Gå til innhold

hjemmekino til rundt 5000?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er villig til å strekke deg litt lengre enn 5000 kr så vil jeg tro at NAD T744 er det noe av det beste du kan kjøpe, hvis du ikke skal opp i entusiastklassen, der en hjemmekinoforsterker\reciever gjerne koster mer enn en hva oss vanlige mennesker er villige til å bruke.

 

Den skal klare MINST 5x50W, og disse NAD-Wattene skal du ikke undervurdere.

 

 

Cambridge 540R v.2 ville jeg minst gått for.

Har ikke erfaring med Denon, men det skal være bra det også.

Så hvis du vil ha billigst mulig anlegg, tror jeg at du uten å savne mye effekt kan kjøpe Denon AVR-1507

Eventuellt den litt dyrere 5-kanals versjonen, som har marginalt mindre forvrengning.

 

Ingen av disse ser ut til å ha autokalibrering, men personlig har jeg ikke vært borti noen tilfeller der dette har vært nødvendig.

Men så har jeg bare vært borti to tilfeller, og begge rommene var helt firkantede, ikke med delvis skråtak eller andre underlige fasonger.

 

Som senterhøyttaler ville jeg brukt DALI Concept CT Den fåes også i sort finish.

Klart du kan kjøpe en billigere senterhøyttaler, men når du har så kraftige fronthøyttalere ville jeg ikke kjøpt noe svakere\billigere høyttalere enn de der.

Senterhøyttalere er ganske undervurderte synes jeg, mange tenker for mye på at det skal være en kraftig sub og gode bakhøyttalere fordi de er redde for at surroundlyden ikke skal bli bra nok hvis bakhøyttalerene ikke er kraftige nok.

Balanse er nøkkelordet.

 

 

Som bakhøyttalere ville jeg ikke brukt Dynabel F6.

Tror det er bedre med Cerwin Vega CLS 6

eller Dali Concept 1/2 avhengig av hvor mye penger du har til rådighet.

 

Med dette trenger du neppe en subwoofer på en stund.

Spar heller opp penger i høst og ta det som julegave ;)

 

 

EDIT:Ikke tenk så mye på at bakhøyttalerene trenger hylle\stativ.

Med litt fingernemhet og en tohundrelapp på Biltema så er det i boks.

En liten hobbyplate og en form for vinkelfeste er alt du trenger.

Det ideelle er å få en høyttaler ei hvert hjørne bak, og deg sittende midt mellom disse og med TVen rett fram, fronthøyttaleren rett under\over og fronthøyttalerene ca 1m til hver side for TVen. Avhengig av distansen du sitter fra TVen.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Er det virkelig bare meg som ser dette på Denon 1507?:

 

Perfekt oppsett på få minutter

Denons nye, brukervennlige fjernkontroll og auto-setup gjør det enkelt å komme i gang. Ved hjelp av den medfølgende målemikrofonen sjekker forsterkeren at du har koblet alt riktig, og justerer lyden i forhold til høyttalernes plassering og størrelse. Etter få minutter har du den perfekte innstillingen – uten målebånd, manualer og måleapparater! Når dette er i boks kan du lagre tre personlige grunninnstillinger, f.eks. til film, stereo og en alternativ lytteposisjon.

 

Godt skrevet Bluum. Men du nevner ikke noe om fronter,det er vel fordi du går utifra at trådstarter skal ha Dynavoice uansett?

 

Sier meg enig i at med det som settes opp her vil det ikke bli et skrikende behov for sub.

Lenke til kommentar

Antok han går for Dynavoice F6 ja.

 

Veldig kjekt med automatisk synkronisering av surrounden.

Må inrømme at jeg bare skummet gjennom deler av teksten, jeg stoppet nemlig å lese det avsnittet etter å ha lest "Denons nye, brukervennlige fjernkontroll".

Tenkte det bare dreide seg om fjernkontrollen og hvor lett det var å stille inn uten å reise seg fra sofean :p

 

Så da er den Denon forsterkeren ganske praktisk.

