg da får på skjermen er ikke helt rett, men heller litt mot høyre.

 

Noen som har no anelse om hva som kan være feil? Kan da umulig være riktig at det skal være slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har også fått det i midt kamera og fant ut at stativet ikke klarte å få den akkurat i vinkel. Eller så kan det være fortegning (?) inne i bildet.

9007390[/snapback]

 

Da må det være fortegning evt. For hvis jeg stiller inn kamera på stativ slik at kanten på søkerbildet er nøyaktig i linje med det jeg tar bilde av så heller det ferdige bildet litt mot høyre.. Så jeg må hele tiden kompensere dette ved å helle kamera litt til høyre (merkelig nok, skulle tro det ble omvendt), og det kan være vanskelig å venne seg til.. Slitsomt å måtte croppe absolutt alle bilder etterpå.

Endret av turbokalle
Lenke til kommentar

Opplevde noe liknende på et Sony A100 kamera jeg lånte. Tok bilder av bilder jeg hadde hengende på veggen og 9 av 10 ble skjeve. Tror det skjedde ifm at jeg brukte kameraet, som har stabilisator i huset, i 5 kuldegrader. Mulig stabilisatoren ikke likte det - kameraet gikk i hvertfall i retur til El-kjøp. Og ja de fikk vite årsaken til returen.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber fikk vi inn et kamera med noe som høres ut som samme feil. Tror også det var et 400D. Skjermen var rett og slett montert skjevt. Det er klart at det ikke skal være sånn, så kunden fikk nytt kamera på stedet og vi fikk nytt fra Canon.

 

EDIT: Ble litt usikker nå på om det kan være samme feil. Husk at du i søkeren ikke ser 100% av det som registreres av kameraet (nærmere 95%?), og det kan være fortegning eller lignende som gjør at bildet i seg selv (og ikke skjermen?) heller mot høyre.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Er litt forvirret. Har et Canon 400D som jeg har oppdaget en liten feil med. Problemet er at det bilde jeg ser på skjermen er litt skjevt iforhold til det jeg ser i søkeren.

 

Noen som har no anelse om hva som kan være feil? Kan da umulig være riktig at det skal være slik.

Antagelig er billedbrikken litt skjev i forhold til søkeren.

Hadde samme feilen på et Minolta 7D kamera jeg hadde før, det ble fikset på service.

 

Mener å ha lest et sted at litt skjevhet må man regne med, men høres ut som om din er i skjeveste laget...

Lenke til kommentar
Hvordan blir bildene da?

Virker de også skjeve?

9016676[/snapback]

 

Bildene blir bra sålenge man enten beskjærer det i photoshop e.l. eller husker å holde kamera litt skjev hele tiden. Hvis jeg holder kamera litt skjevt slik at det jeg ser i søkeren heller litt mot høyre så blir det ferdige bildet helt perfekt. Men dette kan være litt slitsomt. :(

Men uansett, skal antakeligvis selge det å kjøpe 30D istedet, da 400D er altfor lite for mine hender. Var idiotisk å ikke prøve det først, men sånn går det når man bare MÅ ha... :roll:

Lenke til kommentar
Hvordan blir bildene da?

Virker de også skjeve?

9016676[/snapback]

 

Bildene blir bra sålenge man enten beskjærer det i photoshop e.l. eller husker å holde kamera litt skjev hele tiden. Hvis jeg holder kamera litt skjevt slik at det jeg ser i søkeren heller litt mot høyre så blir det ferdige bildet helt perfekt. Men dette kan være litt slitsomt. :(

Men uansett, skal antakeligvis selge det å kjøpe 30D istedet, da 400D er altfor lite for mine hender. Var idiotisk å ikke prøve det først, men sånn går det når man bare MÅ ha... :roll:

9016722[/snapback]

 

Da må det jo være sensoren som er skjev.. Lever det inn. Du får sikkert byttet det til et 30D.

Lenke til kommentar
Der jeg jobber fikk vi inn et kamera med noe som høres ut som samme feil. Tror også det var et 400D. Skjermen var rett og slett montert skjevt. Det er klart at det ikke skal være sånn, så kunden fikk nytt kamera på stedet og vi fikk nytt fra Canon.

