Vice Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Prisene på platene vil ikke forbrukerne merke i det lange løp. Om en plate i strømlinjeformet masseproduksjon koster 2 eller 3 kroner å produsere merker ikke sluttbrukerne. Det er ikke "oh no! blu-ray-filmene koster 201 kroner!!11!!" 9008169[/snapback] Prisene kan flate ut etterhvert men om dette skjer eller evt. hvor mye er det ingen som vet. Poenget er vel at det ikke er noe poeng i å kjøpe plater som er dyrere så lenge det ikke har noen reelle fordeler.(Tvert imot) Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ingen reelle fordeler? Nesten dobbel lagringskapasitet, nei det er vel ingen reell fordel? Bedre kopisikring er også en reell fordel for filmselskaper, selv om det kanskje ikke er det for deg. Personlig bryr jeg meg lite, da jeg aldri kopierte en eneste DVD. Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Du spiller på myter som faktisk ikke har hold i realiteten mtp. Bluray priser. Amazon fører statistikk med prisene de fører på de produktene de selger. http://www.eproductwars.com/dvd/index.cfm#10 Prisene for HD-DVD har nærmest konsekvent vært høyere. Det er det forbrukerne ser. Hvordan man kommer frem til denne prisen er knekkende likegyldig.. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ingen reelle fordeler? Nesten dobbel lagringskapasitet(...) Hvis du trenger lagringsplass av noe slag så skal du IKKE investere i en Blu-ray, dette er grunnen til det. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Ingen reelle fordeler? Nesten dobbel lagringskapasitet, nei det er vel ingen reell fordel? Bedre kopisikring er også en reell fordel for filmselskaper, selv om det kanskje ikke er det for deg. Personlig bryr jeg meg lite, da jeg aldri kopierte en eneste DVD. 9008315[/snapback] Og hvilken reell fordel er det med dobbel lagringskapasitet? Dagens HDDVD'er utnytter ikke på langt nær den tilgjengelige kapasiteten. Ser liksom ikke for meg at filmene kommer til å bli så fryktelig lengre i fremtiden. Vanlig DVD'er på bare 4,7gb lever fortsatt i beste velgående. BluRay som datalagringsmedia kommer neppe til å bli særlig aktuelt uansett, da det trolig vil ligge mye over prisen på vanlig HD'er. Mer lagringsplass er alltid "kjekt å ha" men den reelle nytten i dette tilfellet er mer obskur. BluRay er også i tillegg belemret med mye brukersperrer, som nevnt, og ønsker i tillegg også å låse kunden til bestemt marked slik at de ikke skal kunne kjøpe filmer der de selv måtte ønske. Slikt tull slipper man med HDDVD. Der kan man nå feks. kjøpe HDDVD'er fra USA for ca. 120kr. Eller man kan kjøpe BluRay'er her i Norge for ca. 220.. Og hva brukersperrer angår så har ikke akkurat Sony godt rykte på seg for behandling av ærlige kunder. I sin streben på å hindre kundenes rettigheter installerte de jo i sin tid tom. rootkits(!) på intetanede kunders utstyr. Så det at du aldri har kopiert en DVD er ikke nødvendigvis noe som gjør at du unngår trøbbel. Prisene for HD-DVD har nærmest konsekvent vært høyere. Det er det forbrukerne ser. Hvordan man kommer frem til denne prisen er knekkende likegyldig.. Hadde du lest hva jeg faktisk skrev så sa jeg at BluRay prisene har falt i den siste tiden(de siste månedene) for å kunne konkurrere med HDDVD prisen. (Se forøvrig også det jeg skrev over med å kunne kjøpe DVD'er hvor man vil...) Den eneste praktiske grunnen til at enkelte HDDVD'er er dyrere at noen av en eller annen grunn, kommer i såkalte "combo formater". Dvs. man får både den vanlige DVD versjonen pluss HD versjonen. Endret 5. juli 2007 av Vice Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Ingen reelle fordeler? Nesten dobbel lagringskapasitet(...) Hvis du trenger lagringsplass av noe slag så skal du IKKE investere i en Blu-ray, dette er grunnen til det. 9008463[/snapback] Når sa jeg at jeg trengte lagringsplass? At en blu-ray-brenner er dyr per dags dato har vel fint lite å gjøre med at jeg ser det som en fordel at formatet har større kapasitet. Det gir muligheter for større utvalg i lydformater, mer ekstramateriale