Gå til innhold

Wacom- vs. Trust-tegnebrett

Gjest Yoshi

Anbefalte innlegg

Gjest Yoshi

Jeg er ute etter et bra tegnebrett jeg skal bruke til å få tegninger på ark over på pc. Tittet litt i prisguiden og fant dette som så ut som så ganske bra ut. Også går det an å legge en tegning under tegnebrettet så man kan tegne oppå gamle tegninger helt perfekt. Så meget bra ut!

Men jeg har hørt at Wacom er det beste merket. Og i prisguiden var det bare Trust- og Wacom-tegnebrett, men Wacom-brettene i samme størrelse kostet flere tusen kroner mer! Og jeg er ikke profesjonell og det skal kun brukes til tegning, så jeg har lite lyst til å svi at 3000kr, som sikkert er forståelig.

Ikke har jeg funnet ut om det går an å legge bilder og tegninger under tegneflaten på Wacom-brett heller.

Så ja, jeg lurer egentlig bare på om forskjellene mellom disse to produsentene har noe særlig å si for en liten forbruker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

På mitt Wacom Graphire4 kan man også legge inn tegninger under overlaget over selve tegnebrettet. Wacom er kanskje dyrere, men i mine øyne verdt det. Funker som en drøm og har veldig god overflate. Har egentlig ikke mye mer å si pga. at jeg vil ende opp som Wacom-fanboy.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
På mitt Wacom Graphire4 kan man også legge inn tegninger under overlaget over selve tegnebrettet. Wacom er kanskje dyrere, men i mine øyne verdt det. Funker som en drøm og har veldig god overflate. Har egentlig ikke mye mer å si pga. at jeg vil ende opp som Wacom-fanboy.

9002853[/snapback]

Takk for svar! Har noen spørsmål.

Har du prøvd og sammenliknet med et Trust-brett av samme størrelse? Hvis ikke, på hvilket grunnlag sier du at Wacom er verdt pengene?

Og kan du si noe om din bruk av brettet? F.eks. om du bruker det til litt småtegning iblant eller til profesjonell design?

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Har du prøvd og sammenliknet med et Trust-brett av samme størrelse? Hvis ikke, på hvilket grunnlag sier du at Wacom er verdt pengene?

Og kan du si noe om din bruk av brettet? F.eks. om du bruker det til litt småtegning iblant eller til profesjonell design?

:)

9002923[/snapback]

1. Jeg har dessverre ikke sammenlignet med en Trust, annet enn på pris og meninger. Jeg kom frem til at Wacom hadde flest positive annmeldelser og større markedsandel. Jeg sier at Wacom er verdt pengene fordi:

- Overflaten er veldig god

- Pennen fungerer ypperlig

- I Vista kan man skrive for hånd i Word o.l. (kun engelsk for øyeblikket, men men)

- Det fungerer topp

2. Jeg driver med bildemanipulering, retusjering av bilder i Photoshop og tegning i Corel Painter X. :)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Ok.. Vel, om noen har erfaringer med Trust-brett, så skrik ut!

Og jeg har prøvd dette, det var en drøm. Men det var veldig avansert og langt mer enn jeg trenger!

Skal bare brukes til å skisse enkle papirtegninger. (Stort sett av Kirbyer og slikt, skal brukes til animasjon)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Ok.. Vel, om noen har erfaringer med Trust-brett, så skrik ut!

Og jeg har prøvd dette, det var en drøm. Men det var veldig avansert og langt mer enn jeg trenger!

Skal bare brukes til å skisse enkle papirtegninger. (Stort sett av Kirbyer og slikt, skal brukes til animasjon)

9003307[/snapback]

Se etter Wacom Graphire4, fungerer like fint til en mindre pris.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg er ute etter et bra tegnebrett jeg skal bruke til å få tegninger på ark over på pc. Tittet litt i prisguiden og fant dette som så ut som så ganske bra ut. Også går det an å legge en tegning under tegnebrettet så man kan tegne oppå gamle tegninger helt perfekt. Så meget bra ut!

Men jeg har hørt at Wacom er det beste merket. Og i prisguiden var det bare Trust- og Wacom-tegnebrett, men Wacom-brettene i samme størrelse kostet flere tusen kroner mer! Og jeg er ikke profesjonell og det skal kun brukes til tegning, så jeg har lite lyst til å svi at 3000kr, som sikkert er forståelig.

Ikke har jeg funnet ut om det går an å legge bilder og tegninger under tegneflaten på Wacom-brett heller.

Så ja, jeg lurer egentlig bare på om forskjellene mellom disse to produsentene har noe særlig å si for en liten forbruker?

Hei! jeg har akkurat det tegnebrettet, og er veldig fornøyd med det. det har små felt øverst på tegneflaten som fungerer som snarveier når du trykker på dem med pennen, som for eksempel klipp ut, lim inn, kopier, ny, åpne fil osv. det eneste er kanskje at pennen dirrer litt, men jeg tror det er bare noe feil med den pennen jeg har. også er den trådløde musa som kommer sammen med den litt treig, men det er ikke noe stort problem. jeg har prøvd et wacom-tegnebrett, og det er egentlig mest at det ser mer elegant ut. jeg mener også at wacom-tegnebrett blir varme etter at de er brukt en stund (det ble ivertfall det jeg prøvde) mens det jeg har ikke blir varmt. Jeg anbefaler det tegnebrettet! det er billig, fungerer bra og er lett å forstå seg på! :D

Lenke til kommentar

Min erfaring: Trust brettene er så dårlige at du vil angre fort.

Jeg trodde jeg skulle være lur og spare litt ved å kjøpe meg et Trust brett for en stund tilbake. Følsomheten oppleves ikke i nærheten av det et godt wacom brett presterer. Det tok 3 dager med bruk før pennen begynte å fuske, og til slutt gav den helt opp.

Nå bruker jeg mest et Intous brett (a5 wide special edition)og det er en verden av forskjell :)

Lenke til kommentar

Jeg har wacom tegnebrett, og jeg digger det :)

På min kan man ta av hardplasten og legge et bilde under hvis man vil det. Dessuten er pennen ganske god å holde i når man har vendt seg til det, for jeg fikk veldig vondt i fingrene de første ukene, men det gikk heldigvis over, og nå kan jeg bruke den så mange tilmer jeg vil uten å få vondt. Desuten er overflaten veldig digg, og pennen sklir ikke.

Brettet kan føle 512 leveler med trykk, så det er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...