Opelduude Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Skjermen på pc-en min virker nesten ikke, kommer bare fram sånne farger Lurer på om det er noen som har opplevd dette, eller vet hva det er før jeg tar den med til doktoren EDIT: da har jeg endelig fått levert den hos expert, tar sikkert i 5-6 uker før jeg får den igjen håper jeg slipper og betale noe Pc_en_min.bmp Endret 13. juli 2007 av bowlingman Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Heisann, Koble til en ekstern skjerm om du har mulighet til det. Viser det seg at alt fungerer da, må du bytte LCD-panel. Viser deg seg at det fortsatt ikke fungerer, prøv å starte opp med VGA-kompatiblitet (F8 under oppstart (640x- Oppløsning)) og installer så drivere. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Heisann, Koble til en ekstern skjerm om du har mulighet til det. Viser det seg at alt fungerer da, må du bytte LCD-panel. Viser deg seg at det fortsatt ikke fungerer, prøv å starte opp med VGA-kompatiblitet (F8 under oppstart (640x- Oppløsning)) og installer så drivere. 9001302[/snapback] Takker, skal prøve det ^^ Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 La meg (og andre) få vite hvordan det går når du har testet Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) La meg (og andre) få vite hvordan det går når du har testet 9001346[/snapback] Har testa med ekstern skjerm og det funka så da er det bare å ta den med til expert. Hvor mye koster et sånn nytt lcd-panel da? Endret 4. juli 2007 av bowlingman Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Har testa med ekstern skjerm og det funka så da er det bare å ta den med til expert. Hvor mye koster et sånn nytt lcd-panel da? 9001490[/snapback] Det avhenger til en veldig stor grad av panelet. Hvilken oppløsning er det snakk om? (Dog, prisene på selve panelet er neppe særlig mye under 300USD og da uten arbeid for å bytte panel). Husk at det ikke nødvendigvis LCD-panelet som er ødelagt. Feilen kan være noe så trivielt som kabelen fra skjermkortet til panelet som er løs. Forresten, hvis laptopen er nyere enn 5 år, kan du reklamere på feilen. Endret 4. juli 2007 av zotbar1234 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Har testa med ekstern skjerm og det funka så da er det bare å ta den med til expert. Hvor mye koster et sånn nytt lcd-panel da? 9001490[/snapback] Det avhenger til en veldig stor grad av panelet. Hvilken oppløsning er det snakk om? (Dog, prisene på selve panelet er neppe særlig mye under 300USD og da uten arbeid for å bytte panel). Husk at det ikke nødvendigvis LCD-panelet som er ødelagt. Feilen kan være noe så trivielt som kabelen fra skjermkortet til panelet som er løs. Forresten, hvis laptopen er nyere enn 5 år, kan du reklamere på feilen. 9001551[/snapback] kjøpe den 27 mai i 2006 så den er litt over et år Jeg har ikke greie på hvordan jeg skifter sånn så det skal folka på expert få gjøre Så lenge reklamasjonen gjelder trenger jeg å betale noe da? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Expert sender den nok videre til et annet eksternt verksted tipper jeg, som er sertifiserte til å skru på akkurat den typen maskiner. Du har fortsatt også garanti på din maskin ville jeg regne med. Hva slags HP-modell er dette? (Så ut som en HP-modell) Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Expert sender den nok videre til et annet eksternt verksted tipper jeg, som er sertifiserte til å skru på akkurat den typen maskiner. Du har fortsatt også garanti på din maskin ville jeg regne med. Hva slags HP-modell er dette? (Så ut som en HP-modell) 9001602[/snapback] HP pavilon dv5000 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) kjøpe den 27 mai i 2006 så den er litt over et år Soleklart reklamasjonstilfelle. Og for guds skyld, ikke ta laptopen fra hverandre selv, når Expert er forpliktet til å gjøre det for deg. Jeg har ikke greie på hvordan jeg skifter sånn så det skal folka på expert få gjøre Så lenge reklamasjonen gjelder trenger jeg å betale noe da? 9001582[/snapback] Så lenge du ikke har forårsaket feilen, skal avhjelpen skje uten kostnad for deg. Det kan hende det vil lønne seg å ta en utskrift av de relevante delene av forbrukerkjøpsloven, når du skal til butikken for å levere laptopen til reparasjon. Dette er til orientering. Endret 4. juli 2007 av zotbar1234 Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det er mye lettere å la dette gå under garanti og ikke reklamasjon. HP krever reklamasjonsbrev når det er utenfor garanti og du ønsker å reklamere. Lenke til kommentar
Locci Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Et lite tips, ta backup av ting for du sender pcn avgårde. For om de finner ut at det er lettere og gi deg en ny/nyere pc så tar de ikke backup. Grunden til at kan være lettere og gi deg ny pc er fordi at panelene er svindyre når man regner med arbeid og matrial kostnader. "Har hørt om de som tar over 4000kr bare for panelet" Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det er mye lettere å la dette gå under garanti og ikke reklamasjon. HP krever reklamasjonsbrev når det er utenfor garanti og du ønsker å reklamere. 9006455[/snapback] Hva *HP* krever er totalt uinteressant for forbrukeren (som kan forholde seg til det salgsleddet han/hun måtte finne passende). Hvis garantien er "onsite", vil det nok være mer lønnsomt å kontakte HP direkte. Hvis garantien er "carry-in", er reklamasjonen klart å foretrekke, siden man har krav på erstatningsvare i tilfellet reparasjonen tar lengre tid enn 7 dager, noe som kan være pes å kreve, siden HP vil være nødt til å sende en slik erstatningsvare i posten, noe en fysisk butikk ikke trenger. