Gå til innhold

Fujifilm FinePix S6500fd bedre enn S9600?


Anbefalte innlegg

Er det kun sensor og minnekortstøtte som er bedre på S9600? Er S6500fd et like godt eller bedre kamera på alle andre måter? Er 1/1.7 sensoren mye dårligere enn 1/1.6?

 

Hvor mye har fd biten å si? 6MP i RAW er vel slik sett mer enn nok selv for store plakater vil jeg tro.

 

Ulempene med begge er at ingen støtter SD. Dog støtter S9600 i tillegg CF.

 

EDIT:

Mot Panasonic Lumix FZ50 har begge mye bedre vidvinkel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det kun sensor og minnekortstøtte som er bedre på S9600? Er S6500fd et like godt eller bedre kamera på alle andre måter?

S9600 har støtte for ekstern blitz, og det alene er grunn nok til å droppe S6500fd etter min mening. Sier ikke at det er alles mening, da man har forskjellige behov, men f.eks. en blitz à la Nikon SB-400 vil være suveren på et slikt kamera.
Lenke til kommentar

Jeg har et FZ50 nå, men hadde S9600 hatt bildestabilisator så hadde jeg slått til med en gang. Jeg er ikke spesielt skjelven, men jeg bruker Mode2 mye, da det virker som at jeg ikke klarer å holde kameraet rolig nok til virkelig skarpe bilder ellers uten å sette det på/inntil noe.

 

Hadde Fujifilm også krøpet til korset og implementert SD støtte så synes jeg de hadde hatt en vinner på alle måter, dog er det en forbedring at S9600 også støtter eks. CF-II. 28-300mm er også en meget god spesifikasjon, gjerne heller det enn 35-420mm.

 

 

EDIT:

4GB CF-I kort er billigere og like raskt som raskeste SD, men årsaken til at jeg nevner SD er at det er en mer brukt standard. Men å støtte CF-1 140x er noe også Panasonic burde gjort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
EDIT:

4GB CF-I kort er billigere og like raskt som raskeste SD, men årsaken til at jeg nevner SD er at det er en mer brukt standard. Men å støtte CF-1 140x er noe også Panasonic burde gjort.

8999523[/snapback]

 

En annen fordel med SD er også at du dermed kan bruke micro (og mini?) SD kort om hverandre (f.eks. micro på Nokia når du vil høre mp3 og deretter som SD på digitalkamera til video og bilde) :thumbup:

 

Jeg kjøper selv bare microSD til mitt digitalkamera (Nikon) som jeg bruker til mp3 på min E50 Nokia :)

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Akkurat den tanken har jeg også, SD er mer "omgjengelig". Selv om CF er minst like bra. XD har på langt nær samme overføringshastigheter som raskere SD og CF og da faller vel litt av meningen med det XD skulle være bort?

 

Til kamera tar jeg meg faktisk råd til kun vanlig SD, men da med 133-150x overføringshastighet og typisk 2GB størrelse.

 

Nokian E65'en har en 2GB MicroSD. Men om jeg vil kan jeg bytte på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fujifilm gir renere bilder med mindre støy enn konkurentene ved iso > 400. Fujifilm hevder selv at å utnytte høy isoverdi i dårlig belysning gir bedre kvalitet på bildene enn ved bruk av IS.

Generelt er IS en ny egenskap i fotografiets verden. Tidligere benyttet man utelukkende god støtte (stativ) og høy isohastighet når forholdene krevde det. Fujifilm virker i lys av dette en smule konservative, men resultatet blir likevel bra.

 

FinePix S9500 og S9600 har en litt eldre og anderledes CCDbrikke enn du finner i S6500fd. Med FinePix S6500fd får du litt lavere oppløsning enn i de større brødrene (hvilket betyr svært lite for bilder opptil A3 størrelse, jfr. Nikon D70, D40 og D50 eller Olympus E-1), men klarere og renere resultat ved bruk av automatikk på bildefilene.

Trenger du derimot et mere teknisk apparat med flere manuelle muligheter og ekstern(-e) blits (-er), bør du velge S9600.

Objektivet er det samme med samme filterfatning (58mm, standard).

Lenke til kommentar

Litt om lagringsmedium.

XD-brikken ble til i et samarbeidsprosjekt mellom Fujifilm og Olympus, derfor er det lite sansynlig at hverken Fuji eller Olympus tar i bruk konkurrentenes alternativ før de har solgt nok i egne rekker.