o.s.v. Blu-ray har også andre bruksområder enn filmer, f.eks. spill. Ingen reelle fordeler? Nesten dobbel lagringskapasitet, nei det er vel ingen reell fordel? Bedre kopisikring er også en reell fordel for filmselskaper, selv om det kanskje ikke er det for deg. Personlig bryr jeg meg lite, da jeg aldri kopierte en eneste DVD. 9008315[/snapback] Og hvilken reell fordel er det med dobbel lagringskapasitet? Dagens HDDVD'er utnytter ikke på langt nær den tilgjengelige kapasiteten. Ser liksom ikke for meg at filmene kommer til å bli så fryktelig lengre i fremtiden. Vanlig DVD'er på bare 4,7gb lever fortsatt i beste velgående. BluRay som datalagringsmedia kommer neppe til å bli særlig aktuelt uansett, da det trolig vil ligge mye over prisen på vanlig HD'er. Mer lagringsformat er alltid "kjekt å ha" men den reelle nytten i dette tilfellet er mer obskur. BluRay er også i tillegg belemret med mye brukersperrer, som nevnt, og ønsker i tillegg også å låse kunden til bestemt marked slik at de ikke skal kunne kjøpe filmer der de selv måtte ønske. Slikt tull slipper man med HDDVD. Der kan man nå feks. kjøpe HDDVD'er fra USA for ca. 120kr. Eller man kan kjøpe BluRay'er her i Norge for ca. 220.. Og hva brukersperrer angår så har ikke akkurat Sony godt rykte på seg for behandling av ærlige kunder. I sin streben på å hindre kundenes rettigheter installerte de jo i sin tid tom. rootkits(!) på intetanede kunders utstyr. Så det at du aldri har kopiert en DVD er ikke nødvendigvis noe som gjør at du unngår trøbbel. Prisene for HD-DVD har nærmest konsekvent vært høyere. Det er det forbrukerne ser. Hvordan man kommer frem til denne prisen er knekkende likegyldig.. Hadde du lest hva jeg faktisk skrev så sa jeg at BluRay prisene har falt i den siste tiden(de siste månedene) for å kunne konkurrere med HDDVD prisen. (Se forøvrig også det jeg skrev over med å kunne kjøpe DVD'er hvor man vil...) 9008478[/snapback] Regionsfrihet er en fordel, men det er hovedsakelig entusiaster som benytter seg av den. Det er jo en grunn til at regionene eksisterer. Dagens filmer bruker på langt nær ikke plassen? Hva er det for slags tull? HD-film og ukomprimert lyd i flere formater tar MYE plass. For ikke å snakke om ekstramateriale og alt annet tull man kan velge å putte på. Behover for større lagringskapasitet i filmer og spill øker for hver dag som går. Det er da ingen tvil om at det er bedre med mer plass enn med mindre plass. Endret 5. juli 2007 av Geofrank Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Det er jo en grunn til at regionene eksisterer. 9008613[/snapback] Det er det. Og den grunnen er ene å alene for å kunne låse kundene og begrense deres muligheter i dagens marked. Det er absolutt ingen fordeler for en kunde å ha dette, kun ulemper. Dagens filmer bruker på langt nær ikke plassen? Hva er det for slags tull? HD-film og ukomprimert lyd i flere formater tar MYE plass. For ikke å snakke om ekstramateriale og alt annet tull man kan velge å putte på. Behover for større lagringskapasitet i filmer og spill øker for hver dag som går. Det er da ingen tvil om at det er bedre med mer plass enn med mindre plass. Så fortell meg da hvordan man idag med både full HDlyd & bilde & ekstras enda har plass til en egen SD versjon av filmen på dagens HDdvd'er? Er det fordi det er så lite plass? Dersom behovet hadde økt for hver dag som går hadde vanlige DVD'er vært en saga blott for lenge siden. Endret 5. juli 2007 av Vice Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ingen reelle fordeler? Nesten dobbel lagringskapasitet(...) Hvis du trenger lagringsplass av noe slag så skal du IKKE investere i en Blu-ray, dette er grunnen til det. 9008463[/snapback] Eg trur denne diskusjonen handlar om Bluray som filmformat...at ein får billigare lagring til PCen med harddiskar trur eg ikkje kjem som noko stor overrasking på so mange. Kay Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Målet med regioner er ikke å begrense kundene. Grunnen er at enkelte land er rikere enn andre, og at de rike må betale mer enn de