Gå til innhold

PHP-database eller hva?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest og lært så øyet er stort og vått, både om php og mysql, - men noe må ha gått meg hus forbi, for jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg kan bruke php/database ( selv om jeg er rimelig kløpper i Access), til f.eks. og oppdatere artikler på en hjemmeside, -og om mulig, enda bedre: rotere dem slik som f.eks. på www.olavsrosa. no.

Jeg ønsker

- primært å legge til / oppdatere hjemmesider uten å måtte redigere hele siden (oppnås med php include antar jeg?)

- fornye innhold på forsiden (hver gang siden lastes, eller med ett eller annet tidskriterium)

Kan noen fortelle meg hvilke teknikker som brukes, og om det fins eksempler på akkurat dette noe sted?

javascript:emoticon(':hmm:')

smilie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første eksempel her viser hvordan man henter ut av databasen.

http://no2.php.net/mysql

For å legge inn innhold i databasen så bruker du en annen spørring, som heter INSERT. Disse spørringene er del av et annet språk (som også kan brukes i Access), som heter SQL.

For å oppdatere informasjon som allerede ligger i databasen bruker du en spørring som starter med UPDATE. For å slette noe fra databasen bruker du DELETE. Denne burde du være veldig forsiktig med før du prøver deg for mye frem, du kan risikere å slette all infoen du har i databasen om du ikke bruker WHERE som angir HVA som skal slettes.

Du kan lese mer om disse spørringene hos mysql(som er et populært alternativ til MSSQL (access)):

INSERT

UPDATE

DELETE

Virker som du trenger et lite kræsjkurs (bare å kaste seg ut i det forsåvidt).

Denne siden kan være et greit startsted.

Lenke til kommentar
Første eksempel her viser hvordan man henter ut av databasen.

http://no2.php.net/mysql

For å legge inn innhold i databasen så bruker du en annen spørring, som heter INSERT. Disse spørringene er del av et annet språk (som også kan brukes i Access), som heter SQL.

For å oppdatere informasjon som allerede ligger i databasen bruker du en spørring som starter med UPDATE. For å slette noe fra databasen bruker du DELETE. Denne burde du være veldig forsiktig med før du prøver deg for mye frem, du kan risikere å slette all infoen du har i databasen om du ikke bruker WHERE som angir HVA som skal slettes.

Du kan lese mer om disse spørringene hos mysql(som er et populært alternativ til MSSQL (access)):

INSERT

UPDATE

DELETE

Virker som du trenger et lite kræsjkurs (bare å kaste seg ut i det forsåvidt).

Denne siden kan være et greit startsted.

9001194[/snapback]

... trenger visst mer enn et kræsjkurs...., hvis jeg må skrive insert og update og delete hver gang, skjønner jeg ikke vitsen....

Men den linken til Sindres sider er interessant. Kanskje jeg skjønner litt mer etter å ha studert dem. Tusen takk.

Lenke til kommentar

INSERT, UPDATE og DELETE brukers bare om du skal putte noe inn, eller fjerne noe fra databasen.

For å vise innholdet bruker man SELECT.

En typisk spørring kan være noe slikt

SELECT innhold, tittle, forfatter, timestamp FROM sideinnhold WHERE sidenavn=noe

Som du igjen henter ut i PHP, og skriver ut til brukeren.

Istede for at vi skal skrive side opp og side ned om dette, så foreslår jeg heller at du kan titte på et par videoer, som hvertfall jeg har funnet mye hjelp i.

Start med denne, og forsett med resten av delene(http://www.sampsonresume.com/) om du forsto noe av den første videoen :)

Endret av M4rTiN
Lenke til kommentar
INSERT, UPDATE og DELETE brukers bare om du skal putte noe inn, eller fjerne noe fra databasen.

SELECT innhold, tittle, forfatter, timestamp FROM sideinnhold WHERE sidenavn=noe

Istede for at vi skal skrive side opp og side ned om dette, så foreslår jeg heller at du kan titte på et par videoer, som hvertfall jeg har funnet mye hjelp i.

Start med denne, og forsett med resten av delene(http://www.sampsonresume.com/) om du forsto noe av den første videoen :)

9007834[/snapback]

Dette skal jeg sjekke på hjemme-pc'en i kveld. Takk for tipset!

Lenke til kommentar

9007834[/snapback]

Dette skal jeg sjekke på hjemme-pc'en i kveld. Takk for tipset!

9014456[/snapback]

De videoene er alt! Svaret på alle mine (og mange andres) spørsmål! Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...