 

EDIT: Ble litt usikker nå på om det kan være samme feil. Husk at du i søkeren ikke ser 100% av det som registreres av kameraet (nærmere 95%?), og det kan være fortegning eller lignende som gjør at bildet i seg selv (og ikke skjermen?) heller mot høyre.

9012576[/snapback]

 

Høres egentlig mest logisk ut at det er brikken som er skjev. Eller kan det være slik at det jeg ser i søkeren kan bli litt skjevt pga skjevt prisme, mattskive eller speil?? Er det egentlig mulig??

 

PS. Bildet er nøyaktig likt på kamera-skjermen som på pc-en så skjermen er det ikke no feil med..

Endret av turbokalle
Lenke til kommentar
Men uansett, skal antakeligvis selge det å kjøpe 30D istedet, da 400D er altfor lite for mine hender. Var idiotisk å ikke prøve det først, men sånn går det når man bare MÅ ha... :roll:

9016722[/snapback]

Det er prisen man må være forberedt på å betale når man vil spare en hundrelapp eller noe ved å kjøpe på nettet ;) Pass på at 30D kjøpes i butikk ihvertfall da, med mindre du kjenner noen som har det.

 

Ellers, med mindre du har skaffet deg mye utstyr til Canon, så finnes det veldig mange konkurrenter i samme prisklasse (og billigere) som 400D med et grep som nok vil passe deg mye bedre ettersom grepet på 400D var for lite for deg.

Lenke til kommentar
Men uansett, skal antakeligvis selge det å kjøpe 30D istedet, da 400D er altfor lite for mine hender. Var idiotisk å ikke prøve det først, men sånn går det når man bare MÅ ha... :roll:

9016722[/snapback]

Det er prisen man må være forberedt på å betale når man vil spare en hundrelapp eller noe ved å kjøpe på nettet ;) Pass på at 30D kjøpes i butikk ihvertfall da, med mindre du kjenner noen som har det.

 

Ellers, med mindre du har skaffet deg mye utstyr til Canon, så finnes det veldig mange konkurrenter i samme prisklasse (og billigere) som 400D med et grep som nok vil passe deg mye bedre ettersom grepet på 400D var for lite for deg.

9027898[/snapback]

 

Har fått prøvd det i en butikk, men bestillt på nettet hos fotovideo.no, da dem er nesten 2000kr billigere.. Hadde det ikke vært for at jeg har noe Canon-optikk fra før så hadde jeg absolutt kunne vurdert noe annet.. Har egentlig alltid hatt en liten forkjærlighet for canon, men etter det jeg leste om Pentax K10D så var det et kanonbra alternativ. Eneste problemet der er utvalg av optikk, som Canon er ganske overlegen på..

Tror jeg blir kjempefornøyd med 30D, det passet mye bedre til mine hender iforhold til 400D som virker som er lagd for kvinnfolk, evt mannfolk med kvinnfolkhender.. :D 30D med vertikalgrep blir nok helt topp.

Lenke til kommentar
Har fått prøvd det i en butikk, men bestillt på nettet hos fotovideo.no
Jeg liker ikke folk som utnytter fordelene med en butikk og kjøper på nettet ;) Men du er tilgitt ettersom Fotovideo også har en vanlig butikk :)
Tror jeg blir kjempefornøyd med 30D, det passet mye bedre til mine hender iforhold til 400D som virker som er lagd for kvinnfolk, evt mannfolk med kvinnfolkhender
At 400D er for kvinnfolkhender er nok ikke bare rett. Har ekspedert menn med vanlige "mannehender" som synes 400D er best. Smaken er som baken, som man sier, men størsteparten av de som kjøper 400D er jenter/kvinner, ihvertfall blant de som faktisk kjøper kameraet i en butikk og får prøvd å holde det først. Mange menn velger det bort i et slikt tilfelle, selv om de egentlig allerede hadde bestemt seg for 400D. De går enten opp til 30D, eller velger en av konkurrentenes kamera.
Har egentlig alltid hatt en liten forkjærlighet for canon, men etter det jeg leste om Pentax K10D så var det et kanonbra alternativ. Eneste problemet der er utvalg av optikk, som Canon er ganske overlegen på..
Pentax K10D hadde nok vært mitt valg om jeg skulle kjøpt et kamera til 8-9000 kroner nå. Utvalg av optikk er forøvrig ikke noe problem, ettersom Fovi (Pentax Norge) stort sett har det meste på lager. Hvis vi ikke har objektivet som kunden ønsker der jeg jobber, så bestiller vi det fra Fovi, og da har vi objektivet neste dag (noen ganger til og med samme dag) så lenge det er på lager i Norge. Så utvalget er ikke så mye mindre... det er bare mindre av det i butikkene ettersom Canon og Nikon er de største. Men hvis Pentax fortsetter med den trenden de har hatt den siste tiden (med K10D som har solgt i bøtter og spann), så vil det bli mer og mer interessant å ha objektiver og annet utstyr til Pentax på lager. Vi har allerede begynt å ta inn mer Pentax-utstyr der jeg jobber, og det går mye mer Pentax nå enn før.