Men hva med CF da? er ikke denne like billig og vel så enkel i bruk? I tillegg er de delikate og skjøre komponentene pakket inn i plast i motsetning til både XD og SD. Desverre vet jeg at S9500 skriver raskest tl XD slik at denne vil være det beste alternativ under "action fotografering"/bilder i rask serie...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Unnskyld for at jeg tar opp posten igjen (den er ikke så gammel).

Jeg har tenkt til å kjøpe S6500fd pga lommeboken min ikke takler noe mer.

S6500fd er det beste valget i mine øyne i forhold til lommeboken.

 

Er XD kort raske nok til å ta bilder av raske bevegelser?

Hvilket XD kort burde jeg kjøpe?

Lenke til kommentar

XD kort fungerer helt fint og er det raskeste lagringsmediet for alle FinePix modeller. Personlig synes jeg ikke det er noen nevneverdig forskjell i hverken størrelse eller robusthet mellom XD- og SD kort (Canon, Nikon m/fl.) Jeg anbefaler XD-H. bokstaven H står for High speed...

Kjøp gjerne størst mulig, og gjerne flere samtidig (back-up og sikkerhet!)

 

Rent personlig tror jeg faktisk S6500fd kan være det beste alternative for de fleste av oss som ikke har tenkt å "kaste bort" unødvendig mye på dyr optikk eller ekstra utstyr. Dette sitatet følger fra www.digit.no sin test av S6500fd:

"Siden altfor mange som kjøper et speilrefleks ikke benytter seg av muligheten til å supplere med ekstra optikk, ville de fleste av dem fått mer ut av fotohobbyen ved å velge et "megazoom"-kamera. FinePix S6500fd er et av de mest prisgunstige alternativene, ikke minst takket være 28 mm vidvinkel og 600 mm tele (med digital zoom), 1 cm makro og fremragende bildekvalitet (spesielt med RAW). At det "bare" har 6 Mp oppløsning, er faktisk av underordnet betydning, ikke minst siden det leverer 12 Mp RAW-filer.

 

Minussiden er at S6500fd har en "syntetisk" speilreflekssøker som dessverre gjengir detaljer vesentlig dårligere enn enhver speilreflekssøker. Fordelen er at søkeren gir samme informasjon som på LCD-skjermen, samt at den store skjermen også gir levende opptaksbilde og derfor kan brukes i stedet for søkeren. Prismessig er det ikke lenger så mye dyrere å kjøpe et speilreflekskamera, men da skal man ta i betraktning at standardzoomen som følger med har vesentlig mindre zoomområde og dårligere lysstyrke, gjerne også dårligere makroegenskaper. Videoopptak får man heller ikke mulighet til.

 

Jeg vil ikke si at FinePix S6500fd er det ideelle kamera for alle, men jeg er overbevist om at svært mange amatører med moderate krav og behov vil bli mer tilfreds med et Finepix S6500fd enn med et speilreflekskamera. Kameraet vil dessuten dekke et større bruksområde med sin 10,7x zoom, ansiktsgjenkjenning, levende skjermbilde, videoopptak og de andre fordelene som de fleste speilreflekser mangler." (http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=102108&compare_to=&p=2)

Lenke til kommentar
Unnskyld for at jeg tar opp posten igjen (den er ikke så gammel).

Jeg har tenkt til å kjøpe S6500fd pga lommeboken min ikke takler noe mer.

S6500fd er det beste valget i mine øyne i forhold til lommeboken.

 

Er XD kort raske nok til å ta bilder av raske bevegelser?

Hvilket XD kort burde jeg kjøpe?

9087227[/snapback]

 

 

Hastigheten på minnekortet har ikke alt og si om hvor raskt kameraet er til å ta bilde av ting i bevegelse. Det er hastigheten på autofokusen og utløserresponsen som er avgjørende.

Lenke til kommentar
Unnskyld for at jeg tar opp posten igjen (den er ikke så gammel).

Jeg har tenkt til å kjøpe S6500fd pga lommeboken min ikke takler noe mer.

S6500fd er det beste valget i mine øyne i forhold til lommeboken.

 

Er XD kort raske nok til å ta bilder av raske bevegelser?

Hvilket XD kort burde jeg kjøpe?

9087227[/snapback]

 

 

Hastigheten på minnekortet har ikke alt og si om hvor raskt kameraet er til å ta bilde av ting i bevegelse. Det er hastigheten på autofokusen og utløserresponsen som er avgjørende.

9088641[/snapback]

 

ok.

Iallefall, på det gamle kameraet tok det lang tid før bildene var lagret, enten kommer det av tregt kort eller kamera.

Ville bare være sikker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...