Gå til innhold

hjemmekino til rundt 5000?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg sjekka brukermanualene på flere av Denon-receiverene, og det viste seg at det var ikke spesielt strømsterke. De flesta hadde strømforbruk opp gitt til rundt 500 watt.

9106021[/snapback]

Noe som holder til å drive anlegget trådstarter har i tankene.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

ja jeg tror jeg burde stoppe der jeg er nå.. ca 8000 for alt er fint..

går det mye til kabler? er det noen forskjeller eller anbefalinger der?

EDIT: er det forresten noen som har noen gode forslag til hvor jeg kan finne noen fete tv-bord? finner bare grelle bord til 3000.. vil bare ha et enkelt lite sort tv-bord med plass til xbox, reciever og tv-dekoder...

Endret av johnterje
Lenke til kommentar

Dali Concept CT tenker du på?

Joda, er en fin kombinasjon det.

Den har samme følsomhet som Dynavoice F6 også, så det passer bra.

Riktignok 8Ohm impedanse mot F6s 4, men det blir recieverens problem, ikke noe du trenger bry deg med :p

For meg ser det ut som en ypperlig pakke.

Kommer på rundt 7000 kr, pluss kabler og frakt.

Kjøp nå inderlig noen gode kabler til høyttlerene, og ikke bruk de "telefonkablene" som eventuellt skulle følge med.

Tror QED Original kan være ypperlige.

Har selv QED Silver Anniversary til 75kr meteren og angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte noe som for meg virket som dyre kabler.

Du har Argon 5301 som et litt rimeligere alternaltiv som fortsatt er bedre enn eventuelle medfølgende kabler.

Invester også i Bananplugger og spar deg selv for mye stress når du skal flytte rundt på ledninger og høyttalere.

Er utrolig mye enklere å bare dra ut en plugg enn å skru og knotes med en løs ledning.

I tillegg er det mye mer holdbart med en plugg i lengden, dersom du løsner og fester kabelen et par ganger.

Disse og disse er i utgangspunktet så godt som like. Fikk ikke beskjed om noen spesifik forskjell da jeg ble stilt for valget, men ser nå at de med plastikk gir beskyttelse mot uforutsete ting som kan skape kontakt mellom pluggene og kortslutte dem.

Men hvor ofte roter du med et skrujern bak ved forsterkeren mens du ser film eller hører musikk?

Vær obs på at det vil koste deg 600kr med plugger til alle høyttalerene.

Det går fire Plugger per kabel.

Du kan slippe unna med halvparten hvis du vil la kabelen stå fast i f.eks. høyttaleren.

Men kjøper du ting hos Hi-Fi Klubben gir de deg som regel en pakkeløsning.

Jeg fikk litt salgspris på varer som skulle på salg om noen uker og en del meter høyttalerledning på kjøpet.

Sparte med rundt 1500kr på et anlegg som til slutt havna under 7000kr.

Det forutsetter at du møter opp på butikken og godsnakker litt med han i kasssa, prater litt om felles interesser osv :p

EDIT: var visst en del som svarte mens jeg holdt på å skrive ja :hmm:

Kabel fra Biltema\Clas vet jeg ikk eom jeg ville brukt penger på, kjøp noe skikkelig hvis du først skal ha noe.

Kabel skal ikke koste deg over 500kr; du får plenty med kabel hvis du kjøper Argon kabelen til 22kr meteren. Bedre enn det er ikke nødvendig, selv om du muligens vil få såvidt merkbart mer fylde i lyden av QED kabelen til 35kr meteren.

Regn ut grovt hvor mange meter du trenger og se selv.

TV-bord kan du vel nesten lage selv. Bare å kjøpe seg hobbyplater på Biltema og snekre selv. Skal ikke så mye verktøy eller ferdigheter til for at det blir fint.

Det dyreste med bordet blir i så fall å lakke\beise\male det etterpå.

Såklart avhengig av hvor mye materiale du skal bruke.

Kan sikkert hjelpe deg med et design og en kjapp guide hvis det skulle bli aktuellt.

Et ferdig TV-bord som ser pent ut og som har plass til Centerhøyttaler, reciever og XBox koster ofte oppimot den prisen du nevner desværre.

De skal jo tjene litt penger disse møbeldesignerene også.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

I første omgang burde noe fra Biltema gjøre susen til høyttalerene. Hvis du er interessert og bor i nærheten av Kristiansand har jeg to slike kabler som er 2 meter (ikke 3 som i linken) som jeg er villig til å selge. De er ubrukte, uåpnede og ligger pent pakket inn i orginalembalasjen.

*Dette var IKKE en annonse*

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

jeg tror kanskje jeg kjøper noen litt bedre kabler ja, får regne ut hvor mye det blir, men det blir jo ikke så langt uansett.. kanskje 8-10 meter tilsammen alt.. bananplugger høres jo også ganske bra ut, på det gamle anlegget mitt, som jeg arvet av svogeren min og som sannsynligvis ble produsert før krigen, hata jeg all skruingen med de forbanna ledningene.. fine greier..

hva vil det si at senterhøyttaleren har 8 Ohm og F6 har 4?

flerek: jeg bor dessverre i oslo :/

Lenke til kommentar

Det med Ohm går på motstanden forsterkeren har når den sender strøm til høyttaleren.

Er ikke helt 100% på akkurat det der, men lavere Ohm= mer W ved samme volum.

Så det er tyngre å drive 4Ohm enn 8Ohm på en måte.

Hvis du ved 8Ohms motstand mottar 40W, så mottar du kanskje 50W ved 4Ohm, så forsterkeren må levere 50W i stedenfor 40W.

