Prusk Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Jeg har vært i den delikate situasjon at jeg har handlet en TV på 32" hos en av elkjedene våre. Det var en LCD som brukes til box360 og ps3, og derfor knallet jeg ut 16lapper. Etter 4 mnd tok TVen kvelden og siste 6 ukene har jeg vært uten. Fikk tilbud om en lånekasse på 25", men den takket jeg nei til, da den ikke dekket "mitt behov". Nå har elkjeden først sagt at jeg kunne heve kjøpet, så sier de kreditere kjøpet, og sist fikk jeg beskjed om at jeg skulle få en ny 32". Om jeg skal få samme type TV vil jeg ha kompensasjon, sa jeg. Da svarte han at "alle våre 32" i dag er bedre enn den du kjøpte for 16k for lenge siden" Jeg kan risikere å få en nobrand 32" lcd til 4k etter å ha vært uten TV i snart 2 mnd, uten mellomlegg. Har de kjøpsloven på sin side da? Nekter jeg å tro. Om min SonyEricsson W800 etellerannet blir ødelagt etter 4mnd og butikken tar den inn til reperasjon i 2mnd, da kan ikke de slenge ut en Nokia etellerannet og si "denne er bedre". Kan de? Håper på litt rask hjelp her.. Endret 4. juli 2007 av Sovehest Lenke til kommentar
TEE Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 De kan, med loven i hånd, gi det et tilsvarende eller bedre produkt. Prisen er ikke det avgjørende. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Om min SonyEricsson W800 etellerannet blir ødelagt etter 4mnd og butikken tar den inn til reperasjon i 2mnd, da kan ikke de slenge ut en Nokia etellerannet og si "denne er bedre". Kan de? 9001611[/snapback] Neppe. Kunne kanskje kommet med en W810 f.eks. (hvis den er bedre, da..). På samme måte kan de ha rett til å gi deg en ny TV, men den må være minst like bra som din gamle. Jeg vil påstå at også designet kan være relevant i den sammenhengen. I tillegg kan det godt være du har rett på å heve kjøpet uansett, pga den usaklig lange reparasjonstiden. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Nå har elkjeden først sagt at jeg kunne heve kjøpet, så sier de kreditere kjøpet, og sist fikk jeg beskjed om at jeg skulle få en ny 32". 9001611[/snapback] Du vet at å heve kjøpet,eller å få kreditert kjøpet er det samme ?? Dessuten,du har ikke krav på noen kompensasjon for "tort og svie" ihht Forbrukerkjøpsloven,sålenge de tilbyr et produkt med samme,eller bedre spesifikasjoner. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Problemet er jo når de tilbyr et produkt som har bedre "spesifikasjoner" som ms og lik kontrast, mens utseende er lik en gammel Volvo. (No offence, men de ser ut som store kasser.) Og nå har jo forskjellige leverandører forskjellige patenter på hvordan de skalerer opp og ned bildet så vidt jeg har forstått? Da er det ikke gitt at 500:1 i kontrast og 13xx x 768 er alt man kan se på til en TV? Når jeg får beskjed om at jeg kan heve kjøpet, og så nekter fyren på at det har han sagt, men han har sagt kreditere kjøpet. For meg var det samme greien, men det han mente med å kreditere var å gi ny tilsvarende TV. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Prisen er ikke det avgjørende. 9001937[/snapback] Verdien er faktisk avgjørende. Ved levering av ny 32" skal det vurderes hvorvidt omleveringen fører til en urimelig kostnad sett i forhold til den opprinnelige verdien. Dette fremgår bl.a. av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven. Med verdi kan vi nok konkludere med at lovgiver legger til grunn prisen på den opprinnelige TVen. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Prisen er ikke det avgjørende. 9001937[/snapback] Verdien er faktisk avgjørende. Ved levering av ny 32" skal det vurderes hvorvidt omleveringen fører til en urimelig kostnad sett i forhold til den opprinnelige verdien. Dette fremgår bl.a. av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven. Med verdi kan vi nok konkludere med at lovgiver legger til grunn prisen på den opprinnelige TVen. 9039215[/snapback] Det du nevner her blir jo det motsatte tilfellet av hva som er aktuelt i denne saken. Normalt går prisen på flat-TV'er (raskt) nedover, ikke oppover.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå