Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg lurte på hva deres syn på FujiFil FinePix 2800z og s304z er?

Jeg kjøper mest sannsynlig et av disse, men får ikke helt bestemt meg.. Jeg er ikke veldig erfaren med digitalkameraer, men kommer til å bruke det mye. Tar mye "action" bilder, snowboard osv. Men blir nok også en god del portrett bilder.

2800z har jo bare 2mpix, men det er mulig det holder, er ikke helt sikker.. synspunkter?

Alle svar tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

Jeg kjøper mest sannsynlig et av disse, men får ikke helt bestemt meg.. Jeg er ikke veldig erfaren med digitalkameraer, men kommer til å bruke det mye. Tar mye "action" bilder, snowboard osv. Men blir nok også en god del portrett bilder.

2800z har jo bare 2mpix, men det er mulig det holder, er ikke helt sikker.. synspunkter?

2800 z gir deg mye for pengene. Hvor ofte forstørrer du 10x15 bilder

med ditt vanlige kamera? Hvis svaret er nesten aldri, så er 2 MP nok. Gå i en fotobutikk og se på prøvebilder som er laget med 2 MP i større format enn 10x15, og se om det ikke er helt akseptabelt, selv med 2 MP. Det ser faktisk helt OK ut. Skal du absolutt skrive ut bilder på hjemmeprinteren i A4 format, så trenger du kanskje dobbelt så mye pixler for å få det bra.

Har du råd, så er S304 selvsagt bedre. Om ikke annet for det nye kortformatet, og lysstyrkejustering på displayet.

Lenke til kommentar
Heisann,

OBS... mange kameraer, deriblandt disse, fryser søkerbildet mens

eksponeringen jobber. Da må du enten forhåndseksponere (trykke knappen halvt ned på forhånd), eller sikte i blinda etter bevegelige mål.

Det kan derfor være litt vanskelig å ta actionbilder med disse. Da er optisk søker bedre.

Kameraene er ikke håpløse. Man trenger bare litt mer trening med dem enn ellers.

Lenke til kommentar

Takker for svarene, noen som vet ca hvor lang tid eksponeringen jobber før bildet blir tatt. Jeg har prøvd å ta actionbilder med andre digitale kameraer som ofte har vært helt håpløse pga tiden det tar, man må jo ofte gjette i hytt og gevær. Men jeg har lest at disse skal være veldig raske, men er det fortsatt vanskelig å ta slike bilder? Hvis ja, hva er alternativene til disse to kameraene på det området?

Lenke til kommentar
Takker for svarene, noen som vet ca hvor lang tid eksponeringen jobber før bildet blir tatt. Jeg har prøvd å ta actionbilder med andre digitale kameraer som ofte har vært helt håpløse pga tiden det tar, man må jo ofte gjette i hytt og gevær. Men jeg har lest at disse skal være veldig raske, men er det fortsatt vanskelig å ta slike bilder? Hvis ja, hva er alternativene til disse to kameraene på det området?

Nå har jeg ikke fått tatt så mye bilder ute ennå, men i godt lys er

det ikke noe problem. Fordelen med S304 og 2800 er at de beholder

lysstyrken når du zoomer. Noen kamera mister mye lys så snart du

zoomer. Lite lys = treg autofokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...