Så det blir på den måten det blir tyngre for forsterkeren tror jeg.

Ikke bekymre deg over det, du vil ikke merke noe til det tror jeg.

Det kan kanskje noen med litt mer kunnskaper om emnet si noe om.

Jeg ville bekymret meg mer for at du sitter veldig nærme bakhøyttlerene, og de spiller like høyt som fronthøyttalerene, som er et stykke unna.

Men det skal heller ikke være noe problem, du skal kunne stille inn slik at det jevner seg ut på forsterkeren.

EDIT: legg forresten merke til at jeg editen min forige post mens du svarte; bare så du ikke går glipp av det ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

det var faktisk en veldig god idè, det å bygge selv altså! for jeg vet akkuratt hvilke dimensjoner og sånn ca. design jeg vil ha.. og når jeg skal ha helt ny tv og nytt anlegg, hadde det vært rått å ha et skreddersnekra tv-bord!

jeg tror jeg glemmer det med ohm osv. ;)

men den Cambridge recieveren jeg tenker på, jeg kan ikke se at det følger med mikrofon til å stille det inn? hva gjør jeg da.. fordi bakhøyttalerene vil være rimelig tett bak hodet i forhold til fronthøyttalerene...

Lenke til kommentar

Om du vil ha et billig alternativ til benk kan du se på Oppli fra Ikea ;) Brukes av mange AV-entusiaster. Har sett mange som har kjøpt denne og malt den om til sort.

Den har ikke mikrofon men du kan fortsatt stille inn avstand om jeg husker rett,så det blir riktig likevel. Eller i verste fall har du en funksjon hvor du kan sette ned et visst antall dB på bakhøyttalerne så det blir noenlunde riktig.

OT: Huff,jeg må virkelig kutte ned på antall inlegg,begynner å bli et litt skremmende snitt :p

Lenke til kommentar

Hmm,virker som de har tatt den bort. Virkelig synd,den var noe av det beste jeg har funnet på Ikea.

Her finner du mange eksempler på entusiaster som bruker denne,den kan sikkert bli funnet brukt for en billig penge om du syns den ser bra ut. Perfekt for formålet er den garantert.

Og klart det er gøy å kjøpe hjemmekino,bare vent til du sitter med pakkene og skal åpne du :D Ti ganger bedre enn juleaften!

Lenke til kommentar
Og det er skuffende på hvilken måte? For å få like mye med for eksempel en Pioneer må man ut med mer enn 8000 kr  :wow:

9106033[/snapback]

Jeg syns det er skuffende at også anerkjente denon trikser litt med spesifikasjonene.

Lenke til kommentar

hallo igjen folkens ;-)

nå i de siste dagene har jeg begynt å vurdere litt om jeg har plass til et surround anlegg.. så kikket jeg hos hifiklubben etter noen stereo-høyttalere, og falt litt for disse: Cerwin Vega CLS 12

er det noen som vet noe om disse, og om de er bra? er det en god ide å heller tenke i retning stereo, eller burde jeg velge surround?

hvordan er pris/ytelse forholdet med disse?

Lenke til kommentar

Er veldig enkelt å velge,går det mest i film velger du surround. Går det mest i musikk velger du stereo.

CV er ikke spesielt godt likt av entusister da de for det meste bare spiller veldig høyt(Over smertegrensen i mange tilfeller). Fans av CV her inne vil si at ingenting annet gir deg mer trøkk og morro for pengene. Vil ikke starte noe stor CV-diskusjon her,holder meg til at jeg ikke syns det er et spesielt godt valg.

Om du fortsatt vil ha det må du som Lefse her sier huske at forsterkervalget blir veldig viktig,mye krefter obligatorisk.

Lenke til kommentar

Vet at de brukes i aerobic rommet der jeg trener, hvis det sier deg noe.

Det er dunka-dunk-bass for det meste.

Er i alle fall det på utsida, har ikke vært inne og hørt selv.

Alt jeg vet er at de produserer et enormt trykk, noe som kan bli litt i overkant mye for rommet ditt.

I tillegg kreves det en ganske kraftig forsterker for å drive dette med kontroll.

Treningssenteret bruker to effektforsterkere som ser omtrent slik ut. I tillegg har de en NAD forsterker til.

Mulig de har fire høyttalere, er ikke helt sikker.

Poenget er i hvertfall at det kreves mye power.

Tror du kommer bedre ut av det ved å kjøpe "vanlige" stereohøyttalere.

Surround kan være trøblette, men skal fint gå ann på ditt rom.

Bokhyllehøyttalere bak i hvert hjørne, skråstillt inn mot sofaen. Sofaen 10-20cm ut fra veggen.

Vanlige gulvhøyttalere eller litt større bokhyllehøyttalere forran og en god centerhøyttaler.

Pluss en grei subwoofer hvis det skulle vise seg å være nødvendig.

Men subben kan du ta som julegave ;)

CV er ikke helt godtatt som skikkelig Hi-Fi av entusiaster. Sikkert mye på grunn av at de fokuserer for mye på å lage party-høyttalere.

Selv mener jeg at CV har grei lyd, ikke velbalansert slik som skikkelige høyttalere er, men jeg liker kraften de utstråler og trykket de lager.

Snakk med de på Hi-Fi Klubben om hva du bør kjøpe, hør hva de anbefaler og luft dine tanker for dem.

Spør om råd og fortell du bare kikker for å danne deg et bilde av hva du skal ha, ikke si at du skal ha noe her og nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...