fattige. Slik er det med de fleste produkter, men DVDer og spill er så enkle å importere at man velger å innføre regioner på dem. Selvfølgelig er det ikke bra for kundene, men filmstudioene ser dette som en fordel. Og et vinnende format er helt avhengig av å ha filmstudioene i ryggen. En gjennomsnitts forbruker vet rent lite om hva en sone er. Endret 5. juli 2007 av Geofrank Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Idiot. Målet er ikke å begrense kundene. Grunnen er at enkelte land er rikere enn andre, og at de rike må betale mer enn de fattige. Slik er det med de fleste produkter, men DVDer og spill er så enkle å importere at man velger å innføre regioner på dem. Selvfølgelig er det ikke bra for kundene, men filmstudioene ser dette som en fordel. Og et vinnende format er helt avhengig av å ha filmstudioene i ryggen. En gjennomsnitts forbruker vet rent lite om hva en sone er. 9008659[/snapback] Jeg tror jeg ville vært svært forsiktig med å kalle folk for idioter med tanke på det du selv sier. Så hvorfor skal en person med mer penger låses til et marked fordi han har mer penger? Skal kanskje en person med høyere årslønn måtte betale mer på Rimi for varene sine? Han har jo mer penger så det er jo bare rett og rimelig? Ville det ikke vært fint om Rimi kunne låst disse kundene til å betale en høyere pris? Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) @Vice Du snakkar om at Bluray er belemra med mange brukarsperrer. Eg har sett denne påstanden før, men har so langt ikkje fått nokon konkrete døme på kva dette omfattar. Alt eg har fått er spekulasjonar og skremselspropaganda. Den einaste konkrete brukarsperra eg kjenner til er regionskodinga, og den skal eg vere einig i at er plagsom. Heldigvis er mange Bluray-plater sonefrie, og i mi samling er dei fleste filmane kjøpt frå USA. Men det er klart, for oss forbrukarar hadde det nok vore betre om der ikkje var noko slik sperre, i alle fall ikkje mellom område med liknande prisnivå (som USA og Europa, til dømes). EDIT: Akkurat det med prisskilnadar mellom rikare og fattigare land er ikkje so vanskeleg å forstå, då. Dersom dei måtte sette samme pris over heile verda, ville han truleg bli "for låg" for oss, dvs. mindre enn vi er villige til å betale, noko som er bortkasta inntekter for filmselskapa, og for høg for fattigare land, noko som òg er bortkasta inntekter for filmselskapa. I følgje Publilius Syrus: "Everything is worth what its purchaser will pay for it." Det er ganske store skilnadar på kva folk er villig/i stand til å betale rundt omkring i verda. Kay Endret 5. juli 2007 av KayAU Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Du snakkar om at Bluray er belemra med mange brukarsperrer. Eg har sett denne påstanden før, men har so langt ikkje fått nokon konkrete døme på kva dette omfattar. Alt eg har fått er spekulasjonar og skremselspropaganda. Den einaste konkrete brukarsperra eg kjenner til er regionskodinga, og den skal eg vere einig i at er plagsom. Foreløpig er det ikke brukersperrene satt inn for fullt, da Sony taktisk nok, ikke ønsker å skremme bort kundene over til konkurrenten. Bluray har et vanlig lag med kryptering(dettte finnes også på HDdvd), i tillegg ligger det enda et lag med sperrer på Bluray som i tillegg til å sperre avspilling kan låse hele spilleren din dersom man forsøker å avspille en ikke-godkjent disk(Skjer dette kan man bli sittende med en verdiløs avspiller). Disse funksjonene er ennå ikke aktivert men vil komme når produsenten måtte ønske det. I tillegg har man også som nevnt sonesperrer som er aktivert på et mer sporadisk nivaå. Dvs. noen filmer har ikke sonesperrer og er like gode som en HDdvd'er. EDIT: Akkurat det med prisskilnadar mellom rikare og fattigare land er ikkje so vanskeleg å forstå, då. Dersom dei måtte sette samme pris over heile verda, ville han truleg bli "for låg" for oss, dvs. mindre enn vi er villige til å betale, noko som er bortkasta inntekter for filmselskapa, og for høg for fattigare land, noko som òg er bortkasta inntekter for filmselskapa. I følgje Publilius Syrus:"Everything is worth what its purchaser will pay for it." Det er ganske store skilnadar på kva folk er villig/i stand til å betale rundt omkring i verda. 