Gå til innhold

Skjermtrøbbel, på laptopen min


Anbefalte innlegg

Skjermen på pc-en min virker nesten ikke, kommer bare fram sånne farger

 

Lurer på om det er noen som har opplevd dette, eller vet hva det er før jeg tar den med til doktoren :p

 

EDIT: da har jeg endelig fått levert den hos expert, tar sikkert i 5-6 uker før jeg får den igjen :mad:

 

håper jeg slipper og betale noe :innocent:

Pc_en_min.bmp

Endret av bowlingman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

Koble til en ekstern skjerm om du har mulighet til det.

Viser det seg at alt fungerer da, må du bytte LCD-panel.

Viser deg seg at det fortsatt ikke fungerer, prøv å starte opp med VGA-kompatiblitet (F8 under oppstart (640x- Oppløsning)) og installer så drivere.

Lenke til kommentar
Heisann,

 

Koble til en ekstern skjerm om du har mulighet til det.

Viser det seg at alt fungerer da, må du bytte LCD-panel.

Viser deg seg at det fortsatt ikke fungerer, prøv å starte opp med VGA-kompatiblitet (F8 under oppstart (640x- Oppløsning)) og installer så drivere.

9001302[/snapback]

 

 

Takker, skal prøve det ^^

Lenke til kommentar
La meg (og andre) få vite hvordan det går når du har testet :)

9001346[/snapback]

 

Har testa med ekstern skjerm og det funka :D så da er det bare å ta den med til expert. Hvor mye koster et sånn nytt lcd-panel da?

Endret av bowlingman
Lenke til kommentar
Har testa med ekstern skjerm og det funka :D så da er det bare å ta den med til expert. Hvor mye koster et sånn nytt lcd-panel  da?

9001490[/snapback]

 

Det avhenger til en veldig stor grad av panelet. Hvilken oppløsning er det snakk om? (Dog, prisene på selve panelet er neppe særlig mye under 300USD og da uten arbeid for å bytte panel). Husk at det ikke nødvendigvis LCD-panelet som er ødelagt. Feilen kan være noe så trivielt som kabelen fra skjermkortet til panelet som er løs.

 

Forresten, hvis laptopen er nyere enn 5 år, kan du reklamere på feilen.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Har testa med ekstern skjerm og det funka :D så da er det bare å ta den med til expert. Hvor mye koster et sånn nytt lcd-panel  da?

9001490[/snapback]

 

Det avhenger til en veldig stor grad av panelet. Hvilken oppløsning er det snakk om? (Dog, prisene på selve panelet er neppe særlig mye under 300USD og da uten arbeid for å bytte panel). Husk at det ikke nødvendigvis LCD-panelet som er ødelagt. Feilen kan være noe så trivielt som kabelen fra skjermkortet til panelet som er løs.

 

Forresten, hvis laptopen er nyere enn 5 år, kan du reklamere på feilen.

9001551[/snapback]

 

kjøpe den 27 mai i 2006 så den er litt over et år

 

Jeg har ikke greie på hvordan jeg skifter sånn så det skal folka på expert få gjøre :D

 

Så lenge reklamasjonen gjelder trenger jeg å betale noe da?

Lenke til kommentar

Expert sender den nok videre til et annet eksternt verksted tipper jeg, som er sertifiserte til å skru på akkurat den typen maskiner.

 

Du har fortsatt også garanti på din maskin ville jeg regne med.

 

Hva slags HP-modell er dette? (Så ut som en HP-modell)

Lenke til kommentar
Expert sender den nok videre til et annet eksternt verksted tipper jeg, som er sertifiserte til å skru på akkurat den typen maskiner.

 

Du har fortsatt også garanti på din maskin ville jeg regne med.

 

Hva slags HP-modell er dette? (Så ut som en HP-modell)

9001602[/snapback]

 

HP pavilon dv5000

Lenke til kommentar
kjøpe den 27 mai i 2006 så den er litt over et år

 

Soleklart reklamasjonstilfelle. Og for guds skyld, ikke ta laptopen fra hverandre selv, når Expert er forpliktet til å gjøre det for deg.

 

Jeg har ikke greie på hvordan jeg skifter sånn så det skal folka på expert få gjøre :D

 

Så lenge reklamasjonen gjelder trenger jeg å betale noe da?

9001582[/snapback]

 

Så lenge du ikke har forårsaket feilen, skal avhjelpen skje uten kostnad for deg.

 

Det kan hende det vil lønne seg å ta en utskrift av de relevante delene av forbrukerkjøpsloven, når du skal til butikken for å levere laptopen til reparasjon. Dette er til orientering.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Et lite tips, ta backup av ting for du sender pcn avgårde. For om de finner ut at det er lettere og gi deg en ny/nyere pc så tar de ikke backup.

 

Grunden til at kan være lettere og gi deg ny pc er fordi at panelene er svindyre når man regner med arbeid og matrial kostnader. "Har hørt om de som tar over 4000kr bare for panelet"

Lenke til kommentar
Det er mye lettere å la dette gå under garanti og ikke reklamasjon. HP krever reklamasjonsbrev når det er utenfor garanti og du ønsker å reklamere.

9006455[/snapback]

 

Hva *HP* krever er totalt uinteressant for forbrukeren (som kan forholde seg til det salgsleddet han/hun måtte finne passende). Hvis garantien er "onsite", vil det nok være mer lønnsomt å kontakte HP direkte. Hvis garantien er "carry-in", er reklamasjonen klart å foretrekke, siden man har krav på erstatningsvare i tilfellet reparasjonen tar lengre tid enn 7 dager, noe som kan være pes å kreve, siden HP vil være nødt til å sende en slik erstatningsvare i posten, noe en fysisk butikk ikke trenger.