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Det er mye lettere å la dette gå under garanti og ikke reklamasjon. HP krever reklamasjonsbrev når det er utenfor garanti og du ønsker å reklamere. 9006455[/snapback] Hva *HP* krever er totalt uinteressant for forbrukeren (som kan forholde seg til det salgsleddet han/hun måtte finne passende). Hvis garantien er "onsite", vil det nok være mer lønnsomt å kontakte HP direkte. Hvis garantien er "carry-in", er reklamasjonen klart å foretrekke, siden man har krav på erstatningsvare i tilfellet reparasjonen tar lengre tid enn 7 dager, noe som kan være pes å kreve, siden HP vil være nødt til å sende en slik erstatningsvare i posten, noe en fysisk butikk ikke trenger. 9006724[/snapback] Om de ikke godtar reklamasjonen eller whatever så investerer jeg i en ny pc Hvis de ikke får gjort noe med det så skal de få høre hva jeg mener om dem Garantien gikk ut i mai så men jeg har forsikting vet ikke om det hjelper. Funker vel bare hvis den er blitt skadet eller stjålet Endret 6. juli 2007 av bowlingman Lenke til kommentar
renron Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Har hatt akkurat sammen feil på den bærbare til samboeren, sendte den først inn til rep. Kom tilbake tilsynelatende fikset og virket i et halvt år før det skjedde igjen. Demonterte maskinen selv, fant ingen feil. Glemte å sette i batteriet, brukte bare strømkabelen og maskinen virka. Virker som det er batteriet som gjør at skjermen ikke virker.Har prøvd å kjøre den både med og uten batteri siden jeg oppdaga dette. Nå er det sånn at den bare virker på nettstrøm uten isatt batteri. Startes maskinen med batteri er det bare kluss, utdrad, flimrette og uleselig bilde på skjermen. Funker helt fint med ekstern skjerm hele tiden. Den bærbare pc'en er en Amitech Freenote 4232. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Om de ikke godtar reklamasjonen eller whatever så investerer jeg i en ny pc Om de ikke godtar reklamasjonen, snakker du høfflig med den daglige lederen i butikken hvor du kjøpte laptopen, og forklarer at neste møte vil skje i regi av forbrukertvistutvalget, og møtet deretter vil ha advokater. Det blir *mye* dyrere for butikken. Det gjelder å være høfflig og saklig, og såfremt du ikke har voldet skaden på laptopen (type den falt først i gulvet og *så* sluttet panelet å virke), så står du *veldig* sterkt i et eventuelt rettsoppgjør. Garantien gikk ut i mai så men jeg har forsikting vet ikke om det hjelper. Funker vel bare hvis den er blitt skadet eller stjålet 9019640[/snapback] Litt forbrukeropplysning, fwiw: Det er to ting som spiller inn her -- garanti og reklamasjon. Garanti er noe HP gir av deres egen fri vilje. Retten til å reklamere på et produkt med mangler er lovfestet og ufravikelig (jfr. forbrukerkjøpsloven). Det er en kjennsgjerning at el-cheapo el-sjapper prøver seg med "åh nei, men garantien har jo gått ut"-trickset. Det besvares ganske så enkelt med "Jeg er ikke interessert i *garanti*, da jeg *reklamerer* på en vare med mangel". Det hjelper å ha en utskrift av de relevante delene av forbrukerkjøpsloven. Ut fra informasjonen du har presentert, er dette et soleklart reklamasjonstilfelle. Gå gjennom forbrukerkjøpsloven og sidene til forbrukerrådet. Så oppsøk butikken. Endret 6. juli 2007 av zotbar1234 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Om de ikke godtar reklamasjonen, snakker du høfflig med den daglige lederen i butikken hvor du kjøpte laptopen, og forklarer at neste møte vil skje i regi av forbrukertvistutvalget, og møtet deretter vil ha advokater. Det blir *mye* dyrere for butikken. Det gjelder å være høfflig og saklig, og såfremt du ikke har voldet skaden på laptopen (type den falt først i gulvet og *så* sluttet panelet å virke), så står du *veldig* sterkt i et eventuelt rettsoppgjør. Omg, hadde du virkelig gjort det for en laptop til 8000? Nesten så jeg må le... Om jeg må betale 4000 for å få reparert den så gjør jeg det.. det er verdt det når den bare er et år Skal ta den med til expert igjen over helga, var der i går, men de fleste hadde ferie så må vente til over helga... Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Omg, hadde du virkelig gjort det for en laptop til 8000? Ja, det hadde jeg gjort. (OTOH, jeg har en thinkpad med onsite service, så problemstillingen er litt uaktuell). Dette minner om en historie jeg kjenner til, der en håndverker lot være å fullføre jobben ("mangelen" ble estimert til 1000NOK) og etter gjentatte runder med "vær så snill, rett dette opp", gikk saken til namsmannen. Enden på visa ble tvangssalget av huset, for å kreve inn 17'000NOK som ble sluttsummen, inkludert alle gebyrer. Det ville ha vært *mye* enklere for vedkommende å bare ha fullført jobben. Gjør det man er forpliktet til, eller miste huset -- tough call. Nesten så jeg må le... Om jeg må betale 4000 for å få reparert den så gjør jeg det.. det er verdt det når den bare er et år Altså, hvis du liker å få betalt for ting du ikke må betale for, sett i gang. Jeg poengterer bare at du ikke trenger det. Endret 7. juli 2007 av zotbar1234 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Altså, hvis du liker å få betalt for ting du ikke må betale for, sett i gang. Jeg poengterer bare at du ikke trenger det. 9022958[/snapback] Tenkt meg en mellomting da ^^ Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Nå har jeg levert den på expert og de har sendt den så da er det bare å vente og se hva som kommer til å skje, skal ei uke til Danmark og forventer at den er ferdig når vi kommer tilbake for da har de hatt den i 2,5 uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå