Gå til innhold

Downs syndrom - tok lappen likevel

Anbefalte innlegg

Artikkel: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1870094.ece

Det er jo flott at folk med slike sykdommer klarer å ta lappen. Men nå skal det sies at jeg ikke er noen rakettforsker innenfor slike sykdommer, men jeg lurer på noen ting rundt dette...

Et førerkort har man livet ut.

- Hvordan vil en med down utvikle seg, la oss si 5-10 år evt lengre.

- Vil/kan dette påvirke personens evnt til å kjøre bil etter lover og regler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen debatt omkring det samme er døve og tunghørte.

Du bruker ikke bare synet når du kjører i trafikken, flere døve og tunghørte jeg kjenner har sertifikatet til både bil og motorsykkel.

Forresten, avataren din er ekstern og fungerer ikke.

Lenke til kommentar

For det første er det ikke en sykdom å ha downs, men derimot en kromosomfeil.

For det andre har man ikke førerkort livet ut, men når du se rpå utløpsdatoen så er det i praksis livet ut.

Får man feks Diabetes2, synsproblemer eller andre sykdommer, kan man bli fratatt retten til å kjøre motoriserte kjøretøy på grunn av medisinske forhold.

Så vil jeg også påpeke at kromosomfeil som feks Downs, aldri er likt fra person til person. Visse ting går oftest igjen, men utslag av nedstt funskjsonsevne, både fysisk og mentalt, er særdeles forskjellig fra person til person. Noen er hva vi vil kalle velfungerende, andre ikke. Med velfungerende mene rman at de avvikene som er medfødt er av så liten påvirkning at man feks får kjøre opp til lappen. Og oppkjøringene r lik for alle. Det innebærer at personen oppfyller alle krav og kjører bra nok på oppkjøringen. Tror heller ikke at kjørelærer ville latt en person ta altfor mange kjøretimer viss det var helt håpløst.

Så i sum vil jeg nok påstå at når førerkort blir utstedt, og da særlig til mennesker med fysiske og/eller mentale avvik, er det særdeles vurdert og gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Det er sant med døve og tunghørte, men om jeg ikke husker feil så sies det at det er 90% av det man oppfatter i trafikken er via synet.

Man trenger ikke å være døv eller tunghørt for å ikke høre noe i trafikken, finnes mange løkhuer som sitter spiller 110dB+ i bilen når de er ute i trafikken.

Lenke til kommentar
For det første er det ikke en sykdom å ha downs, men derimot en kromosomfeil.

For det andre har man ikke førerkort livet ut, men når du se rpå utløpsdatoen så er det i praksis livet ut.

Får man feks Diabetes2, synsproblemer eller andre sykdommer, kan man bli fratatt retten til å kjøre motoriserte kjøretøy på grunn av medisinske forhold.

Så vil jeg også påpeke at kromosomfeil som feks Downs, aldri er likt fra person til person. Visse ting går oftest igjen, men utslag av nedstt funskjsonsevne, både fysisk og mentalt, er særdeles forskjellig fra person til person. Noen er hva vi vil kalle velfungerende, andre ikke. Med velfungerende mene rman at de avvikene som er medfødt er av så liten påvirkning at man feks får kjøre opp til lappen. Og oppkjøringene r lik for alle. Det innebærer at personen oppfyller alle krav og kjører bra nok på oppkjøringen. Tror heller ikke at kjørelærer ville latt en person ta altfor mange kjøretimer viss det var helt håpløst.

Så i sum vil jeg nok påstå at når førerkort blir utstedt, og da særlig til mennesker med fysiske og/eller mentale avvik, er det særdeles vurdert og gjennomtenkt.

8999972[/snapback]

Er helt enig med deg, men som jeg nevnte så var jeg ikke noen rakettforsker på dette området og lurte på om denne kromosonfeilen kan endre seg underveis.

Jeg tror også at førerkortet er gitt ut på rett grunnlag, men det er jo basert på dagens helse og ikke om 10 år fremover.