Lenke til kommentar
Det er mye lettere å la dette gå under garanti og ikke reklamasjon. HP krever reklamasjonsbrev når det er utenfor garanti og du ønsker å reklamere.

9006455[/snapback]

 

Hva *HP* krever er totalt uinteressant for forbrukeren (som kan forholde seg til det salgsleddet han/hun måtte finne passende). Hvis garantien er "onsite", vil det nok være mer lønnsomt å kontakte HP direkte. Hvis garantien er "carry-in", er reklamasjonen klart å foretrekke, siden man har krav på erstatningsvare i tilfellet reparasjonen tar lengre tid enn 7 dager, noe som kan være pes å kreve, siden HP vil være nødt til å sende en slik erstatningsvare i posten, noe en fysisk butikk ikke trenger.

9006724[/snapback]

Om de ikke godtar reklamasjonen eller whatever så investerer jeg i en ny pc

 

Hvis de ikke får gjort noe med det så skal de få høre hva jeg mener om dem

 

Garantien gikk ut i mai så men jeg har forsikting vet ikke om det hjelper. Funker vel bare hvis den er blitt skadet eller stjålet

Endret av bowlingman
Lenke til kommentar

Har hatt akkurat sammen feil på den bærbare til samboeren, sendte den først inn til rep. Kom tilbake tilsynelatende fikset og virket i et halvt år før det skjedde igjen.

 

Demonterte maskinen selv, fant ingen feil. Glemte å sette i batteriet, brukte bare strømkabelen og maskinen virka.

 

Virker som det er batteriet som gjør at skjermen ikke virker.Har prøvd å kjøre den både med og uten batteri siden jeg oppdaga dette.

 

Nå er det sånn at den bare virker på nettstrøm uten isatt batteri.

 

Startes maskinen med batteri er det bare kluss, utdrad, flimrette og uleselig bilde på skjermen. Funker helt fint med ekstern skjerm hele tiden.

 

Den bærbare pc'en er en Amitech Freenote 4232.

Lenke til kommentar
Om de ikke godtar reklamasjonen eller whatever så investerer jeg i en ny pc

 

Om de ikke godtar reklamasjonen, snakker du høfflig med den daglige lederen i butikken hvor du kjøpte laptopen, og forklarer at neste møte vil skje i regi av forbrukertvistutvalget, og møtet deretter vil ha advokater. Det blir *mye* dyrere for butikken. Det gjelder å være høfflig og saklig, og såfremt du ikke har voldet skaden på laptopen (type den falt først i gulvet og *så* sluttet panelet å virke), så står du *veldig* sterkt i et eventuelt rettsoppgjør.

 

Garantien gikk ut i mai så men jeg har forsikting vet ikke om det hjelper. Funker vel bare hvis den er blitt skadet eller stjålet

9019640[/snapback]

 

Litt forbrukeropplysning, fwiw: Det er to ting som spiller inn her -- garanti og reklamasjon. Garanti er noe HP gir av deres egen fri vilje. Retten til å reklamere på et produkt med mangler er lovfestet og ufravikelig (jfr. forbrukerkjøpsloven). Det er en kjennsgjerning at el-cheapo el-sjapper prøver seg med "åh nei, men garantien har jo gått ut"-trickset. Det besvares ganske så enkelt med "Jeg er ikke interessert i *garanti*, da jeg *reklamerer* på en vare med mangel". Det hjelper å ha en utskrift av de relevante delene av forbrukerkjøpsloven.

 

Ut fra informasjonen du har presentert, er dette et soleklart reklamasjonstilfelle. Gå gjennom forbrukerkjøpsloven og sidene til forbrukerrådet. Så oppsøk butikken.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Om de ikke godtar reklamasjonen, snakker du høfflig med den daglige lederen i butikken hvor du kjøpte laptopen, og forklarer at neste møte vil skje i regi av forbrukertvistutvalget, og møtet deretter vil ha advokater. Det blir *mye* dyrere for butikken. Det gjelder å være høfflig og saklig, og såfremt du ikke har voldet skaden på laptopen (type den falt først i gulvet og *så* sluttet panelet å virke), så står du *veldig* sterkt i et eventuelt rettsoppgjør.

 

Omg, hadde du virkelig gjort det for en laptop til 8000?

 

Nesten så jeg må le...

 

Om jeg må betale 4000 for å få reparert den så gjør jeg det.. det er verdt det når den bare er et år

 

Skal ta den med til expert igjen over helga, var der i går, men de fleste hadde ferie så må vente til over helga...

Lenke til kommentar
Omg, hadde du virkelig gjort det for en laptop til 8000?

 

Ja, det hadde jeg gjort. (OTOH, jeg har en thinkpad med onsite service, så problemstillingen er litt uaktuell). Dette minner om en historie jeg kjenner til, der en håndverker lot være å fullføre jobben ("mangelen" ble estimert til 1000NOK) og etter gjentatte runder med "vær så snill, rett dette opp", gikk saken til namsmannen. Enden på visa ble tvangssalget av huset, for å kreve inn 17'000NOK som ble sluttsummen, inkludert alle gebyrer. Det ville ha vært *mye* enklere for vedkommende å bare ha fullført jobben. Gjør det man er forpliktet til, eller miste huset -- tough call.

 

Nesten så jeg må le...

 

Om jeg må betale 4000 for å få reparert den så gjør jeg det.. det er verdt det når den bare er et år

 

Altså, hvis du liker å få betalt for ting du ikke må betale for, sett i gang. Jeg poengterer bare at du ikke trenger det.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...