9008742[/snapback] Så det er altså riktig at kunden skal låses av forhandleren/produsenten? Er det forhandleren som skal ha rett til å velge på vegne av kunden? Hvofor skal ikke kunden selv få velge hvor han vil gjøre forretninger? Er det bare produsenten som skal kunne nyte godt av valgfrihet ved å legge ned arbeidsplasser i et dyrt land, for så å flagge ut til et lavprisland? Når kunden så øsnker å kjøpe produktet fra et lavprisland så skal han hindres fra dette? Hvor ligger logikken? Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Foreløpig er det ikke brukersperrene satt inn for fullt, da Sony taktisk nok, ikke ønsker å skremme bort kundene over til konkurrenten. Bluray har et vanlig lag med kryptering(dettte finnes også på HDdvd), i tillegg ligger det enda et lag med sperrer på Bluray som i tillegg til å sperre avspilling kan låse hele spilleren din dersom man forsøker å avspille en ikke-godkjent disk(Skjer dette kan man bli sittende med en verdiløs avspiller). Disse funksjonene er ennå ikke aktivert men vil komme når produsenten måtte ønske det. Eg meiner fortsatt vi befinn oss i "spekulasjonar og skremeselspropaganda"-land. Om denne "låse heile spelaren"-funksjonen eksisterar (noko du gjerne må sannsynleggjere med ei kjelde), ser eg det som usannsynleg at dei ville våge å aktivere han, då 100 000 sinte kundar med ikkje-fungerande avspelarar fort kunne blitt eit PR-mareritt. (1)Så det er altså riktig at kunden skal låses av forhandleren/produsenten? (2)Er det forhandleren som skal ha rett til å velge på vegne av kunden? (3)Hvofor skal ikke kunden selv få velge hvor han vil gjøre forretninger? (4)Er det bare produsenten som skal kunne nyte godt av valgfrihet ved å legge ned arbeidsplasser i et dyrt land, for så å flagge ut til et lavprisland? (5)Når kunden så øsnker å kjøpe produktet fra et lavprisland så skal han hindres fra dette? (6)Hvor ligger logikken? 9009116[/snapback] 1. Produsentar og forhandlarar styrer distribusjonen av ting dei eig rettane til. 2. Velge kva då? 3. Fordi verken produsenten eller dei lokale forhandlarane er tente med at alle bestiller filmane sine frå Albania til 5 kroner stykk. Dette er bedrifter, målet deira er å tene pengar. 4. Øhh...nei, du kan godt få legge ned arbeidsplassar du òg, det er greit for meg. Diskuterar vi fortsatt film? 5. Det er vel det dei ønsker, ja. 6. Logikken ligg i å sjå skilnaden på "filmprodusentane" og NKP. Filmprodusentane har ikkje som mål å reformere verdsøkonomien, dei ønsker ganske enkelt å tene so mykje pengar som mogleg på det dei sel (filmar). Dette vart veldig masete, Vice. Kva med å stille færre, meir gjennomtenkte spørsmål neste gong? Kay Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Well put KayAU.. Tråden har forøvrig degenerert til nok en "slemme Sony" tråd.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Eg meiner fortsatt vi befinn oss i "spekulasjonar og skremeselspropaganda"-land. Om denne "låse heile spelaren"-funksjonen eksisterar (noko du gjerne må sannsynleggjere med ei kjelde), ser eg det som usannsynleg at dei ville våge å aktivere han, då 100 000 sinte kundar med ikkje-fungerande avspelarar fort kunne blitt eit PR-mareritt. Orker ikke å gå nærmer innpå dette med all DRM'en. At slikt har gått deg hus forbi er jo litt betenkelig, men det er jo nettopp det det spilles på. Den jevne kunde aner ikke hva han/hun er med på å støtte opp om (inntil det er for sent.) Men er her noen linker hvor du kan lese mer: (Det er ikke hyggelig lesning dessverre) http://yahoo.businessweek.com/technology/c...0526_680075.htm http://arstechnica.com/news.ars/post/20070...rtifies-bd.html http://www.boingboing.net/2006/05/23/hdmi_...anchurian_.html Og angående PR mareritt: 100.000 kunder var tydeligvis ikke nok til å hindre Sony til å forsøke å installere Rootkits hos alle kundene sine... (1)Så det er altså riktig at kunden skal låses av forhandleren/produsenten? (2)Er det forhandleren som skal ha rett til å velge på vegne av kunden? (3)Hvofor skal ikke kunden selv få velge hvor han vil gjøre forretninger? (4)Er det bare produsenten som skal kunne nyte godt av valgfrihet ved å legge ned arbeidsplasser i et dyrt land, for så å flagge ut til et lavprisland? (5)Når kunden så øsnker å kjøpe produktet fra et lavprisland så skal han hindres fra dette? (6)Hvor ligger logikken? 