Skal lese litt nøyere gjennom neste gang tror jeg ;)

Lenke til kommentar

Å skryte av en fjernkontroll kan ikke sies å gjøre helt nytten nå for tiden ;)

 

Selv er jeg ikke helt motstander av å ha gulvhøyttalere bak,spesielt ikke av kvaliteten til F6. Både penger spart i dette tilfellet og det er morsommere for unge når man setter på 6-stereo med F6 både foran og bak.

Lenke til kommentar

Skal du spille stereo på alle høyttalerene kan det være en fordel med like front og bak høyttalere, eller i det minste høyttaler i samme serie.

Men kjører du vanlig stereo, altså med bare to høyttalere, vil du kunne ta ut mer krefter av forsterkeren.

 

Argon 6140 kan bli veldig bra som både front og bakhøyttalere.

Tror de spiller litt bedre enn Dynavoice, men kanskje bassmengden ikke er like kraftig.

Har ikke hørt noen av høyttalerene, så det blir bare å spekulere fra min side.

Lenke til kommentar

jeg tror jeg har bestemt meg for F6 som fronthøyttalere med tanke på den gode prisen og at de skal spille veldig bra..

 

ellers tenkte jeg opprinnelig på de tilsvarende bak- og senterhøyttalerene til F6, altså ... vent litt.. senter: C4 og bakhøyttalere S-4..

 

jeg kunne tenke meg at de ville spille greit sammen, men hvis det er mye å hente i å bytte til en annen serie uten at prisen går helt over styr er det absolutt en mulighet! jeg har sjekket med målebånd, og deter plass til 2 F6 bak sofaen og :)

 

angående forsterker falt jeg litt for CAMBRIDGE 540R v.2 ang. designet og fargen..

 

men hvordan vil jeg få spilt for eksempel musikk fra pc osv på anlegget da?

 

takker for hjelp, kan jo ingenting, men tror dette blir bra :!:

Lenke til kommentar

aha, jeg skjønner.. så bra, da er det jo ingen vits å ha det på forsterkeren (eller jeg mener jo så klart recieveren ;) )..

 

Men hvis jeg da tenker 2 par F6, Dalon Conecpt senter og Campbridge forsterkeren, burde jeg vel sitte ganske greit i det ang. pris og ikke minst ytelse?

 

(burde vel ihvertfall være en boost for meg, som går fra 2.1 pc høyttaler sett til 1000kr :blush: )

 

kan ikke dere som har litt peiling krangle litt om dette oppsettet, og så tar egentlig jeg det dere kommer frem til :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg er usikker på hvordan Dali Concepten spiller sammen med F6. Ikke at den vil spille dårlig, men den ligger jo et par hakk over det Dynavoive klarer å levere. Jeg tror (eller VET) at Dali Concept spiller best sammen med andre høyttalere i Concept-serien.

Lenke til kommentar
Jeg er usikker på hvordan Dali Concepten spiller sammen med F6. Ikke at den vil spille dårlig, men den ligger jo et par hakk over det Dynavoive klarer å levere. Jeg tror (eller VET) at Dali Concept spiller best sammen med andre høyttalere i Concept-serien.

9105932[/snapback]

Dette vil da kun være positivt da mesteparten av filmer sendes til centeren uansett? At lydsignaturen blir noe forskjellig er sant men hvor godt man merker det kan diskuteres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
så du mener jeg burde gå for senterhøyttaleren fra dynavoice, som tilsvarer F6?

 

og hvordan funker det med å koble opp xbox 360 / ps3 til et sånn anlegg? kobler jeg den bare til tven, eller må den innom forsterken.. eller?

9105944[/snapback]

Du sparer jo littegranne på å gjøre det, men concepten er ikke et dårlig valg. Den gir deg jo også muligheten på å utvide til Dali concept 6 fronthøyttalere senere, hvis du vil bli mer "high-end". Valget er ditt! :thumbup:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...