Jeg vil også tro at han som har en kromosonfeil også har et relativt bra støtteapparat rundt seg og dermed klarer de og se om en situasjon forværrer seg på sikt.

Lenke til kommentar

Det er paradoksalt at mennesker med et handikap ønsker å leve et helt normalt liv men samtidig dukker de opp i riksdekkende aviser for hverdagslige "bragder"

Syntes det er flott at vedkommende fikk lappen, han har sikkert jobbet kjempehardt for det men er dette noen nyhet i den forstand?

Lenke til kommentar
Det er paradoksalt at mennesker med et handikap ønsker å leve et helt normalt liv men samtidig dukker de opp i riksdekkende aviser for hverdagslige "bragder"

Syntes det er flott at vedkommende fikk lappen, han har sikkert jobbet kjempehardt for det men er dette noen nyhet i den forstand?

9000044[/snapback]

I en forstand er det vel ikke en nyhet, Aftenposten kunne jo gjort litt bedre research enn å bare sjekke med en kjørerlærer.

Men i en annen forstand så viser det at ingenting er umulig og dette kan åpne dører for andre om som har hatt lyst, men ikke har tørt å ta det store skrittet. For 2 år er en lang vei til lappen.

Lenke til kommentar

Enese er vel det at han kanskje har brukt litt lengre tid til å ta den. Men er man god nok til å kjøre, så er man god nok. Han har jo ikke en sykdom som kan komme "plutselig" under kjøring. Så vist de da sier at han er en god sjåfør så stoler jeg på det. Skikkelig glad sak. Var sikkert en stor ting for han. :)

Lenke til kommentar
Enese er vel det at han kanskje har brukt litt lengre tid til å ta den. Men er man god nok til å kjøre, så er man god nok. Han har jo ikke en sykdom som kan komme "plutselig" under kjøring. Så vist de da sier at han er en god sjåfør så stoler jeg på det. Skikkelig glad sak. Var sikkert en stor ting for han.  :)

9013208[/snapback]

Ikke anfall eller noe slikt?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Enese er vel det at han kanskje har brukt litt lengre tid til å ta den. Men er man god nok til å kjøre, så er man god nok. Han har jo ikke en sykdom som kan komme "plutselig" under kjøring. Så vist de da sier at han er en god sjåfør så stoler jeg på det. Skikkelig glad sak. Var sikkert en stor ting for han.  :)

9013208[/snapback]

Mennesker med Downs syndrom har store sjangser til få eplepsianfall, og hvis dette finner sted under kjøring vil resultatet være katostrofal.

Lenke til kommentar

Ja. De har en større statistisk sjanse til å få epilepsi enn andre mennesker. (Les de er oftere disponert for epileptiske anfall.) Det dreier seg om 5-10%, mot 1% i befolkningen som helhet.

Men det er fortsatt et mindretall av mennesker med Downs syndrom som får epilepsi. Og sjansen for å få det minsker med alderen, han er 27 år, så risken er kanskje nede i 2-3% nå. At han skal få det akkurat mens han er ute å kjører bil er heller ikke spesielt stor, med mindre han kjører mye. Kjører han en time om dagen vil sjansen være 0,1% for at han skal få det mens han kjører.

Det er faktisk mer sannsynlig at en av de hundretusener av vanlige nordmenn som er ute og kjører hver dag skal få det, rett og slett fordi det er så mange flere av oss. Det er 2,5 millioner biler i Norge, om vi antar at de kjøres en time hver dag er det i snitt 100 000 biler på veien. (Mer i rushtiden, mindre om natten.) Av disse 100 000 sjåførene vet vi at 0,5% vil utvikle epilepsi (resten fikk det alt som barn.) Altså er det 500 sjåfører der ute akkurat nå som en eller annen gang vil få et epiletisk anfall for første gang. Sitter de en time i bilen hver dag betyr det at 20 av dem faktisk vil få det mens de kjører.

Sikkert mye tvilsom matematikk her... ;)

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...