9009116[/snapback] 1. Produsentar og forhandlarar styrer distribusjonen av ting dei eig rettane til. 2. Velge kva då? 3. Fordi verken produsenten eller dei lokale forhandlarane er tente med at alle bestiller filmane sine frå Albania til 5 kroner stykk. Dette er bedrifter, målet deira er å tene pengar. 4. Øhh...nei, du kan godt få legge ned arbeidsplassar du òg, det er greit for meg. Diskuterar vi fortsatt film? 5. Det er vel det dei ønsker, ja. 6. Logikken ligg i å sjå skilnaden på "filmprodusentane" og NKP. Filmprodusentane har ikkje som mål å reformere verdsøkonomien, dei ønsker ganske enkelt å tene so mykje pengar som mogleg på det dei sel (filmar). Dette vart veldig masete, Vice. Kva med å stille færre, meir gjennomtenkte spørsmål neste gong? Kay 9009338[/snapback] 1. Så det er greit at fordi jeg er norsk så skal jeg låses ute fra verdensmarkedet bare fordi jeg er norsk? 2. Velge hvor jeg som kunde skal kunne kjøpe varene mine. 3. Andre bransjer klarer å selge produkter ute å legge kunstige låser i produktet. Synes du det burde vær slik at dersom jeg dro over til grensa for å kjøpe et brød der så skulle det være uspiselig her i Norge? Skal bilen min bryte sammen, pga. en innlagt sperrefunksjon, dersom jeg velger å kjøpe den fra Tyskland? 4. Siden du tydeligvis ikke tok poenget: Er det bare produsentene som skal nyte godt av et fritt marked og ikke forbrukerne? 5. Se spørsmålet mitt fra 3. Er det et slik marked du ønsker deg? 6. Og hvorfor skal dette gå på bekostning av forbrukernes rettigheter? Må man drive med skittent spill for å kunne tjene penger? Det du i praksis sier er at du ønsker større rettigheter til produsentene men mindre til konsumentene. Hvorfor er det så ille om alle har samme rettigheter egentlig? Spørmålene virker kanskje masete, men dersom du faktisk setter deg ned og tenker over dem i mer en 0,5 sek, vil du kanskje innse hva som ligger bak. Tråden har forøvrig degenerert til nok en "slemme Sony" tråd.. Evnen til kritisk å vurdere noe stopper en fra å automatisk støtte opp om noe bare fordi noen/noe er det de er. Endret 5. juli 2007 av Vice Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Idiot. Målet er ikke å begrense kundene. Grunnen er at enkelte land er rikere enn andre, og at de rike må betale mer enn de fattige. Slik er det med de fleste produkter, men DVDer og spill er så enkle å importere at man velger å innføre regioner på dem. Selvfølgelig er det ikke bra for kundene, men filmstudioene ser dette som en fordel. Og et vinnende format er helt avhengig av å ha filmstudioene i ryggen. En gjennomsnitts forbruker vet rent lite om hva en sone er. 9008659[/snapback] Jeg tror jeg ville vært svært forsiktig med å kalle folk for idioter med tanke på det du selv sier. Så hvorfor skal en person med mer penger låses til et marked fordi han har mer penger? Skal kanskje en person med høyere årslønn måtte betale mer på Rimi for varene sine? Han har jo mer penger så det er jo bare rett og rimelig? Ville det ikke vært fint om Rimi kunne låst disse kundene til å betale en høyere pris? 9008696[/snapback] Jeg editerte idiot-påstanden min vekk, men tydeligvis ikke kjapt nok. Beklager, men jeg blir provosert når folk er håpløse. Du spyr ut feilaktige påstander, de blir motbevist, så spyr du ut nye uten å innrømme at de forrige var feil. Nå bryter du diksusjonen over på noe helt annet enn den handlet om. Jeg har aldri påstått at regioner er bra for forbrukeren. Det er helt greit at du syns det er urimelig. Men du må da skjønne at det er helt uvesentlig. Det er ikke som om jeg liker regioner selv, men ser man det litt i