 

Ellers må jeg få skryte litt av Pentax Norge/Fovi, og si at blant de importørene vi har kontakt med, så er det de som yter best service... også med tanke på reparasjoner.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Pentax K10D hadde nok vært mitt valg om jeg skulle kjøpt et kamera til 8-9000 kroner nå. Utvalg av optikk er forøvrig ikke noe problem, ettersom Fovi (Pentax Norge) stort sett har det meste på lager. Hvis vi ikke har objektivet som kunden ønsker der jeg jobber, så bestiller vi det fra Fovi, og da har vi objektivet neste dag (noen ganger til og med samme dag) så lenge det er på lager i Norge. Så utvalget er ikke så mye mindre... det er bare mindre av det i butikkene ettersom Canon og Nikon er de største. Men hvis Pentax fortsetter med den trenden de har hatt den siste tiden (med K10D som har solgt i bøtter og spann), så vil det bli mer og mer interessant å ha objektiver og annet utstyr til Pentax på lager. Vi har allerede begynt å ta inn mer Pentax-utstyr der jeg jobber, og det går mye mer Pentax nå enn før.

 

Ellers må jeg få skryte litt av Pentax Norge/Fovi, og si at blant de importørene vi har kontakt med, så er det de som yter best service... også med tanke på reparasjoner.

9028046[/snapback]

 

Men nå er jo speilreflekskameraer forøvrig ganske lettsolgte, hvertfall optikk. Så om Pentax fortsetter å imponere så er det jo en mulighet å selge unna alt

jeg har av Canon, for så å kjøpe Pentax.. Nikon har jeg aldri hatt no særlig lyst på, vet ikke helt hvorfor, selv om dem gjør det svært bra i tester osv... Men tipper 30D er peferkt for ei stund fremover.. Med Tamron 17-50 1:2.8, Canon 50mm 1:1.4 og et Canon 55-200 så holder det nok bra ei stund.. Det teleobjektivet kunne nok vært bedre, men får sjå ann økomomien framover, om det blir rom for noe bedre etterhvert.. Men er forsåvidt nybegynner enda så det vil nok holde i massevis ei god stund til..

Endret av turbokalle
Lenke til kommentar

Med den optikken i hus hadde nok ikke jeg skiftet merke, men det er meg. Jeg ville også valgt K10D i den klassen i dag, selv om jeg bruker 20D. Likevel ville jeg nok fortsatt med Canon, fordi det vil koste en del å kjøpe K10D med tilsvarende god optikk.

Edit: Sett bort fra telezoomen, selvsagt. Den er et dårlig argument for å fortsatt bruke Canon.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Med den optikken i hus hadde nok ikke jeg skiftet merke, men det er meg. Jeg ville også valgt K10D i den klassen i dag, selv om jeg bruker 20D. Likevel ville jeg nok fortsatt med Canon, fordi det vil koste en del å kjøpe K10D med tilsvarende god optikk.

Edit: Sett bort fra telezoomen, selvsagt. Den er et dårlig argument for å fortsatt bruke Canon.

9028937[/snapback]

 

Da er 400D byttet ut i et 30D, som jeg er strålende fornøyd med. Kameraet er større, mer solid og mye bedre og holde i. Bildene blir også helt rette, så da var det nok kamera og ikke fotografen det var no feil med..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...