perspektiv er det liten tvil om at det er bra for FORMATET. Apropos Rimi-eksemplet ditt, så er ikke det så langt unna hvordan det foregår i Norge. Rike personer betaler mer skatt enn de som tjener mindre. Slik er det bare. Microsoft Windows koster også langt mer i Norge ennn i Kina. Så hva er det du morer deg sånn med? Endret 5. juli 2007 av Geofrank Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) J Du spyr ut feilaktige påstander, de blir motbevist, så spyr du ut nye uten å innrømme at de forrige var feil. Da kan du jo forklare hva som egentlig har blitt motbevist her i tråden. Å komme med en annen mening er ikke det samme som å motbevise. Apropos Rimi-eksemplet ditt, så er ikke det så langt unna hvordan det foregår i Norge. Rike personer betaler mer skatt enn de som tjener mindre. Slik er det bare. Microsoft Windows koster også langt mer i Norge ennn i Kina. 9009595[/snapback] Så det at vi har progresiv skatt til staten er et argument for at private bedrifter skal gjøre det samme når de selger forbruksprodukter på butikken? Kan ikke Rimi bare lage egne prislapper på brødet: 10kr for dem som tjener 300k, for dem over koster brødet 15kr. Endret 5. juli 2007 av Vice Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Meninger kan variere, men du sa blant annet dette: Grunnen til at HDDVD er billigere er ene og alene produksjonskostnader. Subsidiering var du enig i. Istedet for et propertiært Sony format, som er befengt med masse brukersperrer av flere arter, Ikke propertiært nei. Poenget er vel at det ikke er noe poeng i å kjøpe plater som er dyrere så lenge det ikke har noen reelle fordeler.(Tvert imot) Mer lagringskapasistet er en reell fordel, uansett hvordan du vrir og vender på det. Så det at vi har progresiv skatt til staten er et argument for at private bedrifter skal gjøre det samme når de selger forbruksprodukter på butikken? Kan ikke Rimi bare lage egne prislapper på brødet: 10kr for dem som tjener 300k, for dem over koster brødet 15kr. Jeg sa jo at jeg ikke likte prispolitikken. Jeg sa at filmselskaper liker den. Er det veldig vanskelig å fatte? Hvorfor fortsetter du å mase? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ingen reelle fordeler? Nesten dobbel lagringskapasitet(...) Hvis du trenger lagringsplass av noe slag så skal du IKKE investere i en Blu-ray, dette er grunnen til det. 9008463[/snapback] Quote fra kommentar i artikkelen: Da CD brennerne kom kostet de rundt 18000, og hver plate kostet over 200 kroner... Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Orker ikke å gå nærmer innpå dette med all DRM'en. At slikt har gått deg hus forbi er jo litt betenkelig, men det er jo nettopp det det spilles på. Den jevne kunde aner ikke hva han/hun er med på å støtte opp om (inntil det er for sent.)Men er her noen linker hvor du kan lese mer: (Det er ikke hyggelig lesning dessverre) http://yahoo.businessweek.com/technology/c...0526_680075.htm Den eine lenka ville ha holdt (det er òg den einaste av dei tre som underbygger påstanden din). Men eg trur fortsatt ikkje det er sannsynleg at produsentane vil skru av ei mengde avspelarar utan vidare. Faktisk har eg sterke tvil om det i det heile tatt er lovleg. Og angåande den rootkit-greia, er det ingen tvil om at det var eit dårleg trekk av Sony, som dei fekk masse kjeft for. Det endte vel med at dei trakk tilbake CDane. Men det er ein viss skilnad på å legge inn dårleg designa kopisperrer og å med vilja å øydeleggje film-avspelarane til folk. Uansett, dette var ei anna sak, kanskje det er betre å halde oss til Bluray/HD-DVD? Dette kan bli ein lang diskusjon dersom vi skal diskutere historiene til dei forskjellige selskapa som er involverte. Sony er ikkje dei einaste her som har nokre skjelett i skapet... 1. Så det er greit at fordi jeg er norsk så skal jeg låses ute fra verdensmarkedet bare fordi jeg er norsk? Ja, Vice, det er akkurat det eg seier. Foreslår at du tek eit søk på Wikipedia etter "straw man argument". Sorry, dette gidd eg ikkje lenger. Kay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå